Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Matten
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-02 14:13
Hallo, ik zit namelijk met een probleem. Dit jaar ben ik afgestudeerd als bachelor Toegepaste Informatica. Tijdens het jaar had ik gesolliciteerd en heb een aanbod gekregen bij een bedrijf als customer support engineer(service desk), dit heb ik eerst niet aanvaard vanwege ik dacht dat ik beter kon. Na tal van sollicitaties heb ik geen ander aanbod gekregen vanwege te weinig ervaring en omdat ik als afstudeerrichting applicatieontwikkeling heb gevolgd. Ik zoek namelijk een functie in systeem- en netwerkbeheer.

Ik heb dan uiteindelijk op het aanbod ingegaan met voorwaarden dat ik back-end interventies zou krijgen om ervaring op te doen om de nodige certificaten te behalen(MCSE, CCNA) en dan snel zou kunnen doorgroeien naar een functie als system engineer of iets dergelijks. De eerste 3 maand had ik een IBO-opleiding om dan een vast contract te krijgen. In de IBO-opleiding heb ik verschillende cursussen kunnen meevolgen die vooral op back-end infrastructuur gericht waren. De eerste weken was ik dus zeer tevreden en bleek het dat mijn chef zijn woord hield.

Nu vorige week heeft een collega ontslag genomen die dienstverlening deed voor een bedrijf die software ontwikkelt voor verzekeringskantoren en banken. Hij had als taak om de software te installeren op tal van PC's in heel België. Hij kon ook ingeschakeld worden om bijvoorbeeld het geheugen uit te breiden van een PC. Nu heeft zijn ontslag gegeven omdat hij die opdracht beu was(hij deed het al meer dan een half jaar) en mijn chef hem geen andere opdracht gaf. Niemand anders wil die opdracht overnemen. Nu werd ik gisteren gecontacteerd door mijn chef om mijn huidige opleiding stop te zetten en opleiding te volgen bij mijn collega die zal stoppen.

Dit is totaal geen werk waarvoor ik gesolliciteerd heb en wat mijn chef en ik overeengekomen zijn tijdens de sollicitatie. Dit is volledig front-end en je kan in een dag heel België rondgestuurd worden en de terugreis naar huis is volledig op je eigen uren(Morgen moet ik 2.5uur door en 2.5uur terug op mijn eigen tijd zonder betaald te zijn).

De vraag is eigenlijk of ik dat werk kan weigeren? Er is niemand anders die het wil doen en dus is het makkelijk om de beginner er mee op te zadelen. Ik zit nu ook een beetje in de tang omdat ik graag die certificaten wil behalen, maar je moet daar minstens 3 jaar werken voor je kan vertrekken zonder die opleiding en examens terug te betalen en ik zie mij die opdracht eigenlijk ook geen half jaar volhouden. Eerlijk gezegd wil ik het totaal niet doen omdat ik veronderstel dat ik kostbare tijd en ervaring verlies door deze opdracht te doen. Ik moet het ook niet doen voor het geld want dit zit onder het gemiddelde, maar dit is geen prioriteit voor mij. Persoonlijk vind ik ook dat ik wel meer in mijn mars heb dan iedere dag programma's te installeren of een RAM-latje bij te steken.

Als ze mij verplichten om die opdracht te doen, kan ik misschien wel onstlag nemen, maar dit staat dan ook niet mooi op mijn cv dat ik er al na een paar maand reeds de brui aan geef. Ik zal eerst eens proberen te praten met mijn chef en hem trachten te herinneren aan onze afspraken tijdens de sollicitatie, maar als dit niet werkt, wat kan ik dan nog doen?

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-11 22:07

Wiebbe

<none />

Uit jou tekst lijkt het mij dat jij in België woont/werkt. Ik denk dat het erg belangrijk is wat en hoe jij precies je opleiding en werkzaamheden heb laten vast leggen? Ik heb getekend voor een opleidingstraject waarin ik precies kan vinden wanneer en welke opleiding ik ga doen.

Wat is er precies op papier vast gelegd qua werkzaamheden en opleiding?

Oh noes.. No more TreinTijden :(

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-10 10:47
Welke functieomschrijving staat er in je contract? Komt dit niet overeen met wat ze je willen laten doen dan kunnen ze je niet zomaar in een andere functie plaatsen.

• Matten
@Wiebbe Dat is ook een probleem. Niets staat op papier buiten het standaard contract voor mijn functie. Ik had enkel de mondelinge garantie van mijn chef dat ik meer back-end problemen zou mogen behandelen en dat het zeker mogelijk was om die certificaten te behalen. Het is een groot bedrijf en er zijn opleidingscentra aanwezig in het bedrijf zelf, dus ik vond het niet echt nodig om het op papier te zetten.

Ja het klopt dat ik een Belg ben :).

@hypz. In mijn contract staat enkel de basis functieomschrijving van mijn job. Er is geen persoonlijke omschrijving gedaan. In die omschrijving staat er wel in dat ik die opdrachten kan toegewezen krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door Matten op 07-10-2008 15:48 ]

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 16:08

beany

Meeheheheheh

Morgen moet ik 2.5uur door en 2.5uur terug op mijn eigen tijd zonder betaald te zijn
In Nederland is het zo dat alles boven de tijd dat je zou besteden aan het reizen naar je werkgever onder werktijd valt. Dus als je normaal 1 uur heen en 1 uur terug bezig bent om naar het bedrijf te reizen, is die 1,5 heen en 1,5 terug gewoon werktijd in jouw geval.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Matten
beany schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 15:48:
[...]

In Nederland is het zo dat alles boven de tijd dat je zou besteden aan het reizen naar je werkgever onder werktijd valt. Dus als je normaal 1 uur heen en 1 uur terug bezig bent om naar het bedrijf te reizen, is die 1,5 heen en 1,5 terug gewoon werktijd in jouw geval.
Helaas is dit hier niet het geval alhoewel mijn collega heeft gezegd dat hij daar in sjoemelde(Uren bijgezet bij verplaatsingskosten) en er nooit een klacht is geweest.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 16:08

beany

Meeheheheheh

Matten schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 15:50:
[...]

Helaas is dit hier niet het geval alhoewel mijn collega heeft gezegd dat hij daar in sjoemelde(Uren bijgezet bij verplaatsingskosten) en er nooit een klacht is geweest.
Weet je heel zeker dat dat in Belgie niet het geval is? Vraag het eens na bij een arbeidsjurist of zo...

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 16:12
Matten schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 15:50:
[...]

België? Okay.. Ben je gesyndiceerd? Zo ja ga dan eerst even naar de lokale vakbond en vraag hen of de werkgever zomaar die verplaatsingskosten op jou kosten mag verhalen. Indien ja, dan heb je zowiezo recht om de gemaakte kilometers af te trekken van de belastingen. Voor meer info, vraag het na bij de lokale belastingsdienst.

[ Voor 4% gewijzigd door makila op 07-10-2008 16:06 ]

Verwijderd

beany schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 15:48:
[...]

ff off-topic, maar ik weet vrij zeker dat een NL werkgever het ook niet pikt als je zegt "ik stond 2 uur in de file dus ik werk vandaag 6 uur"? Wat zijn de regeltjes precies?

• hellknight
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:36

hellknight

Medieval Nerd

Ik denk dat de exacte regels afhangen van je contract / CAO.
Bij mijn job is het simpel:
Standplaats volgens contract is X
Moet je op een van de andere vestigingen zijn, of heb je bijv. cursus op een andere locatie, dan valt de reistijd onder werktijd

Your lack of planning is not my emergency

• Matten
Die lange reistijden zijn wel de minste van mijn zorgen. Ik kan ook wel wat "sjoemelen" met mijn uren. Het punt is dat ik totaal die opdracht niet wil doen omdat ik teveel ervaring en tijd verlies om door te groeien. Als mijn chef toch wil dat ik die opdracht doe en ik daardoor mijn ontslag zou geven, zou een ander bedrijf dit wel verstaan waarom ik mijn ontslag gegeven heb?

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
je hebt ook vergoeding voor woon-werk-verkeer
maar je moet ook extra vergoeding krijgen voor elke kilometer die je met je eigen auto voor je baas aflegt.
dus als je baas ja bv vanuit het kantoor in antwerpen naar een klant in brugge stuurt voor een opdracht en je moet met je eigen wagen rijden, dan moet hij hiervoor extra betalen + je kan dit ook in je belastingen extra aangeven (als onkosten-post)
het is meer dan de defacto 10 of 20 cent die je krijgt voor het woon-werk-verkeer.
(en dat woon-werk is per default gezien tot aan het hoofdkantoor of eigen vestiging, dus niet tot bij een klant van...)

wilt hij dat niet, moet hij een poolwagen voorzien waarvan hij de kosten betaalt (geleasde poolwagen)
en welke je oftewel reeds een dag vroeger meekrijgt, oftewel 's morgens gaat ophalen en 's avonds terug brengt.
(als je contract spreekt over 'van 9 tot 17' haal je hem op om 9u en alles na 17 zijn overuren - uit te betalen of terug te nemen als verlof - of 'flexuren' = je mag eens een uurtje later aankomen of iets vroeger vertrekken)

misschien kan je er zo even over praten, en schrikt je baas zelf al terug wegens extra kosten...
(en als de rest mag weigeren, mag jij dat ook...)

ps: een nieuwe baas zou dat verstaan, dat je daarvoor je ontslag gaf bij de huidige
pps: kijk even je contract na of er een plaats van tewerkstelling is gespecifieerd: indien dt zo is, dan mag je baas je niet eens rondsturen, of toch al niet continu - uitzonderingen zijn er altijd wel.

[ Voor 10% gewijzigd door soulrider op 07-10-2008 16:45 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Matten schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 16:41:
Die lange reistijden zijn wel de minste van mijn zorgen. Ik kan ook wel wat "sjoemelen" met mijn uren. Het punt is dat ik totaal die opdracht niet wil doen omdat ik teveel ervaring en tijd verlies om door te groeien. Als mijn chef toch wil dat ik die opdracht doe en ik daardoor mijn ontslag zou geven, zou een ander bedrijf dit wel verstaan waarom ik mijn ontslag gegeven heb?
Ja, als je het netjes uitlegt wel. Geef aan dat je dit werk niet wilt doen, en als je dan toch gedwongen wordt, je gaat uitkijken naar een andere baan. Blijf rustig en netjes, wordt niet persoonlijk, en leg eerlijk uit bij een nieuwe werkgever dat je je wilt ontwikkelen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• DSK
  • Laatst online: 03-11 22:54

DSK

boeiend...

Als ik tussen de regels door lees, begrijp ik dat je werkzaam bent bij Dolmen (kan verkeerd zijn).
Heb de laatste tijd jammergenoeg al redelijk wat slechte verhalen gelezen hierover. Heb er trouwens zelf nog gesoliciteerd.

De kosten van je verplaatsing zullen dan in ieder geval het probleem niet zijn en als ik het goed begijp ben je enkel de terugweg niet betaald? (dan is 2,5u/dag veel maar niet onoverkomelijk).

Heb je dit al voorgelegd aan je chef, dat dit niet overeenkomt met wat is afgesproken? Vertel hem eventueel dat je dit werk even wil doen om het probleem op te vangen. Zodat zij genoeg tijd hebben om hier iemand anders voor te zoeken. (zo zou ik het voorstellen). Het is niet jouw probleem dat zij geen andere geschikte persoon vinden maar probeer te denken (of het toch zo laten overkomen) in het voordeel van het bedrijf.

is je IBO-opleiding trouwens al afgerond? (kan het niet zo goed uitmaken uit je eerste post) want volgens mij kan deze niet zomaar afgebroken worden of aangepast worden aangezien deze (deels) door de VDAB betaald wordt.

Blog (Linux-related)

• Matten
Ja ik ben tewerkgesteld bij Dolmen. Ik zit nog maar 4 weken op me IBO. Dus moet ik nog een kleine 2 maand mijn IBO uit doen.

De heenreis is ook niet betaald. Ik zal nog een week wachten om het probleem aan te kaarten, ik heb het werk zelf nu nog maar net gedaan dus kan moeilijk nu al zeggen dat het mijn ding niet is. Ik ben ook bereid om het een maand te doen zodat ze een vervanger kunnen vinden, maar langer wil ik het zeker niet doen omdat het ook door die nogal grillige reisuren flink snijdt in mijn privéleven. Ik moet ook bijna voor alles langs Brussel passeren en dat zorgt dan ook voor files of grote omwegen.

Ze vinden omdat ik een bedrijfswagen gekregen heb dat ze mij voor die reizen niet moeten vergoeden.

• DSK

DSK

boeiend...

Matten schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 17:04:
Ja ik ben tewerkgesteld bij Dolmen. Ik zit nog maar 4 weken op me IBO. Dus moet ik nog een kleine 2 maand mijn IBO uit doen.

De heenreis is ook niet betaald. Ik zal nog een week wachten om het probleem aan te kaarten, ik heb het werk zelf nu nog maar net gedaan dus kan moeilijk nu al zeggen dat het mijn ding niet is. Ik ben ook bereid om het een maand te doen zodat ze een vervanger kunnen vinden, maar langer wil ik het zeker niet doen omdat het ook door die nogal grillige reisuren flink snijdt in mijn privéleven. Ik moet ook bijna voor alles langs Brussel passeren en dat zorgt dan ook voor files of grote omwegen.

Ze vinden omdat ik een bedrijfswagen gekregen heb dat ze mij voor die reizen niet moeten vergoeden.
Ik wil niet moeilijk doen, maar de kans dat je ergens rond Brussel zou moeten werken was zowieso toch redelijk groot. Zowieso wist je ook op voorhand dat je niet vergoed zou zijn voor je reistijd. (en zoals velen ontdekken, heeft een bedrijfswagen niet enkel voordelen).

Wat ik minder begrijp is het verbreken van dat IBO contract. Vraag me serieus af of dit zomaar kan... aangezien je nu bij een klant zult gaan werken (waar Dolmen dus geld voor vraagt) en je betaald wordt door de overheid. Daar zou ik toch wat research naar doen.

In de eerste plaats gewoon praten met je chef.

Blog (Linux-related)

• Matten
Normaal zit ik in Harelbeke, dus niet in Huizingen. Ik bedoelde eigenlijk dat ik in Roeselare woon en als ik ergens heen moet dat niet in West-Vlaanderen ligt, ik altijd de ring van Brussel moet passeren en daarbij nog eens vertraging op loop door files e.d anders moet ik een omweg doen waardoor ik nog altijd aanzienlijk veel tijd verlies. Dat ik in Brussel moet werken zou geen probleem zijn. Ik moet morgen bijvoorbeeld naar Linter tegen Sint-Truiden. Dat is met een omweg 2u15 minuten rijden.

Nu zit ik nog in opleiding en moet ik niet alleen op pad, ik moet op pad met degene die stopt die me dan een "opleiding" geeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Matten op 07-10-2008 19:46 ]

• makila
Ik merk dat je een bedrijfswagen gekregen hebt en dat je privé er niet voor vergoed wordt. Eens zien wat de wet daarover zegt..

Nu eerst een vraag : Mag je privé rijden met de bedrijfswagen of mag je enkel voor je werk de wagen gebruiken? Stel dat je met de wagen niet privé mag rijden(buiten woon-werk natuurlijk). Dwz dat je dan maandelijks geen extra netto afhoudingen hebt op die bedrijfswagen en je zal er ook niks belastingen moeten op betalen, want je hebt er privé geen voordeel aan. Klopt dit? Indien ja. Ik merk op dat je geen vergoeding krijgt voor woon-werk km's.

Wat je dan kan doen, is je werkelijke beroepskosten bewijzen voor je woon-werk km's en het aantal gemaakte Km's indienen op je belastingsformulier. Je kunt ook kiezen om gewoon de forfetaire beroepskost in te dienen. Als je dan bijvoorbeeld 20km van Dolmen woont, dan krijg je een belastingsvoordeel op die 20km, aan €0,15 per km over een gans jaar genomen. Maar ik denk in jou geval dat de werkelijke beroepskost bewijzen voordeliger gaat uitkomen. Want ik veronderstel dat je naar klanten moet die veel verder gelegen zijn dan Dolmen zelf.

[ Voor 144% gewijzigd door makila op 08-10-2008 10:07 ]

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10 09:42

r0b

Even een andere optie: kan je de werkgever niet voorstellen om je opleiding te pauzeren en de taken voor dit moment over te nemen totdat er een geschikte(re) kandidaat is aangenomen? Let wel dat dit binnen enige redelijkheid zou moeten zijn, dus maximaal 3 maanden.
Zaken als reistijd moeten natuurlijk wel besproken worden. In alle redelijkheid meebuigen is prima, maar over jezelf heen laten lopen is een tweede. :)

Win-win situatie: Werkgever uit de problemen en je hebt punten gescoord :)

Heb je überhaupt al met je werkgever gepraat hierover? Wellicht ziet hij het zelf als kans voor jou om "weer eens wat anders te doen"?

• DSK

DSK

boeiend...

Matten schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 19:45:
Normaal zit ik in Harelbeke, dus niet in Huizingen. Ik bedoelde eigenlijk dat ik in Roeselare woon en als ik ergens heen moet dat niet in West-Vlaanderen ligt, ik altijd de ring van Brussel moet passeren en daarbij nog eens vertraging op loop door files e.d anders moet ik een omweg doen waardoor ik nog altijd aanzienlijk veel tijd verlies. Dat ik in Brussel moet werken zou geen probleem zijn. Ik moet morgen bijvoorbeeld naar Linter tegen Sint-Truiden. Dat is met een omweg 2u15 minuten rijden.

Nu zit ik nog in opleiding en moet ik niet alleen op pad, ik moet op pad met degene die stopt die me dan een "opleiding" geeft.
Ben zelf ook van West-Vlaanderen (Gullegem) en weet dus ook dat naar Brussel gaan niet evident is. (Ben er wel dagelijks, ofwel met de trein ofwel met de motor). Regelmatig ook naar Mechelen of Vilvoorde.

Maar na je opleiding, zou het toch evengoed kunnen dat je naar klanten moet in het Brusselse (of zelfs verder)? Want voor zover ik weet zit daar het meeste van hun klanten.
Of was het de bedoeling dat jij vast in Harelbeke zou blijven werken? Aangezien dit (ook weer, voor zover ik weet) enkel een opleidingscentrum is.

Indien dit het geval is, zou ik gewoon voorstellen om één, misschien twee maand dit werk op te vangen zodat men gewoon een vervanger kan zoeken (zoals reeds voorgesteld door meerdere mensen).

@Makila: zijn wagen is normaal ook voor privé gebruik met tankkaart dus een vergoeding hiervoor krijgen is volgens mij niet aan de orde.

Blog (Linux-related)

Verwijderd

Matten schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 15:45:
@Wiebbe Dat is ook een probleem. Niets staat op papier buiten het standaard contract voor mijn functie. Ik had enkel de mondelinge garantie van mijn chef dat ik meer back-end problemen zou mogen behandelen en dat het zeker mogelijk was om die certificaten te behalen. Het is een groot bedrijf en er zijn opleidingscentra aanwezig in het bedrijf zelf, dus ik vond het niet echt nodig om het op papier te zetten.
Als ik het dus goed begrijp heb je ook geen opleidingsovereenkomsten getekend? Dan kun je zo opstappen mocht je dat willen.

En het laatste is naïef gedacht. Uit eigen ervaring weet ik dat je echt alles moet laten vastleggen want mocht de situatie escaleren en voor een rechtbank terecht komen is het jouw woord tegen het hunne. En in die situatie moet je jezelf niet laten terechtkomen.

• makila
DSK schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:12:
[...]
@Makila: zijn wagen is normaal ook voor privé gebruik met tankkaart dus een vergoeding hiervoor krijgen is volgens mij niet aan de orde.
Ah okay. Dus hij krijgt enkel zijn woon-werk niet EXTRA betaald. Dwz dat er geen extra vergoeding op zijn loonfiche komt voor de tijd die hij aflegt om s'morgens naar de eerste klant te rijden en s'avonds terug naar huis te pendelen. Nu snap ik het, het was niet echt duidelijk neergepend door de TS. Ik dacht dat het de km's waren hij aflegde, die hij niet betaalt kreeg. Ja, dan krijgen we al een heel andere situatie he?

Dit zegt de wet:
"Moet u de reistijd optellen bij de werktijd van uw werknemer? De arbeidsinspectie stelt dat reistijd als werktijd moet worden aangemerkt, als de reis onder gezag van de werkgever is volbracht. Dus wanneer u zich als werkgever kunt bemoeien met de manier waarop en hoe wordt gereisd."
En voorts :
"Reizen vanaf thuis naar een klant of een project wordt als arbeidstijd beschouwd als het van dag tot dag verschilt en uw werknemer vanaf huis naar verschillende afspraken op een dag rijdt. "

Let wel op!

-Als een karweiwerker regelmatig naar dezelfde karwei/klant gaat, telt de reistijd niet als arbeidstijd.
-In de CAO kan afgeweken worden van de wet.

[ Voor 62% gewijzigd door makila op 08-10-2008 14:11 ]

• DSK

DSK

boeiend...

makila schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 13:09:
[...]

Ah okay. Dus hij krijgt enkel zijn woon-werk niet EXTRA betaald. Dwz dat er geen extra vergoeding op zijn loonfiche komt voor de tijd die hij aflegt om s'morgens naar de eerste klant te rijden en s'avonds terug naar huis te pendelen. Nu snap ik het, het was niet echt duidelijk neergepend door de TS. Ik dacht dat het de km's waren hij aflegde, die hij niet betaalt kreeg. Ja, dan krijgen we al een heel andere situatie he?

Dit zegt de wet:
"Moet u de reistijd optellen bij de werktijd van uw werknemer? De arbeidsinspectie stelt dat reistijd als werktijd moet worden aangemerkt, als de reis onder gezag van de werkgever is volbracht. Dus wanneer u zich als werkgever kunt bemoeien met de manier waarop en hoe wordt gereisd."
En voorts :
"Reizen vanaf thuis naar een klant of een project wordt als arbeidstijd beschouwd als het van dag tot dag verschilt en uw werknemer vanaf huis naar verschillende afspraken op een dag rijdt. "

Let wel op!

-Als een karweiwerker regelmatig naar dezelfde karwei/klant gaat, telt de reistijd niet als arbeidstijd.
-In de CAO kan afgeweken worden van de wet.
Zijn bedrijf is een consultancy-bedrijf dus het lijkt me wel dat die daar zijn op voorzien. Het hoofdkantoor is trouwens ook in Halle (+- Brussel) dus mocht je uitgaan van die wet, dan laat men hem gewoon 's morgens eerst naar kantoor komen en dan naar de klant.

Nog even over die IBO (van de VDAB-website)
De tewerkstellingsmaatregel IBO staat voor individuele beroepsopleiding in de onderneming. Dit is een opleiding waarbij de cursist door de onderneming op de werkplek wordt getraind en begeleid. Na deze opleiding is het bedrijf verplicht om hem een contract voor onbepaalde duur te geven.

Voordelen als werkgever:
Tijdens de opleiding betaal je geen loon of RSZ, enkel een productiviteitsvergoeding. Je betaalt wel de verplaatsingskosten van de cursist en verzekert hem of haar tegen arbeidsongevallen -> deze zijn betaald door hem te voorzien van een wagen + tankkaart

Voordelen als werkzoekende
Gedurende de IBO krijg je training en opleiding op een bepaalde werkplek. Na deze opleiding is het bedrijf waar je de IBO volgde verplicht om je een contract voor onbepaalde duur te geven.

Tijdens de IBO ontvang je een premie bovenop je uitkering (werkloosheidsvergoeding, leefloon, compensatievergoeding of opleidingsuitkering). Deze premie is het verschil tussen het normale loon en je uitkering. Resultaat is een inkomen dat vergelijkbaar is met een nettoloon.

De periode waarin je je IBO volgt wordt gelijkgesteld met de werkloosheidsperiode. Dat wil zeggen dat je geen recht hebt op vakantiegeld, eindejaarspremie, gewaarborgd loon bij ziekte,... tijdens je IBO.

Je hebt tijdens je IBO recht op een compensatievergoeding wanneer je behoort tot een van de volgende doelgroepen:
* Schoolverlater in wachttijd met diploma van het hoger of universitair onderwijs.
* Niet-schoolverlater zonder uitkering, jonger dan 45 jaar, met een diploma van het hoger of universitair onderwijs en minstens 6 maanden ingeschreven als werkzoekende.
* Deeltijds leerplichtige zonder overbruggingsuitkeringen.

Verplaatsingskosten
De tussenkomst van de werkgever in de verplaatsingskosten wordt berekend volgens de voorschriften van de CAO, die voor de onderneming geldt. In alle andere gevallen gelden de voorschriften van CAO 19 van de NAR, voor zover de afstand woonplaats-opleidingsplaats meer dan 5 km is.

Stopzetting
Uw opleiding kan slechts worden stopgezet na de beslissing van de VDAB en dit na grondige evaluatie. U kunt zelf het contract geldig stop zetten wanneer u een contract van onbepaalde duur heeft bij een andere werkgever. Wenst u het contract toch eenzijdig stop te zetten, dan is VDAB verplicht om uw dossier aan RVA door te geven. Dat kan een schorsing van uw uitkering betekenen.

Volgens mij zijn de "oplossingen" al lang aangehaald:
- Overleggen met de chef over mogelijkheden.
- Voorstellen om eventueel tijdelijk het werk te doen.
- Proberen uit te vinden hoe het zit met werken bij een klant terwijl je een IBO-contract hebt wat betaald wordt door de overheid en of men zomaar kan afwijken van het traject.

[ Voor 41% gewijzigd door DSK op 08-10-2008 15:17 ]

Blog (Linux-related)

• thefxr
  • Laatst online: 20-11 04:26
Matten schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 15:45:

Ja het klopt dat ik een Belg ben :).

@hypz. In mijn contract staat enkel de basis functieomschrijving van mijn job. Er is geen persoonlijke omschrijving gedaan. In die omschrijving staat er wel in dat ik die opdrachten kan toegewezen krijgen.
ik denk dat jouw chef je genaaid heeft op een nederlandse manier, er zijn meer managers die hun afspraken niet nakomen, dan wel.
Dus als er niks op papier staat, zal je dat werk moeten gaan doen, of ergens anders solliciteren, want ze behandelen je daar als een hond.

• makila
DSK schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 15:11:
[...]
Het hoofdkantoor is trouwens ook in Halle (+- Brussel) dus mocht je uitgaan van die wet, dan laat men hem gewoon 's morgens eerst naar kantoor komen en dan naar de klant.
De reistijd van kantoor naar de klant is altijd gelijk aan 'werktijd'. ;) Je hebt dan enkel de afstand tussen jouw verblijfplaats en het kantoor, dat dan geen werktijd is, en dus onbetaald. Ja dat kunnen ze inderdaad doen.
DSK schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 15:11:
[...]
Zijn bedrijf is een consultancy-bedrijf dus het lijkt me wel dat die daar zijn op voorzien.
In de CAO kan staan, dat de heen/terugreis naar je eigen verblijfplaats niet vergoed moet worden. De CAO staat boven de wet in dit geval.

[ Voor 6% gewijzigd door makila op 08-10-2008 21:13 ]

• Matten
Ik heb wat dingen gevraagd aan een collega en zoals hier werd aangehaald ben ik de reis betaald van de plaats waar ik een dienst verleent tot uw kwartier waar je geplaatst bent(van mij Harelbeke), het probleem is wel dat je de uren moet ingeven die bv mappy toont. Dit houdt totaal geen rekening met files e.d. en als je Brussel moet passeren heb je 100% file en bij een omweg verlies je ook eigen tijd. De uren dat je 'heen' rijdt ben je ook verloren omdat ze dat zien als woon-werk verkeer.

Een ander punt is dat ik momenteel niet werk en ik gewoon moet meegaan met iemand die me opleidt.

Harelbeke heeft ook zijn eigen technische dienst en ik ben daar actief.

[ Voor 191% gewijzigd door Matten op 08-10-2008 21:19 ]

• Sfinx-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-07 08:52
Je wordt daar toch voor betaald veronderstel ik? :P

Anyway, ik zit ook nog met een IBO contract. Zowel jij als je werkgever zijn verplicht om het IBO-contract na te komen, tenminste als je je recht op uitkering wilt behouden, en je werkgever is zoiezo verplicht om je voor de ganse duur van de IBO uit te betalen + nog eens even lang daarna blijf je een beschermd statuut hebben waardoor je niet zomaar kan ontslagen worden.

Als ik mij niet vergis is een onderdeel van het contract dat je de opleiding volgt zoals vastgelegd in de planning, en voltooit binnen de tijd van de IBO. Dit zomaar even stopzetten gaat volgens mij dus niet.

Normaal heb je een contactpersoon bij de VDAB, bij wie je op gesprek geweest bent voor de IBO, en die samen met jou het contract overlopen heeft en ook ondertekend. Het lijkt mij geen slecht idee om deze persoon eens te contacteren, die zal je het best kunnen helpen met eventuele vragen omtrent de stopzetting/uitstelling van je IBO-opleiding.

• makila
[b][message=30861445,noline]het probleem is wel dat je de uren moet ingeven die bv mappy toont. Dit houdt totaal geen rekening met files e.d. en als je Brussel moet passeren heb je 100% file en bij een omweg verlies je ook eigen tijd.
Id, ze berekenen de reistijd via mappy of google map of iets dergelijks. Dat moet je er inderdaad bijnemen.
[b][message=30861445,noline]
De uren dat je 'heen' rijdt ben je ook verloren omdat ze dat zien als woon-werk verkeer.
Die uren heen, is dat rechtstreeks van jou thuis naar de eerste klant. Indien ja, dan kan dit nooit woon-werkverkeer zijn vermits de opdracht dan start vanuit je thuisadres.(Tenzij je elke morgen steeds uw opdracht start bij dezelfde klant, dan wordt het wel aanzien als woon-werk verkeer) Indien je echter eerst telkens naar Dolmen zelf moet rijden vooraleer je naar klanten moet, dan is het inderdaad wel gewoon woon-werk verkeer.

[ Voor 68% gewijzigd door makila op 09-10-2008 10:47 ]

Pagina: 1