Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Apparatuur in gehele kamer onder spanning

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb dit probleem eigenlijk al sinds ik hier ben komen wonen, en dat is al ruim 3 jaar, maar nu wordt het tijd voor actie.
Het volgende:

Elk stukje metaal, van schroefjes, tot USBkabels, van behuizing tot volumeknop van een apparaat staat onder spanning.
De spanning is zodanig hoog dat wanneer ik met beide voeten op de grond sta dit niet langer dan 3 seconde kan vasthouden, hierna besloot ik een spanningzoeker erbij te halen die gaat branden bij een spanning tussen 110V & 240V.
Ik zette hem op de volgende punten:

- USB Kabel van me printer
- Schroefje van geluidsversterker aan de buitenkant
- Behuizing van decoder
- Schroefje van koelkast aan de buitenkant
- Alle uitgangen van me laptop (Op netstroom)
- Behuizing van PC
- Willekeurige plek op moederbord van PC
- Speakerdraad
- Antennekabel

En ja hoor, bij alle punten brandde het lampje, haal ik me voeten van me grond, lijkt er niks aan de hand te zijn.
Hierna haalde ik de multimeter uit de kast, en ook deze gaf hoge waardes aan, van 80V tot 130V.
Ampère lag bij alle bovenstaande punten wel laag (Niet hoger dan 2).

Punt is alleen dat ik het zat ben om elke keer een stootje te incasseren wanneer ik bijvoorbeeld het volume harder/zachter zet, of wanneer ik per ongeluk me behuizing van me PC aantikt, of wanneer ik een USBkabel aanraak.

Het vreemde is dat dit ook alleen in mijn kamer gebeurd, een extra belangrijk punt is dat mijn apparatuur niet is geaard, dit heeft te maken met de indeling van het huis, in dit huis vindt je alleen geaarde stopcontacten in de keuken, en om nou draad vanuit de keuken naar zolder te trekken...heb ik weinig zin in.

Het volgende staat op 1 stopcontact:

[ O ]
^
[ O O O O ] <-- TV, Decoder, lampje
^
[ O O O O ] <-- 5.1set, router, geluidsversterker
^
[ O O O O O O O] <-- Laptop adapter, 3x telefoonlader, PC, monitor, printer

Dit is misschien vrij veel, maar volgensmij moet dit gewoon makkelijk kunnen.
Uiteraard ben ik benieuwd hoe ik dit kan oplossen (Zonder een aarddraad van beneden naar boven te trekken)
Misschien bestaat er een apparaat die zulke lekstroom (?) 'opvreet?'
En ben ik ook wel benieuwd hoe dit wordt veroorzaakt.

Rico

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Het lijkt mij dat die hoeveelheid spanning toch ergens heen moet. En spanning laten opvreten door een apparaat lijkt me ook een onmogelijk iets. Het enige dat dat zou kunnen is iets dat die spanning weer omzet in iets anders. Dus een lamp of iets dergelijks. Maar dat is niet zo praktisch.

PSN: djmurcielago

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-11 19:19

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

draadje naar de verwarming leggen. uiteraard is een aarddraad netter, maar dit zal ook werken.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Verwijderd

Topicstarter
powerflux schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 19:11:
draadje naar de verwarming leggen. uiteraard is een aarddraad netter, maar dit zal ook werken.
Ik heb dit vaker horen zeggen inderdaad, maar zou je wat specifieker willen zijn? Wat voor draad kan ik gebruiken, en waar kan ik het het beste bevestigen?
Ik heb het voor de gein even geprobeerd met een speakerdraad tussen een schroefje en de kachel, de vonken vliegen er vanaf...maar of dat nou zo veilig is...

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 14:59
Als je niet weet waar je mee bezig bent is het denk ik veiliger om een elektricien erbij te halen! Het draadje naar de radiator werkt volgens mij ook niet altijd, je moet op blank metaal connectie maken en je moet dan geen kunststof buizen hebben!

Maar goed ik ben geen elektricien!

Kijk ook hier eens:

http://www.trinitycomputers.nl/n%20aarde.htm

En google:

http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

[ Voor 25% gewijzigd door urk_forever op 06-10-2008 19:30 ]

Hail to the king baby!

• Fiander
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 12:35
Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 19:23:
[...]

Ik heb dit vaker horen zeggen inderdaad, maar zou je wat specifieker willen zijn? Wat voor draad kan ik gebruiken, en waar kan ik het het beste bevestigen?
Ik heb het voor de gein even geprobeerd met een speakerdraad tussen een schroefje en de kachel, de vonken vliegen er vanaf...maar of dat nou zo veilig is...
Staat er op het moment dat je je apperatuur op deze manier aard ook nog meetbaar spanning op ?

en je moet de draad op een kaal stukje kachel / pijp monteren, dus zonder verf. desnoods even schuren.

en wat hierboven gezecht word, werkt alleen met metalen buizen !!!

[ Voor 5% gewijzigd door Fiander op 06-10-2008 19:30 ]

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:59
Tevens is aarden via de verwarming ook nog een levensgevaarlijk!
Want als er spanning op de verwarming komt te staan, en iemand anders pakt dan deze verwarming vast...

Ik zou er inderdaad ook eens naar laten kijken door iemand die er echt verstand van heeft.

• Fiander
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 12:35
Pittie schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 19:30:
Tevens is aarden via de verwarming ook nog een levensgevaarlijk!
Want als er spanning op de verwarming komt te staan, en iemand anders pakt dan deze verwarming vast...

Ik zou er inderdaad ook eens naar laten kijken door iemand die er echt verstand van heeft.
De kachel zelf is verplicht geaard. Daar gebeurt niks mee.
Verder begrijp ik dat dit alleen is om te testen ofdat aarden het probleem oplost ?

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:19
je zit met een aardingprobleem! Waarschijnlijk een losse of geen aarding.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-11 10:36

Iska

In case of fire, use stairs!

Volgens mij is idd ak die stroom lekker naar de aarde laten lopen een alles behalve goede oplossing. Trek desnoods alles eruit en stop het er stuk voor stuk weer in. Misschien staat 1 van de bovenstaande apparaten wel gek te doen...

-- All science is either physics or stamp collecting

Verwijderd

Hoe dan ook, de aarde is defect en die storing moet worden verholpen door een deskundige. Dit soort dingen mogen bij een installatie nooit voorkomen. Mocht je geen aardlekautomaat hebben, morgen elektricien bellen. Heb je wel een aardlek, test hem met het knopje, blijft alles ingeschakeld ook morgen bellen. Je moet zowiezo bellen indien je een aardlek hebt die werkt maar dan hoeft de elektrieker niet morgen ochtend op de stoep staan ;). Kijk in de meterkast of er ergens 'zilver' kleurige draden loshangen richting een potlood dikke koperkleurige kabel, dat zou je zelf kunnen herstellen maar wel voorzichtig, er staat immers een beperkte spanning op de aarde..

Verwijderd

Als jij de metalen kast van een apparaat verbind met de verwarming(sbuis) en hij vonkt dan weet je in ieder geval dat die verwarming is geaard, die vonk is wat jij voelt als schok.

Meet met de multimeter de spanning tussen de nul, en een metalen kast waar je tot nu toe een hoge spanning meette, trek stekkers van apparaten eruit totdat de spanning daalt, hoeft niet naar nul, dat haal je nooit, maar wel een goede daling.
het apparaat waarbij de spanning daalt is de boosdoener, waarschijnlijk een wasmachine/droger of pc.

Aarding via verwarming lost je probleem maar gedeeltelijk op, als je aardlekautomaten in de meterkast hebt, zullen deze de stroom meten die je via de verwarming af laat vloeien, en er dus een keer uit gaan, zit je huis zonder spanning.

Als je aard via de verwarming, meet dan op verschillende punten de spanning op verschillende verwarmingen, meet je meer dan 50 volt, of iets wat daar in de buurt komt, zoek dan een andere oplossing.

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-11 19:19

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 19:42:
Als jij de metalen kast van een apparaat verbind met de verwarming(sbuis) en hij vonkt dan weet je in ieder geval dat die verwarming is geaard, die vonk is wat jij voelt als schok.
check. voor de rest is iemand erbij halen inderdaad de beste oplossing, of inderdaad een echte aarddraad naar boven brengen. Zzolang je apparaten niet raar doen (netspanning op de buitenkant door een defect) is aarden via de verwarming niet onveilig (de verwarming is inderdaad verplicht geaard, afaik).

dan nog steeds kan het zijn dat die verwarming geen absolute aarde is, maar schokjes zul je niet meer voelen op je kamer.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

zolder, hangt daar niet gewoon n cv ketel? die zit aan een geaard stopcontact ;)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Aarden via de verwarming... allemaal leuk en aardig, totdat een monteur een keer ergens een buis loshaal en zelf voor aardedraad gaat spelen. Erg fijn, zeker met natte handen!

Doe jezelf gewoon een plezier en zorg voor een fatsoenlijke aardedraad...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik denk dat er snel uit ben gekomen...

Ik had namelijk ook een koelkast op me kamer staan, maar die stond niet op het zelfde stopcontact als waar ik de schrokken van kreeg, die stond op een stopcontact aan de overkant van me kamer als het ware.

Nu heb ik een stuk speakersdraad onder een schroef geschroefd en aan de kachelbuis bevestigd, na een paar kleine vonkjes hield hij ermee op en ineens...kon ik alles aanraken zonder een schrok te krijgen!
Ook mijn spanningzoeker en mijn multimeter bevestigde dit, er stond nu nog maar iets van 2 volt op en het lampje van mijn spanningzoeker van 100V en 240V bleef mooi uit.

Wanneer ik mijn multimeter op de kachelbuis zet geeft deze 0 weer, misschien niet zo gek aangezien het waarschijnlijk een - is voor de multimeter en geen +
Raak ik de kachelbuis een paar centimeter van de bevestiging aan, voel ik totaal niks.

Dus het lijkt opgelost... maar een vraag waarmee ik nu zit is: 'Waar gaat het nu heen?' komt het langs de meterkast dan vindt ik het niet erg, dat zal wel goed zitten, maar vonkt het nu misschien met een andere leiding onder het huis?... het is weliswaar de oplossing, maar dit mag niet ten koste gaan van de veiligheid uiteraard.

//edit:
Mocht er een monteur komen weet ik dit van te voren en haal ik het draadje van de verwarmingsbuis af?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2008 20:02 ]

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-11 16:50
Wat volgens mij ook niet echt heel verstandig is, is om een verdeeldoos op een verdeeldoos aan te sluiten (Wat jij dus 2x doet).
Jij sluit in feite 13 apparaten aan op een verdeeldoos die bedoelt is voor 4...

Er kan dan een vrij hoog amperage op de eerste doos komen te staan volgens mij. Vooral met zwaardere apparaten als tv/ versterkers/ pc/ laptop etc eraan.

Of mag dat tegenwoordig wel en is het risico vrij klein?

• Xander
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 20:01:
Dus het lijkt opgelost... maar een vraag waarmee ik nu zit is: 'Waar gaat het nu heen?' komt het langs de meterkast dan vindt ik het niet erg, dat zal wel goed zitten, maar vonkt het nu misschien met een andere leiding onder het huis?...
Het gaat nu door je CV-stelsel naar een geaard punt toe (radiator op de badkamer, CV-ketel, ...) en van daaruit naar een aardepin die vaak in de meterkast zit idd. Vonken zul je nergens gaan zien...
het is weliswaar de oplossing, maar dit mag niet ten koste gaan van de veiligheid uiteraard.
Het gaat wel ten koste van de veiligheid!

Lees anders de voorgaande reacties eens? ;) urk_forever gaf je deze link al: http://www.trinitycomputers.nl/n%20aarde.htm
Bij problemen met het realiseren van een aarde via de huisinstallatie wordt als uitwijk wel eens aarding via de buizen van de centrale verwarming of de waterleiding geopperd. Dit is ten zeerste af te raden.

Aarden op de gasleiding of TV-kabelinstallatie (CAI) is volstrekt uit den boze.

Aarden op de cv-, water-, CAI- of gasleiding is terecht verboden, omdat het tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden.
//edit:
Mocht er een monteur komen weet ik dit van te voren en haal ik het draadje van de verwarmingsbuis af?
Nou, dan heb je een oplossing voor één doemscenario. Maar er zijn er meer hoor...

Hoe zeker ben jij ervan dat alle buizen én alle koppelingen in je CV stelsel daadwerkelijk geleiden? Een vrij kleine lekstroom kan nog steeds prima afgevoerd worden als er ergens een niet-geleidende koppeling tussenzit (immers, water geleid ook stroom), maar mocht er een keer een defect optreden in 1 van de apparaten op jouw kamer kun je een hogere stroom op je CV gaan zetten. En wat als iemand dan een keer onnadenkend een radiator vastpakt? :N

Ik zou echt serieus nóóit van mijn leven gaan aarden via de verwarming. Zorg gewoon voor goede aarde. Dat heb ik hier ook moeten doen, dat heeft hier ook tijd gekost. "Geen zin" is dan wat mij betreft echt geen argument, laat het dan lekker zoals het eerst was (totaal niet geaard), dan weet je zeker dat jij de enige bent die er last van heeft. :/

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De uiteenzetting van Xander heb ik eigenlijk niets aan toe te voegen. Klasse!

Maar voor de rest, wat een verzameling van onzin! B.v.:
"Spanning door iets laten opvreten". Zat even aan koekiesmonster te denken.
"Draadje aan de verwarming".
"Het enige dat dat zou kunnen is iets dat die spanning weer omzet in iets anders. Dus een lamp of iets dergelijks".

Beste mensen, ik twijfel niet aan de goede bedoelingen, maar met name electriciteit kan door onoordeelkundig handelen zo ontzettend gevaarlijk zijn. Geef daarom bij geen verstand van zaken, hooguit tips van horen en zeggen, liever die "goede raad" niet dan zulke tips die alleen maar getuigen van onkunde.

En dat terwijl iedereen met zelfs maar elementaire kennis van zaken zal zeggen: "Oh, even een aarddraadje naar dat stopcontact, dat is alles". Uiteraard wel zo als het hoort.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:53
Zo moeilijk is het heus niet om een aardedraad te trekken.

Koop een rol met installatiedraad, koop/huur een trekveer, ram dat ding door de buizen, sluit het spul aan, en klaar ben je.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
...
//edit:
En als het brand, en je bent niet snel genoeg om die draad weg te halen, dan zal de verzekering dat vinden, zeker en vast. En dan heb je niets uit te leggen, dan keert de verzekering gewoon niet uit.
Als je dan erg veel geluk hebt, kost die draad je een huis, heb je pech dan hebben ook de buren schade, ook de brandweer komt ff gezellig langs met de collectebus (want jij hebt die brand veroorzaakt, dus moet jij betalen), en dan moet je maar hopen dat er niemand gewond raakt.

Hoe de stroom die je schokjes gaf nu loopt is moeilijk te voorspellen, ze loopt wellicht ook door je CV ketel (hopen maar dat je nooit eens bij onderhoud de waterleiding droog zet, dan heb je veel kans dat het gaat vonken in de gasleiding, op de buizen zelf hoef je niet te rekenen om de stroom te geleiden want vlas en teflon isoleert nogal goed (wordt gebruikt om af te dichten)).

De enige 2 mogelijke oplossingen zijn de volgende:
1) laat zo snel mogelijk een échte aarding aanleggen (dat kost niets in vergelijking met de risico's die je loopt).
2) gebruik enkel ongeaarde apparaten op de ongeaarde stopcontacten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, zoals ik al aangaf in me vorige post is dit een goeie oplossing maar moet niet ten koste gaan van de veiligheid, zeker post hierboven heeft mij overtuigd om het maar beter niet te gaan doen, staan in mijn ogen goeie en logische argumenten in.

Zal binnenkort even langs de gamma gaan voor een stuk aardedraad, verder weet ik uiteraard nu wel wat het probleem is, dat is namelijk de koelkast die nu gewoon uit gaat (Uiteraard staat er nog een koelkast in huis).

Iemand btw nog een idee waarom de koelkast op stopcontact links van de kamer problemen veroorzaakt op alle stopcontacten in de kamer, dacht dat elke stopcontact via de meterkast ging...

Verwijderd

Nee dus
Je hebt als goed is centraaldoos systeem en dat is zg stersysteem; tig wandcontactdozen komen samen in plafonddoos onder het lichtpunt. Vanuit die doos ga je weer verder naar een volgende centraaldoos of meteen naar de meterkast. Als in het lasdopje de door te lussen aarddraad is los geschoten of in de meterkast los hangt, heb je dus opeens tig wandcontactdozen zonder aarde.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
doe die koelkast maar gelijk niet alleen uit, maar ook ER uit. waarsch. zodra je m gaat aarden zul je zien dat de aardlekschakelaar omklapt omdat je koelkast gewoon levensgevaarlijk is geworden (hier hebben ze die dingen voor uitgevonden :P ) verklaar dat ding alstjeblieft overleden voordat er ongelukken gebeuren...

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:38

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 02:14:
Nee dus
Je hebt als goed is centraaldoos systeem en dat is zg stersysteem; tig wandcontactdozen komen samen in plafonddoos onder het lichtpunt. Vanuit die doos ga je weer verder naar een volgende centraaldoos of meteen naar de meterkast. Als in het lasdopje de door te lussen aarddraad is los geschoten of in de meterkast los hangt, heb je dus opeens tig wandcontactdozen zonder aarde.
Zo heb ik op mijn 'kantoortje' randaarde aangelegd. Aangezien alleen in de keuken en bij de wasmachine randaarde stopcontacten zijn aangelegd, heb ik nergens randaarde. In de verzameldoos onder het lichtpunt was wel een randaarde draad aanwezig (die dus naar de meterkast gaat en naar het officiele aardepunt). Ik heb dus zelf een rol installatiedraad gekocht en een randaardedraad getrokken naar het stopcontact en daar een randaardestopcontact op gezet. Nu is mijn computerspul tenminste goed aangesloten.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 21:06
iceheart schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 02:28:
doe die koelkast maar gelijk niet alleen uit, maar ook ER uit. waarsch. zodra je m gaat aarden zul je zien dat de aardlekschakelaar omklapt omdat je koelkast gewoon levensgevaarlijk is geworden (hier hebben ze die dingen voor uitgevonden :P ) verklaar dat ding alstjeblieft overleden voordat er ongelukken gebeuren...
of iemand naar de koelkast laten kijken die er verstand van heeft, en het probleem oplossen.
tenzij dat ding al zo oud is dat het de moeite (lees: uurloon van een monteur) niet meer waard is.

Ik heb hetzelfde probleem gehad, bleek te liggen aan de voeding van 1 van mn PC's
was ook geen aarde op mijn kamer.

Heb uiteindelijk de voeding vervangen en aarde vanuit de keuken doorgelust naar een stopcontact voor mijn pc.

dus de bron aanpakken, maar ook toekomstige problemen voorkomen.

nu kreeg je schokken van 100V op 2A. maar voor hetzeflde geld is het volgende keer een schok van 230V op 16A

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Nu heb ik een stuk speakersdraad onder een schroef geschroefd en aan de kachelbuis bevestigd, na een paar kleine vonkjes hield hij ermee op en ineens...kon ik alles aanraken zonder een schrok te krijgen!
Ook mijn spanningzoeker en mijn multimeter bevestigde dit, er stond nu nog maar iets van 2 volt op en het lampje van mijn spanningzoeker van 100V en 240V bleef mooi uit.

Dit is levensgevaarlijk prutswerk! Absoluut een monteur bij halen die alles in orde gaat maken. Onder geen enkele omstandigheid hoort een aarde spanning te voeren en aangezien jij schokjes voelt bij metalen objecten is dit het geval.

De kans dat er iets ernstigs gebeurdt door dit geklooi is levensgroot en jij bent de aansprakelijke.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Stom idee misschien, maar heb je al eens gekeken naar je verlengsnoeren? Mij dunkt dat in één daarvan mogelijk een fout zit, dwz dat de randaarde gekoppeld is aan de fase. Dit is eenvoudig te testen met een multimeter, of gewoon door domweg al die snoeren los te halen. Wat ik denk ik gebeurt is, is dat met jouw overbelasting je snoer is gaan smeulen en daardoor de aardedraad verbonden is geraakt met een fase of nul draad.

Zo kun je toch veilig wonen :)

[ Voor 3% gewijzigd door sebastius op 07-10-2008 16:52 ]

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-11 16:42
sebastius schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 16:51:
Stom idee misschien, maar heb je al eens gekeken naar je verlengsnoeren? Mij dunkt dat in één daarvan mogelijk een fout zit, dwz dat de randaarde gekoppeld is aan de fase. Dit is eenvoudig te testen met een multimeter, of gewoon door domweg al die snoeren los te halen. Wat ik denk ik gebeurt is, is dat met jouw overbelasting je snoer is gaan smeulen en daardoor de aardedraad verbonden is geraakt met een fase of nul draad.

Zo kun je toch veilig wonen :)
TS heeft het probleem reeds gevonden (de koelkast...)

• Xander
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:02:
Oke, zoals ik al aangaf in me vorige post is dit een goeie oplossing ...
Het is helemaal geen goede oplossing! :P

Maar daar was je al van overtuigd geloof ik...
Zal binnenkort even langs de gamma gaan voor een stuk aardedraad, verder weet ik uiteraard nu wel wat het probleem is, dat is namelijk de koelkast die nu gewoon uit gaat (Uiteraard staat er nog een koelkast in huis).

Iemand btw nog een idee waarom de koelkast op stopcontact links van de kamer problemen veroorzaakt op alle stopcontacten in de kamer, dacht dat elke stopcontact via de meterkast ging...
Heb je in je kamer dan wel geaarde contactdozen in de muur? :? Kennelijk wel, en kennelijk is de aarde tussen de verschillende dozen op jouw kamer zelfs met elkaar verbonden via de centraaldoos? :? (alleen niet daadwerkelijk aan de aarde)

Anders kan ik me niet voorstellen hoe een aardlek in je koelkast effect heeft op apparatuur die op een ander stopcontact zit...
Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 07:49:
[...]
Onder geen enkele omstandigheid hoort een aarde spanning te voeren en aangezien jij schokjes voelt bij metalen objecten is dit het geval.
Uh, PC-voedingen zetten by design 115V (lage stroom, dat wel) op de aardedraad. Daar merk je alleen niets van als je aarde netjes doorverbonden is. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Xander op 07-10-2008 19:11 ]

• Techneut
  • Niet online
Xander schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 19:10:
......
Heb je in je kamer dan wel geaarde contactdozen in de muur? :? Kennelijk wel, en kennelijk is de aarde tussen de verschillende dozen op jouw kamer zelfs met elkaar verbonden via de centraaldoos? :? (alleen niet daadwerkelijk aan de aarde)
Waarom?
Anders kan ik me niet voorstellen hoe een aardlek in je koelkast effect heeft op apparatuur die op een ander stopcontact zit...
....
Die aardlekschakelaar knalt er ook uit als de aardlekstroom via een andere weg naar een geaard punt gaat. TS is hier en daar niet altijd even duidelijk, maar als ik zijn eigen bijdragen lees aan dit topic, meen ik daaruit op te maken dat hij nergens een geaard stopcontact heeft.

• Xander
  • Nu online
Nou: De koelkast op stopcontact A is defect en gooit stroom op de aardedraad.

En TS krijgt schokken van de volumeknop op een apparaat op stopcontact B.

Hoe komt de stroom van A naar B? Daar moet toch iets tussenzitten? Zoiets kan bijvoorbeeld voorkomen als je meerdere apparaten in een geaard stekkerblok hebt zitten die vervolgens niet in een geaard stopcontact zit. Maar in het geval van de TS zitten de verschillende apparaten op een totaal andere WCD...?
Die aardlekschakelaar knalt er ook uit als de aardlekstroom via een andere weg naar een geaard punt gaat. TS is hier en daar niet altijd even duidelijk, maar als ik zijn eigen bijdragen lees aan dit topic, meen ik daaruit op te maken dat hij nergens een geaard stopcontact heeft.
Maar de aardlekschakelaar knalt helemaal niet...

[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 07-10-2008 19:33 ]

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:40
Xander schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 19:32:
[...]

Nou: De koelkast op stopcontact A is defect en gooit stroom op de aardedraad.

En TS krijgt schokken van de volumeknop op een apparaat op stopcontact B.

Hoe komt de stroom van A naar B? Daar moet toch iets tussenzitten? Zoiets kan bijvoorbeeld voorkomen als je meerdere apparaten in een geaard stekkerblok hebt zitten die vervolgens niet in een geaard stopcontact zit. Maar in het geval van de TS zitten de verschillende apparaten op een totaal andere WCD...?
[...]
Maar de aardlekschakelaar knalt helemaal niet...
Dat vind ik nu het vage...Als de TS geaarde WCD's op zijn kamer heeft, die ook nog eens netjes met elkaar verbonden zijn, zouden zijn fase en nul ook gewoon op een aardlekschakelaar moeten zitten (die in en uitgaande stromen met elkaar vergelijkt)...En dan zou weer eens de aardlek schakelaar er keihard uit moeten knallen op het moment dat hij de behuizing van zijn koelkast met de verwarming verbindt, omdat je dan wel van een redelijke lekstroom spreekt. Of zijn aarde ook naar de meterkast doorverbonden is moet dus niet eens uitmaken...

Het lijkt er volgens mij op dat de aarde van zijn verschillende WCD's dus wel met elkaar verbonden zijn maar niet geaard via de meterkast. Waarom een installateur dat zou doen is mij een raadsel. Of het is een prutser geweest.

Of zijn PC moet toevallig op zijn koelkast staan, en zo via de stekker blokken de rest van de apparaten onder spanning zetten... Ik zou het gewoon moeten zien, dit blijft gissen...

Daarbij sluit ik me aan bij de rest: bel een electricien. :)

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

• Techneut
  • Niet online
@Xander,
Goede vraag, ik dacht even dat je bedoelde dat de aardlekschakelaar op de groep van de koelkast er uit knalde. Was inderdaad niet het geval. Maar TS vermeldt dat nergens een geaard stopcontact zit.
Enigszins geleidende vloer? Zou helemaal een levensgevaarlijke situatie zijn bij niet geaarde apparatuur.

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:40
Techneut schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 19:51:
@Xander,
Goede vraag, ik dacht even dat je bedoelde dat de aardlekschakelaar op de groep van de koelkast er uit knalde. Was inderdaad niet het geval. Maar TS vermeldt dat nergens een geaard stopcontact zit.
Enigszins geleidende vloer? Zou helemaal een levensgevaarlijke situatie zijn bij niet geaarde apparatuur.
Bij een geleidende vloer zou hij juist geen schok moeten krijgen als hij met beide voeten op de vloer staat, omdat het spanningsverschil tussen vloer en koelkast dan 0V zou zijn. Dan zou hij juist een schok moeten krijgen als hij met zijn voeten buiten de kamer stond en dan naar binnen stapte o.i.d... Lijkt mij dan...

Maar nogmaals.. het is allemaal gissen, we hebben de hele situatie niet in schets.

[ Voor 6% gewijzigd door electropruts op 07-10-2008 20:08 ]

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-11 23:18
ik heb in mijn kantoor aan huis het meteen goed geregeld,

er gaat bij mij een kabel (2x2,5mm) aardedraad vanaf kantoor meteen richting de hoofdaansluiting van de aarde

niet alleen is zo de aarde gewoon goed maar is de kortste weg ook meteen zo gemaakt, waardoor de Ohmse weerstand ook extra laag is

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1