consumenten rotzooi

Pagina: 1
Acties:
  • 563 views

• denPes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-02-2025

denPes

delete account

Topicstarter
Beste mensen,

Ik wil graag uw mening over het volgende, vooral omdat ik twijfel aan mezelf.

Vandaag heb ik voor een kennis een nieuwe laptop mogen aanschaffen. Deze persoon had weinig kennis van PC's, en omdat die zag dat mijn huis vol staat met pc's (van micro-professor met zilog processor tot de laatste intel dual core) dacht die dat ik er wel verstand van had.

Het ging hier om een sony vaio. Exacte type doet er voor mijn relaas niet echt toe, maar het ging om een standaard consumenten versie. Mooi design, snelle dual core, mooi beeldscherm, kortom alles erop en eraan.

Voordat ik verder ga wil ik duidelijk maken dat dit geen betoog is tegen windows, maar de manier waarop consumenten laptops/pc's tegenwoordig aan het volk worden gepresenteert.

Goed, ik stak de powerkabel erin en starte de laptop op. Deze kwam zonder installatie disks, en de setup starte dus vanaf een hidden partitie. De setup begon met vista premium en daarna volgden de sony vaio modules, en andere configuraties. Dit geheel duurde 2.5 uur.

Let wel, ik was nog niet gefrustreerd. Ik vond de 2.5 uren durende setup vervelend, maar niet meer dan dat.

Maar nu komt het. Dat ding is door zijn setup heen, en na de laatste reboot word ik verwelkomd met popups van de office 2007 trial edition, de norton 360 beveiligings trial edition, security center en, na een paar handelingen, de standaard UAC popup generator in windows vista. Ik ging lichtelijk over de rooie, maar ik dacht "okay, nog 1 keer rebooten, en ik zal enkel nog de vista popups van de UAC te zien krijgen."

Dit bleek echter niet het geval. Telkens, bijna na elke reboot, werd ik weer geconfronteerd met bovenstaande popups en herinneringen.

De desktop werd trouwens ook al fijn gecomplementeerd met de google toolbar, google desktop, een ebay link, en andere rotzooi.

Ik denk dat ik met bovenstaande mijn werkelijke frustratie niet duidelijk kan maken, maar laat mij u zeggen dat ik enorm kwaad werd. Je koopt een nieuwe laptop om op te computeren, en krijgt DIT voorgeschoteld. Ik ervaarde het als een zeer succesvolle treitercampagne.

De laatste keer dat ik een laptop gekocht hebt was 5 jaar geleden. Hier werk ik nog steeds mee, en voldoet nog goed (wel een ander OS op gezet) En toen stond er ook al een beetje rootzooi op. Maar deze trend blijkt zich te hebben doorgezet. De gebruiker wordt enkel gezien als consument, en wordt op zeer irritante wijze herinnert om van alles te kopen.

Mijn vraag is eigenlijk waarom iedereen dit pikt? En of ik overdrijf? En of ik de enige ben die zich hier zo kwaad over maak. Ik kan mij eindelijk voorstellen dat mensen in mijn omgeving de computers kotsbeu zijn geworden.

delete account

Verwijderd

tja wat doe je er aan? juist weinig, je kan wel klagen, en ik geef je ook wel gelijk, merja, wie ben jij , en ik , om het tegen te gaan, ik had ook liever gezien dat je de laptop gewoon kaal geleverd krijgt , maar dat is nu eenmaal niet

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-01 01:48

Wiethoofd

Broadcast TOM

Dankzij deze programma's die je er 'gratis' bij krijgt (ook wel bloatware) kan je een lagere prijs betalen voor de laptop. Als je hetzelfde systeem zonder de extra 'gratis' toeters en bellen had gekocht was je meer kwijt geweest dan dat je nu bent.

Zie ook: Bloatware verkeerd begrepen

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

denPes schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:14:
Mijn vraag is eigenlijk waarom iedereen dit pikt? En of ik overdrijf? En of ik de enige ben die zich hier zo kwaad over maak. Ik kan mij eindelijk voorstellen dat mensen in mijn omgeving de computers kotsbeu zijn geworden.
Heel simpel: omdat daarmee de laptop goedkoper wordt. Norton, Microsoft etc dragen bij aan de kosten voor het OS e.d., waardoor de consument minder betaald. En ja, het is vervelend.

Kwaad om maken is echter wat anders. Een beetje tweaker gooit de voorgeinstalleerde troep eraf of doet een schone installatie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

heet dat progje om in enen alles eraf te halen niet crapcleaner?

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

• denPes

denPes

delete account

Topicstarter
Maar wat als de laptop dan zonder installatie cd/dvd geleverd wordt, moet ik dan apart een vista home premium OEM aanschaffen om dat ding opnieuw te gaan herinstalleren, of er eentje aanvragen?

Het ging mij eigenlijk meer om de out-of-de-box experience van een consumenten laptop/pc. Enkele "gratis" programma's vind ik niet zo'n probleem, maar de hele treiter campagne naast de toch al aanwezige UAC popups zorgden er echt voor dat ik bijna met niks anders bezig was dan met popups wegklikken.

Daarvoor koop je toch geen computer? De hele balans is verdwenen.
gambieter schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:20:
[...]

Kwaad om maken is echter wat anders. Een beetje tweaker gooit de voorgeinstalleerde troep eraf of doet een schone installatie.

delete account

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:06

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

denPes schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:14:
Mijn vraag is eigenlijk waarom iedereen dit pikt?
Omdat door al die programma's je laptop goedkoper wordt, was laatst ook een bericht over op tweakers.net, sony laptop zonder crap zou 50euro of zoiets meer kosten.

[specs]

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:04

wontcachme

You catch me? No you wont

denPes schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:29:
Maar wat als de laptop dan zonder installatie cd/dvd geleverd wordt, moet ik dan apart een vista home premium OEM aanschaffen om dat ding opnieuw te gaan herinstalleren, of er eentje aanvragen?
Staan op een aparte partitie vaak om te herstellen. Kan je selecteren tijdens het opstarten

EDIT: Dan heb je natuurlijk die meuk weer.Je kan natuurlijk een ook een oem downloaden en de key onderop gebruiken, maar of dat dat legaal is? Denk het niet.

[ Voor 40% gewijzigd door wontcachme op 06-10-2008 23:32 ]

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• MaiorDomus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-01 19:55
Tja zoals iedereen al zegt houd dit de prijs wat lager.. heb er zelf niet zo'n probleem mee. Als je een beetje verstand van pc's hebt heb je alle rotzooi er zo af (of je doet even een format en herinstallatie).
Denk alleen dat voor de normale consument die rotzooi equivalent is aan meerdere jehova-getuigen die je huis onveilig maken; ze weten zich geen raad met het gezeur telkens.

PC Decrapifier is een programma wat speciaal gemaakt is om deze rotzooi van je pc te halen:
linkje

• denPes

denPes

delete account

Topicstarter
Fanatic_FS schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:31:
[...]

Omdat door al die programma's je laptop goedkoper wordt, was laatst ook een bericht over op tweakers.net, sony laptop zonder crap zou 50euro of zoiets meer kosten.
Al kostte dat ding 100 euro meer, alles liever dan deze rotzooi.

delete account

• denPes

denPes

delete account

Topicstarter
GoTAProblem schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:32:
Tja zoals iedereen al zegt houd dit de prijs wat lager.. heb er zelf niet zo'n probleem mee. Als je een beetje verstand van pc's hebt heb je alle rotzooi er zo af (of je doet even een format en herinstallatie).
Denk alleen dat voor de normale consument die rotzooi equivalent is aan meerdere jehova-getuigen die je huis onveilig maken; ze weten zich geen raad met het gezeur telkens.

PC Decrapifier is een programma wat speciaal gemaakt is om deze rotzooi van je pc te halen:
linkje
Thanks voor de link. De rotzooi heb ik er handmatig afgehaald, maar deze kan nog van pas komen.

delete account

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:06

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Tja, niet iedereen wil betalen voor iets wat simpel te verwijderen is, en UAC is iets van Vista wat je ook zo uitzet, dus een paar klikjes en je storende dingen zijn weg.

[specs]

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

Spockz

Live and Let Live

Fanatic_FS schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:35:
Tja, niet iedereen wil betalen voor iets wat simpel te verwijderen is, en UAC is iets van Vista wat je ook zo uitzet, dus een paar klikjes en je storende dingen zijn weg.
Volgensmij gaat het denPes er juist meer om dat de computers nu voor niet tweakers eigenlijk zo geleverd worden dat ze vol staan met troep. Zo kan de consument dus nooit 100% gebruik maken van het volle potentieel waar hij in feite wel voor betaald heeft.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb hetzelfde met mijn IBM Thinkpad maar dan minder erg. Geen probeer-stuff, maar wel veel extra software die het systeem trager maken. Weliswaar een volledige Norton 2005, maar de boel wordt zo traag..
Ook enkel een recovery-partitie WinXP pro. Ik heb een kale WinXP pro geïnstalleerd. Vreemd genoeg pakte die niet de key van de OEM-versie die origineel bij de laptop zit via de recovery-partitie, dus moest ik ook nog illegale dingen doen om een Windows XP werkend te krijgen waar ik een eerlijke licentie op heb. Maar zonder die troep was de laptop stukken sneller. Vervolgens zelf selecteren welke software van de laptop-fabrikant je wilt. Sommige tooltjes zijn handig, anderen alleen maar hinderlijk. Ik begrijp niet waarom je niet voor een paar euro extra een standaard Windows installatie CD-tje er bij kunt krijgen (voor de licentie heb je al betaald).

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:16
Ja en?

Algemeen bekend probleem. Enkele fabrikanten hebben de optie om die troep niet mee te leveren.

Dit topic heeft wat mij betreft geen enkele waarde in de CSL (het hoort hier niet eens eigenlijk).

Ik sluit hem dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.