Digital I/O Module

Pagina: 1
Acties:

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:49
Ik ben op zoek naar een creative Digital I/O Module voor mijn Xfi extreme gamer kaart zodat ik mijn Z-5500 digitaal aan kan sluiten (via de coax aansluiting). Op de creative shop staat ie ook mooi aangegeven maar jammer genoeg kan ik daar alleen betalen met creditcard die ik niet heb en ik wil die ook niet aanvragen. Ik heb al verschillende websites afgezocht inclusief e-bay maar die vragen belachelijk verzend kosten van bijna 50 dollar die waarschijnlijk niet eens naar Nederland gestuurt kan worden. Voor de rest kan ik nergens een web winkel of shop vinden die deze dingen nog verkoopt. Weet iemand toevallig waar je deze dingen nog kan krijgen zonder gebruik te maken van een credit card?

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:19
Volgens creative heeft de kaart een optische uitgang:
- Lijningang/microfooningang/optische uitgang* (gedeelde 3.5mm FlexiJack)
Deze kabel wss nodig:
Afbeeldingslocatie: http://www.wiretek.com.cn/lantek/images/big/2ktm4.gif

Die kun je dan optisch aansluiten, of eventueel een verloopstuk optisch naar coax kopen:
Afbeeldingslocatie: http://images.buzzillions.com/images_products/05/67/cablestogo_cables_go_coax_optical_digital_reviews_166742_raw.jpg
Te koop bij oa. conrad!

[ Voor 10% gewijzigd door gelukkie op 07-10-2008 21:01 ]

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-12-2025

ksi

Werkt ook gewoon met een coax kabeltje ertussen. Een rood wit 3,5 mm kabeltje die naar één 3,5 mm plug is alles wat je nodig hebt. Dan sluit je ofwel de rode ofwel de witte aan op je x-5500. Die stap van optisch naar coax kan je wel overslaan.

Verwijderd

Soepstengel, gezien Creative die Digital I/O module gewoon in z'n assortiment heeft kun je 'm toch gewoon bij de computerboer om de hoek bestellen? Misschien wordt 'ie dan ietsje duurder dan de $15 online, maar nog steeds goedkoper dan gelukkie's oplossing. Alhoewel die oplossing wel gaat werken, bij die van ksi heb ik sterke twijfels (naar ik begrepen heb heeft de X-Fi Extreme alleen een optische digitale uitgang, en dan heb je niks aan 't kabeltje wat 'ie noemde).

En anders vraag je toch aan een vriend of familielid met creditcard of 'ie dat dingetje voor je wil bestellen?

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:27

gakkethijs

niks

Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 14:28:
Soepstengel, gezien Creative die Digital I/O module gewoon in z'n assortiment heeft kun je 'm toch gewoon bij de computerboer om de hoek bestellen? Misschien wordt 'ie dan ietsje duurder dan de $15 online, maar nog steeds goedkoper dan gelukkie's oplossing. Alhoewel die oplossing wel gaat werken, bij die van ksi heb ik sterke twijfels (naar ik begrepen heb heeft de X-Fi Extreme alleen een optische digitale uitgang, en dan heb je niks aan 't kabeltje wat 'ie noemde).

En anders vraag je toch aan een vriend of familielid met creditcard of 'ie dat dingetje voor je wil bestellen?
Ik heb op het moment een s/pdif module van asus aan mijn xfi kaart geknoopt. Gewoon om ik geen zin heb om kabels constant te wisselen. Maar beide optie die gegeven zijn zouden moeten werken. De 3.5mm naar rood/wit heeft bij mij ook gewerkt.

• Soepstengel
Bedankt voor de replies maar de meeste heb ik al geprobeerd. De kaart die ik heb ziet er zo uit. Zoals je kunt zien heeft deze kaart alleen maar 3,5 mm jacks. Wat ik eerder gelezen heb is dat deze kaart geen optical aansluiting heeft maar "correct me if I'm wrong", trouwens hoe ga ik zo'n optisch kabeltje zoals jij laat zien aansluiten op een 3,5 mm jack?.

Ik heb al eens een kabel gekocht die van twee keer coax naar 1 keer 3,5 mm gaat (stereo aansluiting zeg maar) maar op een of andere manier gaat dat niet goed (op mijn versterker zit dan weer een stukje dat van twee keer coax naar 1 gaat), maar om één of andere reden krijg ik dit niet voor elkaar, ik krijg geen 5.1 geluid uit dat ding! Wat ik een paar keer ben tegen gekomen op dit forum is dat je dan een 3,5 jack nodig heb die 3 van die zwarte streepjes heeft (heel toevallig maar die Digital I/O Module heeft dat). Dus vandaar deze vraag, doe ik iets verkeerd anders?

CC van iemand anders lenen is geen optie, niemand die ik ken heeft zo'n ding. De computer boer om de hoek heeft ook geen digital I/O module, anders had ik hem natuurlijk al lang gekocht...

edit: Net nog een keer geprobeerd met die dubbele coax kabbel truck, op die manier krijg ik alleen geluid uit front left, center en front right, mijn versterker geeft ook aan dat hij alleen stereo ontvangt :? (getest via THX Setup Console van Creative).

[ Voor 9% gewijzigd door Soepstengel op 09-10-2008 21:45 ]

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 07:15
En als je nou gewoon een in Google bijvoorbeeld zoekt op:

xtreme gamer optical

En daar eens eens wat gaat lezen......zou het dan lukken wellicht?

Of je kijkt eens naar de specificaties van je eigen spullen:
Aansluitmogelijkheden
Luidspreker- en hoofdtelefoonaansluitingen voor stereo tot 7.1
(lijnuitgang via drie 3.5mm mini-jacks)
Lijningang/microfooningang/optische uitgang* (gedeelde 3.5mm FlexiJack)
Auxiliary Line Level-in (via 4-polige molexaansluiting)
Met Intel HD Audio compatibele voorpaneelconnector (2x5 pins)
* Optische uitgang ondersteunt stereo SPDIF uit- en doorvoer van meerkanaals dvd-geluid.

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:19
Als je gewoon een 3,5mm spdif aansluiting naar 'gewone' spdif gebruikt (precies als op mijn plaatje), kun je die gewoon in (volgens mij) de oranje 3,5mm stoppen..

• Soepstengel
Ach ja ik zie het! In een paar andere topics zag ik ook zo'n kabel maar dat was een gewone normale optische kabel zonder 3,5 mm aansluiting, maar blijkbaar bestaan die dingen wel, dat wist ik niet. Ik heb een soort gelijke converter gevonden bij conrad, deze is echter van digital coax naar optisch dus verkeerd om, die andere kan ik niet vinden bij conrad maar wel bij zat andere winkels! Dus ik denk dat ik morgen even een paar media zaakjes in stap om te kijken of ze dat hebben en anders bestel ik het wel ergens via internet. Bedankt voor jullie hulp!

• kaajee
Je zegt dat je een X-5500 hebt, maar ik neem aan dat je een Z-5500 bedoelt, toch?
(ik ken geen X-5500)
Dat Logitech setje beschikt over een digitale input in de vorm van een optische plug. Dan hoef je die converter van optisch naar coaxiaal toch helemaal niet te hebben? Je hebt alleen die optische kabel nodig.

• Soepstengel
kaajee schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 23:16:
Je zegt dat je een X-5500 hebt, maar ik neem aan dat je een Z-5500 bedoelt, toch?
(ik ken geen X-5500)
Dat Logitech setje beschikt over een digitale input in de vorm van een optische plug. Dan hoef je die converter van optisch naar coaxiaal toch helemaal niet te hebben? Je hebt alleen die optische kabel nodig.
Typo :P Mijn optische ingang wordt al gebruikt door mijn PS3 dus vandaar dat ik die digital coax wil gebruiken :)

• Soepstengel
Blijkbaar ondersteund mijn kaart toch geen optical out en heb ik toch echt die module nodig:
Bron
X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Pro Series, Onboard Optical SPDIF = NO
Misschien dan toch maar een andere geluids kaart :(

• kaajee
Ja, als jij niet weet wat voor audio kaart je nou precies hebt dan houd het een beetje op......

Voor zover ik weet hebben die Soundblaster karten vrijwel allemaal een digitale uitgang (soms/meestal) in de vorm van de al genoemde FlexiJack.

Wellicht kun je uit die uitgang een rood licht schijnsel zien komen wanneer je S/PDIF activeert, zo kun je zien of ie al dan niet een optische uitgang heeft. Sommige SB kaarten hebben ook een FlexJack met coaxiale S/PDIF. Zou ook nog kunnen in jou geval, dan heb je helemaal geen converter nodig.

Anyway, er staat op je kaart vast en zeker ook een type nummer. Als je daar nou eens even op zoekt.

• Soepstengel
kaajee schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 15:37:
Ja, als jij niet weet wat voor audio kaart je nou precies hebt dan houd het een beetje op......

Voor zover ik weet hebben die Soundblaster karten vrijwel allemaal een digitale uitgang (soms/meestal) in de vorm van de al genoemde FlexiJack.

Wellicht kun je uit die uitgang een rood licht schijnsel zien komen wanneer je S/PDIF activeert, zo kun je zien of ie al dan niet een optische uitgang heeft. Sommige SB kaarten hebben ook een FlexJack met coaxiale S/PDIF. Zou ook nog kunnen in jou geval, dan heb je helemaal geen converter nodig.

Anyway, er staat op je kaart vast en zeker ook een type nummer. Als je daar nou eens even op zoekt.
Model nummer SB0460 en volgens google zou dat een extreme music zijn maar creative software update zegt toch echt XtremeGamer Fatal1ty Pro :S Ik neem aan dat de software update het dan fout heeft?

Anyway er komt geen rood lampje uit als ik de SPDIF optie aan zet op mijn PC. Indien het een coaxiale S/PDIF heeft dan zou de onderstaande onderstaande kabel combinatie gewoon moeten werken? Wat op die manier krijg ik namelijk maar geluid uit links en rechts voor zoals ik dat in de TS aangeef. Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat deze kabel gebruikt maakt van een stereo jack plug terwijl de IO module iets anders heeft waar iig 3 kanalen over heen kunnen (gezien de 3 zwarte streepjes op de jack daar).

Afbeeldingslocatie: http://www.lp-naar-cd.com/images/cinchminijack02.jpg Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/m/3000_3999/3500/3500/3504/350451_BB_02_FB.EPS.jpg

Pagina: 1