Beste Tweakers,
Ik heb dit probleem eigenlijk al sinds ik hier ben komen wonen, en dat is al ruim 3 jaar, maar nu wordt het tijd voor actie.
Het volgende:
Elk stukje metaal, van schroefjes, tot USBkabels, van behuizing tot volumeknop van een apparaat staat onder spanning.
De spanning is zodanig hoog dat wanneer ik met beide voeten op de grond sta dit niet langer dan 3 seconde kan vasthouden, hierna besloot ik een spanningzoeker erbij te halen die gaat branden bij een spanning tussen 110V & 240V.
Ik zette hem op de volgende punten:
- USB Kabel van me printer
- Schroefje van geluidsversterker aan de buitenkant
- Behuizing van decoder
- Schroefje van koelkast aan de buitenkant
- Alle uitgangen van me laptop (Op netstroom)
- Behuizing van PC
- Willekeurige plek op moederbord van PC
- Speakerdraad
- Antennekabel
En ja hoor, bij alle punten brandde het lampje, haal ik me voeten van me grond, lijkt er niks aan de hand te zijn.
Hierna haalde ik de multimeter uit de kast, en ook deze gaf hoge waardes aan, van 80V tot 130V.
Ampère lag bij alle bovenstaande punten wel laag (Niet hoger dan 2).
Punt is alleen dat ik het zat ben om elke keer een stootje te incasseren wanneer ik bijvoorbeeld het volume harder/zachter zet, of wanneer ik per ongeluk me behuizing van me PC aantikt, of wanneer ik een USBkabel aanraak.
Het vreemde is dat dit ook alleen in mijn kamer gebeurd, een extra belangrijk punt is dat mijn apparatuur niet is geaard, dit heeft te maken met de indeling van het huis, in dit huis vindt je alleen geaarde stopcontacten in de keuken, en om nou draad vanuit de keuken naar zolder te trekken...heb ik weinig zin in.
Het volgende staat op 1 stopcontact:
[ O ]
^
[ O O O O ] <-- TV, Decoder, lampje
^
[ O O O O ] <-- 5.1set, router, geluidsversterker
^
[ O O O O O O O] <-- Laptop adapter, 3x telefoonlader, PC, monitor, printer
Dit is misschien vrij veel, maar volgensmij moet dit gewoon makkelijk kunnen.
Uiteraard ben ik benieuwd hoe ik dit kan oplossen (Zonder een aarddraad van beneden naar boven te trekken)
Misschien bestaat er een apparaat die zulke lekstroom (?) 'opvreet?'
En ben ik ook wel benieuwd hoe dit wordt veroorzaakt.
Rico
Ik heb dit probleem eigenlijk al sinds ik hier ben komen wonen, en dat is al ruim 3 jaar, maar nu wordt het tijd voor actie.
Het volgende:
Elk stukje metaal, van schroefjes, tot USBkabels, van behuizing tot volumeknop van een apparaat staat onder spanning.
De spanning is zodanig hoog dat wanneer ik met beide voeten op de grond sta dit niet langer dan 3 seconde kan vasthouden, hierna besloot ik een spanningzoeker erbij te halen die gaat branden bij een spanning tussen 110V & 240V.
Ik zette hem op de volgende punten:
- USB Kabel van me printer
- Schroefje van geluidsversterker aan de buitenkant
- Behuizing van decoder
- Schroefje van koelkast aan de buitenkant
- Alle uitgangen van me laptop (Op netstroom)
- Behuizing van PC
- Willekeurige plek op moederbord van PC
- Speakerdraad
- Antennekabel
En ja hoor, bij alle punten brandde het lampje, haal ik me voeten van me grond, lijkt er niks aan de hand te zijn.
Hierna haalde ik de multimeter uit de kast, en ook deze gaf hoge waardes aan, van 80V tot 130V.
Ampère lag bij alle bovenstaande punten wel laag (Niet hoger dan 2).
Punt is alleen dat ik het zat ben om elke keer een stootje te incasseren wanneer ik bijvoorbeeld het volume harder/zachter zet, of wanneer ik per ongeluk me behuizing van me PC aantikt, of wanneer ik een USBkabel aanraak.
Het vreemde is dat dit ook alleen in mijn kamer gebeurd, een extra belangrijk punt is dat mijn apparatuur niet is geaard, dit heeft te maken met de indeling van het huis, in dit huis vindt je alleen geaarde stopcontacten in de keuken, en om nou draad vanuit de keuken naar zolder te trekken...heb ik weinig zin in.
Het volgende staat op 1 stopcontact:
[ O ]
^
[ O O O O ] <-- TV, Decoder, lampje
^
[ O O O O ] <-- 5.1set, router, geluidsversterker
^
[ O O O O O O O] <-- Laptop adapter, 3x telefoonlader, PC, monitor, printer
Dit is misschien vrij veel, maar volgensmij moet dit gewoon makkelijk kunnen.
Uiteraard ben ik benieuwd hoe ik dit kan oplossen (Zonder een aarddraad van beneden naar boven te trekken)
Misschien bestaat er een apparaat die zulke lekstroom (?) 'opvreet?'
En ben ik ook wel benieuwd hoe dit wordt veroorzaakt.
Rico