Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:24

JdM

Humbled

Topicstarter
Ik kan gaan werken bij het bedrijf waar ik een jaar terug heb stage gelopen.
Nu is het zo dat de man waar ik voor ga werken een op zichzelf staand eenmansbedrijf heeft en hij wil mij laten werken voor hem.
Ik moet een website bijhouden, artikelen plaatsen, redactieleden ondersteunen.
Nu heeft deze man geen ervaring met werknemers en ik heb altijd gewerkt voor bedrijven waar alles goed geregeld was.
Ik doel dan op loonbelasting, premies etc. die netjes door de werkgever werden afgedragen.
Hoe zit dat nu als mijn toekomstige werkgever daar een potje van maakt? Wie is er dan verantwoordelijk, maar belangrijker nog: Wie weet hoe het werkt zodat ik hem daar een beetje bij kan helpen?
Het gaat er niet om of ik wel voor zo iemand zou moeten werken etc. dat is geen issue.

Ik heb samen met hem een samenwerkingscontract opgesteld waarbij ik op het volgende ben uitgekomen:
SAMENWERKINGS CONTRACT.

Samenwerkings overeenkomst *********.

Geachte heer ***** (hierna te noemen; werknemer),

Hierbij de overeenkomst tot samenwerking met ********(hierna te noemen; werkgever), mbt de ********** jongeren site: www.*********.nl.

Tijdsduur:
Werknemer verbindt zich aan werkgever tenminste voor een periode van 6 maanden aan dit project voor 8 uren per week. Deze 8 uren zijn door de werknemer vrij in te vullen. Werknemer zal door middel van een urenstaat wekelijks aangeven waar deze 8 uur zijn ingevuld.

De werkzaamheden:
Monitoren van de website
Evalueren van de website
Coaching van de redactieleden
Verder houdt de werkgever zich het recht voor om werknemer werkzaamheden te laten verrichten die verband houden met de werkzaamheden van *********, dit echter pas indien er geen passend werk meer bestaat voor de website of de redactie.

Loon:
De betaling voor deze uren bedraagt 22,50 euro bruto per uur.
Afdracht van alle noodzakelijke belastingen en premies worden door de werkgever verzorgd.
Er is geen sprake van een vakantietoeslag

Duur van de samenwerking:
De samenwerking zal ieder half jaar opnieuw worden bekeken en bij gelijkblijvend functioneren worden verlengd.
De samenwerking is gegarandeerd voor een periode van 4 jaar.

Beëindiging van de samenwerking:
Er geldt een opzegtermijn van 1 maand indien de overeenkomst vroegtijdig wordt beëindigd.

Vrije dagen:
Werknemer heeft volgens het wettelijk minimum recht op 4x8 uur vakantie per jaar.
Dus:
Wat doen we goed? :>
Wat doen we niet goed? 8)7
Wat mist er? |:(
Wat moet eruit? :z

Ik weet het dus echt niet omdat ik al die tijd een gespreid bedje heb gehad....
Bovenstaand contract heb ik opgezet naar aanleiding van enig onderzoek op internet, maar om juridische problemen te voorkomen, wil ik dus graag wat zekerheid...

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:26
Haal de naam van je werkgever even uit de 2e zin ;)

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Ricardo87 schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 19:52:
Haal de naam van je werkgever even uit de 2e zin ;)
Djeezz, dat was wel erg snel :o
Maar is er al uit hoor ;)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

JdM schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 19:52:
maar om juridische problemen te voorkomen, wil ik dus graag wat zekerheid...
Dan kun je het beste met een jurist gaan praten :) .

Even voor de duidelijkheid: ga je freelancen of kom je in dienst bij hem? Dat is namelijk een groot verschil. Het leest meer als een freelance-contract. Anyway, als jullie beiden er geen verstand van hebben, zorg dan dat je juridisch advies krijgt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
gambieter schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 19:55:
[...]

Dan kun je het beste met een jurist gaan praten :) .

Even voor de duidelijkheid: ga je freelancen of kom je in dienst bij hem? Dat is namelijk een groot verschil. Het leest meer als een freelance-contract. Anyway, als jullie beiden er geen verstand van hebben, zorg dan dat je juridisch advies krijgt.
Nee ik kom bij hem in dienst, voor de belasting kun je pas freelancen bij meer dan drie opdrachtgevers per jaar als ik me niet vergis.
Ik ben dus gewoon in dienst bij hem, ZZP-er worden is om dezelfde reden ook geen optie.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

JdM schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 19:56:
Nee ik kom bij hem in dienst, voor de belasting kun je pas freelancen bij meer dan drie opdrachtgevers per jaar als ik me niet vergis.
Ik ben dus gewoon in dienst bij hem, ZZP-er worden is om dezelfde reden ook geen optie.
Duidelijk. Dan blijft het advies nog steeds staan, ga niet samen het wiel vierkant uitvinden en zoek kundig advies. Dat zal niet gratis zijn, maar zeker bij juridische zaken is goedkoop snel duurkoop ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Dat lijkt me dus overdreven, als alles wat gemeld moet worden in een contract gewoon gemeld is dan heb ik geen jurist nodig.
Zo moeilijk kan dat niet zijn.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
't Lijkt me bijvoorbeeld erg nuttig om een arbeidsovereenkomst een arbeidsovereenkomst te noemen. Hte heetf namelijk die vorm; de werkgever geeft een opdracht. En een arbeidscontract moet voldoen aan een heleboel eisen. Zo moet het ene contract voor bepaalde of onbepaalde tijd zijn. Dit lijkt een contract voor bepaalde tijd (6 maanden) met mogelijk 7 verlengingen. Dat is in strijd met de Flexwet (max 2 verlengingen). Kortom, zelfs als niet-jurist is het mij duidelijk dat dit problematisch is.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Samenwerkingscontract?

Je sluit toch feitelijk een dienstverband voor bepaalde tijd?

Vakantiegeld is wettelijk verplicht evenals het aantal vakantiedagen. Iets klopt er dus sowieso niet.

ARME AOW’er

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
JdM schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 20:00:
Dat lijkt me dus overdreven, als alles wat gemeld moet worden in een contract gewoon gemeld is dan heb ik geen jurist nodig.
Zo moeilijk kan dat niet zijn.
Mag misschien dom klinken, maar je gaat mij als bouwkundige ook niet vragen om websites te onderhouden. Waarom? Omdat ik er niets vanaf weet, omgekeerd waarom ga jij als website-onderhourder dan wel op de stoel vd jurist zitten en vervolgens hier vragen hoe het moet? Ik kan er zelf nooit bij hoe het komt dat mensen durven met wat plak en knip werk iets in elkaar te flansen wat ze dan vervolgens een contract noemen. Niet alleen ter bescherming van jezelf, maar ook op termijn mocht je ooit willen vertrekken dat er voor je baas of toekomstige baas geen nare situaties kunnen optreden.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

n4m3l355 schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 20:20:
Mag misschien dom klinken, maar je gaat mij als bouwkundige ook niet vragen om websites te onderhouden. Waarom? Omdat ik er niets vanaf weet, omgekeerd waarom ga jij als website-onderhourder dan wel op de stoel vd jurist zitten en vervolgens hier vragen hoe het moet? Ik kan er zelf nooit bij hoe het komt dat mensen durven met wat plak en knip werk iets in elkaar te flansen wat ze dan vervolgens een contract noemen. Niet alleen ter bescherming van jezelf, maar ook op termijn mocht je ooit willen vertrekken dat er voor je baas of toekomstige baas geen nare situaties kunnen optreden.
Precies wat ik bedoel. Dingen als flexwet, vakantiegeld, verplichtingen, aansprakelijkheid etc wil je goed beschrijven :)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De samenwerking zal ieder half jaar opnieuw worden bekeken en bij gelijkblijvend functioneren worden verlengd.
De samenwerking is gegarandeerd voor een periode van 4 jaar.
Dit spreekt elkaar tegen.

Ook moet het denk ik een halfjaarcontract zijn, maar je kan met 1 maand opzegtermijn opzeggen?

Wellicht is het handiger e.e.a. onder te brengen bij een 'uitzendburo'. Dan heb en jij en je baas er geen omkijken naar en wordt alles geregeld. Ik weet de officiele naam niet, maar je hebt bedrijven die werken als een uitzendburo met als verschil dat ze geen personeel zelf zoeken of aantrekken, maar enkel de contracten en uitbetaling en alles daaromheen regelen. Speciaal voor dit soort situaties is dat ideaal (maar vaak ook te duur lijkt me).

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:35
JdM schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 19:56:
[...]

Heb je daar een bron van? Ik heb toch een aantal collega's die zichzelf verhuren en dat al voor meer dan 4 jaar.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat klopt niet.
Wel bestaat de kans dat je niet als ZZP'er, maar als regulie werknemer wordt aangezien als je maar voor 1 bedrijf diensten verleend. Met alle gevolgen van dien. Wel kan je tegenwoordig een arbeidsrelatie vantevoren hierop laten toetsen en dit resultaat laten vastleggen, dit moet je elk jaar herhalen. In jaar 1 zal het geen probleem worden, in jaar 3 waarschijnlijk wel.

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
MuddyMagical schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 21:45:
[...]

Heb je daar een bron van? Ik heb toch een aantal collega's die zichzelf verhuren en dat al voor meer dan 4 jaar.
Staat op meerdere ZZP sites vermeld. Vraag eens aan die collegas of ze werkelijk maar voor 1 opdrachtgever werken dan? Want indien je maar voor 1 persoon/bedrijf werkt ben je daar helaas volgens de belastingdienst dan ook "in dienst" dus.ook dien ik ongeveer 3 dagen per week te werken als ZZP-er (1225 uur per jaar) en daar kom ik ook al niet aan.

• JohanValentijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06-2023
Aikon schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 21:25:
[...]

Dit spreekt elkaar tegen.

Ook moet het denk ik een halfjaarcontract zijn, maar je kan met 1 maand opzegtermijn opzeggen?

Wellicht is het handiger e.e.a. onder te brengen bij een 'uitzendburo'. Dan heb en jij en je baas er geen omkijken naar en wordt alles geregeld. Ik weet de officiele naam niet, maar je hebt bedrijven die werken als een uitzendburo met als verschil dat ze geen personeel zelf zoeken of aantrekken, maar enkel de contracten en uitbetaling en alles daaromheen regelen. Speciaal voor dit soort situaties is dat ideaal (maar vaak ook te duur lijkt me).
ik gok dat jij doelt op 'payrolling' http://nl.wikipedia.org/wiki/Payrolling.

en wat betreft de TS, ik zou toch echt het eerder genoemde advies ter harte nemen en er door iemand naar laten kijken die er verstand van heeft. Het kost je misschien wat, maar dan weet je wel zeker dat alles goed geregeld is.

MBA 13' | EEE pad Transformer | Sony NEX - C3

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Een arbeidscontract mag je mondeling afspreken, dat hoeft niet eens schriftelijk. Maar als je toch niet weet waar je mee bezig bent (en excuse me, uit je "contract" blijkt dat overduidelijk), lijkt het me handiger om 'n adviseur in te huren. Of ga naar 'n vakbond, of naar de KvK. Die hebben vaker met dat bijltje gehakt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:05

Onbekend

...

Neem eens jouw voorgaande arbeidscontracten als voorbeeld en neem dat als basis voor het nieuwe contract.

Ik raad je aan om een proefperiode van bijvoorbeeld 1 maand er in te zetten, zodat als je het niet bevalt, niet aan 1 maand opzegtermijn vast zit.

Ook zou ik er iets in zetten, als 1 van de ondergetekenden zich niet aan de afspraken houdt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Nu is dat laatste gewoon contractbreuk, en de wettelijke regeling daarin is redelijk (typisch naar kantonrechter, geen advocaat voor nodig). Je wil wettelijk regelen wat speciaal voor jullie geldt, en waarin julie willen (&mogen) afwijken van de wet.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Goed allen bedankt,

Ik ga er mijn ding mee doen :Y)

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Volgens mij is het 4 jaar lang werken met contracten van 6 maanden ook niet helemaal volgens de wet. Na 2 half jaar contracten moet je toch verplicht een vast contract krijgen? Of verwar ik nu de regels van verschillende landen?

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Mr_Atheist schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 16:05:
Volgens mij is het 4 jaar lang werken met contracten van 6 maanden ook niet helemaal volgens de wet. Na 2 half jaar contracten moet je toch verplicht een vast contract krijgen? Of verwar ik nu de regels van verschillende landen?
Volgens mij is het na 2 keer een verlenging> vast contract. Ongeacht of ze nu twee keer een halfjaar/jaarcontract verlengd hebben.
Maar wat mij betreft is mijn vraag verder voldoende beantwoord hier hoor ;)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 23:43

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het is idd 2 verlengingen danwel 3 jaar, whichever comes first (dus ook niet 2 verlengingen van 2-jaar contracten)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
In dit geval kun je vragen om de verloning via een payroll bedrijf te regelen. Dat waarborgt een goede afhandeling van zaken als belasting- en premieafdracht. Payrolling is juridisch echter niet fijn voor een baan waar je voor langere tijd je brood mee verdient.
Pagina: 1