Toon posts:

Twee videokaarten voor LCD monitor en LCD TV: RandR?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

In mijn systeem zitten nu twee videokaarten (beide nVidia 8500 PCIe) om een LCD monitor aan te sturen (1600x1050 via DVI) en een 40" LCD TV (1920x1080 via DVI->HDMI). Mijn doel was om films van mijn computer te kijken op mijn TV, zonder dat er iets verandert aan de desktopinstellingen. Ik wil dus geen "TwinView" of "Xinerama" of elke ander vorm van desktop verspreid over meerdere schermen. De schermen staan namelijk niet eens bij elkaar in de buurt!

Ik krijg het maar niet voor elkaar om in de X-configuratie aan te geven dat mijn TV een compleet ander beeld moet tonen, en dus niet "naast" mijn monitor geplaatst moet worden. Het liefst zou ik dus Xine alsvolgt opstarten:

code:
1
DISPLAY=":0.1"; xine dvd://

en de Xine controls op m'n LCD monitor zien, terwijl de film op m'n LCD TV verschijnt.

Is dit mogelijk?

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-01 09:35
Dat is niet mogelijk volgens mij. De enige mogelijkheid voor 2 verschillende resoluties is door een extended bureaublad te gebruiken. Als je 2x hetzelfde beeld wil krijg je dus 1680 x 1050 op je 40" tv ;)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wat jij wilt is mogelijk door een tweede instance van X op te starten. Ik weet zo uit m'n hoofd alle benodigde parameters hiervoor niet meer, maar het is wel mogelijk het op die manier te doen. Dit is echter onnodig ingewikkeld, want het extenden van een bureaublad is veel makkelijker en heeft niets te maken met hoe dicht je schermen op elkaar staan. Maar mocht je het toch echt afzonderlijk willen staat dit ongetwijfeld ergens op www.X.org gedocumenteerd, anders staat wellicht in de manpage van X welke parameters er gebruikt moeten worden om een tweede instance van X te starten.

Verwijderd

Topicstarter
GuitarWeed schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 21:15:
Wat jij wilt is mogelijk door een tweede instance van X op te starten. Ik weet zo uit m'n hoofd alle benodigde parameters hiervoor niet meer, maar het is wel mogelijk het op die manier te doen. Dit is echter onnodig ingewikkeld, want het extenden van een bureaublad is veel makkelijker en heeft niets te maken met hoe dicht je schermen op elkaar staan.
Dank voor je reactie. Je suggestie (het extenden) heb ik reeds geprobeerd, maar het probleem is dat KDE 4.1.2. dan in de war raakt van de verschillende resoluties, tenzij ik Xinerama inschakel. In beide gevallen is het wel zo dat ik continu m'n muis kwijt raak als ik deze naar de rechterkant van het scherm beweeg. Hoewel dit klinkt als "gemiereneuk", ben ik er achter gekomen dat je onbewust toch aanneemt dat je muis niet buiten de randen van je scherm kan komen. Daar loop ik vooral tegenaan bij het sluiten van vensters.

Wellicht ga ik toch naar die tweede X instance kijken. Enig idee of het mogelijk is om Xine over twee X instances te verspreiden? Dus controls op m'n monitor (bestuurbaar met muis en toetsenbord), video op m'n TV?

• DeKaerften
  • Niet online
Enig idee of het mogelijk is om Xine over twee X instances te verspreiden? Dus controls op m'n monitor (bestuurbaar met muis en toetsenbord), video op m'n TV?
Nee, dat zal niet mogelijk zijn, de twee instances staan volledig los van elkaar. Ik weet niet of xine ook een deamon heeft, in dat geval zou je daarvoor wel een oplossing kunnen bedenken met command-line commando's gelinkt aan toetsencombinaties oid. Wat dat betreft heeft mplayer een stuk meer opties dan xine.

Verwijderd

Topicstarter
Het blijkt toch wel mogelijk te zijn, met de optie "gui.video_display". Echter, als ik daarmee m'n Xine video window naar display ":1" plaats zie ik kort (hooguit een halve seconde) het zwarte video-window verschijnen op mijn LCD-televisie waarna Xine crasht met de foutmelding:
X Error of failed request: BadWindow (invalid Window parameter)
Major opcode of failed request: 18 (X_ChangeProperty)
Resource id in failed request: 0x32003cf
Serial number of failed request: 178
Current serial number in output stream: 180
Heeft iemand enig idee waardoor deze melding veroorzaakt wordt? Het gewoon starten van Xine op m'n LCD TV gaat wel goed (dus zonder de optie gui.video_display in ~/.xine/config en met DISPLAY=":1")

• DeKaerften
  • Niet online
Dat komt doordat er op :1 geen X-server draait. Met dat commando probeert hij xine te binden aan een X-server op display :1, maar die is er niet. Als je eerst een X-server opstart op :1 dan kan met dat commando xine zich daaraan binden.

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=30867881,noline]CyberKnutselaar schreef op donderdag 09 oktober 2008 @
Heeft iemand enig idee waardoor deze melding veroorzaakt wordt? Het gewoon starten van Xine op m'n LCD TV gaat wel goed (dus zonder de optie gui.video_display in ~/.xine/config en met DISPLAY=":1")
Er draait wel degelijk een X-server op ":1", anders zou ik Xine ook niet in z'n volledigheid op :1 kunnen draaien. Bovendien heb ik dat prachtige wit-grijze X-server scherm op mijn LCD-TV draaien en kan ik er ook gewoon xterms en andere zaken starten.

Bottomline is het enige probleem dat Xine niet in stukken gehakt wil starten op mijn LCD TV.
Pagina: 1