PC hangt bij aanmelden, HDD led blijft branden

Pagina: 1
Acties:

• DaFrenk
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-12-2025
Een tijd geleden begaf de oude harde schijf het van mijn oude PC met een MSI KT3 Ultra moederbord, er zit een AMD Athlon XP 2000+ processor op en hij heeft 512MB geheugen. Als ik mij niet vergis zit er een 350 watt voeding in.

Dus heb ik een nieuwe "MAXTOR STM380215A (74 GB, IDE)" er in geplaatst. In het begin werkte het allemaal prima maar na een paar dagen begonnen de problemen.

Als de PC aan ging crashte hij soms bij het opstarten. Hij reageerde gewoon niet meer maar de HDD led bleef branden hoewel ik niet het idee had dat hij activiteit had. Ik dacht dat het misschien aan de voeding lag dus koppelde ik de CD en DVD drives los. Dat hielp niet, dus dacht ik aan temperatuur van de chipset (is passief gekoeld), even de extra ventilator die ik uit had gezet weer aangezet en voila! Hij doet het!

Dat heeft hij de afgelopen weken gedaan, maar een paar dagen geleden begon hij weer met vast lopen. Dit keer elke keer na het inloggen in XP. Ik moet soms wel 3 of 4 keer opnieuw starten voordat ik eindelijk kan inloggen. Fouten logboek van XP geeft dit:
Type gebeurtenis: Fout
Bron van gebeurtenis: atapi
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-ID: 9
Datum: 7-10-2008
Tijd: 9:07:24
Gebruiker: n.v.t.
Computer: WOONKAMER
Beschrijving:
Het apparaat \Device\Ide\IdePort0 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.
Wat ik dus al geprobeerd heb is het loskoppelen van de CD en DVD drives, extra koeling wat eerst leek te werken maar nu niet meer.

Is de HDD kapot? Of het moederbord? Of is er iets anders?

• DaFrenk
Even een 24 uurs kickje :)

Of staat hij soms in het verkeerde subforum?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
Of de HDD kapot is kan je testen met de tool van Maxtor/Seagate. Het kan echter ook aan de kabel liggen.

Testen en je weet het :)

• DaFrenk
Hm, volgens mij moet ik die CD van Seagate nog ergens hebben liggen. Kan het eens proberen ja.

En de kabel.. je bedoeld neem ik aan de IDE kabel. Tja, volgens mij heb ik daar ooit wel een oude kabel voor gebruikt maar het heeft met de oude HDD eigenlijk altijd prima gedaan. Of zou het juist door de snellere schijf problemen kunnen opleveren?

• DaFrenk
Net een normale en een uitgebreide test laten doen met de tool, niks gevonden. Dus de HDD lijkt in orde te zijn.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:55
Jij hebt twee IDE slots , twee platte 80aderige kabels, heb je de HDD al op de andere IDE aangesloten om te proberen of het aan de kabel of het slot ligt?

gewaarwordingshorizon

• DaFrenk
Nog niet geprobeerd nee, op dat andere slot zit nu een CD brander in ieder geval, kan het zeker eens proberen!

• DaFrenk
Even een update, vanmorgen als eerste geprobeerd de HDD aan te sluiten op het secundaire IDE slot. Hij startte op en ik kon inloggen echter toen viel hij gewoon uit naar het schijnt.

Daarna de kabels omgeruild, dus de IDE kabel van de CD brander gepakt en daarmee de HDD op het primaire IDE slot aangesloten. Hij starte gewoon de 1e keer op. Echter krijg ik nu de melding: "Primary IDE channel no 80 conductor cable installed". Het is immers een 40 aderige kabel nu. Hierdoor zal ik wel performance moeten inleveren?

Ik kijk even of hij het nu blijft doen, meestal treed het probleem op als de PC een nacht heeft uitgestaan en niet maar voor even. Anders maar eens 2 nieuwe IDE kabels proberen.

[ Voor 15% gewijzigd door DaFrenk op 09-10-2008 14:14 ]

Pagina: 1