Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Alternatief Frameset

Pagina: 1
Acties:

• RemcoINC08
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-11 16:21
Aangezien het gebruik van framesets nu anno 2008 "niet meer kan" ben ik opzoek gegaan naar een alternatief. Volgens verschilldende sites kan dit ook prima met CSS, wat me dan ook gelukt is. Alleen klopt het ,dat de techniek om verschilldende paginas via een navigatie in een gedeelte te openen ( zoals met framesets ) , met PHP moet gebeuren? Of zijn er anedere oplossingen die makkelijker zijn, en geen gebruik maken van de verouderde frames?

Asus G501

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-11 15:42

Sebazzz

3dp

Niet per sé PHP maar gewoon alles wat dynamisch is.
Dus dat kan zijn:
- PHP
- SSI (ServerSide Includes, Apache)
- ASP/ASP.Net
- Dynamisch inlading met Javascript/AJAX (niet aan te raden)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De zaken die je noemt staan los van elkaar.

In feite maak je op de "nieuwe manier" gewoon losse pagina's waarin steeds weer de code voor bijvoorbeeld het menu in terug keert. Je verwijst dus niet meer naar een bepaald gebied op je site om te verversen, maar je vervangt de hele pagina.

Aangezien er dan veel herhaling in de html code voorkomt kan je dit door bijvoorbeeld php laten vullen. (includen)

Andersom kan ook: je maakt een standaard pagina en het deel met wisselende content laat je vullen door bijvoorbeeld php.

Verwijderd

Als je de navigatie overal vanuit hetzelfde bestand wilt laten komen (ik neem aan dat je dat bedoeld?) zit je inderdaad al snel vast aan ServerSide talen als PHP. Een andere optie, wat eigenlijk ook echt niet meer kan in 2008, is om je navigatie in een Javascript bestand te zetten en in elke pagina te includen. Dit is echt een minstens zo slechte oplossing als de frameset omdat bijvoorbeeld mensen zonder JS het menu al niet kunnen zien en omdat het een hel is om te onderhouden.
Om het proces toch enigzins te automatiseren kennen veel WYSIWYG editors wel templates zodat je een menu in elke pagina kunt laten invoegen en op plek te onderhouden. Als je dan klaar bent kun je ze alle HTML laten uitpoepen en word je menu alsnog overal in de HTML gezet.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2008 16:07 ]

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
RemcoINC08 schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 16:00:
Alleen klopt het ,dat de techniek om verschilldende paginas via een navigatie in een gedeelte te openen ( zoals met framesets ) , met PHP moet gebeuren?
Alles is afhankelijk van wat je wenst te bereiken. Wil je een alternatief voor het "vaste deel ve frameset" omdat die dan niet elke keer moet geladen worden of wil je geen 1000 pagina's moeten aanpassen wanneer dat "vaste deel ve frameset" wijzigt.

Misschien moet je even aangeven hoe je dat alternatief van een frameset zelf ziet, want dat mis ik in je post? Vanwaar haal je je standpunt dat het met CSS mogelijk is? (CSS beschrijft de opmaak terwijl framesets toch echt dichter naar structuurbeschrijving toeneigen)

• RemcoINC08
Wat ik inderdaad bedoel is, dat er een vaste pagina geladen word, en dat er 1 gedeelte ( de inhoud) variabel is.

De oplossing van Cubix zou natuurlijk ook werken, gewoon de hele pagina vervangen, maar dit is niet echt wat ik bedoel.

Wat ik wel gevonden heb is dat PHP wel de makkelijkste taal blijkt te zijn, ga me daar maar is in verdiepen.

Asus G501

• Cubix
  • Niet online
RemcoINC08 schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 16:13:
De oplossing van Cubix zou natuurlijk ook werken, gewoon de hele pagina vervangen, maar dit is niet echt wat ik bedoel.
Dat is uiteindelijk wel wat er echt naar de browser van de client gaat. En dat is het grote verschil met frames. De serverside taal helpt je zo efficiënt mogelijk de output samen te stellen, voor elke pagina opnieuw qua html.

Alle generieke css en javascript link je met losse bestanden, die kunnen gecached worden.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:14

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hoe wordt er eigelijk tegen iFrame aangekeken?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• RemcoINC08
SinergyX schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 16:24:
Ik heb het idee dat dat ook achterhaald is. Voor zover ik begrijp zeggen julllie: leer een dynamische taal want dat is de oplossing hoe het vandaag de dag gebeurd.

Asus G501

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-11 15:42

Sebazzz

3dp

SinergyX schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 16:24:
Is dat van Apple ofzo... iFrame. Een soort digitaal fotolijstje ofzo?

Maar iframes zijn natuurlijk ook frames. Dus precies hetzelfde geldt:
- Spiders hebben er moeite mee
- Moeilijk te bookmarken
- etc.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• moozzuzz
  • Niet online
Sebazzz schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 16:42:
[...]
Is dat van Apple ofzo... iFrame. Een soort digitaal fotolijstje ofzo?
offtopic:
nice 1 :^D
RemcoINC08 schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 16:13:
Wat ik inderdaad bedoel is, dat er een vaste pagina geladen word, en dat er 1 gedeelte ( de inhoud) variabel is.
De vraag is natuurlijk of wat je bedoelt niet hetzelfde is als nu anno 2008 "niet meer kan".

• RemcoINC08
moozzuzz schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 16:45:
[...]
offtopic:
nice 1 :^D

[...]
De vraag is natuurlijk of wat je bedoelt niet hetzelfde is als nu anno 2008 "niet meer kan".
haha ja daar zit wat in;)

Ik heb hier een aardige tutorial gezien die volgens mij aardig beschrijft wat maken wil.

Deze site.

Asus G501

• Bosmonster
  • Laatst online: 11-11 10:24

Bosmonster

*zucht*

Tegenwoordig bouw je niet meer met frames etc, maar maak je gewoon losse pagina's. Hierin kunnen includes je helpen om herhalende delen makkelijker beheerbaar te houden.

1 pagina gaan maken en daar proberen 'dynamisch een contentveld in te laden' is voor mensen die het frames tijdperk nog niet werkelijk zijn ontgroeid.

• moozzuzz
  • Niet online
Als bandbreedte, datalimieten of "het is een webapplicatie" geen argumenten zijn in jouw geval, dan is er inderdaad geen enkel (mij bekend) excuus om frames (of lookalikes) in te zetten. Je zit dan bij:
moozzuzz schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 16:09:
... of wil je geen 1000 pagina's moeten aanpassen wanneer dat "vaste deel ve frameset" wijzigt.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het idee achter frames (en in mindere mate iframes) is/was dat bandbreedte duur is en je daarom zoveel mogelijk onveranderlijke informatie wilt laten staan en alleen de veranderingen wilt ophalen van de server. Dus je navigatie-frame, je header en je footer gooi je in aparte frames die slechts eenmalig geladen hoeven te worden en alleen het content frame verandert steeds.

Dit is anno nu inderdaad behoorlijk achterhaald. Zoals gezegd: gewoon volledige pagina's teruggeven waarin je de "onveranderlijke" delen dynamisch invoegt.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Pagina: 1