Meerdere apparaten aansluiten op 12V aansluiting in auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-10 15:16
Gegroet mede Tweakers :)

Ik ga in de zomer op vakantie, naar Zweden. Hartstikke leuk natuurlijk, maar daar gaat het niet om. De rit is best lang, en ik wil graag wat te doen hebben onderweg. Oplossing: Laptop! Kan ik gelijk via USB mijn mobiel van stroom voorzien.

Nou wil het, dat ik niet uit een waarschijnlijk simpele vraag kom. Onderweg gebruiken we een 1 naar 3 12V poort splitter. Hier hebben in het verleden een navigatiesysteem en een koelbox op gehangen.

Even in het kort de apparaten:

Auto: Ford Transit 280T, bouwjaar mij onbekend maar in ieder geval na 2003
Koelbox: onbekend (zoek ik dit weekend op)
Laptop 1: ASUS G1S
Laptop 2: Toshiba Satellite Pro M30
Navigatie: Medion GoPal PNA315

De laders zijn als volgt:

Koelbox: Onbekend
Laptop 1: 19V 4,2A
Laptop 2: 15V 5A
Navigatie: 5V 2A

Omdat ik geen gemodificeerde sinus wil, en omdat het gewoon een vreselijk rendementsverlies oplevert wil ik geen 12V->220V converter gebruiken, maar een DC-DC converter die instelbaar is.

Waar ik bang voor ben, is overbelasting van de 12V aansluiting, of teveel stroom van de accu trekken waardoor deze leegloopt.

Googelen heb ik al genoeg gedaan, maar ik kom er niet uit, omdat overal eigenlijk alleen gesproken wordt over alleen een laptop.

Ik heb geen directe voorkeur voor Laptop 1 of 2, ik zet ze er alleen allebei bij om te kijken welke het minste stroom zou verbruiken.

De vraag is dus concreet:

Kan ik tegelijkertijd een koelbox, een navigatiesysteem en een laptop aangesloten hebben op de 12V aansluiting van een Ford Transit, zonder dat dit problemen oplevert m.b.t. het ontladen van de accu of het overbelasten van de 12V aansluiting?

Mijn dank is groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-10 06:56
In de gebruiksaanwijzing van de auto kun je opzoeken met wat voor zekering de 12V aansluiting is afgezekerd. In de meeste auto's is dit 10 Ampere dus alles tegelijk aansluiten, zal waarschijnlijk niet gaan.

Ontladen van de accu kun je zelf na rekenen. Een gemiddelde auto accu levert 50 Ah dus bij een belasting van 10 Ampere is een gezonde volle accu na 5 uur helemaal leeg. Om de auto nog goed te kunnen starten, is het verstandig om niet langer dan 1 uur stroom te verbruiken.

Voor laptops kun je soms speciale auto laders kopen. Ik ben ze wel eens tegen gekomen op de website van Dell.

[ Voor 30% gewijzigd door jurry op 06-10-2008 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Teveel stroom trekken kan per definitie niet, want dan knalt er gewoon een zekering uit. Daarvoor zijn ze ;)

Verder is het maximum verbuik van beide laptops Bijna hetzelfde (laptop 1 verbruikt 5 watt meer, boeiend).

Als ik mij niet vergis mag je meestal zo'n 10A uit je aanstekercontact trekken.
Dat is 120W, wat je koelbox verbruikt zal zo'n 30-40W zijn vermoed ik, dus houdt je 80 watt over voor de rest, je navigatie pakt er blijkbaar 10 (al zal het een stuk minder zijn omdat dat ding niet continue aan het laden is natuurlijk).
Beide laptops zitten aan een piek van 75-80W.

Die piek bereik je alleen als je:
- Hem aan hebt staan
- Vol beslast hebt
- Accu aan het laden bent

Ongeveer de helft van de stroom is alleen voor het laden, dus als je zorgt dat je laptop opgeladen is of dat je de accu eruit pakt (wat ik niet zou doen overigens, als je de motor uitzet gaat namelijk de stekker uit en dan ook je laptop)
Ik zie in ieder geval niet waarom dit een gigantisch probleem zou zijn, en verwacht dat het geen problemen geeft.

Grootste probleem wat ik kan bedenken is dat de zekering eruit knalt, ik zou even opzoeken welke zekering dat is en waar hij zit en voor de zekerheid zorgen dat je die reserve bij je hebt en verder niet meer naar kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-10 15:16
OK, duidelijk, mijn dank is groot :) Overigens werkt Laptop 2 ook prima op een 15V 3A lader, zolang je hem maar niet gaat opladen, want dan gaat het fout ;) Maar de accu kan niet leeglopen tijdens het rijden omdat er constant 10A getrokken wordt?

EDIT: Ik ben in het bezit van een 12V 7Ah accu, ook met 12V sigarettenplug. Kan ik m.b.v. mijn digitale multimeter dan niet gewoon de stroomsterkte meten bij 12V en daar een rekensommetje (P = U * I uit mijn hoofd) op loslaten om zo van alle drie de apparaten de piek te meten, zodat ik altijd zeker zit?

Even voor de duidelijkheid, ik gebruik de laptop alleen als de auto rijdt op de snelweg, niet bij een niet draaiende motor :)

[ Voor 53% gewijzigd door RadioAir op 06-10-2008 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Je dynamo kan dermate veel vermogen leveren dat je daar niks van zal merken.

Die kan met gemak dubbel zoveel leveren als de hele auto nodig heeft.
Die magere 10A voor de sigaretteaansteker merkt ie weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-10 11:47

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Gaat het verbruik van de laptop aan een autolader niet drastisch achteruit als je de batterij eruit haalt? Je hebt 'm toch niet nodig, je moet alleen even oppassen als je de motor uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

sopsop schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 12:01:
Gaat het verbruik van de laptop aan een autolader niet drastisch achteruit als je de batterij eruit haalt? Je hebt 'm toch niet nodig, je moet alleen even oppassen als je de motor uitzet.
Wel, als je gewoon vooraf oplaadt thuis, trekt ie weinig stroom voor opladen onderweg en dat valt al meer mee.
Bovendien laat ik zelf altijd accu inzitten want anders stel je teveel vertrouwen in je laptop dat je overenthousiast stekker eruit trek.... poof... Laptop zonder accu is ondenkbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:31

Wuursj

want worst is al bezet

Je kunt ook een extra gezekerde kabel die dik genoeg is vanaf de accu of dynamo naar de koelbox (omdat de grootste stroomverbruiker is) trekken. Dan gaat alles zeker werken met de overcapaciteit van de dynamo. Doe wel direct de koelbox uit als je de motor uit zet, die kan in een uurtje je accu leegtrekken zonder draaiende motor heb ik aan den lijve ondervonden.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:27
Wuursj schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 16:46:
Doe wel direct de koelbox uit als je de motor uit zet, die kan in een uurtje je accu leegtrekken zonder draaiende motor heb ik aan den lijve ondervonden.
Wat voor auto heb je? Soweiso hebben benzine auto's over het algemeen een kleinere accu dan diesels. Het starten van een diesel, voorgloeien etc, kost volgens mij veel meer energie dan een benzinemotor.

Ik heb de koelbox in mijn VW Passat TDI uit 2000 wel eens 4 uur laten draaien met de motor af (ik zat een verjaardag te vieren binnenshuis). Durfde dat wel aan omdat er genoeg volk was om hem evt aan te duwen, het was gewoon een leuke test. Maar, het was direct starten en lopen zoals altijd.

Ik kan me voorstellen dat het met een peugeot 205 1.1i heel anders gaat maar nogmaals, ligt ook sterk aan het type auto en de accu/dynamo die daarin zitten. Ook speelt de conditie/leeftijd van accu en dynamo een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
SA007 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 22:03:
Teveel stroom trekken kan per definitie niet, want dan knalt er gewoon een zekering uit. Daarvoor zijn ze ;)
dat dacht ik ook.. ik had op vakantie een navigatieapparaatje en een elektrische koelbox aangesloten op de 12v aansluiting met een splitter van de praxis. Het ding werd op de heenweg al erg heet (het stekkertje) maar op de terugweg had ik nog net geen brand. de stekker zat helemaal vastgesmolten in de aansluiting, en er was geen zekering doorgebrand.. ik kwam erachter toen het vreemd begon te ruiken in de auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Het grootste probleem van de sigarettenaansteker als voeding voor zware apparaten is de relatief hoge contactweerstand van de pluggen waardoor er erg veel warmte geproduceerd wordt. M.n. de punt van de steker (waarin doorgaans ook de zekering zit) kan echt gloeiend heet worden, ook al zit je nog niet aan de 10 A.

Als de aansteker ook daadwerkelijk gebruikt is voor het aansteken van sigaretten, dan zou ik hem i.i.g. goed reinigen (pas op voor kortsluiting) voordat je hem als voeding gaat gebruiken.

De meeste thermo elektrische koelboxen ziitten dacht ik zo rond de 4 A bij 12 V (48 W).

[ Voor 7% gewijzigd door jitter op 21-11-2008 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:54
Mijn laptop-autolader van de Conrad gebruikt bij normaal gebruik van laptop ongeveer 2 - 3A aan de 12V kant. Bij zwaar gebruik, CPU 100%, spel spelen bijv. , en dan ondertussen nog de accu opladen is het 4A.

En dat accesoire stopcontact in een auto is inderdaad nogal butt. Ze hadden beter stekkers kunnen gebruiken die wat meer stroom kunnen verdragen.

Stopcontact in auto is meestal afgezekerd op 10A, of 15A.

Voorin de auto zal het iets van 15A zijn, achterin is het meestal 10A.

Bij onze Renault Scenic staat er op het afdek-dopje "Max. 120W", wat neerkomt op 10A bij 12V.
Wij hebben er ook zo'n 1 > 3 verdeeldoosje tussenzitten, maar wij gebruiken dan ook alleen laptop oplader, PSP oplader, en MP3 oplader erop :P

Oja nog 1 ding. Tijdens het rijden zul je de accu niet leegtrekken, maar het zorgt zeker wel voor een brandstoftoename. Ik ga niet met getallen gooien, want er zijn toch altijd mensen die er meer verstand van hebben, maar het heeft zeker wel effect op je brandstofverbruik (niet heel erg, maar toch)

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 21-11-2008 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 23:52:
[url="http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=510510"]
En dat accesoire stopcontact in een auto is inderdaad nogal butt. Ze hadden beter stekkers kunnen gebruiken die wat meer stroom kunnen verdragen.

Stopcontact in auto is meestal afgezekerd op 10A, of 15A.
kan het zijn dat ik laatst van die startkabels heb gezien voor de auto, waarbij je die sigarettenaansteker verbindt met die van een andere auto? zo raast er toch ook teveel stroom door die plug? hoelang kan zoiets dan goed gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja die ken ik inderdaad ook, maar dat zijn volgens mij niet echt 'start' kabels.

Die zijn meer bedoeld om een uur ofzo aangekoppeld te laten, en dan (met de kleine lading, die door de kabel in je dooie accu is gepompt) proberen te starten.

Zal waarschijnlijk wel een flinke diode in zitten die zorgt dat de stroom maar 1 kant op kan (richting de dooie accu).

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 22-11-2008 23:53 ]

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:46

Dogooder

dus...

Door ervaring heb ik geleerd dat je je niet te snel rijk moet rekenen wat betreft het vermogen van de dynamo.
Afgelopen zomer op weg naar de woestijn had ik ook zo'n soort constructie: actieve koelbox, laptop, fm bakkie, telefoon. Met als extra nog een groot zonnepaneel op het dak. Maar me 2.0i volvo zonder airco aan kon in frankrijk bij het benzine station toch niet meer starten. Tijdens het rijden dus de accu leeggetrokken. De koelkast bleek de onverwachte grootverbruiker te zijn. Uitschakelen hiervan lost het probleem op.

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-10 11:18

BLN

Vaak kunnen de aansteker pluggen in busjes 360w bij 12 v leveren. 360w is 0.36 kw dus ongeveer een halve pk. Als je dus het maximale vermogen uit je aansteker plug trekt, heb je ongeveer een half pk minder vermogen(of meer brandstof verbruik)

If it ain't broken, don't fix it

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:21

RvL

@BiX
Mooie beredenering maar ik geloof niet dat het electrisch vermogen wat opgenomen wordt direct te vertalen is naar het extra vermogen wat nodig is. Het lijkt me sterk dat het trekken van 360w, ofwel 30A, ook precies 0,36kw meer motorvermogen vraagt.

@tha_bulldog
Let er ook even op hoeveel stroom dat splitter kabeltje max mag hebben! Het is natuurlijk prachtig als je aanstekeraansluiting 10+A kan leveren. Het is alleen wel jammer als bij 8A je kabeltje begint te smeulen ;-)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodpecker
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-07-2023
*schopje*
en ook enigszins offtopic, maar bovenstaande vond ik wel interessant zo vlak voor de vakantie en mijn vraag is wel gerelateerd.

Ik zit met het probleem dat de meeste 12v-stekkers langer zijn dan mijn sigarettenaanstekerstopcontact (Nissan Almera). Nu zit alles er maar losjes in en na een hobbel ligt de stekker eruit. Iemand bekend met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodpecker
niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
RvL schreef op donderdag 27 november 2008 @ 14:51:
@BiX
Mooie beredenering maar ik geloof niet dat het electrisch vermogen wat opgenomen wordt direct te vertalen is naar het extra vermogen wat nodig is. Het lijkt me sterk dat het trekken van 360w, ofwel 30A, ook precies 0,36kw meer motorvermogen vraagt.
..........
Topic was omhooggeschopt, daardoor zag ik ook dit bericht staan.
Antwoord: Is inderdaad ook niet het geval. Je moet ook rekening houden met het rendement van de motor. Het meerverbruik zal dus een veelvoud zijn van die 0,36 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Woodpecker schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 17:43:
*schopje*
en ook enigszins offtopic, maar bovenstaande vond ik wel interessant zo vlak voor de vakantie en mijn vraag is wel gerelateerd.

Ik zit met het probleem dat de meeste 12v-stekkers langer zijn dan mijn sigarettenaanstekerstopcontact (Nissan Almera). Nu zit alles er maar losjes in en na een hobbel ligt de stekker eruit. Iemand bekend met dit probleem?
Kun je er niet een ander stopcontact in zetten?

Gewoon zo'n ding op de sloop halen, of ergens van internet.

Kost €5 ofzo.

Maar dit wil alleen als het geen speciale in je dashboard verwerkte, speciaal voor jouw auto, module is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritual89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-08 13:25
Ik sloot mijn koelbox aan op een splitter (auto was uit) en niet lang daarna rook ik een brandlucht. Ik maakte de splitter open (bestaande uit: 1x sigaretten aansteker ingang en 2x USB voor telefoon met Garmin) en zag dat de zekering was gesprongen en het omringende plastic licht verbrand. Hoe kan ik dat voorkomen ? Wil beide apparaten gebruiken tijdens de reis. Kan ik er gewoon een andere zekering in zetten die meer aan kan ? Of word het toch een andere splitter ? Zo ja, welke ? Help alsjeblieft _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
JurrienW schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 22:01:
Ontladen van de accu kun je zelf na rekenen. Een gemiddelde auto accu levert 50 Ah dus bij een belasting van 10 Ampere is een gezonde volle accu na 5 uur helemaal leeg. Om de auto nog goed te kunnen starten, is het verstandig om niet langer dan 1 uur stroom te verbruiken.
Kleine toevoeging op deze oude post: loodzuur-accu's zijn helemaal niet geschikt voor diep ontladen. Meer dan 20% ontladen sloopt de accu zeer snel (een nieuwe accu is bij onjuist gebruik in 1 dag kapot te krijgen).

Ontopic: de dynamo zal zeker 50 A leveren, dat is ruim voldoende voor verlichting en achterruitverwarming. Als je alles tegelijk aan hebt, geeft dat op lange termijn problemen, maar dat zal je niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 21:36
Ik zou gewoon een dikke vrachtwagen accu in de auto gooien(in de koffer) En deze gebruiken voor de laptops, want die verbruiken het meest. Of je kan die accu parallel aansluiten op de accu die al in je auto zit. Maar dan moet je wel het helemaal bekabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:28
Als je dynamo dat ding niet kan opladen heb je er niet wonderbaarlijk veel aan, dan lopen ze beide gewoon langzaam leeg.
Doet me denken aan een klant die om een dynamo van een Laguna II 3.0 V6 24V kwam, de dynamo die hij inruilde was een perfect werkende dynamo van een Megane 1.6. Reden voor aanschaf was zijn dikke geluidsinstallatie, als hij die te ver opendraaide ging het laadlampje in het dashboard branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Spiritual89 schreef op zondag 28 juni 2009 @ 15:53:
Ik sloot mijn koelbox aan op een splitter (auto was uit) en niet lang daarna rook ik een brandlucht. Ik maakte de splitter open (bestaande uit: 1x sigaretten aansteker ingang en 2x USB voor telefoon met Garmin) en zag dat de zekering was gesprongen en het omringende plastic licht verbrand. Hoe kan ik dat voorkomen ? Wil beide apparaten gebruiken tijdens de reis. Kan ik er gewoon een andere zekering in zetten die meer aan kan ? Of word het toch een andere splitter ? Zo ja, welke ? Help alsjeblieft _/-\o_
Dat is dus het nadeel van die sigarettenplug, alle stroom moet door het kleine puntje aan de bovenkant. Je zou er een andere aansluiting aan kunnen maken, of zorgen dat de huidige stekker strakker in de aansluiting zit (zodat hij meer contact maakt)
PRaGA88 schreef op zondag 28 juni 2009 @ 17:11:
Ik zou gewoon een dikke vrachtwagen accu in de auto gooien(in de koffer) En deze gebruiken voor de laptops, want die verbruiken het meest. Of je kan die accu parallel aansluiten op de accu die al in je auto zit. Maar dan moet je wel het helemaal bekabelen.
Een vrachtwagen accu is 24V, een auto accu is 12V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-10 15:11

Meneer iCy

swarma

Telefoon en laptop lukt bij mijn peugot 106 wel, maar met een koelbox erbij weet ik het niet. Ik heb wel een speciale lader voor de laptop van iGo

http://www.igo.com/

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:48

Pixeltje

Woo-woohoo!

PRaGA88 schreef op zondag 28 juni 2009 @ 17:11:
Ja, en opladen. Daarmee haal je je eigen idee onderuit, want aan het einde van de kabel komt alles terecht bij dezelfde dynamo. Dan maakt het ook niet meer zoveel uit. Beter leg je dan tweede stroompunt aan in je auto. Scheelt je weer gedoe met een vrachtwagenaccu.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:31

Wuursj

want worst is al bezet

sowieso is het permanent parallel schakelen van een dikke met een kleine accu niet zo'n super idee.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodpecker
ThinkPadd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 14:39:
[...]
Maar dit wil alleen als het geen speciale in je dashboard verwerkte, speciaal voor jouw auto, module is.
Dat dus... ;(
Pagina: 1