Toon posts:

a clock interrupt was not received on a secondary processor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
tweakers :w

meestal kom ik er wel uit met hardware problemen , maar deze keer niet , het gaat om deze BSOD

a clock interrupt was not received on a secondary processor within the alocated time interval

wat dus een bsod veroorzaakt, heb zelf al wat opgezocht op google en krijg redelijk wat hits , maar niet echt een definitief antwoord, kan de cpu zijn, kan ook het moederbord zijn , of zelfs de vidoekaart .

het probleem is dat het soms wel 2 dagen goed gaat, en dan ineens uit het niets een bsod ,

geheugen getest met memtest voor dik 7/8 uur , geen errors gevonden , stress test gedaan met intel burntest , 2 uur goed gegaan , maar gestopt , 1 minuut later bsod

hele systeem maar eens laten stressen , vga harde, schijven , en cpu , na 3 uur nog steeds geen bsod .

alles draait nu stock , dus niks overgeklockt, 10 minuten geleden weer dezelfde bsod

de temps van de cpu kan ik niet meer uitlezen aangezien deze volgens mij kapot zijn, temps zijn idle al 90c+ wat niet klopt want de koeler is gewoon warm , en zit er goed op, cpu is gelapt

iemand een idee? iemand die dit eerder heeft gezien of meegemaakt.

hardware specs:

intel Quadcore x3210 , 2,1 ghz
3gb team extreem ddr2 800mhz (weet het single channel :P )
moederbord : msi p35 neo fir2 bios versie 1.9
voeding is van dell een 1000 watts , deze voeding heb ik omdat ik mijn eigen dell xps gemod heb naar ATX , maar de spanningen zijn verder goed ( misschien iets mis met de voeding , maar weet niet of deze fout hierdoor kan worden veroorzaakt)

zelf heb ik al van alles geprobeerd , geheugen getest , cpu flink laten stressen, ander geheugen , 1 corsiar stickje van 1024mb , 2 dagen erin gehad , nog steeds dezelfde fout. heb op dit moment geen andere cpu,

software windows vista 32bit sp1 alle updates aanwezig

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Wat voor Windows heb je? Alle updates ook aanwezig?

Verwijderd

je hebt meer aan de code die er komt te taan.

dat 0x..... eens opzoeken in google, dan kom je meestal een heel eind

Verwijderd

Topicstarter
die 0x code kom ik op dezelfde links uit op google ,

software is windows vista 32bit sp1 met alle updates

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 12:59:
die 0x code kom ik op dezelfde links uit op google ,

software is windows vista 32bit sp1 met alle updates
Toevallig Daemontools of Akcohol 120% geinstalleerd? Die gebruiken een driver, SPTD.sys, die op quad-cores deze error kan veroorzaken in Vista. Heb ik ook eens bij de hand gehad:

CPU slaat een hartslagje over?

De-installeer dan SPTD.sys maar eens.

P.S. Laat ook je laatste crash-dump eens zien. Daar begint je trouble-shooting eigenlijk: eerst kijken wie de minidump file als 'schuldige' aanwijzt.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
ah, dat zou ineens alles kunnen verklaren indd thanks :)

ik ga eens deamon tools verwijderen

crash minidump is trouwens leeg?

• albatross
Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 14:52:
ah, dat zou ineens alles kunnen verklaren indd thanks :)

ik ga eens deamon tools verwijderen

crash minidump is trouwens leeg?
Je moet ook vooral SPTD.sys handmatig verwijderen: als je alleen Daemontools verwijdert, blijft SPTD.sys geinstalleerd. Je kunt SPTD verwijderen door de install van SPTD opnieuw te draaien. Dan hoef je Daemontools ook niet te deinstalleren (al zal die zonder SPTD niet werken, natuurlijk).

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
inmiddels geen last meer gehad van die bleuscreens , dus lijkt erop dat dit indd de oplossing was :)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-05 23:11
Mocht je het nog wel weer eens tegenkomen, dan hierbij nog een uitleg bij de foutmelding.

Blijkbaar wordt er vanaf de (of een) processor een interrupt verstuurd. Een interrupt is een signaal dat er wat binnenkomt. Hierbij zou de CPu met de huidige taken tijdelijk stoppen om deze interrupt te kunnen behandelen. Dat komt dus van buitenaf binnen via de IRQ.

Blijkbaar is er dus een interrupt verstuurd, maar komt deze niet aan bij een 2e chip. Ik weet niet hoe windows hier mee omgaat, maar ik weet wel dat dit eigenlijk een hardware iets is. Het zou kunnen dat van een bepaalde lijn soms de data niet goed wordt doorgegeven (ruis?!). Maar volgens mij (zeker gezien deze foutmelding) kun je dan een speld in een hooiberg gaan zoeken want het kan zo ongeveer iedere chip zijn zo te zien (al gok ik dat de CPU de interrupt verstuurd).

Verwijderd

Topicstarter
ah oke thanks, is me nu indd wat duidelijker , maar is het dan niet een software bug van daemon tools , aangezien deze de foutmelding lijkt te veroorzaken?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Dat is ook zeer goed mogelijk. Mocht het IRQ's bijv. ondervangen of juist zelf maken maar niet goed doorsturen (weet niet exact hoe IRQ's gegenereerd worden, maar ken het principe wat GENETX uitlegt wel) zou het kunnen zijn dat de ene core wél en de andere niet de IRQ ontvangt. Nu kan ik me niet voorstellen dat de CPU's zo inefficiënt zijn dat ze allemaal dezelfde IRQ moeten behandelen (dan is multitasking onmogelijk in principe) maar kan me wel voorstellen dat IRQ's op één of andere manier toch niet goed worden verwerkt.
Maar ik zou me er in moeten verdiepen om hier een sluitend antwoord neer te kunnen zetten ;).

• albatross
Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 18:30:
ah oke thanks, is me nu indd wat duidelijker , maar is het dan niet een software bug van daemon tools , aangezien deze de foutmelding lijkt te veroorzaken?
@TS: Als je nog iets zinnigs uit je minidump file kunt halen, zul je zien dat de fout niet veroorzaakt wordt door Daemontools zelf, maar door de onderliggende SPTD driver. Dat is een SCSI abstraction layer ala ASPI, en wordt meegeinstallerd met Daemon Tools Pro. De changelog van versie 1.56 zegt o.a.:

- Fixed system deadlock on multi-processor environment;

Dat veroorzaakt dus die "A clock interrupt was not received on a secondary processor" blue screen. Het is alleen helaas niet zo 'fixed' als ze wel denken. Omdat SPTD hier de boosdoener is, werkt Alcohol 120% om die reden ook niet goed, want Alcohol 120% maakt ook gebruik van diezelfde SCSI abstraction layer.

@GENETX: Hoewel dit type fout inderdaad erg hardwarematig overkomt, kan het dus weldegelijk ook door software veroorzaakt worden. Zo installeerde ik laatst een Windoze VM in ESX, en liet die even stevig renderen. Pats! Na tien minuten al een "A clock interrupt was not received on a secondary processor" BSOD. Ik balen dus, denkende dat de scheduler van ESX zo'n hoge vCPU belasting (4 vCPU's) niet trekt. Bleek gelukkig dat toen ik de VM net iets meer CPU shares gaf, dat het opgelost was: Windoze ontving een 'antwoord' van 1 van de cores gewoon net niet snel genoeg.

Pagina: 1