Versterker --> 1 kanaal overstuurd

Pagina: 1
Acties:

• jaapgvk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-06-2024
Ik heb vandaag ergens een defecte Rotel versterker opgehaald (RA-712) 2x55 watt. Denk uit begin jaren 80.

Afbeeldingslocatie: http://www.hifi-studio.de/hifi-klassiker/rotel/to-RA712.jpg

Na een korte inspectie bleek een zekeringshouder geen goed contact te maken. Ff gefixed en toen deed hij het weer.

Het rechterkanaal doet het prima maar het linkerkanaal wordt echt ENORM overstuurd. Er zitten Wattage metertjes voor op de versterker en als het rechterkanaal 0.1 watt uitstuurt, zit het andere kanaal al praktisch op zijn max (50 watt)

Linkerkanaal staat dus eigenlijk altijd vol open? Als het volume helemaal dicht staat zit er ook al een flinke ruis in het linkerkanaal.

Ik heb wel redelijke technische kennis maar ik heb echt geen idee waar ik zou moeten beginnen?

Iemand een idee wat dit zou kunnen veroorzaken? :?

Op zich...

• joostvanpinxten
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-09-2025
Klinkt alsof er een feedback weerstand van de voorversterking van het linker-kanaal het heeft opgegegeven. Waneer een opamp namelijk geen feedback weerstand meer heeft, wordt het signaal altijd oneindig versterkt, zo ook de ruis, die er toch altijd wel op zit.

Weet niet of je de op-amps kunt herkennen, maar misschien kan een foto van de binnenkant van de versterker meer informatie geven voor de elektronisch aangelegde tweaker.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

of een pootje los van de potmeter

Iperf

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

fish schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 00:18:
of een pootje los van de potmeter
With stoopid^^^

Potmeters breken nog wel eens als je de versterker stoot bij een verhuizing, en wat je beschrijft geeft precies dat effect. De volumeregelaar zal ook helemaal geen effect hebben op de ruis in het linkerkanaal, maar wel in die van het rechterkanaal. Met de regelaar vol open moeten links en rechts evenhard ruisen. Als dat zo is, is het gewoon een kwestie van potmeter vervangen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• jaapgvk
burne schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 00:23:
[...]

With stoopid^^^

Potmeters breken nog wel eens als je de versterker stoot bij een verhuizing, en wat je beschrijft geeft precies dat effect. De volumeregelaar zal ook helemaal geen effect hebben op de ruis in het linkerkanaal, maar wel in die van het rechterkanaal. Met de regelaar vol open moeten links en rechts evenhard ruisen. Als dat zo is, is het gewoon een kwestie van potmeter vervangen.
Ik neem aan dat je de potmeter van de balans bedoeld? De volumeregelaar heeft helaas wel effect op de ruis in het linkerkanaal. Die versterkt de ruis (Of de muziek, als ik die aanzet, maar die gaat nog veeel harder) tot het ondragelijke toe terwijl de ruis op het rechterkanaal bij het volume vol open 'normale waarden' heeft.

Ik merk nu trouwens ook dat het geluid van het rechterkanaal, ook op het linkerkanaal te horen is wanneer ik de input van het linkerkanaal uit de versterker trek (maar dan een stukje zachter). :?

Ik heb iig ff wat foto's gemaakt, ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i17.photobucket.com/albums/b61/jaapgvk/SANY0539.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i17.photobucket.com/albums/b61/jaapgvk/SANY0540.jpg

Op zich...

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat lijkt me dan idd een probleem met de balanspot, maar ook de volumepot klinkt niet goed.
Meet ze beide eens na.

Verwijderd

jaapgvk schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 00:53:
[...]

Ik neem aan dat je de potmeter van de balans bedoeld?
Kan ook gewoon de potmeter van de volumeknop zijn die gaar is wat ik in deze ook vermoed. Gewoon vervangen voor een andere en dan weet je het zeker :) Overigens kan het stof/vocht combinatie zijn of de potmeter is versleten, wel vaker meegemaakt.

• jaapgvk
Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 01:00:
[...]

Kan ook gewoon de potmeter van de volumeknop zijn die gaar is wat ik in deze ook vermoed. Gewoon vervangen voor een andere en dan weet je het zeker :) Overigens kan het stof/vocht combinatie zijn of de potmeter is versleten, wel vaker meegemaakt.
Ik heb de balans- en volumepot even doorgemeten en het blijkt idd de volumepot te zijn :) Weer wat geleerd!

Die zal ik dus een nieuwe bestellen.

Echter, naast de normale aansluitingen (gnd - signaal uit - signaal in), heeft mijn potmeter ook nog een aansluiting bovenop aan de linkerkant.

Afbeeldingslocatie: http://i17.photobucket.com/albums/b61/jaapgvk/SANY0541.jpg

Deze aansluiting loopt naar een knop die 'LO-FIL' heet. Low fidelity :?

Ik heb echter geen idee waar deze voor is. Ik merk ook geen verschil als ik hem indruk.

Ik neem aan dat het niks uitmaakt wanneer ik deze draden bij de nieuwe potmeter niet aangesloten heb. Toch heb ik graag ff conformatie voordat ik de boel dadelijk opblaas :P

Op zich...

Verwijderd

Hey iedereen,

Raar maar waar, Ik lijk hetzelfde probleem - bij dezelfde versterker - te hebben.
Verschil is dat de oversturing lang niet zo heftig is.
Het is zo dat ik de balance een kwart minder naar rechts moet draaien om uit beiden luidsprekers evenveel geluid te krijgen.

Denken jullie ook nu aan de potmeter?
Welke, balance o volume?
Of kan het ook nog iets anders zijn?

Heb je het probleem trouwens kunnen oplossen?

Dank bij voorbaat! _/-\o_

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 20:31

Twarp

just grin...

Werkt de voeding nog goed? Ik heb ooit iets gehad waarbij de voeding roet in het eten gooide en eerst 1 kanaal overstuurde en later de tweede ook.

Meh ...

Verwijderd

De voeding lijkt normaal te werken.
Speaker (kanaal) 1 klinkt laag / zacht,
Speaker (kanaal) 2 klinkt super.

:?

Verwijderd

Ik denk dat ik het probleem heb gevonden,
Het ziet er naar uit dat 1 de main elco heeft gelekt en dus ook de weerstand heeft doorgebrand..

Vraagje,
Ik zou ze graag vervangen en na wat opzoek werk blijkt dat je die nog zeker kan vinden,
Er zijn echter 2 versies van die elco's:
- 10000UF-35V ELCO RADIAAL 105°C
en de 10000UF-35V ELCO RADIAAL 85°C

Welke van de 2 moet ik nemen? maakt het een verschil uit?
Op de originele kan ik die info niet vinden..
Thx a lot

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ze hebben dezelfde waardes, het enige wat scheelt is de temperatuur. Wanneer je daar niet zeker van bent kun je altijd de hoogste kiezen, better safe than sorry.

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-01 17:40

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Je had beter een eigen topic kunnen openen, toch?

Trein?

Verwijderd

Veel dank!

Ja, misschien had ik beter een topic geopend maar ik vond het zo bizar / interessant dat ik hetzelfde probleem heb bij dezelfde versterker...
Moet toch lukken? 8)

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:39
@jaapgvk
Waarschijnlijk is het een potmeter met '' loudness'' functie, meer voorkomend op apparatuur van die leeftijd. Je kan de potmeter gewoon proberen te vervangen met een ander exemplaar, kijken wat er gebeurd. Je verliest dan de functie van LO-Fill/loudness.

https://www.google.nl/web...r%20with%20loudness%20tap

[ Voor 9% gewijzigd door Roderiktweaker op 31-10-2015 15:50 ]

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:43

OgWok

U.N.C.L.E.

Leuke versterker overigens!

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

Thx!
I'll keep you posted.
Pagina: 1