• Draxzz
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-05 21:59
Beste mensen,

Sinds vandaag start mijn pc niet meer op en ik kan niet verklaren hoe dat kan. Ik heb geen overclocks draaien, heb geen hardware aangepast (kast is al een paar maanden niet open geweest) of andere dingen gedaan. Ik ben radeloos en heb geen flauw idee wat ik hiermee aan moet. Gisteren voordat ik naar bed ging heb ik nog even achter de pc gezeten en hem vervolgens netjes afgesloten.

De situatie is als volgt:
Nadat ik de pc aan zet laadt het splashscreen van het moederbord (Asus X48 Rampage) waar die vervolgens op blijft hangen (30 min gewacht). Ik heb wel de mogelijkheid om op tab te drukken om de BIOS POST messages te lezen.

Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/dz7zom.jpg

Als ik dit doe blijft de pc op onderstaand scherm hangen.

Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/syqf76.jpg

Als ik op DEL druk om naar de bios te gaan verandert de tekst wel in 'Entering setup...' maar er gebeurt niets (15 min gewacht). Dit geldt ook voor de andere mogelijkheden (F8 of Alt+F2).

Ik dacht dat het wellicht aan de USB devices (muis, toetsenbord, USB-hub van mn monitor) kan liggen maar het heeft geen invloed of ik deze wel, of niet in mn USB-sloten heb zitten. Vervolgens heb ik de bios hersteld via de clr-cmos op het moederbord (zit erg handig aan de achterkant, naast de usb-poorten). Helaas ook geen resultaat. Heeft iemand anders nog ideeen waar dit aan kan liggen? Mijn vermoeden is dat het moederbord om één of andere reden defect is geraakt. Ik hoop natuurlijk dat dit niet het geval is en dat iemand me hiermee kan helpen. Onderstaand mijn configuratie:

Moederbord: Asus rampage formula X48
Processor: E8400 incl noctua NH-CP12 (stock snelheid, moet nog gaan clocken)
Voeding: Seasonic 700W
Vid-kaart: Sapphire HD4870 (stock cooler)
Geheugen: 4GB OCZ DDR2-1000
HD: 2x 750GB Samsung F1 in RAID0
Geluidskaart: Audigy 2 geluidskaart
Monitor incl USB-hub: HP w2207h

Als er nog informatie ontbreekt dan hoor ik het graag.

• jerbro
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het kan aan van alles liggen. Is de voeding nog goed? Werkt het wel als je ander geheugen gebruikt, werkt de processor nog goed, enz.
Heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen, hierin staan veel nuttige tips.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter stap voor stap door te nemen. Het gaat ergens mis, de truuk is om uit te vinden waar precies :)
Controleer ook even of je geheugen goed is ingesteld en compatible is met je bord, dat geeft vaak problemen namelijk.

• Draxzz
Bedankt voor de snelle reacties.

Uiteraard wil ik alles gaan nalopen echter ik kan er niet bij dat het systeem van de ene op de andere dag dit soort kuren vertoond.. Wat betreft de compatibiliteit van het geheugen: het draait er nu al 5 maanden vlekkeloos in.. mag er dan wel vanuit gaan dat het goed is?

mbt. voeding het is een Seasonic 700w (a-merk). als deze defect zou zijn, dan zou toch niets het doen?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 22:55
Draxzz schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 00:17:
Bedankt voor de snelle reacties.

Uiteraard wil ik alles gaan nalopen echter ik kan er niet bij dat het systeem van de ene op de andere dag dit soort kuren vertoond.. Wat betreft de compatibiliteit van het geheugen: het draait er nu al 5 maanden vlekkeloos in.. mag er dan wel vanuit gaan dat het goed is?

mbt. voeding het is een Seasonic 700w (a-merk). als deze defect zou zijn, dan zou toch niets het doen?
Sorry maar conclusies trekken zonder dat je wat getest hebt, werkt dus niet.

1 reepje geheugen proberen, en dan de ander proberen.
Zoveel mogelijk hardware verwijderen en dan testen.
Randapparaten loskoppelen.
Andere voeding testen.
Andere videokaart.
etc

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
probeer eens te kijken bij je harde schijven, want na het detecteren van de usb apparaten gaat hij je schijven zoeken. ik heb zoiets ook wel eens gehad na een foute overklok en toen bleef hij daar ook hangen en detecteerde mijn harde schijven niet. overigens deed hij het nij mij weer na het terugzetten van normale waarden in bios. maar dat gaat voor jou niet op dus.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Draxzz
Ik heb zojuist het e.e.a. getest en het blijkt aan de HD's te liggen. Als ik er een andere HD in doe dan boot hij weer..

Next step: hoe weet ik welke van de 2 schijven de boosdoener is en is het mogelijk mn data te behouden?

bedankt voor de hulp/suggesties.

Verwijderd

Je kunt proberen via zo' n usb converter aan te sluiten als je systeem geboot is... edit: Ow ik moet leren lezen geloof ik je hebt ze in RAID 0.

Is je RAID set niet toevallig om zeep?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2008 19:04 . Reden: leesbril nodig :P ]

• nedernakker
het schijnt dat je op een identieke controller ze weer aan de praat kunt krijgen, dus iemand met een mobo met ichr9 controller zou je kunnen helpen, er schijnt ook software voor te zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee, misschien iemand anders..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Draxzz
Als ik beide HD's aansluit doet ie niks. Ik heb net alleen de onderste HD aangesloten -> geen resultaat. Vervolgens alleen de bovenste aangesloten -> boot tot aan de RAID instellingen waarbij hij dus aangeeft dat de volledige RAID 0 faalt (logisch, 1 van de 2 is niet aangesloten). Overigens kan ik Windows niet in.

Ik kan nu dus iig wel aan de instellingen (bios en raid instellingen) gaan sleutelen. Eerlijk gezegd is dit mijn eerste raid setup dus heb ik nu geen goed idee wat te doen. Ik ga de RAID FAQ er eens op nalezen.

*update*
Ik heb net de kapotte HD eruit gehaald en via een converter (SATA->USB) op een andere pc aangesloten. De schijf maakt wel toeren echter wordt deze niet door windows herkent. Toen ik mijn andere (nog wel werkende) schijf aansloot werd deze ook niet herkent (is niet zichtbaar in verkenner). Komt dit door de RAID 0 setting?

[ Voor 22% gewijzigd door Draxzz op 08-10-2008 20:47 ]

• nedernakker
dat is logisch, die schijf is niet geformatteerd alszijnde een ntfs schijf met een werkende partitie, ik schijfbeheer vind je hem waarschijnlijk wel maar zul je hem opnieuw moeten initialiseren en formateren, maar dan ben je dus al je data kwijt.

zoek eens iemand met hetzelfde mobo als jij hebt en hang die schijven daar aan, misschien kun je zo je data terug krijgen. hoop voor je dat er geen belangrijke dingen op staan, is natuurlijk ook erg onhandig bij raid0.

• Draxzz
nedernakker: uit je reactie maak ik op dat jij vermoed dat het aan de raid-controller ligt? de ICHR-9 chip op mijn rampage formula?

persoonlijk denk ik dat de printplaat van de harde schijf kapot is. Aangezien ik in mn andere pc een zelfde soort harde schijf heb (ook een spinpoint F1 750gb) zat ik eraan te denken om de printplaat over te zetten. Ik heb al via de zoekfunctie antwoord op onderstaande vragen proberen te vinden, maar helaas:

- hoe weet je zeker welk onderdeel er van een HD kapot is, printplaat of bijv. de koppen?
- is het bij een Samsung Spinpoint F1 750GB mogelijk de printplaat te vervangen?
- hoe sluit ik uit dat mijn raid-controller niet de boosdoener is (immers 1 schijf ziet hij nog wel in de riad-config-setup)

ik hoop dat jullie me weer verder kunnen helpen.

• nedernakker
Draxzz schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 08:09:
nedernakker: uit je reactie maak ik op dat jij vermoed dat het aan de raid-controller ligt? de ICHR-9 chip op mijn rampage formula?

persoonlijk denk ik dat de printplaat van de harde schijf kapot is. Aangezien ik in mn andere pc een zelfde soort harde schijf heb (ook een spinpoint F1 750gb) zat ik eraan te denken om de printplaat over te zetten. Ik heb al via de zoekfunctie antwoord op onderstaande vragen proberen te vinden, maar helaas:

- hoe weet je zeker welk onderdeel er van een HD kapot is, printplaat of bijv. de koppen?
- is het bij een Samsung Spinpoint F1 750GB mogelijk de printplaat te vervangen?
- hoe sluit ik uit dat mijn raid-controller niet de boosdoener is (immers 1 schijf ziet hij nog wel in de riad-config-setup)

ik hoop dat jullie me weer verder kunnen helpen.
ik denk niet dat je controller kapot is, ik kan je haast garanderen dat je harde schijf kapot is. heb zoiets ook eens gehad met een barracuda 7200.10 die een DOA bleek te zijn. maar ik heb ook wel eens gelezen dat mensen voor een backup toch heel kort die raid set aan de praat hebben gekregen. en dat wilde ik zeggen als optie voor jou.

waarschijnlijk zal het wel de print zijn van de schijf en daarom vind hij hem ook niet in je raid config.
hoe het zit met printplaten uitwisselen durf ik niet te zeggen.

Pagina: 1