RobIII: Ik probeer als ik wil stoppen met mijn auto ook altijd de sigarettenaansteker, de airco, 3 radioknoppen en de binnenverlichting en dan de rem :P
Apache installeren zou geen voorwaarde moeten zijn om te kunnen pingen, en het instellen van DNS ook niet.
Dus, gebruik je DHCP, welke IP-adressen gebruiken je machines, en welke subnet-masks worden gebruikt?
It sounds like it could be either bad hardware or software
Ik weet eigenlijk alle ip's van mijn machine's die aanstaan, die zijn allemaal pingbaar nu ze aanstaan (apache klopt idd
Mijn router (kijkend in de DHCP table ervan) zegt dat het ip van mijn ubuntu machine: 192.168.2.104 is. Maar als ik het ping, dan time-out hij gewoon. Dat vindt ik dus vreemd.
Voor de rest als ik ifconfig doe (is toch "ipconfig voor linux" ?) geeft ie ipv6 adressen weer (de subnet-masks/ip's).
RobIII: Ik probeer als ik wil stoppen met mijn auto ook altijd de sigarettenaansteker, de airco, 3 radioknoppen en de binnenverlichting en dan de rem :P
staat ping niet gewoon uit in ubuntu, ik kan iig niet naar mn suse server pingen omdat ik dat uit heb staan.
Je kunt eens proberen of je 127.0.0.1 kan pingen vanuit ubuntu, als dat niet lukt dan heb je of een ipv6 of ping wordt geblokkeerd in je FW.
Je kunt het ook anders proberen en ssh-en (die vind ik zelf meer betrouwbaar ondanks dat dat onlogisch is) als je ssh open zet in je FW en dan ssh naar je ubuntu ip adres volgens je router en je komt er in dan heb je ipv4 en is er niets aan de hand.
Dankjewel btw.
ping 127.0.0.1 vanuit ubuntu gaat goed, dat is dus helemaal geen probleem.
Maar SSH-en lukt niet, want ik probeerde vanaf mijn winxp-pc via PuTTY SSH te doen. IP zoals in mijn post staat en (standaard)poort 22. Heb gewoon openSSH geïnstalleerd met tasksel.
Wat doe ik nu weer fout?
1
| ssh 127.0.0.1 |
sudo iptables -L
Waarsch je firewall die dit soort dingen niet toelaat
Dit werkt iig wel. Dus ik heb ipv4, dat is nu zeker.doeternietoe schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 23:25:
Je kunt ook naar localhost ssh'en, dan weet je in ieder geval zeker dat OpenSSH wel goed draait.
code:
1 ssh 127.0.0.1
Bedankt daarvoor.
Maar nu heb ik nog een ander probleem; ik wil vanaf mijn normale computer SSH'en naar mijn ubuntu install.
Hoe kan ik dat nu realiseren, want via ip 192.168.2.104 en poort 22 met PuTTY werkt niet.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Dus dat vindt ik in principe zeer vreemd!
Zit er niet per ongeluk een MAC filter o.i.d. op de DHCP sevrer / router?
Als je "dhclient eth0" draait, zie je dan een DHCPPACK terugkomen in /var/log/messages?
We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.
Maar op het moment werkt internet helemaal niet meer op die machine.
Gewoon, ineens na een herstart -> geen internet.
Post de output eensXanland schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 21:38:
ifconfig eth0 geeft een ipv4 adres aan. Maar niet het adres wat door de router ofzo is toegewezen.
Dus dat vindt ik in principe zeer vreemd!
- Als dat een 169.x adres is staat Avahi aan die je een zeroconf adres geeft en werkt DHCP dus helemaal niet. Post dan de output van dhclient eth0
- Als dat een 192.168.2.x adres is dan moet je dat IP adres gebruiken om naar te pingen/ssh'en!
Verder nog wat onmisbare info:
- Gebruik je Ubuntu Desktop of Server?
- Indien Desktop: Hoe staan je netwerkinstellingen in System -> Administration -> Netwok
- Indien Server: post /etc/network/interfaces
[ Voor 23% gewijzigd door gertvdijk op 14-10-2008 13:16 ]
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
>.< >.< >.< >.<
Maar heb nu in ieder geval internet!
Op het moment heb ik een 192.168.49.128-adres als ik ifconfig eth0 doe (kan het btw wel pingen). Hoewel ik het liefst een door de router 192.168.2.10x adres heb voor die machine.
Tevens gebruik ik Ubuntu Desktop, en bij mijn Netwerk-instellingen heb ik gewoon standaardinstellingen staan.
Ik werk trouwens wel via vmware, misschien heeft dat nog nut om te melden?
Jeetje, dat had je wel eerder mogen melden.Xanland schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 11:47:
Ik werk trouwens wel via vmware, misschien heeft dat nog nut om te melden?
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Firewalls kunnen dan wel roet in je route gooien.
Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL
Heb die nu ingeschakeld en zo ff kijken of die zo werkt.
Iig: Thanks voor de naam van die netwerk-instelling.
[ Voor 6% gewijzigd door Xanland op 17-10-2008 22:57 ]