[Ervaringen] Mozilla Prism

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik was nog geen topic tegengekomen over Mozilla Prism, dus bij deze :)

Mozilla Prism is een manier om webpagina's in een gestripte browser als een pseudo-applicatie te kunnen draaien.
Ikzelf gebruik het bijvoorbeeld voor GMail en Google Documents.
Prism is een programma dat ontwikkeld is door Mozilla Labs van de Mozilla Foundation. Het programma biedt de gebruiker de mogelijkheid om via een eenvoudig menu koppelingen te maken in het start menu, het bureaublad die leiden naar een door de surfer vaak gebruikte webpagina en/of -applicatie. Wanneer de gebruiker op de koppeling klikt, krijgt hij of zij een gestripte versie zonder allerlei opties die men gewend is uit de klassieke webbrowsers. De gedachte hierachter is, dat men niet wil gaan surfen, maar dat men direct op een functionele wijze die pagina krijgt waar men wil zijn. Bijvoorbeeld wanneer men e-mail wil bekijken, zoals Hotmail of Gmail, kan men net zoals andere e-mail gewoon in één klik benaderen.

Op deze wijze wil men bij bepaalde webapplicaties het desktop gevoel geven alsof het programma's zijn die men benadert, omdat men bijvoorbeeld net zoals bij een echt programma, vanuit het startmenu het kan oproepen. Hoewel het nu ook al mogelijk is om snelkoppelingen te maken voor websites, poogt men door eenvoudige menu opties dit in een handomdraai voor elkaar te krijgen en zonder de onnodige extra opties die men tegenkomt in andere webbrowsers.
Afbeeldingslocatie: http://people.mozilla.com/~faaborg/files/prism/announcement/googleCalendar550.png

Mozilla Labs > Prism

Wat zijn jullie ervaringen ermee? Welke sites/apps (wat is de correcte term hier?) gebruiken jullie?

Ikzelf gebruik dus Prism voor Gmail om lekker snel mijn mail te checken. Verder gebruik ik het ook voor Google documents, albeit wat minder vaak. Maar het concept spreekt mij zeer aan :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Ik heb het niet echt nodig, voor Gmail gebruik simpelweg de Notifier :)
Maar het idee is wel goed, zeker voor in de toekomst, als er meer webapps zullen zijn (zoals Photoshop enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De gedachte hierachter is, dat men niet wil gaan surfen, maar dat men direct op een functionele wijze die pagina krijgt waar men wil zijn. Bijvoorbeeld wanneer men e-mail wil bekijken, zoals Hotmail of Gmail, kan men net zoals andere e-mail gewoon in één klik benaderen.
Wat is het voordeel ten opzichte van simpelweg Ff openen op de juiste pagina / met de juiste URL? Dan kan ik tenminste nog tabs en favorieten gebruiken, doorklikken, etc.

Als het alleen gaat om het zo eenvoudig mogelijk te maken voor mensen die niet weten wat een parameter is: waarom dan niet 'gewoon' een .lnk / .url geven?

De site heeft het over dingen als 3D support en toegang tot de HDD (veiligheid is OK?). De combi van geen dll-hell (en geen Java, Flash of andere meuk) en wel een GUI die verdergaat dan mogelijk is met Ajax klinkt interessant - in de toekomst. Maar simpelweg geen back-knop vind ik eerder een reden het niet dan wel te downloaden. Wat mis ik? :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
F_J_K schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 13:32:
[...]

Wat is het voordeel ten opzichte van simpelweg Ff openen op de juiste pagina / met de juiste URL? Dan kan ik tenminste nog tabs en favorieten gebruiken, doorklikken, etc.
Het is vooral een stuk vlotter.
Als ik even mail wil checken gaat het lekker snel.
Sneller dan FF/IE of Outlook/Thunderbird openen, in ieder geval.

Maar Prism is natuurlijk voor meer dan alleen mail checken.
Het is dat het ideaal is voor Google Apps, maar er zijn talloze toepassingen te bedenken.

Overigens kan je zelf instellen wat je wel en niet wil zien. Tabs en de back-knop kan je volgens mij aanzetten als je wilt.
Wat mis ik?
In principe niets, alles is natuurlijk ook met een browser te benaderen.

Punt is dat je wel directe shortcuts naar pseudo-apps hebt, je niet een volledige browser hoeft op te starten en je, afhankelijk van de desbetreffende pseudo-app je eventueel niet de normale app hoeft te installeren (maar da's weer een zij-discussie).

Maar het is feitelijk niet meer dan een gestroomlijnde Firefox, en toch de eerste stapjes in cloud-computing (niet?)

[ Voor 33% gewijzigd door anandus op 08-10-2008 14:23 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Het voordeel is dat je een gmail (of andere pagina's) kan draaien alsof het je lokale app is. Als je alleen gmail gebruikt als emailadres, waarom dan nog outlook of thunderbird gebruiken, een snelkoppeling prism en het heeft de feel van een lokale email-app. Kan ook met teletekst etc.. ik denk dat de functie/handigheid te vergelijken is met grote widgets / vista-sidebargadgets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dood topic, dit. Jammer! :)

Ik gebruik Prism nu voor wat webapplicaties hier op kantoor (Topdesk, BPOS management, Intranet, etc). Bevalt me heel goed, met de system tray icon en zo.

Wat ik nog aan het uitzoeken ben is hoe ik de locale op nl-NL kan zetten zodat Topdesk in het nederlands weergegeven wordt en hoe ik de Nederlandse spellingscontrole toe kan voegen (en gebruiken). Het installeren van het woordenboek is wel al gelukt, maar ik kan hem nog niet gebruiken.

Hoop dat Prism een beetje gaat leven! Ga straks de add-on voor Firefox 3.6 testen, maar die moet ik ook eerst bewerken zodat ie het in de final versie doet.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Inderdaad jammer dat ie dood is. wou ff een tip doen voor mensen met 'kleine' kids.

leuke en/of simpele flashgames (.swf) zijn goed via prism te maken. gewoon flashgames downloaden, in een directory kwakken en het lokale pad naar de swf toevoegen aan een prism. leuk plaatje erbij en kind kan de was doen. is ook makkelijk om kinderwebsites zoals nickelodeon toegankelijk te maken vanaf het bureaublad, zonder al die navigatietoetsen die in de weg gaan zitten.
Pagina: 1