E-mail met attachment van server via HTML form?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-09 21:08
Van deze vraag weet ik uberhaupt niet of het mogelijk is (en dus ook lastig welke zoektermen ik moet gebruiken: 'dynamic input type=file', 'form mail attachment from server' en vele anderen gaven niet het juiste resultaat).
  • Wat ik wil is een mail sturen met attachment via een standaard HTML formulier.
  • Echter, ik wil niet dat gebruiker een bestand moet kiezen als attachment, maar dat er een bestand van de server als attach mee wordt gestuurd.
Is dit mogelijk met PHP/HTML?

De PHP mail functie ken ik, maar ik wil per se dat mijn mail met de mailclient van de gebruiker wordt gestuurd, aangezien hij dan verschijnt in 'Sent items'. Vandaar mijn idee met het formulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:21

pistole

Frutter

Nee, dat gaat niet. HTML heeft hiervoor geen mogelijkheden (behalve de standaard mailto-link), en PHP is niet van toepassing aangezien dat op de server 'leeft' en niet op de client.

De gebruiker zal zelf via een instructie het attachment moeten toevoegen.

Enige (slecht) alternatief is dat je op je server een template aanbiedt dat de gebruiker opent in z'n mailclient om de mail te sturen, maar dat gaat alleen (goed) werken als je een kleine klantenkring hebt waarvan je zeker weet dat ze een bepaalde mailclient gebruiken

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Rekcor schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 15:42:
Van deze vraag weet ik uberhaupt niet of het mogelijk is (en dus ook lastig welke zoektermen ik moet gebruiken: 'dynamic input type=file', 'form mail attachment from server' en vele anderen gaven niet het juiste resultaat).
Dus je vraag is:
  • HTML-form
  • die email verzend via de client
  • met een attachment op een server (die wellicht ook de HTML-form herbergt/genereert)
Een alternatief kan zijn:
  • HTML-form
  • die email verzend via de server naar x en naar adres vd verstuurder
  • met attachmetn op die server
  • en in de client een "rule" die dit soort emails naar sent-items verplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
Op zich zou een form-loos alternatief ook kunnen. Dus: PHP genereert een mail message in Outlook.

Heb e.e.a. geprobeerd met een header:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<?php
    header("Expires: 0");
  header("Cache-Control: must-revalidate, post-check=0, pre-check=0");
  header("Cache-Control: public");
  header("Content-Description: File Transfer");
  header("Content-Type:application/vnd.ms-outlook");
  header("Content-Disposition: attachment; filename=test.msg");  
  header("Content-Transfer-Encoding: binary");
  ?>
  <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
  <head>
  <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=windows-1250">
  <meta name="generator" content="PSPad editor, www.pspad.com">
  <title></title>
  </head>
  <body>
    test
  </body>
</html>

zonder succes: de browser vraagt wel netjes om een test.msg-bestand te openen, maar Outlook zegt dat hij die niet kan lezen |:(

P.S. De optie 'mail sturen naar x en naar adres verstuurder had ik ook al bedacht, maar dit wil de persoon voor wie ik het maak niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Rekcor op 07-10-2008 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als de mail per se via de client pc verstuurd moet worden (en dat is blijkbaar een eis) dan kun je geen attachments toevoegen vanaf de server.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-08 08:24

PowerSp00n

There is no spoon

Is het anders geen idee om naar de gebruiker een kopie te versturen, dan heeft deze hem alsnog. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat de leuke mailto forms als irritant gezien kunnen worden, ik doe er in ieder geval niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Rekcor schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 17:45:
PHP:
1
...
Misschien moet je dan wel een typische Outlook email structuur proberen aan te houden ( != goede HTML). Maar zoals gezegd is het dus "proper" niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat PowerSp00n je de handigste oplossing heeft aangereikt: zet de verzender in CC (of BCC. En kijk eens naar PHPmailer (http://phpmailer.codeworxtech.com/), werkt een stukje makkelijker dan zelf met de mail() functie aan de slag gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Rekcor schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 17:45:

zonder succes: de browser vraagt wel netjes om een test.msg-bestand te openen, maar Outlook zegt dat hij die niet kan lezen |:(
Zo |:( is dat niet. Al eens een .msg geopend in notepad?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 16:31

Bosmonster

*zucht*

Al eens een .eml bestand geprobeerd? Dat is text-based en ondersteund door de meeste e-mailclients volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 12:15:
Denk dat PowerSp00n je de handigste oplossing heeft aangereikt: zet de verzender in CC (of BCC. En kijk eens naar PHPmailer (http://phpmailer.codeworxtech.com/), werkt een stukje makkelijker dan zelf met de mail() functie aan de slag gaan ;)
Thanx, dit is de winnende oplossing geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:21

pistole

Frutter

-NMe- schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 17:50:
Als de mail per se via de client pc verstuurd moet worden (en dat is blijkbaar een eis) dan kun je geen attachments toevoegen vanaf de server.
Nog even een laatste duit in het zakje: dat is strikt genomen niet waar. Je kan server-side een .eml file genereren waar de attachment al inzit.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:35

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Mail via clientside versturen is gewoon niet handig. Je bent dan geheel afhankelijk van de bezoeker, en of je daar nou zo blij van wordt?

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Pagina: 1