[nVidia, Vista] Random Blue Screen/Blank Screen tijdens 3D

Pagina: 1
Acties:

• DarkJack
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-12-2022
Al geregelde tijd heb ik het probleem dat bij het draaien van intensieve 3D applicaties mijn scherm plots geen input meer krijgt en mijn PC vastloopt. Ik heb al gemerkt dat het komt doordat er een Blue Screen komt (niet dat ik die zie, maar er wordt een kernel dump gemaakt, en na reboot komt vista zeggen dat het probleem bij de nVidia drivers lag), die veroorzaakt wordt door mijn graka drivers.

Systeem:
GeForce 9600GT (voor primary monitor)
GeForce 6600GT (voor secondary monitor)
MSI A8N32-SLI Moederbord
Adaptec 1430SA RAID controller
Tagan 480W voeding.

Wat ik al geprobeerd heb:
1) Reformat, reinstall, direct nieuwste drivers. No effect.
2) 9600GT zijn voeding via een directe PCI-E voedingskabel aan de voeding hangen, ipv 2xmolex-> PCI-E. No Effect.
3) Spanningen gecontroleerd tijdens het gamen, bleven allemaal ruimschoots binnen de marges.
4) De oude 175.16 drivers geinstalleerd, wegens dit regeltje dat ik vond op de Wiki page van Vuze:

Version 3.1.1 of Vuze is known to cause problems with Vista x64 and NVidia graphics cards running drivers 175.19 or later; at the time of writing there is no fix planned. Vuze 3.1.1 somehow damages the installation of 64bit drivers preventing DirectX 9 and 10 video overlays and the Aero features from operating. This issue manifests itself as Aero becoming disabled when DVDs or MPEG video is played and/or the video overlay displaying only black or a partial image. Reinstalling the video drivers fixes the problem (there is no need to reinstall DirectX), but the problem will return the next time Vuze is executed. Older versions of Vuze and the original Azureus do not suffer from this problem.

Gezien ik Vuze gebruik als mijn torrent client dacht ik dat het probleem hieraan kon liggen, helaas, No Effect.

De crashes zijn echt random, soms letterlijk 2 seconden na het starten van een 3D app, soms kan het uren duren. In 2D dingen (bureaublad, filmpje kijken, enz) of lichte 3D games heb ik er geen last van.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:50

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik lees niets over temperaturen van je videokaart. Kan je die eens bekijken? :)

Wauw, een sig!

• DarkJack
was ik vergeten te melden. Komt eigenlijk niet echt voorbij de 60°. 65 heeel soms, maar zakt zeer snel er terug onder.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:50

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zie je ook vreemde vermeldingen in je logboeken terug?

Wauw, een sig!

• DarkJack
Nee, alleen een foutmelding dat windows niet correct is afgesloten, ik vind eigenlijk niets terug over nvidia of over de blue screen.

• DarkJack
*bump* iemand? Zelfs een verhaal van iemand die een gelijkaardig probleem tegengekomen heeft zou kunnen helpen om de oplossing te vinden.

• Sam1an
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-02 10:59
lijkt mij een power probleem,

ik hoop ook dat dit een typo is GeForce 9600GT (voor primary monitor)

en dat er 2 dezeflde types in sli staan

Verwijderd

Sam1an schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 08:27:

Wie zegt dat ze in SLi staan. ;)

Maar wat ik me wel afvraag waarom twee videokaarten voor twee monitoren als de 9600GT ze alleen ook kan aansturen. :?

Misschien is de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter een goed begin.
Je kan immers nog van alles testen, zoals geheugen, CPU, videokaart minder en ga zo maar door.
En je kan je BSOD eens door Google gooien. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2008 09:44 ]

• DarkJack
Sam1an schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 08:27:

is geen typo, ik gebruik mijn oude 6600GT om men secondary aan te sturen, om men 9600 niet te belasten met de 2de monitor als ik 3D games aan het spelen ben op de primary. SLI gebruik ik zowiezo niet gezien SLI geen dual monitors ondersteunt. Zal eens proberen wat stresstests eroverheen te gooien en zien wat eruit komt. De BSOD door google gooien is moeilijk, omdat ik hem gewoon niet zie :/

Verwijderd

DarkJack schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 10:37:
[...]

is geen typo, ik gebruik mijn oude 6600GT om men secondary aan te sturen, om men 9600 niet te belasten met de 2de monitor als ik 3D games aan het spelen ben op de primary. SLI gebruik ik zowiezo niet gezien SLI geen dual monitors ondersteunt. Zal eens proberen wat stresstests eroverheen te gooien en zien wat eruit komt. De BSOD door google gooien is moeilijk, omdat ik hem gewoon niet zie :/
Moet je opnieuw opstarten tijdens een BSOD uitzetten. ;)
Windows XP en 2000 BSOD guide :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2008 10:41 ]

• DarkJack
Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 10:41:
[...]

Moet je opnieuw opstarten tijdens een BSOD uitzetten. ;)
Windows XP en 2000 BSOD guide :)
staat uit :P is een van de eerste dingen die ik doe na een install. Ik zie hem niet, niet vanwege de reboot (want hij reboot niet) maar vanwege mijn schem die geen beeld meer krijgt.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

DarkJack schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 10:37:
is geen typo, ik gebruik mijn oude 6600GT om men secondary aan te sturen, om men 9600 niet te belasten met de 2de monitor als ik 3D games aan het spelen ben op de primary.
De reinste b*llshit. Ik heb het getest. 1 Monitor aan m'n 8800GT of m'n 2e monitor er aan. Even veel/weinig BSOD's (CPU overclock, moet nog even bijgevolt worden). Ook de framerate veranderd niet/nauwelijks.
De BSOD door google gooien is moeilijk, omdat ik hem gewoon niet zie :/
Tijdens je computer opstarten even op F8 drukken, en ipv veilige modus kiezen even selecteren: automatisch bij systeemcrash herstarten uitschakelen zodat je de BSOD kunt lezen.
krijg je ook BSOD's als je je secondary monitor aan je 9600GT koppelt en je 6600GT uit je computer haalt? Hij hoeft er alleen maar aan te zitten en niet in windows enabled te zijn. Nvidia en windows detecten hem wel maar sturen gewoon geen signaal.

[ Voor 14% gewijzigd door Wiethoofd op 10-10-2008 12:15 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-05 16:27

ResuCigam

BOFH

Misschien eens beginnen met de 2e videokaart eruit trekken en beide schermen op de eerste kaart aan te sluiten. Voor de performance maakt het niets uit.

We do what we must because we can.

• DarkJack
ok heb men 6600GT eruit gehaald en ben nu wat aan het testen (3D mark, games waar hij normaal in vastliep). BSODs waren redelijk random, dus kan ff duren voordat ik echt zie of het beter is of niet. Mijn +12V lijn is wel nu 0.04V hoger in idle dan anders (11.90 ipv 11.86), maar echt stressed blijft hij tussen de 11.71 en 11.80 zoals voordien.

Verwijderd

DarkJack schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 17:52:
ok heb men 6600GT eruit gehaald en ben nu wat aan het testen (3D mark, games waar hij normaal in vastliep). BSODs waren redelijk random, dus kan ff duren voordat ik echt zie of het beter is of niet. Mijn +12V lijn is wel nu 0.04V hoger in idle dan anders (11.90 ipv 11.86), maar echt stressed blijft hij tussen de 11.71 en 11.80 zoals voordien.
Hoe test je dit met een multimeter neem ik aan. :)

• DarkJack
Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 17:55:
[...]

Hoe test je dit met een multimeter neem ik aan. :)
nah, Everest die open staat op men secondary monitor. Zelfs al speel ik fullscreen kan ik nog de waarden volgen. (tenzij natuurlijk de meetelectronica op men moederbord fameus ernaast zit).

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

DarkJack schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 18:27:
(tenzij natuurlijk de meetelectronica op men moederbord fameus ernaast zit).
Wat het vrijwel altijd zit, vandaar dus dat je voor zekere waarden met je multimeter aan de slag moet.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Sam1an
Wiethoofd schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 18:31:
[...]

Wat het vrijwel altijd zit, vandaar dus dat je voor zekere waarden met je multimeter aan de slag moet.
yup betrouw niet op software matige volt readouts ...
en 2 verschillende videokaarten 8)7 , komaan trek die 6... er gewoon uit en het zal wss opgelost zijn

• DarkJack
wel voorlopig lijkt het probleem er daarmee opgelost (met de 6600GT eruit te halen). Had ook wel gemerkt dat voor mijn opstelling mijn voeding wat aan de lichte kant aan het worden was, ff upgrade besteld.

edit: never mind, probleem blijft zich voordoen. Moet zeggen, heel soms doet de 2de uitgang van mijn 9600GT raar (net alsof hij geen constant beeld kan geven), mss ligt het gewoon aan de kaart...

[ Voor 32% gewijzigd door DarkJack op 13-10-2008 16:50 ]

• Sam1an
DarkJack schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 16:14:
wel voorlopig lijkt het probleem er daarmee opgelost (met de 6600GT eruit te halen). Had ook wel gemerkt dat voor mijn opstelling mijn voeding wat aan de lichte kant aan het worden was, ff upgrade besteld.

edit: never mind, probleem blijft zich voordoen. Moet zeggen, heel soms doet de 2de uitgang van mijn 9600GT raar (net alsof hij geen constant beeld kan geven), mss ligt het gewoon aan de kaart...
lijkt mij nog altijd een power probleem, hoe warm wordt de kaart eigelijk ?

• DarkJack
50° in rust, 65° zwaar stressed (3Dmark 06 bijv)

• Sam1an
dat is normaal in ieder geval, welke drivers heb je ?

• DarkJack
Sam1an schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 08:10:
dat is normaal in ieder geval, welke drivers heb je ?
momenteel 176.16, heb 178.13 ook al eens geprobeerd, geen verandering. Morgen komt nieuwe (zwaardere) voeding binnen, en een andere 9600GT. Eens testen of het daarmee beter werkt.

• soulhalo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-02 23:31
Heb dit probleem ook al vrij lang. In mijn geval één video kaart ( 8800 gtx) met twee schermen. Meestal als ik iets full screen op de main monitor draai en een film oid. op de tweede dan gaan na een tijdje ( altijd willekeurig) beide schermen op zwart en loopt de hele handel vast.

Net had ik het nog als ik iets "zwaarders" op het tweede scherm draaide. Heb nooit kunnen achterhalen waar dit aan ligt, iemand anders?

Verwijderd

Herken het ook, ik heb een MSI 8800GTS 640MB OC. Ik speel erg veel flightsim, en soms kan ik na 5 minuten aal afblazen, en soms kan ik 11 uur doorvliegen. En dan gaat het scherm opeens op zwart, en kun je niets anders dan de pc uitzetten..

Draai op een MSI P6NGM mobo, met 3 GB 667MHz RAM, 460W CoolerMaster PSI en een Intel Core2Duo E4500.

Iemand een idee?

• ThaSorcerer
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 09:00
Same here, ook met een XFX GeForce 9600GT met 2 schermen eraan hangend... Nu in Vista maar voorheen in XP, random die problemen.

Draai op een ASUS P35, 6GB ram, 600W Coolermaster voeding en een Inter Core2Quad Q6600.....

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:52

beany

Meeheheheheh

Ik heb een XFX 9600GT, 1 scherm.

Tijdens het spelen van spelletjes loopt het systeem vast, soms na 5 minuten en soms na 5/6 uur en alles daar tussen in. Het scherm gaat op zwart, en ik moet dan resetten.

Ik heb de videokaart in een ander systeem geplaats, en daar heb ik dezelfde problemen. Het andere systeem heeft andere specs(ander merk moederbord, duo core processor). De videokaart in het andere systeem in mijn systeem gehangen: geen problemen!(XFX 6800GT)

Ik heb de videokaart terug gebracht naar Alternate, maar die wisten na krap 3 uurtjes testen te melden dat er niks mis is met de videokaart. Ze melden vrolijk dat het een softwareprobleem moet zijn, en dat ik maar moet proberen om het spelletje opnieuw te installeren |:(

Specs:
Q6600, 4GB geheugen, WinXP 32 bits, Asus P5N-E SLI, voeding: 450watt

Ik ben dus duidelijk niet alleen met dit probleem. Heeft iemand inmiddels al iets gevonden?

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Verwijderd

Ja. Sinds ik allle eyecandy op MS Vista heb uitgeschakeld, dus het thema naar windows klassiek, schaduwen en alle andere overbodige shit heb uitgeschakeld, heb ik geen problemen meer tot nog toe.

Ik heb nu een maand de Eee1000H, gebruik die als PC. M'n desktop is nu puur nog voor gaming (flightsim), en zodoende maakt het voor mij niet veel uit dat de eyecandy foetsie is.

Probeer het eens, en share your experiences!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:52

beany

Meeheheheheh

Aangezien alternate van mening is dat mijn videokaart niet defect is heb ik in afwachting van het gevecht wie er gelijk heeft een nieuwe kaart aangeschaft. En met deze 9800GTX+ heb ik dus geen problemen! Geen crashes. Voor mij toch weer een teken dat die kaart toch echt kapot is, hoe wazig de symptomen ook zijn.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• ThaSorcerer
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 09:00
Is wel apart dat het dan bij zoveel mensen een 9600GT is die stuk is, lijkt me dan toch een bakfout van Nvidia

Verwijderd

Ik zie hier ook zat 8*** kaarten voorbij komen, waaronder mijn eigen 8800GTS 640MB OC-edition.
Of zou dat komen doordat diverse 9*** kaarten gewoon rebranded 8*** kaarten zijn?

Verwijderd

Beetje laat, maar ik heb dit probleem sinds korte tijd ook. Nieuwste drivers gedownload, met Rivatuner mijn Graka fan harder laten draaien (komt nooit boven de 70 graden uit, allerlei dingen laten scannen, geen resultaat.

Zoals jullie al zeiden, het is compleet random. De ene keer loopt ie na 5 minuten vast, de andere keer kan je uren doorspelen.

Iemand een oplossing? Ik denk zelf trouwens dat het gewoon aan de drivers ligt.

Zie specs in sig...
Pagina: 1