Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Abnormaal trage laptop*

Pagina: 1
Acties:

• Asitis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-11 14:12
Ik zit met een Acer Aspire 1640Z met XP. Het beestje is nu zo'n 2 jaar oud en echt schrikbarend traag.
Ik heb het ding al vaker geformateerd, gedefragmenteerd en what not - het wil niet helpen.

Hetgeen wat mij hier zo frustreert, is dat het ding geen reden heeft om ontzettend traag te zijn. Dat het opstarten lang duurt, het afsluiten nóg langer, Firefox pas start na een minuut of 3/4, en MSN ook zoiets - heb ik al wel voor lief genomen.
Maar het begint ondertussen een beetje té gek te worden. Als ik een map open in Windows Verkenner, en ik klik op de rechtermuisknop om een nieuwe map bij te maken, duurt het vaak (ongelogen waar) een minuut of anderhalf voordat het rechter-klik-menuutje verschijnt... Dat moet niet kunnen toch?!

En dan draai ik verder weinig, soms helemaal niks (anders dan AVG, LastFM en DropBox) - Je kunt je wel voorstellen hoe Photoshop het doet... Ik heb nu bijvoorbeeld alleen Windows Media Player en Google Chrome draaien, en het heeft me zeker een minuut of 5 gekost om deze pagina te kunnen openen.

Het vreemdste vind ik nog wel dat er niets aan de hand lijkt! CPU staat op het moment op 7%, het wisselbestand op 560 van de 1227mb... de Niet-actieve systeemprocessen hebben volgens taakbeheer 90/93 van het CPU in handen... Overzie ik iets? Komt iemand dit bekend voor? Zijn er diagnose tools wat er aan de hand kan zijn, of is het ding echt gewoon verrot?

Ik zou er graag wat aan doen, ik ben maar een arme student zonder geld voor iets nieuws - en hoewel ik mijn levensstijl al wel heb aangepast (nieuwe map aanmaken staat gelijk aan een toiletbezoekje en een glaasje water etc), zou wat meer snelheid toch niet mis zijn...

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kijk eens of het ook traag is als je opstart van een BartPE of Knoppix CD. Verder is het moeilijk te zeggen daar we niet weten welke firewall, en welke andere software je gebruikt. Misschien heb je spyware, is je harde schijf heel traag, etc. Hoeveel geheugen, etc etc.

[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 07-10-2008 10:59 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 11:29

JW1

Staat de HD toevallig in PIO-modus?
Dit ben ik een keer eerder tegengekomen. Windows heeft problemen met de benadering van de harde schijf en schakelt terug naar PIO-modus. Dode sectoren hoeven niet eens persé aanwezig zijn.

Verwijderd

ik heb dit al vaker gehoord bij acer laptops.
Meestal helpt opnieuw instaleren.

probeer eens een BIOS update en zet alles eens op de standaard waarden

in 9 van de 10 gevallen was bij zoiets de harde schijf ver overleden.
In een heel klein anatal gevallen heb ik meegemaakt dat het niet de harde schijf, maar de hd controller op het moederbord het begeven had...

• Asitis
gambieter schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 10:58:
Kijk eens of het ook traag is als je opstart van een BartPE of Knoppix CD. Verder is het moeilijk te zeggen daar we niet weten welke firewall, en welke andere software je gebruikt. Misschien heb je spyware, is je harde schijf heel traag, etc. Hoeveel geheugen, etc etc.
Ik heb niet meer dan de standaard Windows spullen qua firewall etc, met AVG dan. Spyware lijkt me erg onwaarschijnlijk gezien ik regelmatig scan, en ook na een versie installatie werd 'ie erg snel trager..
JW1 schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 11:01:
Staat de HD toevallig in PIO-modus?
Dit ben ik een keer eerder tegengekomen. Windows heeft problemen met de benadering van de harde schijf en schakelt terug naar PIO-modus. Dode sectoren hoeven niet eens persé aanwezig zijn.
Hoe vind ik dat uit? Het zou zomaar kunnen.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-11 17:07
Ik verdenk ook de HD. Zoek uit welke het is en doe er testjes mee (universeel maar ook voor de HDD specifiek).
Je hebt ook een Hiren's Boot CD, vol met test tooltjes. Hier moet wel bij gezegd worden dat niet alle software op die CD legaal is.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Asitis schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 11:04:
en ook na een versie installatie werd 'ie erg snel trager..
Dat kan dus juist door spyware komen, of anderszins gebrekkige bescherming. Vertel svp wat meer over je laptop (geheugen, processor etc), dat is belangrijke informatie.
Hoe vind ik dat uit? Het zou zomaar kunnen.
Kom op, even zelf zoeken. Voor instellingen kun je in de BIOS en in Windows gaan kijken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• osorkon!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-01 18:56
[quote]gambieter schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 11:07:
[...]

Dat kan dus juist door spyware komen, of anderszins gebrekkige bescherming. Vertel svp wat meer over je laptop (geheugen, processor etc), dat is belangrijke informatie.

[...]

Als je net geformat hebt is je pc toch clean, zou het niet kunnen liggen aan verkeerde drivers die de boel doen vastlopen?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:18
Ik heb eens achter een packard bell desktop gezeten waar de L2 cache uitgeschakeld werd in de bios als je 'default values' koos. na het kiezen van 'optimized values' werd het ding een factor 10 sneller. Misschien iets om te bekijken, kijk bijv. even met CPUID of je geen gekke dingen ziet.

Mocht daar niets te zien zijn, probeer dan even een ubuntu livecd of knoppix en kijk of dat wel vlot(ter) werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door P5ycho op 07-10-2008 11:15 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

osorkon! schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 11:12:
Als je net geformat hebt is je pc toch clean, zou het niet kunnen liggen aan verkeerde drivers die de boel doen vastlopen?
Je moet eens weten hoe snel spyware kan zijn op een onbeschermde PC, zeker als die niet schoongemaakt is voor herinstallatie. Belangrijk in deze is dat je geen aannames gaat maken, maar gaat testen en gaat spelen met instellingen.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:45
Ik zou zeker de harde schijf even controleren met een tooltje van de fabrikant, ik heb al eerder een machine gehad die ook verschrikkelijk traag was en dat bleek dus een HD te zijn die rustig aan het overlijden was.

Roomba E5 te koop

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Titelfix. Een laptop kan niet asociaal zijn, hoogstens diens gebruiker. ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Asitis
alt-92 schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 11:30:
Titelfix. Een laptop kan niet asociaal zijn, hoogstens diens gebruiker. ;)
Misschien is de gebruiker eerder asociaal snel ;)
Maargoed.. Ik heb de PIO instellingen gevonden, deze stonden op "DMA if available". Ergens een topic gevonden die me vertelde dat het zou helpen om ze handmatig naar PIO te zetten, en daarna weer naar DMA - dus gedaan.
P5ycho schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 11:14:
Ik heb eens achter een packard bell desktop gezeten waar de L2 cache uitgeschakeld werd in de bios als je 'default values' koos. na het kiezen van 'optimized values' werd het ding een factor 10 sneller. Misschien iets om te bekijken, kijk bijv. even met CPUID of je geen gekke dingen ziet.

Mocht daar niets te zien zijn, probeer dan even een ubuntu livecd of knoppix en kijk of dat wel vlot(ter) werkt.
Ik heb CPUID gedraait, maar voor zover ik zie zie ik niks vreemds? (kan zijn dat ik de helft niet begrijp - ik ben geen hardware tweaker O-) )

Edit: CPUID zegt het volgende over die cache's:
L1 Data: 32KBytes
L1 Inst: 32KBytes
Level 2: 2048 KBytes

[ Voor 4% gewijzigd door Asitis op 07-10-2008 11:44 ]

• P5ycho
Dat ziet er iig goed uit. Probeer eens een Ubuntu livecdtje? Natuurlijk start dit op van cd/dvd, maar dit zou toch duidelijk sneller moeten zijn dan je huidige windows install.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:28

FlyEragon

Alien Monkeys

Word de processor misschien erg warm waardoor deze zichzelf terugklokt ? Je zou met Speedfan eens kunnen kijken. Wat ook handig is zoals eerder ook vermeld, met een Knoppic cd'tje opstarten en kijken hoe je laptop zich dan gedraagt.

Dan weer je namelijk in welke richting je moet zoeken, hard- of software.

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-11 15:59

Vae Victus

Awesome God

Heb je al eens je pc grondig opgeschoond, verwijderen van cookies, tijdelijke bestanden e.d.?
Ik heb ook wel eens gehad dat de pc van mijn vader extreem traag was, heb toen o.a. ccleaner gebruikt.
Hielp wel een beetje maar niet voldoende, ben toen van XP Home naar XP Pro gegaan, nu werkt alles weer lekker snel.

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

• Asitis
Vae Victus schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 13:23:
Heb je al eens je pc grondig opgeschoond, verwijderen van cookies, tijdelijke bestanden e.d.?
Ik heb ook wel eens gehad dat de pc van mijn vader extreem traag was, heb toen o.a. ccleaner gebruikt.
Hielp wel een beetje maar niet voldoende, ben toen van XP Home naar XP Pro gegaan, nu werkt alles weer lekker snel.
Ik gebruik CCleaner bijna elke dag, ik ben bijna klinisch op "verklutterde" systemen.. Dat het daar aan ligt lijkt me onwaarschijnlijk.. Ik denk dat het toch aan de hardware ligt..
FlyEragon schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 12:03:
Word de processor misschien erg warm waardoor deze zichzelf terugklokt ? Je zou met Speedfan eens kunnen kijken. Wat ook handig is zoals eerder ook vermeld, met een Knoppic cd'tje opstarten en kijken hoe je laptop zich dan gedraagt.

Dan weer je namelijk in welke richting je moet zoeken, hard- of software.
Ik ben ook al lang in de weer geweest met Speedfan, koelpasta gecontroleerd en koeling schoongemaakt, dat is ook het probleem niet.
Zoals ik al zei, lijkt het er toch op dat de hardware gewoon levensmoe is, balen.

• !null
Hardware levensmoe?
Ga nou gewoon eens de HDD goed testen zoals al vaak is aangegeven. Download even die Hiren's BootCD en test het met de HDD tootljes (universeel en ook merk specifiek). Verder ook even met HDDregenerator (of hoe het ook alweer heette) erover heen gaan. Duurt heel lang om alle bad sectors weg te strepen ( != repareren), hoeft ook niet afgemaakt te worden, maar kun je zien of je er veel hebt. Als het echt aan een stervende HDD ligt kan je met dat programmaatje de boel nog wel even fatsoenlijk draaiend krijgen voordat er weer nieuwe bad sectors komen.

Verwijderd

je geeft aan dat je hem al eens geformatteerd had, hoe ging het installeren van Windows daarop??? Ging dat ook langzamer dan normaal of ging het installeren wel met gebruikelijke snelheid? Als Windows installeren ook al langzaam gaat moet je meer in de hardware kant zoeken volgens mij.

Probleem met harde schijf (of bios settings voor) is dan wel het meest voor de hand liggende..

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-11 15:17
Heb je al geprobeerd een geheugen module te verwijderen? Mijn Aspire 1692WLMI had een slechte module en nadat ik die vervangen had presteerde hij weer zoals hij hoorde te presteren.

Probeer voor de grap eens een OS vanaf een Live CD of Externe HD te booten en kijk eens hoe dat gaat (linux live cd's zijn gratis te downloaden, gewoon ff zoeken op ISO + Linux, ja dit is gewoon legaal :P).

Probeer ook eens alle aapparaten in apparaatbeheer uit te schakelen die niet noodzakelijk zijn voor windows om te lopen (Geluidskaart, USB Hubs, Cardreaders, Bluetooth etc.), soms zitten er apparaten op een Bus die niet helemaal meer goed zijn, daardoor kan de rest vertragen (denk aan een defecte USB hub).

Probeer ook eens in veilige modus op te starten en kijk eens hoe de pc dan presteerd.

• Asitis
Het installeren van Windows ging inderdaad erg moeizaam, en soms worden m'n USB poorten niet herkend (valt bijvoorbeeld m'n muis zomaar weg). Ik ben ondertussen opzoek naar een dergelijke linux cd.. Ik zal morgen eens kijken hoe het in veilige modus gaat.

• Asitis
Nou, ik heb Hirens boot cd gebrand en daarmee verschillende diagnose/recovery tools gedraaid..
Het leverde niks op, geen bad sectors op de HD etc.
Ik denk toch dat het aan het moederbord ofzo ligt dan =(

• !null
Heb je ook een SMART test gedaan? En ook producent specefieke tooltjes (als die er voor jou merk HDD erop staan)?
En dat HDDregenerator tooltje vond ook geen bad sectors als je em een uurtje liet draaien? (volledig laten draaien kan altijd nog)

Dan je RAM gaan testen en eventueel andere tests draaien. Staan genoeg tooltjes voor op die CD. Anders even zo'n tool proberen die letterlijk alles test.

• Asitis
GreenSky schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 13:25:
Heb je ook een SMART test gedaan? En ook producent specefieke tooltjes (als die er voor jou merk HDD erop staan)?
En dat HDDregenerator tooltje vond ook geen bad sectors als je em een uurtje liet draaien? (volledig laten draaien kan altijd nog)

Dan je RAM gaan testen en eventueel andere tests draaien. Staan genoeg tooltjes voor op die CD. Anders even zo'n tool proberen die letterlijk alles test.
SMART test (nog) niet gedaan. Op de Hirens cd staan geen tools voor mijn merk HDD (Toshiba). HDDregenerator heeft helemaal niks gevonden (aan bad sectors)

Maarrr... Een mede tweaker die nu langs me zit liet me eens kijken naar de processen, en alle normale processen zuigen nu abnormaal veel geheugen - hij denkt dat het een virus is. Hoewel het mij enigzins onwaarschijnlijk lijkt (vaker geformat etc), zou het wel wat kunnen verklaren..

• !null
Doe toch nog even een SMART test en een simpel RAM testje om het zeker te weten, is zo gebeurt met dat CDtje.

Verder wel vreemd als er een virus op zou zitten, ik heb nog geen enkele keer gehad dat ik na een re-install van Windows meteen een virus te pakken heb. Kan ik me niet echt voorstellen. Maar goed, het kan wel als je meteen foute/besmette tooltjes erop zet.

• Asitis
Ik zal even kijken voor zo'n SMART test - de RAM test was in orde...
Net even alle moederbord tests van die schijf gedraaid, daar is alles in orde... Het word steeds vreemder.
Het antivirus programma op die disk draait niet - om een een of andere reden staat de C schijf als diskdrive, de F drive de tijdelijk RAM, en een D drive - die wilt ie niet scannen.

Wat ik wel zag in Partition Magic is dat er een 2e partitie staat, als Primary met 7.8mb ruimte... Ik weet bijna zeker dat dit het restant is van de eerder overleden backup partitie van Acer (corrupt geraakt) - Kan daar wat mee zijn?

Edit:
Ik heb net een SMART scan gedaan van hddscan.com, ook die diagnosed alles in orde..

Edit 2:
Net Windows opgestart in diagnostic mode/veilige modus - hij lijkt remotely sneller (weet niet zeker of het ook zo is) maar nog steeds (te) traag. Het ligt dus niet aan de hardware, en het is de software die het systeem lijkt de vertragen - maar alles dat erop staat gebruik ik ook (intensief) - oftewel, ik trek de conclusie dat deze laptop mijn werk niet aan kan :/

Edit 3:
Ik zit toch nog een beetje met dat virusgebeuren. Ik wil 'm een keer grondig laten scannen - welk programma raden jullie aan? Ik heb wel AVG/SpyBot maar ik weet niet hoe grondig die zijn?

[ Voor 36% gewijzigd door Asitis op 08-10-2008 16:03 . Reden: added info ]

• Asitis
Na het draaien van CrapCleaner, AVG én Spybot - nog geen merkbare resultaten.
Ik geef het op :P Ik weet het niet meer.

• SYQ
  • Niet online

SYQ

en nog steeds geen livecd van linux geprobeert zoals anderen hier tig keer hebben aanbevolen?

• Asitis
SYQ schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 10:24:
en nog steeds geen livecd van linux geprobeert zoals anderen hier tig keer hebben aanbevolen?
Nee, hoewel ik die als het goed is vandaag een te leen krijg van iemand. Maar het feit dat alle test, en al het andere dat hier is aangeboden niks opleverde - wat voor een verschil zou een linux cd dan maken?
Kan aan mijn naiviteit liggen, maar stel dat 'ie Linux cd sneller draait, dan weet ik nog niet waar het nou aan ligt en hoe ik m'n windows op fatsoenlijke snelheid krijg.

• !null
Hmm, ik zou em toch even (met behulp van dat CD-tje, DOS partition magic bijvoorbeeld), echt letterlijk alle parities etc weghalen, dat je zeker weet dat er helemaal niks op staat. Dat er ook niet zo'n rare 7.8 MB partitie op staat.
Dan weer opnieuw installeren, en alleen even de juiste drivers installeren (zeker weten dat je ze allemaal hebt!) en gewoon van alles de laatste installeren, ook al ziet het er goed uit in Apparaatbeheer. Dan alleen even Firefox installeren ofzo, en weer vergelijken. Geen rare tools met cracks etc installeren.

Ik krijg namelijk niet echt het idee dat je em echt helemaal schoon geveegd hebt.

Edit: Test idd Live-CD, het zal waarschijnlijk in je Windows install zitten, virussen of drivers.

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 09-10-2008 10:30 ]

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Asitis schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 10:26:
[...]

Nee, hoewel ik die als het goed is vandaag een te leen krijg van iemand. Maar het feit dat alle test, en al het andere dat hier is aangeboden niks opleverde - wat voor een verschil zou een linux cd dan maken?
Kan aan mijn naiviteit liggen, maar stel dat 'ie Linux cd sneller draait, dan weet ik nog niet waar het nou aan ligt en hoe ik m'n windows op fatsoenlijke snelheid krijg.
Jawel, dan kun je iig de hardware van je laptop uitsluiten en het probleem binnen Windows zelf gaan zoeken. Maar afgaande van je berichten vermoed ik ook dat er iets hardwarematig mis is

Verwijderd

Asitis schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 10:26:
[...]

Dan weet je in iedergeval dat het niet aan je hardware ligt (tenzij het toch je harde schijf is, want een live cd draait natuurlijk niet van harde schijf).

Een tijdje terug ook zoiets meegemaakt op de pc van m'n broertje... Was echt niks meer mee te doen zo traag... Virus scan, spyware scan haalde niks uit, toch bleek het 1 van die 2 te zijn aan somigge rare processen te zien. Aangezien ik geen windows man ben, en mijn verstand van zaken dan tekort schiet om toch zoiets te verwijderen wanneer een scanner niets ziet, heb ik maar meteen besloten windows opnieuw te installeren op zijn pc... Daarna draaide alles weer als een zonnetje.

Jij zegt zelf dat je pc na een verse install snel traag wordt, dat betekend dat ie toch eerst wel snel is, maar daarna trager wordt. Zou natuurlijk prima een virus of spyware kunnen zijn. Installeer je bv. software met cracks na een verse install?? Vaak zitten in cracks ook virussen e.d.

Wanneer een linux live cd dus wel snel reageerd, dan zou ik dus toch een verse install nog eens proberen, en dan niet meteen andere software installeren, alleen windows (ook niet direct aan het internet hangen, maar altijd achter een router/firewall, anders ben je zo besmet met een of ander), en dan een tijdje mee werken om te kijken of ie trager wordt. Wordt ie dan al trager, dan zou ik toch eens proberen je harde schijf te vervangen.

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 16:07
Als ik zo de hele topic doorlees, begin ik haast te denken aan een MBR virus.

Het zou kunnen verklaren dat:
  • Je na installatie direct het virus terug hebt, het herinstalleren ook traag kan zijn
  • Je schijven niet juist worden weergegeven
  • Alle hardware tests die je doet succesvol zijn

• !null
Ja daarom suggereer ik ook dat ie echt alles eraf moet gooien. Met een compleet schone lei beginnen heeft ie volgens mij nog niet gedaan.

• Asitis
Ik heb het formatteren gedaan door de partitie te verwijderen, opnieuw te formatteren (NTFS) en windows er weer op te zetten. Gisteren raadde iemand me aan om het met Killdisk (oid) te doen, dat kennelijk écht alles leeg gooit (en dus meteen die vreemde 7,8mb partitie wegdoet), en het dán nog eens te proberen.
Ik ben op het moment alles aan het backuppen om dat vanmiddag 'ns te proberen.
Maar eerst dus die Linux cd, als ik jullie goed begrijp - als het dan traag werkt zit het toch in de hardware?

edit: zou het bijna vergeten - bedankt allen voor alle info tot nu toe :)

[ Voor 7% gewijzigd door Asitis op 09-10-2008 10:55 ]

• !null
Ja dan zou het in de hardware zitten.
Maar goed, eerst met een echt partitie programma (hoeft niet meteen KillDisk te zijn) alles weggooien en dan verder kijken.

• Asitis
Ondertussen wat gezocht op dat MBR virus, en gevonden dat dit "simpel" te doen is door de 'fdisk /mbr ' command uit te voeren - In hoeverre is dat nodig als ik alles eraf gooi, of is het slim dat nog van te voren te doen, of daarna?

• !null
Dat zal het wel verhelpen, al heb je kans dat je MBR sloopt. Maar dat zijn van die halve oplossingen. Doe het gewoon opnieuw, en dan ook echt van begin af aan. Dus alle partities weg, en dan ook nog even MBR clearen met een van die tooltjes om het zeker te weten.

• Asitis
*postend vanaf een school pc*
Nou, ik heb 'm geboot met een Knoppix cd, dat liep vele malen soepeler, dus ik hou nog hoop.
Ik heb via Hiren's Boot cd alle partities verwijderd, en als 1 geheel teruggezet als NFTS. Windows cd erin, die is hem op 't moment van schrijven aan het formatteren.
Ik was eigenlijk nog van plan - maar ik ben vergeten om.. - die fdisk/mbr command uit te voeren voor dit alles, maar gezien ik nu alle partities heb verwijderd en opnieuw heb gedaan, zou dat geen probleem meer mogen zijn... Toch? :P

Verwijderd

Met het verwijderen van je partities heb je NIET je MBR ook verwijderd. Het is nl. niet zo dat je MBR op een partitie staat ofzo.

Nou weet ik niet wat windows doet tijdens een install, of die ook echt je MBR compleet verwijderd en opnieuw aanmaakt. Voor de zekerheid zou ik dat toch zelf doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2008 14:34 ]

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-11 15:17
Asitis schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 13:46:
*postend vanaf een school pc*
Nou, ik heb 'm geboot met een Knoppix cd, dat liep vele malen soepeler, dus ik hou nog hoop.
Ik heb via Hiren's Boot cd alle partities verwijderd, en als 1 geheel teruggezet als NFTS. Windows cd erin, die is hem op 't moment van schrijven aan het formatteren.
Ik was eigenlijk nog van plan - maar ik ben vergeten om.. - die fdisk/mbr command uit te voeren voor dit alles, maar gezien ik nu alle partities heb verwijderd en opnieuw heb gedaan, zou dat geen probleem meer mogen zijn... Toch? :P
Ik denk dat iedereen hier in het topic meer doelt op een zogenaamde "Low Level Format".

Bij een Low level format verwijder je alles (maar dan ook echt alles) van de harde schijf, dan zet hij alle 0'tjes en 1'tjes weer op 0.

Je kunt op de fabrikant van je harde schijf kijken voor tooltjes voor een LLF. Kijk echter wel uit, bij veel fabrikanten verloopt de garantie wanneer je een LLF doet.

Verder begin ik haast te denken dat je harde schijf slechte clusters heeft of dat er iets niet helemaal lekker zit met de HD-Controller....

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:41

Soggy

vroemmmm

Toch denk ik dat je harddisk in PIO-modus draait. In apparaatbeheer heb je geconstateerd dat de schijf op DMA-if available staat, maar daaronder staat in welke modus de schijf daadwerkelijk draait.

Gooi in apparaatbeheer eens je controllers weg en reboot je systeem. Ze zullen opnieuw geinstalleerd worden bij de reboot en je harddisk wordt opnieuw ingesteld.

Ik denk dat je probleem daarmee opgelost is.

If it works, tweak it

• Asitis
Ik heb mn HD al meerdere malen gecontroleerd en er was echt geen sprake van slechte sectoren. Echter, ik heb heel het ding leeggegooid (op dat MBR na dan), en hij werkt (nu nog) een stuk sneller.
Ik ga nu eens een voor een applicaties installeren (photoshop etc), en kijken of er een moment is waarop ie merkbaar langzamer word
Bedankt iig!

• !null
Installeer als eerste iig Avast ofzo, dat je gewaarschuwd wordt als je een crack met virus oid aan het installeren bent.

• P5ycho
windows overschrijft je MBR bij een verse install. Dat hoef je niet meer apart te doen.

• Asitis
Ik ben nou eerst alle updates weer aan het binnen hengelen (vanaf SP1 tot SP3).. Verder alleen nog maar Opera geinstalleerd, en hij word al weer iets trager met het opstarten/afsluiten..
Ik had ook nog gekeken voor dat MBR gebeuren, maar dat schijnt op XP niet meer met zo'n command te kunnen - gaan er maar vanuit dat het goed gegaan is.

• P5ycho
kan prima, moet je van de windows install cd starten en 'repair' optie kiezen. daarna je admin password opgeven en 'fixmbr' kiezen. Maar zoals ik al zei is dat niet nodig.

Pagina: 1