Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

500A Non Repetitive Peek Current (rond de 6 ms) Thyristor

Pagina: 1
Acties:

• Niekk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04-2021

Niekk

Human-readable is relatief

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op zoek naar een thyristor die 500A rond de 6ms kan schakelen. De Non Repetitive Current is meestal aangeduid als "< 10 ms", dus dat is snel genoeg.
Ik heb op de Farnell website gekeken, en ik vond daar 2 problemen:
  • als particulier mag je daar dingen bestellen, als het bedrag maar 50 euro of meer is. Die thyristoren kosten rond de 3 euro per stuk (dacht ik), dus dat red ik niet.
  • of toch wel ? in totaal kwam ik op 47 euro uit, inclusief verzending etc. Dit is inderdaad al bijna 50, maar ik ga geen 50 euro betalen voor iets wat in totaal nog geen tientje kost. (ik heb er in totaal 3 nodig)
Waar kan ik wel Thyristoren kopen die deze stromen kunnen schakelen ? Ik zoek eigenlijk wel iets in de prijs categorie als bij Farnell (en dan praat ik over de "per stuk prijs")

Alvast bedankt !

Niek. :)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wat fijn zou zijn is als je het reeds gevonden typenummer eventjes geeft.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
Kleine IA starten?

• Niekk

Niekk

Topicstarter
sebastius schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 19:29:
Wat fijn zou zijn is als je het reeds gevonden typenummer eventjes geeft.
Er zijn een groot aantal artikelen bij Farnell die voldoen aan mijn eissen, maar, bijvoorbeeld: "LITTELFUSE S4040R"

Wat ik trouwens wel nog vergeten ben te vertellen, is dat het 250V is.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:53
De BTW68 is qua spec vergelijkbaar met de S4040R en haalt ook ongeveer dezelfde Itsm 10ms van 400A en is erg goedkoop te halen bij http://www.baco-army-goods.nl/product_1199.html
De tekst zegt BYW68 (en dat is een brugcel), de foto BTW68, even bellen dus.

Wil je echt een Itsm 10ms > 500A, dan kun je met de BTW69 wel verder.Te koop bij o.a.Farnell, Conrad en Display.

Het zou handig zijn om te weten waarin je deze componenten wilt gaan toepasssen en als je deze stromen wilt gaan halen je ook zorg moet besteden aan je triggerschakeling.

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Ik moet echt 500A (of meer) hebben. 400 is niet genoeg.
Waar moet ik dan aan denken in de trigger schakeling ? Ik zat te denken aan een opto coupler.

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:37
Probeer ook eens bij een lokale electroboer... De winkel hier in de buurt groepeert Farnell bestellingen (en doet uiteraard wel wat winst voor hem bovenop), wat ideaal is voor niet-dringende bestellingen...

• jeronimo
Niekk schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 23:20:
Ik moet echt 500A (of meer) hebben. 400 is niet genoeg.
Waar moet ik dan aan denken in de trigger schakeling ? Ik zat te denken aan een opto coupler.
In dit pdfje staat wat achtergrond theorie over het aansturen van de gate.
http://www.onsemi.com/pub/Collateral/HBD855-D.PDF
Because of the lateral base resistance the portion of the
gate closest to the gate contact is the first to be turned on
because it is the first to be forward biased. If the minimum
gate bias to cause turn−on of the device is used, the spot in
which conduction is initiated will be smallest in size. By
increasing the magnitude of the gate trigger pulse to
several times the minimum required, and applying it with
a very fast rise time, one may considerably increase the
size of the spot in which conduction starts. Figure 3.16(a)
illustrates the effect of gate drive on voltage fall time and
Figure 3.16(b) shows the improvement in instantaneous
dissipation. We may conclude from this that overdriving
the gate will improve the di/dt capabilities of the device,
and we may reduce the stress on the device by doing so.

• Niekk

Niekk

Topicstarter
de conclusie is dus er een vrij hoge spanning opzetten, en die dan zo "direct" mogelijk (dus niet 'parabool-vormig' maar meer 'puls-vormig') er op zetten ?

• jeronimo
Niekk schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 17:58:
de conclusie is dus er een vrij hoge spanning opzetten, en die dan zo "direct" mogelijk (dus niet 'parabool-vormig' maar meer 'puls-vormig') er op zetten ?
Ja, daar komt het wel op neer. Er is een bepaalde hoeveelheid lading nodig om een thyristor te laten geleiden. Doordat je een korte tijd een grote stroom wilt schakelen is het zaak die lading er snel in te krijgen.

• Niekk

Niekk

Topicstarter
jeronimo schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:49:
[...]

Ja, daar komt het wel op neer. Er is een bepaalde hoeveelheid lading nodig om een thyristor te laten geleiden. Doordat je een korte tijd een grote stroom wilt schakelen is het zaak die lading er snel in te krijgen.
Dus misschien een kleine elco' op de gate zetten ?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

misschien is een thyratron een optie, die schakelen sneller, en kunnen hogere spanningen aan. Ook niet goedkoop, en ook niet makkelijk verkrijgbaar. :) Maar misschien kun je er TOEVALLIG makkelijker aankomen.

• Niekk

Niekk

Topicstarter
ik heb zelf het liefste een IGBT, maar die zijn echt niet te betalen. De goedkoopste die ik ben tegengekomen voor deze toepassing, was 600 euro per stuk. En ik heb er 3 nodig.

• jeronimo
Niekk schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 15:16:
[...]

Dus misschien een kleine elco' op de gate zetten ?
Lijkt me niet zo handig, je driver moet dan naast de gatestroom ook de laadstroom voor de elco leveren. Het meer een kwestie van een driver die voldoende piekstroom kan leveren. Even neuzen bij de fabrikanten van thyristoren zou je verder moeten helpen (semikron, ixys, abb)

• Niekk

Niekk

Topicstarter
driver ? Oorspronkelijk zat ik te denken aan een puls trafo ofzo, maar er moet dus een hele driver voor een thyristor gehangen worden ?

• jeronimo
Ondanks het verzoek om iets meer vrij te geven over de toepassing waarin je 500A/10ms wilt schakelen, wil ik je het volgende wel mee geven. Alle literatuur geeft aan dat je het beste een behoorlijke gatestroom in je thyristor moet jagen. Voor de eerder genoemde BTW96 geeft de datasheet een maximale gatestroom van 8(!) ampere aan. Duidelijk meer dan de 20 tot 50 mA die je in huis, tuin en keuken applikaties tegen komt. Je driver moet die piekstroom kunnen leveren.
Het grote voordeel van mosfets en igbt's is dat die tegenwoordig veel in de industrie gebruikt worden, waardoor er veel drivers ic's beschikbaar zijn. Nadeel is dat ze nog wel wat duurder zijn.
Ik denk wel dat je zelf ook wel iets in elkaar kunt zetten, mits je maar met de randvoorwaarden rekening houdt. Zo zou je bijvoorbeeld een condensator op kunnen laden en die via een transistor/fet over de gate kunnen ontladen. Galvanische isolatie m.b.v. een optocoupler is altijd prettig voor je aanstuurelectronica.

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Ok hartstikke bedankt.
Sorry dat ik vergeten ben om te vertellen waar het voor nodig is, ik had er over heen gelezen. Ik sluit 3 flinke elco's kort over een spoel, dus ... Je raad het al, een Coilgun. ;)
Ik zal eens op internet gaan zoeken naar het aansturen van een flinke Thyristor met piekstromen.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Thyristoren kunnen prima met lagere stromen weg hoor, mijn grootste (15kA piek) hebben maar 100mA nodig. Deze stuur ik echter met 16A aan vanwege korte pulsduur. Dit doe ik door simpelweg een aantal condensatoren met een grote capaciteit met een weerstand en mosfet in de gate te dumpen. Een mosfet heeft geen enkel probleem met die stromen en wanneer de puls niet te lang is blijven de condensatoren wel op spanning. Als je er een labvoeding aan hangt gaat het wel goed, als die teveel stroom moet leveren gaat hij vanzelf wel in beveiliging.

Dit had ook in het coilgun topic gekund denk ik?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Niekk

Niekk

Topicstarter
lemming_nl schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 09:00:
Thyristoren kunnen prima met lagere stromen weg hoor, mijn grootste (15kA piek) hebben maar 100mA nodig. Deze stuur ik echter met 16A aan vanwege korte pulsduur. Dit doe ik door simpelweg een aantal condensatoren met een grote capaciteit met een weerstand en mosfet in de gate te dumpen. Een mosfet heeft geen enkel probleem met die stromen en wanneer de puls niet te lang is blijven de condensatoren wel op spanning. Als je er een labvoeding aan hangt gaat het wel goed, als die teveel stroom moet leveren gaat hij vanzelf wel in beveiliging.
Kan ik niet gewoon een Opto-Coupler er aan hangen met een paar elco's er voor ? dan blijft de gate toch ook wel goed genoeg open ?
Dit had ook in het coilgun topic gekund denk ik?
Mag dat dan, voor een "Compleet nieuwe" vraag ?

• lemming_nl
  • Niet online
Optocouplers kunnen geen grote stromen aan dus daar moet iets achter. Verder moet het wel kunnen ja.

• Niekk

Niekk

Topicstarter
ik zat te denken aan:

PIC-out->(weerstandje)->power_transistor->elco->thyristor_gate
?

• lemming_nl
  • Niet online
Zoiets zou moeten werken ja. Wel zorgen dat je die transistor goed schakeld, een NPN type naar neerzetten kan wat lastig zijn dus ik zou voor een PNP gaan. Moet je wel zorgen dat de basis nooit zweeft.

Pagina: 1