[VISTA] Surround set werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Ik heb vorig weekend een pc gekocht van acer, om precies te zijn een Aspire M5640. En op deze pc zit vista

In het moederbord zit een Realtek ALC888. Maar ik krijg me surroundset niet aan de praat!

Ik heb de drivers al opnieuw geïnstalleerd, en als ik het programma van Realtek open (Realtek HD Audio Manager) en daarmee de boxen test, werken gewoon alle boxen!

maar zodra ik WMP open, hoor ik alleen uit de voorste 2 boxen geluid komen. Tevens staan de instellingen van Realtek en Windows op 5.1 Surround.

Ben al druk bezig geweest met het afzoeken van google, helaas nog zonder succes

Ook heb ik het met winamp geprobeerd, helaas zonder succes.

Wie kan me hier verder helpen?

[ Voor 8% gewijzigd door Isane op 06-10-2008 20:08 ]

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-12-2025

ksi

mp3 geluid is ook meestal stereo
anders is het bij films e.d. multi channel audio.
heb je ac3 geinstalleerd ofzoiets?

• Isane
  • Nu online
ksi schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 20:43:
mp3 geluid is ook meestal stereo
anders is het bij films e.d. multi channel audio.
heb je ac3 geinstalleerd ofzoiets?
Ja maar ik heb altijd surround gehad, altijd.

Ook op me andere pc heb ik vista gehad (ultimate), gewoon aansluiten drivers installeren en ik had surround. Met alles. Anders zal ik die AC3 wel ff installeren...

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-05 12:29
Mogelijk moet je ook in het configuratiescherm de ondersteunde formaten nog aanvinken.
Die staan onder configuratiescherm --> Hardware en geluiden --> Audioapparaten beheren --> Rechtermuisknop op gebruikte uitgang --> Ondersteunde indelingen. Daar moet je dan Dolby Digital en DTS aanvinken (wel eerst testen).
Dit is wel misschien alleen nodig als je een digitale uitgang gebruikt.
Als je een pc-speakerset op de analoge uitgangen aansluit moet je inderdaad nog even iets van AC3filter installeren.

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-12-2025

ksi

En anders moet je nog iets meer informatie posten;
zoals welke bestanden je wilt afspelen (dvd, mkv etc)
hoe en welke boxen aangesloten (analoog,digitaal)

en misschien nog wel een paar essentiele dingen, want zo is het enigszins gissen.

• Isane
  • Nu online
ksi schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 22:30:
En anders moet je nog iets meer informatie posten;
zoals welke bestanden je wilt afspelen (dvd, mkv etc)
hoe en welke boxen aangesloten (analoog,digitaal)

en misschien nog wel een paar essentiele dingen, want zo is het enigszins gissen.
Nou als ik simpelweg gewoon een mp3tje wil afspelen, dan werkt surround gewoon niet. Het signaal is analoog, gewoon via een audio jack aansluiting!

Bij XP was het gewoon een kwestie van de instellingen op surroundset, en alles (mp3,audio stream, wmv, mpeg-4 bestanden) en toen werkte het gewoon.

Anders gooi ik me Hercules audio kaart er wel in! Die werkt zeer zeker wel!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:59
MP3 is negen van de tien keer gewoon stereo. Logisch dat je het geluid dan maar door 2 speakers hoort. Als je het geluid over alle speakers wilt hebben, moet je in het Realtek Control Panel aangeven dat je het wilt gebruiken als frontluidsprekeruitgang. Dubbelklik op een jack aan de rechterkant en vink het vakje hiervoor aan.

• Isane
  • Nu online
Bitage schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 23:27:
MP3 is negen van de tien keer gewoon stereo. Logisch dat je het geluid dan maar door 2 speakers hoort. Als je het geluid over alle speakers wilt hebben, moet je in het Realtek Control Panel aangeven dat je het wilt gebruiken als frontluidsprekeruitgang. Dubbelklik op een jack aan de rechterkant en vink het vakje hiervoor aan.
Nou, helaas ben ik er nog niet achter gekomen hoe. Dubbelklik op een jack heeft geen nut, er gebeurd niks. Hieronder een screenshot hoe ik het ingesteld hebt..

LINK

[ Voor 30% gewijzigd door Isane op 08-10-2008 17:30 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Domme vraag maar wat voor aansluitingen heeft die surround-set allemaal (sterker nog; welk merk/type is het en welke kabels/kleurtjes zitten eraan)? Heb je Acer al gebeld met je probleem; misschien zijn ze iets vergeten in te stellen af fabriek waardoor je hier nog uren kan discussieren zonder verder te komen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Ik heb ook de alc888 met surround maar dan hoor ik wel gewoon uit alle speakers geluid ook met mp3.
Kijk is of bij jou ook alles zo staat.

Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/2vv3txh.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2008 17:36 ]

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 07:15
Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 17:35:
.................
Kijk is of bij jou ook alles zo staat.
eh.......gezien zijn boven geposte screenshot staat dus niet alles gelijk.........

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Luidspreker vullen is wat je aan moet vinken: [Vista] Stereogeluid gaat maar over 2 speakers i.p.v. alle 5

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Isane
  • Nu online
thnx! Probleem opgelost!

Het was die laagbeheer, wat dom van me |:(

hardstikke bedankt allemaal :)

[ Voor 28% gewijzigd door Isane op 08-10-2008 17:49 ]

Pagina: 1