Auto kopen: oude daihatsu cuore?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:38

drooger

Falen is ook een kunst.

Topicstarter
Al tijden zit ik te denken om een auto te kopen en met een naderende stage doordeweeks en bijbaan op zaterdag, plus een zomervakantie, lijkt het mij wel handig.

Nu heb ik niet zoveel eisen aan de auto, behalve dat hij goedkoop is (student he), hij min. 100 km/h kan rijden en niet een blok problemen is.

Ik kom dan vrij snel uit bij een cuore uit begin jaren 90, alleen kan ik daar geen vraagbaak van vinden?

Weet iemand of daar een vraagbaak voor is, of dat er andere auto's zijn die ook in aanmerking komen (evt. met vraagbaak).

Ik wil namelijk zelf de kleine klusjes, zoals olie verversen zelf wel doen, heb alleen niet veel gereedschap om handen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

Je kunt ook voor een oude Vento diesel kopen, dat blijft ook wel rijden. Is imo hogere kwaliteit dan daihatsu. Of bijvoorbeeld een oude 205, dat zijn ook best goede karretjes, kosten ook vrij weinig.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:48

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Toyota starlet van die periode als de daihatsu is ook denk ik een goeie optie. Kost niet veel in onderhoud en een vriend van mij heeft er eentje gehad die ongveer 3 jaar stil heeft gestaan en hij starte hem en reed weer weg :D zonder ook maar iets vreemds te horen of iets dergelijks.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:07

Sport_Life

Solvitur ambulando

205 zijn idd wel geschikte auto's ja. Erg zuinig en een van de goedkoopste in wegenbelasting, verzekering,etc. Ook vakantie in Frankrijk is geen enkel probleem, met pech rijd je naar een willekeurige garage en ze zetten er zo weer wat onderdelen van de sloop op ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-06 11:25
Cuore en de Starlet zijn alletwee onwaarschijnlijk betrouwbare bakkies. M'n zwager had er eentje en die heeft er een aantal jaren zonder serieuze problemen mee gereden. Waarom er geen vraagbaak voor is.. tja.. .goede vraag, voor 2e helft jaren 90 zijn ze er wel.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 12:24
Ben1985 schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 15:45:
Je kunt ook voor een oude Vento diesel kopen, dat blijft ook wel rijden. Is imo hogere kwaliteit dan daihatsu. Of bijvoorbeeld een oude 205, dat zijn ook best goede karretjes, kosten ook vrij weinig.
Een Vento diesel kost in drie maanden net zoveel belasting als de aanschafwaarde van een Cuore ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-06 21:54

Dentheman

Zie signature

Je kan ook naar oude volvo's kijken, wel iets duurder per kilometer en vaste lasten, maar een 340 of iets in die richting kost alsnog bijna niks, en je rijdt een stuk beter :)

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Dentheman schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 17:15:
Je kan ook naar oude volvo's kijken, wel iets duurder per kilometer en vaste lasten, maar een 340 of iets in die richting kost alsnog bijna niks, en je rijdt een stuk beter :)
En die zijn echt onverwoestbaar, tuurlijk ze roesten, maar niet op cruciaale plekken... en ze zijn best ruim. En leukste van alles ze zijn achterwiel aangedreven 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Als je zelf handig bent met een lasapparaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-06 15:07

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Toyota Starlet
Nissan Micra K10
Nissan Sunny
Suzuki Alto (let wel op roest bij deze..)

Zijn auto`s die nu goedkoop in aanschaf zijn en de afgelopen jaren bekend zijn geworden om hun betrouwbaarheid/studentengehalte.. :) aanrader dus.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Goed topic, nu wil ik ook een Starlet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bij gebrek aan het noemen van een budget, doe ik even een grote duit in het zakje: ga op zoek naar een '90-'92 Audi... Die zijn op een bepaald moment verzinkt opgeleverd wat concreet betekent dat je bijna nergens roest hebt...

Tja, ze zijn wat zwaarder dus belasting en verbruik liggen wat hoger maar het comfort (en zeker met het oog op vakantie's en langere stukjes rijden) is aanzienlijk beter. Vraag me trouwens ook wel af hoe veilig je je voelt in een Cuore/Starlet met > 100km/h tegenover een Audi 80 ofzo.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Da's een goed punt om over na te denken. Ga je voor goedkoop? En doe je dus concessie's mbt veiligheid en comfort? Of rek je 't budget wat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 00:11

Wok

Dakloos...

Wat is je aanscchafbudget en wat kun je maandelijks spenderen aan brandstof, verzekering en belasting?

Een Cuore is een optie, maar dat is toch wel heel minimalistisch vervoer. Een Toyota Starlet lijkt me dan een betere keuze: nauwelijks duurder in vaste lasten en gebruik :)

Een andere optie is inderdaad een Peugeot 205. Een simpele 1.1 kost een paar honderd euro in aanschaf en door zijn lage gewicht zijn verzekering en belasting ook peanuts.

Ik heb eens zitten rekenen en kom bij 1000km per maand op een totaal bedrag van €163 per maand. Dit is inclusief vaste lasten en brandstof. Afschrijving heb ik niet meegerekend (die is namelijk nihil bij zo'n gebakje) en ook onderhoud zit hier niet in, maar onderdelen voor een simpele 205 kosten ook niet de hoofdprijs. De grootste kostenpost in dit verhaal is de brandstof en als je geen 1000km per maand rijdt, moet je voor riant minder dan €200 per maand (all-in) zo'n auto kunnen rijden :)

Ik weet toevallig nog een exemplaar te koop (een 1.1 XE uit 1989) in Heerenveen. Komt een nieuwe APK op bij aflevering en de vraagprijs is €775,-. Met een beetje onderhandelen kun je de auto waarschijnlijk wel voor €700 meenemen.

Een Volvo 340 is ook leuk als beginnersauto (simpele techniek, behoorlijk betrouwbaar), maar die is in verhouding tot een Cuore/Starlet/205 wel redelijk zwaar (hogere wegenbelasting) en zo'n ding is niet bepaald zuinig. Met zo'n Japans gebakje rijdt je vrijwel moeiteloos 1:14-16, maar zo'n 340 zal zeker niet beter dan 1:12 doen (en een zwaarder gemotoriseerde versie, zoals de 1.7 of de 2.0) doet zelfs amper 1:10.

Als een 340 wel een optie voor je is, zou ik ook zeker een Volvo 440 naar voren willen schuiven. Behoorlijk ruime auto, maar relatief gezien niet eens zo heel er zwaar. Goed, zo'n ding doet nog wel tegen de 1000kg, maar voor het formaat auto is dat niet veel. Voor €1500 heb je een mooi exemplaar van 1992 of nieuwer. Deze zijn wat degelijker dan first-gen exemplaren en iets beter beschermd tegen roest (hoewel de spatbordranden achter een punt van aandacht zijn).

[ Voor 27% gewijzigd door Wok op 07-10-2008 17:57 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Leuk dit topic, ik heb vorig jaar mijn 1e auto verkocht, een Daihatsu Cuore uit '92, sinds februari heb ik een Toyota Starlet P8 terug gekocht. Ik durf dus wel te zeggen dat ik ervaring heb met die auto's ;)
Mijn mening:
Als 1e auto is een Cuore perfect. Goedkoop in aanschaf, best luxe kwa uitvoering in vergelijking met andere auto's uit hun klasse. Ik zat eerst te kijken naar een Alto, maar dat werd hem niet. Voordelen van een Cuore t.o.v. een Alto:
-Rembekrachtiging
-5-bak
-Iets meer vermogen
-Luxer
-Moderner blok (automatische choke, nog wel carburateur)

Kwa betrouwbaarheid zit het wel goed met zo'n Cuore, echte minpunten heeft zo'n auto niet, alleen willen sommige exemplaren achter bij de wielkasten wel eens roesten, op de rand (maarja, dat doen meerdere auto's van die leeftijd). De afschrijving is bij zo'n auto ook vrij minimaal als je er normaal mee omgaat. Ik heb denk ik nog geen 200 euro afgeschreven in 3 jaar tijd dat ik die auto had :+ Kwa onderhoud was het ook een makkie, zelf een grote beurt gegeven toen ik hem had (oliefilter, luchtfilter, bougie's, olie verversen) en daarna gewoon bijhouden. Kost allemaal geen drol en is simpel zelf te doen. Verbruik is ook gunstig, 1:20 was op lange stukken snelweg haalbaar, maar meestal zat ik rond de 1:16,5/1:17

Met de andere auto's uit dit topic heb ik toevallig ook ervaring. Zal mijn mening erover geven.
-Volvo 340:
Een goede vriend van me heeft er 1, een 340 1.4 vario (dat zijn de meeste, handbakken vind je bijna niet meer). In aanschaf idd goedkoop,maar in dagelijkse kosten echt niet goedkoop. Zware auto (dus veel wegenbelasting), erg onzuinig (1:10/1:11...), niet echt superbetrouwbaar... Die van hem heeft 90k gelopen ofzo, en loopt hij nog wel, rijdt alleen niet meer. Aandrijfas naar achter is gaar (zit met een soort van splines in de versnellingsbak, en die splines zijn nu "op"), het ratelt maar het rijdt niet. Verder is z'n differentieel ook gaar (bij bochten naar links kraakt er van alles, en dat komt duidelijk uit het differentieel, want je merkt het ook echt in de aandrijflijn). Ook veel problemen gehad met APK keuring, CO2 waarde te hoog, kan je afstellen op 1 of andere manier met al die vacuüm slangen die erop zitten, maar begin er niet aan, want je komt er bijna niet meer uit. Enige voordeel was wel dat het ding echt superpraktisch is (grote kofferklep) en best comfortabel (zachte stoelen en zompige vering :P). Dat ding van hem was overigens altijd goed onderhouden, alle boekjes zaten erbij, volledig ingevuld.

-Peugeot 205:
Vriend van m'n zusje heeft er 1 gehad, heel ff... Roest... Remmen die het spontaan begeven.. Lang niet zo betrouwbaar als een Japanner... Ook niet aan beginnen...

-Toyota Starlet:
Mijn huidige auto. Een stuk meer auto als een Cuore, en in vergelijkin daarmee echt snel (10,3 sec naar de 100 volgens de spec's, je bent bijna altijd sneller als je van een vlotte rijstijl houd als de meeste weggebruikers :P). Stuk ruimer, alleen duurder. Comfortabeler is 'ie ook (toen ik er in reed, vond ik hem haast "Frans geveerd" in vergelijking met m'n Cuore). Natuurlijk superbetrouwbaar. Alleen wel minder zuinig als m'n Cuore (1:14/1:15, maar ik rijd meestal door).
Punten waar ej op moet letten bij aanschaf:
-Rotte carterpan. Omdat die blokjes nooit olie lekken willen bij de oudere type's de carterpannen wel eens doorrotten, dit is een oud Starlet kwaaltje,maar bij de meeste Starlet's komt dit niet voor, of het is al vervangen
-Lekke achterschokbrekers. Soms willen de achterschokbrekers lekken, dan klapperen ze, ook een Starlet kwaaltje.
Verder standaard dingetjes gewoon.

Let er wel op dat goede Starlet's ontiegelijk gewild zijn (ook voor export/handelaren etc), dus als je een mooie Starlet op marktplaats ziet staan, en die staat al een lange tijd te koop, dan kun je ervan uitgaan dat het niks is. Dit kan ik ook uit eigen ervaring zeggen. Je moet er als de kippen bij zijn.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor de vele nuttige en snelle replies. :)

Het aanschafbudget zit in ieder geval onder de 1000 euro. Qua maandelijkse lasten houd ik momenteel € 200,- aan als maximum:

benzine
onderhoud
wegenbelasting
verzekering

Afschrijving tel ik niet mee, aangezien het een goedkope auto zal worden en er i.m.o. dan niet veel nood is aan afschrijven.

Hoeveel ik ermee zal rijden, zou ik niet weten. Ik gok dat het rond de 5000/6000 km volgend jaar zal zijn, incl. vakantie.

Nb. veiligheid staat bij mij niet zo hoog in de keuze voor mijn 1e auto, anders zou ik wel wachten tot ik een auto met veel staal of airbags zou kunnen betalen.

[ Voor 21% gewijzigd door drooger op 07-10-2008 21:30 ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

-tom-562 schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 20:32:
-Peugeot 205:
Vriend van m'n zusje heeft er 1 gehad, heel ff... Roest... Remmen die het spontaan begeven.. Lang niet zo betrouwbaar als een Japanner... Ook niet aan beginnen...
Dat vind ik te kort door de bocht... Zeker, er rijden genoeg verotte 205jes rond, maar een normaal bereden exemplaar is doorgaans redelijk probleemloos. Roest zou bij exemplaren van 1988 en nieuwer geen issue moeten zijn, tenzij het ding in het verleden schade heeft gehad. De enige plaatsen waar een 205 normaliter wat (oppervlakte)roest vertoont is de bodem van de kofferbak (door vocht: bekend kwaaltje van de 205, omdat het kofferbakrubber gaat lekken) en op de aansluiting tussen het achterscherm en de dorpel (vaak een teken van slecht herstelde schade).

In tegenstelling tot de GTI en CTI uitvoeringen, zijn de 'simpele' 205jes juist erg goed en betrouwbaar. Die dingen hebben nauwlijks electronica (wat er niet op zit, kan ook niet kapot :+ ) en de motorblokjes zijn erg degelijk (zeker de TU blokjes zijn vrijwel onverwoestbaar; het is niet voor niets dat de meeste hedendaagse Peugeotblokken nog altijd op de TU-leest geschoeid zijn).

Je zwager heeft gewoon een slecht exemplaar gehad (een GTI toevallig?). Spontaan weigerende remmen is in ieder geval zeker geen bekend euvel bij 205jes. Eigenlijk heeft de 205 maar één nadeel (naast het besmet zijn met het typische vooroordeel over Franse auto's) en dat is dat je er geen ongeluk mee wilt krijgen: de carrosserie is namelijk zo slap als karton. Als je ergens op klapt, is de 205 gewoon total loss en als je in de flank wordt geraakt met een flinke snelheid, is het vrijwel zeker een enkeltje ziekenhuis :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:38
Ik zou mezelf vooral niet te vastpinnen op een bepaald type auto maar gewoon eens bij de autohandelaren in de buurt gaan kijken wat ze er hebben staan. Kijk vervolgens wat het een en ander voor 'standaard' problemen heeft en of die auto dat ook heeft.

Sowieso zou ik niet te veel eisen stellen aan je eerste auto, zeker niet voor een bedrag onder de 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 11:21

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Je zou ook eens kunnen kijken naar een Ford Fiesta. Ik heb een '91-er gereden, aangeschaft voor € 1000,- bij een Ford dealer. Ik heb 'm 2 jaar gereden en op de normale slijtage dingen na, niets aan hoeven vervangen behalve de ruitenwisserschakelaar (kortsluiting).

Ik reed een 1.1i C en haalde rond de 1:15 op de snelweg. Een top van 140 km/u (150 met wind mee ;) ). Wegenbelasting was volgens mij € 15,- per maand, verzekering ongeveer € 35,-.

Verder heb ik de auto altijd met plezier gereden. Het was geen supersprinter, geen enorme pimpbak en het maakte weinig indruk. Maar het reed, startte altijd, alles voelde degelijk aan en heb er vrijwel geen problemen mee gehad.

Aandachtspunt: olieverbruik, maar ik geloof dat dat een Ford kwaaltje is. Regelmatig controleren en bijvullen wanneer nodig zou voldoende moeten zijn. Het is een redelijk veel voorkomende auto, dus mocht je toch onderdelen nodig hebben, zul je op de sloop wel terecht kunnen.

Uiteindelijk weggedaan omdat ik ging samenwonen en één auto genoeg was.

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Als olieverbruik alles is... jezelf aanwennen om regelmatig te peilen en zorgen dat je een busje olie in de achterbak hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Andere tip is een Hyundai Excel uit medio jaren '90

Je vindt ze voor < EUR 1000, ze wegen niet veel (EUR 21/m wegenbelasting) en een 1.3i doet 1:17 op de snelweg. Ook motorisch simpel en erg betrouwbaar. Grootste voordeel tov een Cuore of Starlet is ruimte, je kunt er echt met vier volwassenen in en nog wat baggage achterin gooien. Ook zien ze er vaak door standaard metallic lak iets 'representatiever' uit dan een aftandse Starlet (goede vriendin van me heeft er eentje, we staan vaak naast elkaar geparkeerd).

Minpunten zijn dat ze niet echt meest ergonomisch zijn voor de bestuurder. Voor een halfuurtje is dat niet erg, maar na 2 a 3u begin je het te merken. Als je langer bent dan 1m90 zou ik er niet aan beginnen, maar met mijn 1m86 en stoel helemaal naar achteren is het goed te doen :)

Edit:
Net op Marktplaats.nl gekeken en een paar 1994 Citroen AX diesels gezien voor EUR 800-900. Die dingen doen 1:23 en door zeer lage gewicht (<750kg) is wegenbelasting ook goed te overzien ondanks diesel. Omdat ze zo simpel zijn, zijn ze itt de meeste overcomplexe Citroens betrouwbaar, uiteraard moet je letten op roest, maar als ze na 14 jaar niet kapot roesten hoef je niet bang te zijn voor de komende paar jaar :z

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 08-10-2008 12:55 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ja.. Een ax. laten we een plastice dinky-toy gaan rijden. :z

No offence.
Suzuki alto's zijn an sich heel goede auto'tjes, maar let op roestplekken. Wielkasten en vooral onder de voorruit.
Ik ga vrijdag kijken naar een fiesta'tje uit 91 voor een vriend van me, zijn afaik ook betrouwbare bakken.

Je moet je ook even afvragen wat voor auto je wilt rijden. Zo'n cuore is echt een klein bakkie, een fiesta of starslet is daarentegen al een formaatje groter. Iets meer rijplezier!

Als je niks van auto's weet, neem iemand mee die het wel weet of doe desnoods een keuring, ook al kost dit in jouw geval gauw een derde van je aanschafprijs :p

[ Voor 16% gewijzigd door flashin op 08-10-2008 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

Iemand meenemen is sowieso handig, immers zien vier ogen meer dan twee. En inderdaad altijd goed op roest letten, niet alleen de wielkasten en ramen, maar ook goed bij de veerpoten en steunpunten. Zijn de belangrijkere plekken, geldt voor ieder merk.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 19:34
Een Nissan Micra K11 (dat ronde model) kan ik ook wel aanraden op zich.
Ze zijn niet de goedkoopste, maar wel mooie machientjes op zich.
Voorzien van 16 piepkleine klepjes, kettingditributie (dus geen riemen meer wisselen behalve dan de v-snaar), multipoint injectie, welke auto van die leeftijd heeft dat allemaal, volgens mij heel weinig, en natuurlijk een piepklein motortje, ze hebben wel wat dingetjes waar je even op moet letten, waar ze allemaal wel eens last van kunnen krijgen, maar is allemaal makkelijk te verhelpen.
Mijn vriendin knort er ook mee rond en is er heel tevreden mee.
Ik heb er ook eens mee gereden (feitelijk is het mijn auto) en traag is hij niet, is echt behoorlijk comfortabel, en je kan overal gewoon makkelijk bij om te sleutelen indien nodig...
Dat is dan een 1.0 16v, maar je hebt ook een 1.3 16v.
Natuurlijk is het niet echt een mannenauto, maar dat is een Cuore ook niet. ;)
Kijk eens op www.micrafanclub.com (niet als spam bedoeld), daar heb je ook wat meer informatie waar je op zou moeten letten bij aankoop.

[ Voor 7% gewijzigd door eX0duS op 08-10-2008 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

dion_b schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 12:51:
Andere tip is een Hyundai Excel uit medio jaren '90

Je vindt ze voor < EUR 1000, ze wegen niet veel (EUR 21/m wegenbelasting) en een 1.3i doet 1:17 op de snelweg. ...
No offense maar ik heb in een Excel 1.4 ooit eens mijn rijbewijs moeten halen. Dat ding was een gevaar op de weg; zelfs op een gemiddeld lang invoegstrook mag je in je handen knijpen als je met 120km/h in kan voegen. En reken maar dat je niet zuinig bezig bent om die snelheid te behalen; je ziet zo je benzine-metertje richting de 0 gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 08-10-2008 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

En kijk ook eens op de site van de ANWB, staat nuttige info over de aankoop van een auto. En je vindt daar ook een koopovereenkomst, voor als je van een particulier gaat kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 11:38

Metro2002

Memento mori

Wok schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 21:37:
[...]

Dat vind ik te kort door de bocht... Zeker, er rijden genoeg verotte 205jes rond, maar een normaal bereden exemplaar is doorgaans redelijk probleemloos. Roest zou bij exemplaren van 1988 en nieuwer geen issue moeten zijn, tenzij het ding in het verleden schade heeft gehad. De enige plaatsen waar een 205 normaliter wat (oppervlakte)roest vertoont is de bodem van de kofferbak (door vocht: bekend kwaaltje van de 205, omdat het kofferbakrubber gaat lekken) en op de aansluiting tussen het achterscherm en de dorpel (vaak een teken van slecht herstelde schade).

In tegenstelling tot de GTI en CTI uitvoeringen, zijn de 'simpele' 205jes juist erg goed en betrouwbaar. Die dingen hebben nauwlijks electronica (wat er niet op zit, kan ook niet kapot :+ ) en de motorblokjes zijn erg degelijk (zeker de TU blokjes zijn vrijwel onverwoestbaar; het is niet voor niets dat de meeste hedendaagse Peugeotblokken nog altijd op de TU-leest geschoeid zijn).

Je zwager heeft gewoon een slecht exemplaar gehad (een GTI toevallig?). Spontaan weigerende remmen is in ieder geval zeker geen bekend euvel bij 205jes. Eigenlijk heeft de 205 maar één nadeel (naast het besmet zijn met het typische vooroordeel over Franse auto's) en dat is dat je er geen ongeluk mee wilt krijgen: de carrosserie is namelijk zo slap als karton. Als je ergens op klapt, is de 205 gewoon total loss en als je in de flank wordt geraakt met een flinke snelheid, is het vrijwel zeker een enkeltje ziekenhuis :X
ik zit toch liever in een 205 dan in een cuore of alto bij een aanrijding :P
Bovendien rijdt een 205 véél comfortabeler dan een cuore / alto blik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 23:10
Suzuki swift!!!!!!! goedkoop, redelijk leuk, zuinig... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Reloader schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 16:41:
Suzuki swift!!!!!!! goedkoop, redelijk leuk, zuinig... :)
en ...roest.... :P

en zuinig.... tja ik vind het tegenvallen (heb 2 swifts gehad). 1 op 14 haalde je er ongeveer mee, veel zuiniger werd het niet. En comfort was een niet-leverbare accessoire denk ik. :/ dat was echt waardeloos.
Verder wel leuke bakkies om te zien en lekker snel (tot de 4e versnelling dan :+ )

[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 08-10-2008 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Heb ook een Swift gehad en idd lekker tot de 70 doortrekken in de 2e versnelling ;) Alleen toen vervangen moest worden heb ik nergens een fatsoenlijke gezien voor onder de 1000 euro dus dat gaat niet echt op voor de poster ;) Verder waren de stoelen nou niet echt comfortabel te noemen nee ;)

Rij nu zelf ook in een 205 rond en ben er zeer over te spreken. Op korte stukken drinkt ie behoorlijk maar als je lange stukken doet haalt ie makkelijk 1 op 15. Enige dat erbij aan de hand was, was een kabeltje voor de bobine dat niet meer lekker was en dat voor een auto van 20 jaar oud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MAX3400 schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 13:23:
[...]

No offense maar ik heb in een Excel 1.4 ooit eens mijn rijbewijs moeten halen. Dat ding was een gevaar op de weg; zelfs op een gemiddeld lang invoegstrook mag je in je handen knijpen als je met 120km/h in kan voegen. En reken maar dat je niet zuinig bezig bent om die snelheid te behalen; je ziet zo je benzine-metertje richting de 0 gaan.
Geen idee wat er mis was met jouw bak (mogelijk de oudere pre-1994 Excel?), maar als ik m'n Excel 1.3i vergelijk met een heel acceptabele Golf III diesel waar ik af en toe in rij zijn z'n >100km/u prestaties prima in orde, 120km/u doet hij ongeveer op 4000 toeren en bereikt hij vlot vanaf 100km/u. Op de autobahn heb ik bevestigd dat hij 170km/u max heeft :P

Mbt zuinigheid, 1:17 is niet theoretisch, dat haal ik echt, en dat is beter dan 95% van benzine-autos op de weg.

Niet dat het m'n ideale auto is, maar in deze prijscategorie (< EUR 1000!) kan ik weinigen bedenken die overtuigend beter zijn. Daarom ook dat ik er nog steeds in rond rij. Als ik met EUR 1000 op zak had moeten kiezen was ik waarschijnlijk in een kleine Citroen (AX), Peugeot (205) of VW (Polo) diesel gaan rijden wegens beter dan 1:20 verbruik en mogelijkheid om plantaardige olie te stoken, maar deze heb ik geerfd en ik zie geen reden om voorlopig iets anders te kopen.
flashin schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 13:12:
Nee, een Cuore of een Alto is een zware, stevige ragbak dan... :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

MAX3400 schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 13:23:
[...]

Ik zeg het niet graag, maar dit is onzin van de bovenste plank....

Een Excel 1.4 bestaat ten eerste al niet ;) De eerste generatie Excel (feitelijk een Pony met facelift) had een 1.5 motor met 75 pk, later kwam daar een injectie variant bij met ongeveer 85pk. De 'nieuwe' Excel (vanaf 1994) had een 1.3i met 84pk of een 1.5i met 88pk. Mijn ouders hebben beide generaties gehad ('90 (1.5), '92 (1.5), '95(1.3i) en '99(1.3i)) en ik heb ze dus ook allemaal gereden (behalve die uit '90 omdat ik toen nog geen 18 was). Ze zijn in ieder geval zeker niet traag en als je geen 120 haalt aan het einde van de invoegstrook, is er gewoon iets mis met de auto of je manier van rijden ;) Normaliter hebben die dingen geen enkel probleem met vlot snelheid maken. Ze trekken de klinkers niet uit de straat nee, maar traag zijn ze zeker niet.

Ik ben het daarom volledig eens met dion_b, alleen zijn 1:17 hebben we nooit gehaald met die Excels, maar ligt aan de rijstijl van mezelf en mijn ouders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Vaag, ik zou toch zweren dat er 1.4 achterop die wagen stond (owja, en er lag een LPG-tank in, bedenk ik me net). Nou ja, als ik iemand misleid heb met mijn opmerking over de 1.4; excuses...

Punt is/was/blijft dat ik, in vergelijking met andere auto's, ik de Excel erg traag vond optrekken (kan dus ook aan die LPG gelegen hebben). Voor de rest is het een fijn wagentje en je zit er ook nog best lekker in; iets wat je mij niet snel hoort zeggen omdat ik toch liever Duitse degelijke stoelen onder mijn kont wil. De Excel was mijn leswagen in '97; daarna heb ik vrij snel prive een Audi 80 (benzine) gekocht en heb ik voor de zaak de toenmalige Ibiza (SDI) gereden. Nou is de Audi zeker niet in the same league als die Excel maar die Ibiza was wel een aanzienlijk stuk sneller ondanks dat het "maar" een SDI was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Laatst online: 07-06 19:32

Christiano007

Ich bin der champion

Ik heb een Excel 1.3i uit 96 en voor het blokkie dat erin zit kan het best hard. Optrekken is totaal geen probleem qua snelheid maar je moet er geen sportverwachtingen van hebben. Ook omdat de Excel zonder een beetje leuke velgjes er als een ouwelullen bak uit ziet is hij dus ook niet zo duur. Alleen de ramen zijn een euvel bij de meeste Excels, die gaan ontzettend moeilijk dicht en als je het niet goed doet en te hard dicht draait dan kan die kabel knappen (heb ik ook gehad).

Verder prima bakkie, ruimer als de meeste begin autotjes , niet duur, redelijk zuinig en onderhoud is ook niet echt noemenswaardig !

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfisjtik
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2022
Wijnands schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 16:57:
Cuore en de Starlet zijn alletwee onwaarschijnlijk betrouwbare bakkies. M'n zwager had er eentje en die heeft er een aantal jaren zonder serieuze problemen mee gereden. Waarom er geen vraagbaak voor is.. tja.. .goede vraag, voor 2e helft jaren 90 zijn ze er wel.
Komt omdat ze nooit kapot gaan ;) Ik heb zelf ook een Starlet uit '94. Zeer tevreden over! En in dit geval raad ik hem ten zeerste aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 21:39
Ikzelf heb nu bijna een jaar een Cuore uit 1998 (0,75L, ~55pk). Toen ik het beestje kocht zat er maar 20000 km op, dus heb ik er ook wel wat meer voor betaald €2000,- Dat was toen de gangbare prijs, wellicht nog wel wat aan de lage kant. Ik wilde eigenlijk een auto met meer pit en wat groter, maar als eerste auto heb ik toch maar besloten te gaan voor een bakkie dat a) wegenbelasting niks kost, b) verzekering niks kost, c) onderhoud niks kost.

Een kennis heeft een garage en kwam al snel op de japanners, hij raadde deze aan vanwege de robuustheid. Helemaal als eerste auto, waar je soms toch snel de versnellingsbak aan gort rijd.

Ondertussen had ik verwacht dat die dus inderdaad aan gort zou zijn, aangezien ik en vooral het dinnetje erg veel moeite hadden met schakelen. Zo is het meer dan eens gebeurd dat ze door wilde schakelen van de 5 naar de achteruit :P 8)7

Maargoed, ondertussen heb ik er ongeveer 30000 km in gereden en het ding doet het nog hetzelfde als wanner ik het kocht. Bij het stoplicht ben ik nog vaak als eerste weg, snelweg rijd ik merendeel 120+. De cuore is meegeweest naar het zwarte woud, die heuvels/bergen daar vond ze niet zo leuk, maar was allemaal erg goed te doen. Ik kon niet mee met de audi's bmw's daar bergop, maar op de autobahn kwam ik op een max van ongeveer 150-155 (nee,niet bergaf :P), en zoals je las, hij doet het nog ;)

Over de vraagbaak, ik heb een tijd terug wel iets gevonden op usenet, maar dat stelde niet veel voor. Overigens is er niet veel aan onderhoud te plegen. Garage vervangt de olie om de 10.000 km, verder ben ik nu wel toe aan nieuwe banden. Voor de rest kan hij gewoon niks vinden om te doen :P

Kort:

Wegenbelasting, kost niks, iets van 45 per kwartaal
Verzekering, kost bijna niks, rond de 400 p.j.
Benzine, ik rijd meestal rond de 1:18/19/20, afhankelijk van m'n stemming ;)
Onderhoud, tot nu toe bijna niets aan hoeven uitgeven. Banden worden de grootste uitgave denk ik ;)
Niet kapot te krijgen ;)

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
MAX3400 schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 17:44:

Vraag me trouwens ook wel af hoe veilig je je voelt in een Cuore/Starlet met > 100km/h tegenover een Audi 80 ofzo.
Wij hebben beide klasses voor de deur staan.
Een Starlet P9 en de Volvo 850 2.5i

2 compleet verschillende auto's dus. Even zo goed voel ik me in de starlet niet minder veilig dan in de Volvo.
Het enige waar ik met de starlet wel de pest aan heb is dat 't ding zo kort is en achterliggers gevoelsmatig in mijn kofferbak zit terwijl ze prima afstand houden.

(moge duidelijk zijn dat de 850 mijn dagelijkse auto is, de Starlet is van mijn vrouw).

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Christiano007 schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 21:26:
Alleen de ramen zijn een euvel bij de meeste Excels, die gaan ontzettend moeilijk dicht en als je het niet goed doet en te hard dicht draait dan kan die kabel knappen (heb ik ook gehad).
:X

Ik heb het ondertussen vijf keer gehad :(

Eerste keer kwam het raam los van de stang. Dat werd gekit.
Tweede keer kwam de kabel los van de stang. Dat werd gefixt.
Derde keer kwam het raam *weer* los van de stang. Weer gekit, maar met melding dat volgende keer er een nieuw mechanisme in zou moeten.
Twee maanden later was het zover. Dus toen ipv nieuw mechanisme van > EUR 100 gewoon bij de sloop een andere deur gepakt.
Opgelost? Nee, want na een maand kwam *weer* alles los. Wat bleek: die raam was in de vorige auto al eens een keer gekit |:(

Nu hangt er alsnog een nieuw mechanisme in, maar ik hou m'n hart vast.

Positief punt van dit verhaal: 75% van alle onderhoudskosten die ik sinds 2006 gehad heb met deze wagen zijn direct of indirect tot deze raam te relateren. Dat zegt iets braks over het raam, maar geeft wel aan hoe weinig problemen de rest geeft :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Laatst online: 07-06 19:32

Christiano007

Ich bin der champion

Je had gelijk dat hele mechanisme moeten laten vervangen dan was je 2 keer minder kwijt ;)

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skerekrow
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:14
Mijn schoonvader heeft het meganisme zelf vervangen waardoor de kosten van de reparatie ook nagenoeg nihil waren.

En over de zuinigheid van de 1.3i motor van de excel kan ik inderdaad zeggen dat 1:17 zeker geen fictie is. Ik rij nu zelf een hyundai accent uit 2001 met dezelfde 1.3i motor en wanneer ik zuinig rij is 1:17 prima haalbaar. Het vermogen is niet fantastisch (hiervoor reed ik een auto met 20 pk meer) maar zeker voldoende om op snelheid in te kunnen voegen hoor. Mijn schoonouders hebben 10 jaar een excel gereden met als enige probleem het raam, ze zijn rete-goedkoop en gaan erg lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Om ook nog ff het fabeltje van MAX3400 uit de wereld te helpen. Specs volgens autoweek

Seat Ibiza SDI, 1997 (tot '99 gemaakt)
PK/NM: 64 / 128
0-100: 16,2 seconden

Hyundai Excel, 1997
PK/NM: 84 / 118
0-100: 12,8 seconden

Daarbij heb ik jaar in een Ibiza uit '95 gereden met (destijds) 60pk, het is traag maar daar heb ik in Nederland nog noooooit problemen mee gehad. (in Italië wel, beetje korte invoegstroken daaro :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Topicstarter
Hebben de cuore en starlet dan geen last van roest (aan dragende delen) ? Lijkt mij dat die ook wel roest moeten hebben, ivm dezelfde leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

drooger schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 11:14:
[...]

Hebben de cuore en starlet dan geen last van roest (aan dragende delen) ? Lijkt mij dat die ook wel roest moeten hebben, ivm dezelfde leeftijd.
Japanners roesten sowieso best hard tot een jaartje of 1995-1996. Dus let daar inderdaad op als je er eentje aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Metro2002 schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:05:
[...]

Japanners roesten sowieso best hard tot een jaartje of 1995-1996. Dus let daar inderdaad op als je er eentje aanschaft.
Denk dat je eerder Koreanen bedoelt...

Jappen roesten in principe niet snel, maar sommige modellen hebben wel eens een kwaaltje, waardoor ze altijd op dezelfde plek roesten (bv. dorpels in een Nissan 100NX, linker spatbord wielenkast in een Micra K10).

Dat zijn bekende euvels en daar kun je rekening mee houden bij aanschaf... als je een oude Opel (kadet, vectra) koopt, weet je bijvoorbeeld zeker dat ie overal en nergens gaat roesten. (nofi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Aan de dragende delen idd niet (bij een Starlet of Cuore). Een Swift daarin tegen wel (rotte kokerbalken). Bij m'n Cuore had ik alleen een plekje bij m'n wielkast linksachter, maar dat is meer omdat de auto daar (in mijn ogen) niet logisch ontworpen is. De wielkast was omgevouwen naar binnen, en daar zat dus een dikke richel (echt een U profieltje laat maar zeggen), daar zat allemaal vochige modder en troep in...
Over die 205, dat was een 1.1 4-bak... Ik remde en spontaan sprong de remleiding voor rechtsvoor (en dus ook linksachter)... dat mag gewoon niet gebeuren, die auto was garage-onderhouden. De remvloeistof kwam er achter uit tijdens het pedaal intrappen toen ik stilstond... En ja, comfortabel..? Je moet er van houden, die zwabberige Franse dein-bakken, ik hou er niet van

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

De Hyundai's met roestproblemen rijden inmiddels niet meer, daar hoef je je geen zorgen meer over te maken ;) Die zijn al tot stof vergaan :P
De pre-facelift Pony / Excel (model voor +/- 1991) roestte letterlijk voor je ogen weg. De laatste generatie Pony / Excel (tot 1994) heeft geen serieuze roestproblemen. Wil natuurlijk niet zeggen dat roest onmogelijk is, maar 't is ook weer geen Kadett :+ Wel bij de deuren opletten, als de rubbers slecht zijn blijft er vocht onder staan.

Verwacht alleen absoluut geen luxe auto, zelfs 't dashboardklokje is optioneel. De stoelen van de Pony zijn imo wel beter dan de latere Excel (die dion_b vziw heeft, het rondere model).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben idd niet echt te spreken over de stoelen in mijn 1995 'ronde' Excel. Bestuurdersstoel is te kort en ondersteunt daarom onvoldoende onder de knieen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Topicstarter
Ik zat laatst te kijken hoeveel ik aan wegenbelasting, verzekering e.d. zou betalen en toen las ik dit op de website van de belastingdienst het volgende:
Halftarief voor personenauto’s met een lage CO2-uitstoot

Vanaf 1 april 2008 betalen bezitters van personenauto's met een lage CO2-uitstoot minder motorrijtuigenbelasting. Zij betalen de helft van het tarief voor personenauto's met dezelfde massa en dezelfde soort brandstof die niet aan de eis voldoen.

Voor auto's met een dieselmotor is de maximale uitstoot 95 gram per kilometer. Voor auto's met een andere motor is de maximale uittstoot 110 gram per kilometer. Voldoet uw auto aan deze eis? Dan krijgt u een brief van ons met meer informatie over het nieuwe halftarief.
Zou dit ook opgaan voor een daihatsu cuore uit eind 80/begin 90? Ik kan namelijk de uitstoot niet vinden bij autoweek.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:36

_Ernst_

Mark It Zero!

Ik zeg een Alto (als Alto rijder :P)

Tot nu toe 2 keer succesvol voor 5xx euro een vrijwel roestvrije alto gekocht, die perfect rijdt zonder gebreken. Lekker zuinig, goedkoop in verzekering en belasting, makkelijk te parkeren, starten altijd en kunnen 100+ km/u :D (130-140 zelfs 8) )

Het onderhoud dat ik in de afgelopen 2 jaar heb gehad is beperkt gebleven tot een aantal slijtage onderdelen, nieuwe koppelingsplaten en een nieuwe einddemper. Verder nooit motorische problemen mee gehad, terwijl ik er toch heel wat KM mee heb gereden :)

Het is idd niet bepaald comfortabel (tenminste, ik ben ermee op en neer naar Ibiza geweest en dat ging best lekker :P), een snelheidsmonster is het ook niet, en voor de looks hoef je het ook niet te doen. Maar als je dat niet erg vind is het een leuk betrouwbaar autotje.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

drooger schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 19:39:

Zou dit ook opgaan voor een daihatsu cuore uit eind 80/begin 90? Ik kan namelijk de uitstoot niet vinden bij autoweek.nl.
Die wil je ook niet weten :P
Ga er maar vanuit dat je er ruim overheen zit. De laatste Cuore zit op iets meer dan 100 gram, met een veel modernere motor (in 1994 had dat ding niet eens een injectiemotor).

Dat ding valt overigens al in de een-na-lichtste categorie, da's 120 euro per jaar ofzo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ik zou voor zoiets gaan als ik jou was.

http://www.autotrack.nl/o...d=5491957&p_type_lijst=RL

niet kapot te krijgen die dingen!
een stuk meer auto dan een cuore/alto oid
kost bijna niks aan onderhoud/verzekering en het verbruik van zo'n 1.6je valt reuze mee

heb er zelf 2 gehad waarvan 1 met meer dan 3 ton op de teller en die liep nog zeer goed.
wel goed letten op roestvorming op de wielkasten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Topicstarter
G-PHREAK schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 23:09:
ik zou voor zoiets gaan als ik jou was.

http://www.autotrack.nl/o...d=5491957&p_type_lijst=RL

niet kapot te krijgen die dingen!
een stuk meer auto dan een cuore/alto oid
kost bijna niks aan onderhoud/verzekering en het verbruik van zo'n 1.6je valt reuze mee

heb er zelf 2 gehad waarvan 1 met meer dan 3 ton op de teller en die liep nog zeer goed.
wel goed letten op roestvorming op de wielkasten :)
Het is wel bijna 2 keer zo duur als een cuore in jaarlijkse kosten en ik denk dat ik niet zoveel ervoor over heb om een 'stuk meer auto' te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ben zelf voor een Golfje 3 gegaan (boven budget), maar wat ik geleerd heb, is eerst veel autos bekijken voor te kopen; in het begin lijken ze allemaal netjes voor hun prijs, maar achteraf zo blij geweest geen van allen gekocht te hebben.

Autohandel blijft vlooienhandel en zeker bij de 70% van de dealers in dit soort prijsklassen. I.i.g mijn ervaring m.b..t de dealers (VW, BMW, Merc) en handelaren. Particulier is het al beter (je kunt kritische vragen stellen die ze niet verwachten en geen verhaal op hebben; een handelaar heeft zijn riedeltje al 100-en keren opgesomd), maar natuurlijk ook geen garantie.

-kritische vragen zijn:

-hoe lang heb je de auto al (van te voren op kenteken de tenaamstelling opvragen via RDW-site)
-reden verkoop
-onderhoud afgelopen jaar; bonnen van?
-hoeveel km/jaar gereden
-winterbanden rijden (niet zo belangrijk, maar zegt iets over hoe iemand met zijn auto omgaat/verantwoording)
-NAP aanwezig
-wie onderhouden (zelf, beunhaas, dealer, bovag)
-lange of korte ritjes

Gewoon veel auto's kijken en indd niet teveel vastpinnen op 1 model/merk. Je kunt een nieuwe Audi binnen een half jaar helemaal afraggen, en daarentegen een 20 jaar oude Alfa in zeer goede staat houden; het gaat om het gebruik en onderhoud van en door de eigenaar in het verleden.

Maak een rijtje van merken en modellen en ga daar eens naar kijken; zowel particulier als bij handelaren/inruilers. Hoewel 1000 euro geen grote investering is, is het toch kut als je een rembekrachtiger a 300 euro moet kopen of nieuw schijfremmen + blokken a 150 euro, of nieuwe banden of je koppaking lekt.

Er is genoeg te vinden en door veel verschillende auto's te rijden merk je vanzelf de verschillen in kwaliteit en zie je vaak dat uiterlijk geen garantie is voor een goede auto; d.w.z. hoe mooi hij van buiten/binnne ook is, technisch kan hij helemaal afgeragd zijn; en je koopt je autootje natuurlijk niet om er meteen aan te moeten repareren. Daarnaast leer je dan beetje onderhandelen en kritisch zijn; in het begin was ik niet kritisch genoeg, maar als ik nu terugkijken....
OOk lleer je wat reeele prijzen zijn en op welke punten je terecht kan afdingen. Je moet ervanuit gaan dat de verkoper je wil belazeren en jouw vertrouwen moet winnen; aan een auto kan zoveel mis zijn wat je onderhoudsprijzen zomaar omhoog drijft (zeker in die prijsklasse); een trilling met 100 kan duiden op een ongebalanceerd wiel (10-tje om op te lossen) tot het compleet vervangen van homokineten en aandrijfassen; dus neem kleine slijtage indicaties niet voor lief, maar pluis uit wat het kan zijn en ding hierop af.

Een andere tip die ik handig vind; neem nooit de goedkoopste op het internet. Over het algemeen kloppen de vraagprijzen onderling wel: een auto die 25 tot 75% duurder is t.o.v. de andere advertenties is vaak ook beter. Elke prijs kun je dingen, maar onderling klopt het wel; ga je voor de goedkoopste, verwacht dan ook de nodige aandachtspunten; neem je iets duurder dan voorkom je meteen een aantal aandachtspunten.

Bijvoorbeeld een Volvo 340: een APK-waardige maar "slechte" auto kost zo'n 550 euro. Een goede/redelijke kost 750 euro en een zeer goede (maar geen concour) kost zo'n 1000 euro.

Slecht: remmen vervanging toe, trillingen, roest op niet cruciale plekken, verwarming die niet werkt, grote deuken, zeer slechte lak (vaak 250.000 + km)
goed/redelijk, technisch in orde, maar er zijn wat kritiek punten zoals kleine trillinkjes, ingereden koppeling (die niet slipt), banden die binnen 10k vervangen mogen worden (200k -225k km)
Zeergoede: geen onderhoud binnen half jaar nodig; start perfect, loopt mooi stationair, geen trillingen, lak goed/glanzend en biedt genoeg bescherming, geen roest. (150k-200k km)

Ook een leuke auto is de Renaultje 5; wel uitkijken voor roest, maar die zijn ook zeker hun geld waard. Of indd een volvootje (voor 750 a 1000 heb je een goede 340; ook nog naar gekeken), of kijk voor een golfje 2.

Ik zou een voorkeur hebben voor een Jappanner; goedkoop onderhoud en toch wel bekend als solide/betrouwbaar of een Golfje; het zijn niet de beste auto's, maar er is heel veel van te krijgen via sloop, marktplaats of golf-fora waar veel kennis is. Neem je daarentegen een 206 dan is het al moeilijker -goede- onderdelen 2ehands te krijgen en is de kennisbank veel kleiner; in geval je zelf wel iets aan je auto wilt kunnen sleutelen (remschijven, V-snaar of zelfs distributie riem etc).

Succes, ben benieuwd wat je gaat kopen.

[ Voor 43% gewijzigd door Seesar op 13-10-2008 10:50 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Probleem met Golfjes is dat het type persoon dat een Golf in nieuwere tijden reed -zacht gezegd- een ander type is dan in een kleine Japanner/Koreaan reed.

Natuurlijk kun je die ene Golf tegenkomen die om een of andere reden door oma gekocht werd en muv op zondag naar de kerk rijden niets mee gebeurde, maar dat is niet bepaald standaard. Bij kleine, nadrukkelijk niet-sexy Japanners of Koreanen is de kans dat het petjesvolk ermee geragd heeft (zolang je niet voor een paar types Honda of Mazda gaat) minimaal.

Dat gezegd, motorisch kunnen met name de diesels enorm veel hebben, en het ergste tuig mijdt (of iig meed) de diesels een stuk meer. Een Golf II diesel met 3 ton op de teller kan nog in prima staat zijn als het niet op z'n eigen chassis wegroest.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

dion_b schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 23:45:
Probleem met Golfjes is dat het type persoon dat een Golf in nieuwere tijden reed -zacht gezegd- een ander type is dan in een kleine Japanner/Koreaan reed.

Natuurlijk kun je die ene Golf tegenkomen die om een of andere reden door oma gekocht werd en muv op zondag naar de kerk rijden niets mee gebeurde, maar dat is niet bepaald standaard. Bij kleine, nadrukkelijk niet-sexy Japanners of Koreanen is de kans dat het petjesvolk ermee geragd heeft (zolang je niet voor een paar types Honda of Mazda gaat) minimaal.

Dat gezegd, motorisch kunnen met name de diesels enorm veel hebben, en het ergste tuig mijdt (of iig meed) de diesels een stuk meer. Een Golf II diesel met 3 ton op de teller kan nog in prima staat zijn als het niet op z'n eigen chassis wegroest.
enerzijds ja, anderzijds nee; koop je een 1.4 of 1.8 55kw dan zijn die in de meeste gevallen niet door de jeugd gereden; ik snap precies wat je bedoelt (heb zelf 5 Golfjes proefgereden voordat ik er 1 kocht en 4 daarvan waren tot op het bot afgereden) ,maar de 1.4 wou echt niemand hebben als je Wesley of Ricardo heet ;) (nofi).

Maar denk sowieso dat een Golfje 3 nog te duur is, een 2 zou wel kunnen en 1 zou ik niet aanraden. Overigens geldt, zoals je zelf al aangeeft, dit verhaal ook voor de Cuore, Civic en andere veelal gebruikte tupperware blikken uit Japan/Korea; ook die zijn veel gebruikt door het "petjes" volk.

Ach, er zijn zo enorm veel auto's te koop; er zit altijd wat tussen, maar niet te kieskeurig zijn.

Sla de krant open en kijk ook naar Unootjes/Cinqeceinto's en andere auto's in die prijsklasse; mijn vuistregel: kijk hoeveel de goedkoopste is en zoek dan naar 1 die 50% duurder is; duurder is niet altijd beter ,maar meestal duidt dat wel op een betere staat.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Laatst online: 07-06 21:01
Afgelopen weekend naar de ardennen geweest, heb een Corsa A waar ik een 1.6 motor uit een Kadett GT in heb gelegd, samen met een 5-bak.

Lag standaard een 1.2 blokje in met een 4-bak, daarmee kon je al prima doorrijen (0-100 in een seconde of 12)

Maar met de 1.6 is het helemaal heerlijk rijden, lekker door accelereren terwijl je een pittige helling oprijdt in de 5, overal zie je auto's in snelheid zakken en zelf kom je makkelijk vooruit. De korte bergweggetjes lekker in de 4 beklimmen bij 50 KM/h, geen probleem, als ik het gas nog wat harder in zou trappen zou ik zo op de 80 zitten.

Op de terugweg 180 KM/h gereden, ook geen probleem, alleen wat minder comfortabel dan :P

Met 3 personen + bagage in de auto, dacht dat ik wel heel wat benzine verstookt zou hebben, om 340 KM te rijden heb ik 22 liter benzine verbruikt, komt neer op beter dan 1 op 15. Niet verkeerd voor een ritje flink doorjakkeren door de bergen :)

Heb deze auto nu 3,5 jaar, in 2005 gekocht voor 775 euro. Ken ook wat mensen met Starlets, Alto's, Cuores, Micra's, noem maar op, het is niet zo dat die auto's minder onderhoud nodig hebben. Motorblok heb ik overigens gewoon voor de hobby en voor het plezier ingebouwd, de 1.2 motor en versnellingsbak doen het ook nog perfect. Roest valt heel erg mee, zie genoeg vergelijkbare auto's van andere merken die veel meer roesten. Pas er zelf met mijn 1.95 meter prima in, kan er nog net een volwassene achter me zitten op de achterbank.

Om het nog moeilijker voor je te maken, ik zou een corsatje kopen, wel een 1.4 of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
dion_b schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 23:45:

Bestuurder hangt niet altijd samen met het type auto. Ik rijd echt 100x liever in de Golf die ik had dan de Cuore die mijn collega laatst heeft ingeruild. Mag je zelf kiezen:
- Golf zuipt 1 liter koelvloeistof op 15K km, heeft 414K op de teller
- Cuore zuipt 2,5 liter olie op 700km en heeft 100K op de teller (1.0 motor, carterinhoud is 2.3 liter)

De Golf III 1.9D is redelijk bestand tegen afraggen. Voor het ding warm is zit er een begrenzer op waardoor het ding gewoon niet fatsoenlijk wil optrekken. Pas als de auto "warm" is hoor je een klik onder de motorkap, gaan de lampen feller branden en gaat ie eindelijk los. Dat is na 5 minuten rijden zo ongeveer. Ik heb de Golf uiteindelijk weggedaan omdat het onderhoud moeilijker werd omdat de brug wel omhoogkwam, maar de auto gewoon bleef staan. Echte roestbakken zijn het, de Golf III van 91 t/m 95.
Het zuipen van koelvloeistof is een angstaanjagend probleem (lekke koppakking), maar dat heeft ie al sinds ik dat ding heb. Ik heb met dit "probleem" dik 100.000km mee gereden en nooit problemen gehad anders dan dat "ineens" het lampje van de koelvloeistof ging knipperen toen ik al maanden niet bijgevuld had.

De Cuore is weggedaan vanwege bovenstaand olieprobleem. Collega hield van optrekken, een 1.0 cuore motor niet. Resultaat is kapotte zuigerveren, een olieslurpende auto en veel rook en stank uit de uitlaat. Reparatiekosten >1000 euro, dus tijd voor een andere auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 23:10
een afgestampte wagen is altijd een risico, hoeft het geen golf 3 voor te zijn. ik ken menig alto'tje waar ik geen 100 euro voor over heb om het zo te zeggen.

anyways
als je gaat kijken naar een wagen kan je zoveel dingen afleiden uit de staat van de wagen,
kilomterstand, interieur, steenslag, motorblok
Kilomterstand spreekt voor zich
interieur: een geleefd interieur duidt op verwaarlozing? maar een totaal versleten interieur bij een KM stand van 100.000 is ook een beetje dubieus
steenslag: auto steenslag vrij: of een afstandhouder of weinig snelweg kilometers
Motorblok: helemaal vol met olie en drap, ongetwijfeld iets lek, helemaal schoon, ook twijfelachtig (afgespoten?)
als je golf3 gaat kijken altid ff stukje rijden als je ergens overheen rijdt (drempel of beter spoorwegovergang) en hij BONKT eerst voordat hij inveert zijn de achteras rubbers eraan) is iig het enige euvel dat ik weet van de golf3 schijnt veel voor te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Golf III zit echt niet in deze prijscategorie, ik had het niet voor niets over Golf II... :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Topicstarter
Wat ik uit de reacties tot nu toe heb kunnen halen, heb ik gededuceerd tot een viertal auto's:

Daihatsu Cuore
Peugeot 205
Suzuki Alto
Toyota Starlet

Ik zal rond december eens kijken bij de locale autohandelaars of zij een van deze auto's hebben staan. Ik hou jullie hiervan op de hoogte.

[ Voor 6% gewijzigd door drooger op 17-10-2008 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Topicstarter
Ik had nog een vraagje, i.v.m. mogelijke vakantie naar zuid-frankrijk. Heeft iemand een idee of deze auto's het centraal massief door kunnen komen? Zal het niet te steil zijn voor deze auto's, vooral voor de cuore en alto? Ik zal waarschijnlijk de b-wegen nemen, scheelt een hoop geld aan tol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:11
drooger schreef op maandag 03 november 2008 @ 09:31:
Ik had nog een vraagje, i.v.m. mogelijke vakantie naar zuid-frankrijk. Heeft iemand een idee of deze auto's het centraal massief door kunnen komen? Zal het niet te steil zijn voor deze auto's, vooral voor de cuore en alto? Ik zal waarschijnlijk de b-wegen nemen, scheelt een hoop geld aan tol.
ik kan me niet voorstellen dat het snel te steil wordt.. misschien dat je iets minder haast moet hebben op de weg omhoog.. of, als je echt een steil berg weggetje hebt, halverwege ergens stoppen om van het uitzicht te genieten en de motor te laten afkoelen. Voor de rest is het gewoon zorgen dat je veel toeren blijft maken.. dus op tijd terug schakelen

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 21:39
Zoals ik ergens eerder in het topic schreef, ben ik ermee (Cuore) naar zuidwest Duitsland gereden. Hoogste berg daar oprijden was geen probleem, echter kun je gewoon niet al te snel.

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het Central Massief kom je met een 2CV nog door, zij het langzaam. Als een van deze bakken het niet kan, is die specifieke auto gaar of overbeladen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Ik ben afgelopen zomer met mijn '88 Alto naar Ibiza geweest (door oa Frankrijk :Y) ), en dat hield ie prima vol :P

Zelfs bergop gaat nog vrij aardig, aangezien je standaard toch al veel toeren maakt vanwege de 4-bak. Ruim 4600 km gereden, waarvan ook heel wat kilometers flink klimmen (en semi offroad op de hoogste berg van Ibiza :+)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman

Dentheman

Zie signature

tip: pak de tolweg, scheelt je een hoop tijd

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 03 november 2008 @ 17:50:
Het Central Massief kom je met een 2CV nog door, zij het langzaam. Als een van deze bakken het niet kan, is die specifieke auto gaar of overbeladen.
Goed om te horen, weet ik iig zeker dat het daar niet aan zal liggen om mijn vakantie in zuid-Frankrijk te houden.
Dentheman schreef op maandag 03 november 2008 @ 19:25:
[...]

tip: pak de tolweg, scheelt je een hoop tijd
Helaas ben ik dan ook 2x zo duur uit voor heen en terugreis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman

Dentheman

Zie signature

drooger schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 00:38:
[...]
Helaas ben ik dan ook 2x zo duur uit voor heen en terugreis...
Tijd = Geld toch? :p Nee maar serieus, wij dachten vanaf toures (tussen parijs & bordaux) ook goedkoop uit te zijn, uiteindelijk kostte het zoveel tijd, peut, en geld, dat we toch besloten hadden tolwegen te pakken, rijdt zoveel chiller, geloof me nou maar ;)

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mwoeah, dat is een persoonlijke keuze.

Als je je reistijd als per definitie verloren tijd ziet, en de vakantie pas op bestemming begint, dan ben je idd beter af met de tolwegen. Maar als je ook de reis zelf als vakantie ziet zijn die achterafwegen veel interessanter dan de tolwegen en krijg je naast lagere kosten ook meerwaarde.

* dion_b zou graag vaker de tijd hebben om die tweede keuze te maken :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

B-wegen kosten meer benzine en rijden niet zo lekker door (kan ik uit ervaring zeggen). Dat is me dat geld van die tolwegen wel waard.
Verder kan je met een Alto prima die kant op. Een maat van me ging met 4 man (in totaal) in een Alto, met aanhanger erachter op vakantie naar zuid-frankrijk. Dat ging prima

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

drooger schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 17:43:
Wat ik uit de reacties tot nu toe heb kunnen halen, heb ik gededuceerd tot een viertal auto's:

Daihatsu Cuore
Peugeot 205
Suzuki Alto
Toyota Starlet

Ik zal rond december eens kijken bij de locale autohandelaars of zij een van deze auto's hebben staan. Ik hou jullie hiervan op de hoogte.
Zet vooral de citroen saxo ook op je lijst. Erg fijne auto's en goedkoop te rijden en te houden :)
en stukken comfortabeler dan een cuore of ander japans koekblik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Topicstarter
-tom-562 schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 19:35:
B-wegen kosten meer benzine en rijden niet zo lekker door (kan ik uit ervaring zeggen). Dat is me dat geld van die tolwegen wel waard.
Verder kan je met een Alto prima die kant op. Een maat van me ging met 4 man (in totaal) in een Alto, met aanhanger erachter op vakantie naar zuid-frankrijk. Dat ging prima
Is meer benzine niet relatief, aangezien je op de tolwegen sneller (=> minder zuinig) rijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Metro2002 schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 20:48:
[...]

Zet vooral de citroen saxo ook op je lijst. Erg fijne auto's en goedkoop te rijden en te houden :)
en stukken comfortabeler dan een cuore of ander japans koekblik.
Een Saxo is niet meer dan een AX met extra gewicht eraan. Als je een Saxo overweegt kun je beter een AX nemen: goedkoper en zuiniger. De diesel trekt zelfs 1:25 en is zo simpel dat het er gewoonweg nauwelijks iets mis kan gaan. De pre-1995 versies hebben nogal eens last van roest (Citroen he...) maar de latere zijn van hetzelfde staal gemaakt als de Saxo en gaan niet stuk.
drooger schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 21:59:
[...]

Is meer benzine niet relatief, aangezien je op de tolwegen sneller (=> minder zuinig) rijdt?
Idd. Met 80km/u moet je wel erg rare toeren uithalen om niet stukken zuiniger te zijn dan met 130km/u. Voorwaarde is wel dat je (waar het niet te steil is) in 5e versnelling rijdt en goed anticipeert om start-stopgedrag te voorkomen.

* dion_b reed laatst met aanhanger en ging niet sneller dan 90km/u - ondanks lomp onaerodynamisch stuk staal achter me was verbruik niet hoger dan bij 120km/u zonder aanhanger :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
dion_b schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 22:56:
[...]
. De pre-1995 versies hebben nogal eens last van roest (Citroen he...) maar de latere zijn van hetzelfde staal gemaakt als de Saxo en gaan niet stuk.
Eerder pre 1992 ofwel de type1 series met het vierkante dashboard.

Type 2's hebben doorgaans minder roest maar de niet metallic lakken hebben een zwakkere onderlaag en zijn vatbaarder voor roest. het beste is dus een exemplaar te nemen met metallic lak.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

-tom-562 schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 19:35:
Dat is helemaal die hard, restecp! 8)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

dion_b schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 22:56:
[...]

Een Saxo is niet meer dan een AX met extra gewicht eraan. Als je een Saxo overweegt kun je beter een AX nemen: goedkoper en zuiniger. De diesel trekt zelfs 1:25 en is zo simpel dat het er gewoonweg nauwelijks iets mis kan gaan. De pre-1995 versies hebben nogal eens last van roest (Citroen he...) maar de latere zijn van hetzelfde staal gemaakt als de Saxo en gaan niet stuk.
[...]
Kuch, een saxo is een stuk volwassener dan een ax hoor. Een ax is meer een blikkie, en ja ze zijn iets lichter maar zuiniger durf ik ten zeerste te betwijfelen. Ik rij zelf in een saxo 1.1 en die doet op zijn sloffen 1 op 17 en bij lange stukken is meer dan 1 op 20 geen probleem (benzine!)
Betwijfel of een ax met 4 bak dat beter kan (saxo heeft 5 versnellingen) Sowieso zijn de stoelen afwerking en geluidsisolatie al beter in orde in de saxo.

Kijk ook bv maar naar de afwerking, bij de AX een hoop kaal blik en hangmatstoelen:

Afbeeldingslocatie: http://www.autoweek.nl/images/800/c/74701f2b5c4d24a0619d899d11ee339c.jpg

en bij de saxo is het toch allemaal wat netter afgewerkt:

Afbeeldingslocatie: http://www.autoweek.nl/images/800/5/a165b8a5309ea9e23401c4b2a01f6cc5.jpg

Niet dat een ax geen leuke auto is hoor maar als ik de keuze zou hebben zou ik niet voor de ax gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Metro2002 op 05-11-2008 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Nu online
De 4e versnelling van de ax is net zo lang als de 5 van een normale 6 bak (ax/saxo/106) blok is ook identiek van de latere modellen als die in de saxo ligt. Gezien een AX een lagere cw waarde heeft en minder gewicht zou hij zelfs zuiniger moeten zijn. Overigens zijn er gewoon AX'n met een 5 bak, alleen de basismodellen hebben een 4 bak. De stoelen van een ax zijn overgens niet slechter of beter dan de standaard saxo stellen. Sterker nog de frame's zijn identiek.

Maar de Saxo is zeker een stuk volwassener. Ik heb beide auto's (106 gti wat gelijk is aan een Saxo vts 16v) en een AX first als circuitbak. Maar de 106 is velen malen volwassener dan een oude AX. Ik weet alleen niet tussen welke ik zou kiezen, de ax rijd opzich ook erg fijn en leuk. De keuze zal denk meer het budget zijn gezien een AX een stuk goedkoper is dan een Saxo

Sowieso rijd een ax 10x beter dan een alto/cuore/jumbo of dergelijk spul.

[ Voor 19% gewijzigd door _Drake_ op 05-11-2008 16:44 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Persoonlijk trekt die eenvoud van de AX juist - totaal geen poespas, geen plastic om het koste wat kost ronde vormen te geven. En betrouwbaar... ik ken iemand die in het DE Waddengebied met de 1.5D rijdt. 1e eigenaar sinds 1996, rijdt continu in zeemist, maar geen roest (al is externe plastic hier en daar wel flink aangetast). Nooit buiten een onderhoudsbeurt stilgestaan. En hij rijdt met 4 personen erin even vlot als dat je er alleen in zit. In FI rijdt de vader van een vriend van me in een 1.1 benzine. Ook daar eerste eigenaar, ook daar nooit langs de kant van de weg stilgestaan.

Als ik nu een andere bak moest kopen en er een 1.5D (of evt een 1993/1994 1.4D) te koop stond zou ik niet twijfelen :)

Maar goed, ik ben dieselfanaat en kleine Japanners/Koreanen heb je niet in dieseluitvoering (muv allernieuwste modellen die stiekem toch gewoon PSA zijn). Qua benzineauto zou ik toch eerder naar Hyundai of Toyota neigen - ik ben vooralsnog tevreden genoeg met m'n Excel om er de komende jaren mee rond te rijden.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 05-11-2008 17:06 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Topicstarter
Na een tijd bezig te zijn geweest met de studie heb ik voor februari-juni een stage geregeld. Ik heb nog een keer gekeken naar de specificaties van de auto's gekeken en aangezien ik veel kilometers zal maken, zal ik waarschijnlijk voor een van de meest zuinige auto's gaan van het lijstje.

Ook heb ik de suzuki swift toegevoegd aan het lijstje, aangezien hij zeer zuinig is en wat ruimer dan de cuore. Nu is mijn vraag, zijn de problemen met de auto, met name de roest, zo erg dat er geen goed exemplaar meer zou zijn voor rond de € 500,-, die het +- 2 jaar zou moeten volhouden?

Het lijkt me namelijk dat roest niet zo'n probleem voor de apk moet kunnen vormen in 2 jaar tijd, er vanuitgaande dat er weinig tot geen roest op de dragende delen zijn op het moment dat ik hem zou kopen.

Graag jullie reactie hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
drooger schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 15:01:
Na een tijd bezig te zijn geweest met de studie heb ik voor februari-juni een stage geregeld. Ik heb nog een keer gekeken naar de specificaties van de auto's gekeken en aangezien ik veel kilometers zal maken, zal ik waarschijnlijk voor een van de meest zuinige auto's gaan van het lijstje.

Ook heb ik de suzuki swift toegevoegd aan het lijstje, aangezien hij zeer zuinig is en wat ruimer dan de cuore. Nu is mijn vraag, zijn de problemen met de auto, met name de roest, zo erg dat er geen goed exemplaar meer zou zijn voor rond de € 500,-, die het +- 2 jaar zou moeten volhouden?

Het lijkt me namelijk dat roest niet zo'n probleem voor de apk moet kunnen vormen in 2 jaar tijd, er vanuitgaande dat er weinig tot geen roest op de dragende delen zijn op het moment dat ik hem zou kopen.

Een goede swift heb je niet voor rond de 500 euro. Heb er ong een jaar geleden ook naar gezocht en voor een beetje exemplaar (geen deuken + redelijk km stand (150-175k)) betaal je al snel 1500. Zoals al meer gezegd pin je bij deze prijsklasse niet vast op een merk+model maar meer op je prijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Swift's roesten idd erg.
1 belastingklasse hoger, en je kan een Starlet kopen. Een P7 (vierkante oude type) zijn niet echt problematisch met roest (niet zo erg als een swift ofzo), en zijn vaak best goedkoop te krijgen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfisjtik
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2022
De Daihatsu Charade schijnt ook onvervoestbaar te zijn en tegelijk wat minder gewild, dus goedkoper. €500,- én er 2 jaar in rijden lijkt me een beetje optimistisch, maar je kan geluk hebben. Ik zou me niet af laten schrikken door wat deuken en/of doffe lak. De technische staat hoeft er niet minder om te zijn, maar de prijs zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:15
Is een Nissan Sunny uit b.v 1995 niks ?

[ Voor 99% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 22-11-2008 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

djfisjtik schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 08:12:
De Daihatsu Charade schijnt ook onvervoestbaar te zijn en tegelijk wat minder gewild, dus goedkoper. €500,- én er 2 jaar in rijden lijkt me een beetje optimistisch, maar je kan geluk hebben. Ik zou me niet af laten schrikken door wat deuken en/of doffe lak. De technische staat hoeft er niet minder om te zijn, maar de prijs zeker wel.
Klopt, alleen sommige willen nog wel eens roesten achter bij de wielkasten, maarja, welke auto heeft dat niet van die bouwjaren. Voordeel van de charade's is wel dat ze vaak luxe zijn uitgevoerd (elektrische ramen, elektrische spiegels enzo) en best pittig zijn (90 pk, 1.3 liter, multipoint injectie).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

flashin schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 13:12:

No offence.
Suzuki alto's zijn an sich heel goede auto'tjes, maar let op roestplekken. Wielkasten en vooral onder de voorruit.
Ik ga vrijdag kijken naar een fiesta'tje uit 91 voor een vriend van me, zijn afaik ook betrouwbare bakken.

Je moet je ook even afvragen wat voor auto je wilt rijden. Zo'n cuore is echt een klein bakkie, een fiesta of starslet is daarentegen al een formaatje groter. Iets meer rijplezier!

Als je niks van auto's weet, neem iemand mee die het wel weet of doe desnoods een keuring, ook al kost dit in jouw geval gauw een derde van je aanschafprijs :p
Je noemt een AX een plastic dinky toy en je komt zelf met een alto aanzetten 8)7 een ax is stukken comfortabeler dan een alto kan ik je vertellen! Als er iets een hok op wielen is dan is het wel een alto (en ja ik heb er zelf 1 gehad) , waardeloze dingen. Comfort 0,0, je haalt met moeite de 130 en je hebt een wegligging van een dweil. Enige wat positief was was het verbruik (ik kreeg hem niet onder de 1 op 19). Dan is zo'n ax een stuk beter in alle aspecten alleen verbruiken die íets meer (1 op 17 -18)

Ik als rasechte citrofiel zou je een ax of saxo aan kunnen bevelen. zuinige kleine auto's met een comfort waar die zakjapanners alleen maar van kunnen dromen.

edit: ik zie dat ik al gereageerd had :+ beetje dubbelop dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 22-11-2008 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 07-06 12:52

DaWaN

'r you wicked ??

-tom-562 schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 11:04:
[...]

Klopt, alleen sommige willen nog wel eens roesten achter bij de wielkasten, maarja, welke auto heeft dat niet van die bouwjaren. Voordeel van de charade's is wel dat ze vaak luxe zijn uitgevoerd (elektrische ramen, elektrische spiegels enzo) en best pittig zijn (90 pk, 1.3 liter, multipoint injectie).
Ja ik heb ook een Charade en ik ben er best tevreden mee ondanks dat er nu een vervangende motor inhangt De 1.0 versies zijn in principe ook snel genoeg en een stukje goedkoper

Leuke aan een Charade is dat je hem ook in Turbo diesel uitvoering hebt :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-06 17:49
-tom-562 schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 20:22:
Over die 205, dat was een 1.1 4-bak... Ik remde en spontaan sprong de remleiding voor rechtsvoor (en dus ook linksachter)... dat mag gewoon niet gebeuren, die auto was garage-onderhouden. De remvloeistof kwam er achter uit tijdens het pedaal intrappen toen ik stilstond... En ja, comfortabel..? Je moet er van houden, die zwabberige Franse dein-bakken, ik hou er niet van
Gezien de beschrijving als 'zwabberende Franse deinbak' heb ik mijn twijfels over de 205 in kwestie. Ik denk aan excessieve speling in de ophanging en rotte dempers. De wegligging van de 205 is goed te noemen, zeker voor zijn tijd. Stuurgedrag is messcherp. De 205 kan echter wel terugbijten bij lomp rijgedrag, abrupt gas los in een snelle bocht en de achterkant wil je gaan inhalen (veel GTI's zijn zo geeindigd). Als je er mee overweg kan betekent dat echter ook dat je rotondes dwars kan nemen.

De 205 is wel gevoelig voor onderhoud; achterstallig onderhoud kan later terug komen als hoge kosten, wat gezien de prijs van de auto een total loss kan zijn. Onderdelen zijn goedkoop, en elke sloop heeft er wel een paar staan. Verbruik van de 1.1 weet ik niet, de 1.4i zuipt behoorlijk.

De Starlet P8 is betrouwbaar, redelijk vlot, maar onderdelen kunnen vrij prijzig zijn. Redelijk zuinig.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

205 benzine is idd niet al te zuinig, maar de 205D is heerlijk zuinig en krachtig (1.8l motor in zo'n kleine bak :P ) - 1:20 is realistisch.

Collega van me had er 4 jaar terug eentje (1994 model iirc) gekocht voor < EUR 1000. Hij beweert er sindsdien niet meer dan EUR 500 aan onderhoud kwijt geweest te zijn ondanks 35k/j te rijden ermee. Wel doet hij z'n eigen onderhoud, maar dan nog.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

drooger schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 15:01:

Een goede oude Swift voor €500 gaat je niet lukken...
Mocht je er toch eentje vinden, let dan wel op het olieverbruik. Dat kan soms hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:28

tweakerbee

dus..?

Als je wat langer met je auto wilt doen is het misschien ook een idee om de 200 euro die je per maand nu kwijt zou zijn aan je auto bijv. 5 maanden lang opzij te zetten zodat je budget iets ruimer wordt. Je krijgt dan een veel prettigere auto, en je hebt wat meer keuze.
Zeker voor een bak waar je nog twee jaar in wilt rijden + de snelweg op wilt is het fijn als je niet elke keer het gevoel zou hebben dat het weleens je laatste ritje zou kunnen zijn.

Voor ongeveer 1500 euro heb je namelijk best veel keus, en zoals al eerder gezegd: de aanschafprijs is niet de grote kostenpost.

You can't have everything. Where would you put it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Topicstarter
tweakerbee schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 17:43:
Als je wat langer met je auto wilt doen is het misschien ook een idee om de 200 euro die je per maand nu kwijt zou zijn aan je auto bijv. 5 maanden lang opzij te zetten zodat je budget iets ruimer wordt. Je krijgt dan een veel prettigere auto, en je hebt wat meer keuze.
Zeker voor een bak waar je nog twee jaar in wilt rijden + de snelweg op wilt is het fijn als je niet elke keer het gevoel zou hebben dat het weleens je laatste ritje zou kunnen zijn.

Voor ongeveer 1500 euro heb je namelijk best veel keus, en zoals al eerder gezegd: de aanschafprijs is niet de grote kostenpost.
Dank je voor de nuttige tip, ik denk dat ik dat inderdaad ga doen. Dan kan ik met m'n stagevergoeding ook nog eens mooi sparen voor de auto + vakantie.

Pagina: 1