• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:26
Ik heb een 21" CRT en ik heb nogal mijn twijfels over het goede effect van dat scherm op mijn ogen.
Als ik er naar kijk, dan doen mijn ogen soms spontaan pijn.
Ik heb perfect zicht, kan nog alles perfect onderscheiden.
Maar als ik dan naar mijn broer zijn nieuwe TFT kijk, dan doen mijn ogen geen pijn en ik heb de indruk dat alles daar veel klaarder en duidelijker op staat.

Dus ik vroeg me nu af of hier iets van waar is.
Is een CRT slecht voor de ogen? Of is een CRT slechter dan een TFT voor de ogen?

Mvg

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Satangel schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 18:50:
Is een CRT slecht voor de ogen? Of is een CRT slechter dan een TFT voor de ogen?
Dat is niet algemeen zo. Een goede CRT is beter dan een slechte TFT. Maar als je nu al pijn aan je ogen krijgt bij je CRT, dan staat deze of slecht afgesteld, of je zit er te dicht bij.

Maar zo simpel als dat je het hier stelt is het in ieder geval niet. Ik heb liever een TFT mits aangestuurd via DVI en van goede kwaliteit, maar ieder zal dat voor zich moeten beslissen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Als een crt "verkeerd" staat ingesteld kan je inderdaad hoofdpijn krijgen.
Kijk eens op welke frequentie de refreshrate staat ingesteld. Ik persoonlijk krijg last van mijn ogen en hoofd als deze lager staat ingesteld dan 70hz .

[ Voor 0% gewijzigd door job op 07-10-2008 20:32 . Reden: typo ]

• Satangel
85hz en op 1600*1200
Ik zit op zo'n 40 cm ervan.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Een LCD met DVI is super scherp, dat is veel beter voor je ogen omdat ze dan minder hoeven scherp te stellen.
Daarbij flikkert het beeld van een CRT ook nog eens wat ook hoofdpijn veroorzaakt.
Als je dan ook nog ClearType gebruikt op een lcd dan verdriedubbeld de horizontale resolutie van tekst.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:09

Tazzios

..

probeer is een lagere resolutie op 100hz zal ook al een stuk beter bevallen denk.

• Satangel
Ik heb inderdaad wel een lichte hoofdpijn, en dat zou dus aan mijn scherm kunnen liggen?

Als ik zo door doe, ga ik dan vlugger een bril moeten hebben dan wanneer ik een LCD koop?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Satangel schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 19:34:
85hz en op 1600*1200
Ik zit op zo'n 40 cm ervan.
D-sub of BNC aangesloten? Dat wil bij hogere resoluties als die van jou ook helpen.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Satangel
Ik heb D-Sub, geen BNC.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Satangel schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 20:03:
[...]
Als ik zo door doe, ga ik dan vlugger een bril moeten hebben dan wanneer ik een LCD koop?
Een bril zal niet helpen (als je gewoon scherp ziet) tegen een slecht afgestelde/kwaliteit monitor.

Controleer of je niet moet knijpen om de letters te lezen. Dat is namelijk erg vermoeiend. Als dat zo is, zet dan (indien van toepassing) ClearType uit en/of kies een lagere schermresolutie om het scherper of leesbaarder te krijgen.
Als dat het probleem niet is (knijpen), controleer dan of je geen hogere refreshrate kunt krijgen. Voor mij was 85Hz altijd het minimum. Daaronder zag ik het duidelijk knipperen. Tegenwoordig knippert dat al als een gek, vergeleken bij TFT.

Als je een rede zoekt om een TFT te kunnen kopen, kun je bovenstaande adviezen in de wind slaan en een mooie TFT uitzoeken ;)

Koop al mijn ads!

• TrickeY
  • Laatst online: 15-09-2025

TrickeY

www_un4given_nl

wat ook een reden kan zijn is als je in een donkere omgeving zit met je beeldscherm.

www_un4given_nl

• Satangel
De refreshrate staat momenteel op 85 hertz.
Ik moet niet knijpen.
En het is niet te donker.

Verwijderd

Ik heb juist het omgekeerde met CRTs en TFTs. Pijn in me ogen bij TFTs en nergens last van bij CRTs. Je moet gewoon eens bij meerdere mensen beeldschermen testen en kijken wat je ogen er van vinden.

Verder zou een bezoekje aan de opticiën ook misschien niet mistaan? Succes ermee!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:15
Hoe oud is je beeldscherm. CRTs kunnen na vele branduren waziger worden doordat ik meende de magneet of zo wat zwakker wordt.
Ik weet trouwens niet of je daar ook hoofdpijn van kunt krijgen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 20:44:
Ik heb juist het omgekeerde met CRTs en TFTs. Pijn in me ogen bij TFTs...
Ik heb er een beetje moeite mee om dat te geloven, tenzij je een non-native resolutie draait, of lenzen nodig hebbt.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:14

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 20:58:
[...]

Ik heb er een beetje moeite mee om dat te geloven, tenzij je een non-native resolutie draait, of lenzen nodig hebbt.
Ik kan het wel geloven en het is vrij simpel te verklaren.

CRT's geven als ze nieuw zijn al wat minder licht dan een nieuwe LCD, laat staan als ze al wat ouder zijn.

Sommige mensen kunnen nu eenmaal slecht tegen dat licht, en als ze thuis of op het werk waar een CRT staat geen last hebben en bij een LCD die op standaard instellingen staat wel, dan wijzen ze al snel naar de LCD techniek als de schuldige. Daarbij gaan ze voorbij aan het simpele feit dat huidige monitors gewoon veel te fel ingesteld staan vanuit de fabriek.

Ik maak regelmatig kleurprofielen voor beeldschermen en vrijwel altijd mag je de brightness van 100% naar minimaal 20% terugschroeven om de helderheid op 120cd/m2 (standaard voor grafisch werk) te krijgen. Mijn 30" Dell mocht de eerste maanden zelf op zo'n 10% worden ingesteld om een normale helderheid te krijgen. Toen ik dat nog niet had gedaan kreeg ik ook hoofdpijn en vermoeide ogen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:42

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 20:44:
Ik heb juist het omgekeerde met CRTs en TFTs. Pijn in me ogen bij TFTs en nergens last van bij CRTs. Je moet gewoon eens bij meerdere mensen beeldschermen testen en kijken wat je ogen er van vinden.

Verder zou een bezoekje aan de opticiën ook misschien niet mistaan? Succes ermee!
Ooit naar een goed afgestelde TFT gekeken? Dus niet met helderheid van de backlight op 100...
TFT is gewoon rustiger voor je ogen. Maar een slecht afgestelde TFT zal ook erg belabberd zijn, en als ik mijn scherm op 100% helderheid zet (wat standaard zo is) dan is mn kamer wit, zodra ik een wit beeld zie in een donkere ruimte. Daarom staat de helderheid bij mij op 0... Heb zelf dan wel een PVA scherm, maar heb nooit last gehad kijkende naar een TN paneel scherm.
Bij CRT heb ik al koppijn als een scherm onder de 100Hz zit, en zelfs 100Hz zag ik na verloop van tijd knipperen...

Home Assistant Configuratie V&A

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:19
Zowel als bij TFT als bij CRT is het devies: goed afstellen!

CRT's zijn op zich prima, mits op een hoge refreshrate. Voor mij moet een CRT op zn minst 85hz zijn, anders wordt het vermoeiend.

Bij TFT is het grootste probleem de helderheid. Veel mensen zitten achter dit scherm met een knallende brightness: niet gek dat je dan vermoeid wordt. Brightness op 10-20% is vaak al voldoende. Liefst ook DVI gebruiken, dit geeft een duidelijker beeld waardoor letters beter te lezen zijn.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Pagina: 1