[PHP] Hoe maak je Mailinggroup / Mailinglist?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ras
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Wéér eentje die niet weet hoe de search werkt zul je denken. Nou, die heb ik wel gebruikt, maar ik heb wat meer eisen dan de meeste mensen.

Voor een kleine sportvereniging ben ik bezig met het maken van een CMS. Er kunnen gebruikersgroepen in aangemaakt worden, bijvoorbeeld voor een team. Op dit moment mailen we binnen het team met elkaar met google groups. Alles gaat naar een centraal mailadres en als je replied, dan mail je ook weer naar dat ene mailadres. Zo heb je maar met 1 mailadres te maken. Het mooiste is als dit geintergreerd kan worden in het CMS van de nieuwe website.

Nu weet ik wel hoe ik een normale mailinglist kan maken. Een zooi mailadressen in een database met een formuliertje en een loopje. Maar nu is het dus de bedoeling, dat je ook gewoon met je normale mailclient naar een mailadres, laten we zeggen team@website.nl kunt mailen en dat dan het hele team de mail ontvangt. Geen formulier dus. Dat e-mailadres team@website.nl moet op de één of andere manier binnen php aangemaakt kunnen worden, zodat telkens wanneer je een nieuwe gebruikersgroep aanmaakt, die gebruikersgroep ook gelijk een gezamelijk mailadres heeft. Een mailinggroep.

Ik snap dat er standaard dingen zijn die je kunt installeren maar die hebben vaak veel te veel opties. Daarnaast ben ik bang dat ik er dan erg veel aan moet sleutelen om het binnen mijn CMS te laten werken. Bovendien vind ik het ook leuk om er wat bij te leren door het zelf te maken. Zijn er mensen die me kunnen vertellen hoe ik mijn plan in uitvoering kan brengen of waar ik moet zoeken?

[ Voor 3% gewijzigd door Ras op 06-10-2008 18:07 ]

Antec Fusion Black, Intel e8400, EAH3450 512MB, 2x2GB pc6400 kingston, p5e-vm hdmi, 1x1TB 1x500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Je zult sowieso een mailserver moeten hebben die de mail moet gaan vangen. En als je die een beetje leuk kunt integreren met PHP (als in: vanuit PHP zo'n adres aanmaken) ben je er al.

Of wou je in PHP een mailserver gaan bouwen? :P

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ras schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 17:37:
Ik snap dat er standaard dingen zijn die je kunt installeren maar die hebben vaak veel te veel opties.
Een reeds bestaand script bied (wellicht) te veel opties, maar je wilt wel een complete CMS gaan schrijven voor een kleine sportvereniging?

Om eventjes antwoord te geven op je vraag, dat kan alleen zoals RobIII al reeds verteld heeft; mailgroep aanmaken op een mailserver met als mailadres de naam van bijvoorbeeld het team.

Wat ik mij dan ook bedenk:
Op Hyves kan je ook mailen naar een adres en dan komt dat op bijvoorbeeld de blog te staan van je Hyve.
Zo'n functionaliteit heeft WordPress geloof ik ook. Je stuurd dan een emailtje naar adres@domein.tld en WP maakt daar een mooie posting van. (Functioneel gezien)

Zoiets moet dan toch ook af te vangen zijn en dan een script er achter hangen die de leden van die groep mailt? (Volgens mij is dat namelijk de bedoeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
GJtje schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 17:50:
Zoiets moet dan toch ook af te vangen zijn en dan een script er achter hangen die de leden van die groep mailt? (Volgens mij is dat namelijk de bedoeling)
Wordpress gebruikt daarvoor een cronjob die periodiek mail gaat ophalen bij (guess what :P ) een mailserver ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Volgens mij is Major Domo of Ezmlm meer iets wat jij bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ras
  • Niet online
[...]
Een reeds bestaand script bied (wellicht) te veel opties, maar je wilt wel een complete CMS gaan schrijven voor een kleine sportvereniging?
Offtopic:
Ik schrijf een eigen CMS omdat ik dan zelf goed weet hoe alles in elkaar steekt en geen overbodige dingen op het scherm van de gebruikers heb staan. Het is inderdaad qua tijd niet efficiënt, wel leerzaam. Maar dit is dus een andere discussie die ik hier niet wil voeren ;)
[...]
Om eventjes antwoord te geven op je vraag, dat kan alleen zoals RobIII al reeds verteld heeft; mailgroep aanmaken op een mailserver met als mailadres de naam van bijvoorbeeld het team.

Wat ik mij dan ook bedenk:
Op Hyves kan je ook mailen naar een adres en dan komt dat op bijvoorbeeld de blog te staan van je Hyve.
Zo'n functionaliteit heeft WordPress geloof ik ook. Je stuurd dan een emailtje naar adres@domein.tld en WP maakt daar een mooie posting van.

Precies mijn bedoeling. Tenminste, als dat de meest efficiënte oplossing is. Er moet geen 24 uur overheen gaan voordat de mensen eindelijk de e-mail ontvangen. Das niet makkelijk discusseren.

Ik ga er van uit dat mijn webruimte gewoon een mailserver heeft, aangezien ik er ook mail mee kan versturen en binnen cpanel ook gewooon mailadressen mee aan kan maken. Hoe benader ik die mailserver dan om met php adressen aan te maken en hoe vang ik de informatie op die gestuurd word naar de server?

[ Voor 4% gewijzigd door Ras op 06-10-2008 17:59 ]

Antec Fusion Black, Intel e8400, EAH3450 512MB, 2x2GB pc6400 kingston, p5e-vm hdmi, 1x1TB 1x500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ras schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 17:56:
Ik ga er van uit dat mijn webruimte gewoon een mailserver heeft, aangezien ik er ook mail mee kan versturen en binnen cpanel ook gewooon mailadressen mee aan kan maken. Hoe benader ik die mailserver dan om met php adressen aan te maken
Lijkt me sowieso nogal afhankelijk van wélke mailserver er draait...
Ras schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 17:56:
en hoe vang ik de informatie op die gestuurd word naar de server?
:? Je haalt de mail periodiek op van dat adres en als er een email is forward je 'm naar alle subscribers. Maar dat zou nog 'moeilijk doen als het makkelijk kan' zijn; je kunt namelijk ook bij het aanmaken (en wijzigen) van de mailinglist gewoon de mailserver alle subscribers vertellen; dan hoef je je verder nergens om te bekommeren en niet te prutten met cronjobs. Maar again; hoe is nogal afhankelijk van de gebruikte mailserver.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skabouter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 08:55

skabouter

Skabouter

Neem eens een kijkje op http://phpmailer.codeworxtech.com/ misschien heb je daar wat aan?

[ Dislect ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik zie daar niets tussen staan wat mail gaat vangen? Alleen versturen...

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skabouter

skabouter

Skabouter

RobIII schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 18:10:
[...]

Ik zie daar niets tussen staan wat mail gaat vangen? Alleen versturen...
oeps my bad, niet goed gelezen

Ik heb wel iets over pop3 lezen van mail, maar ik ben zelf niet zo weg van pop3.

http://www.phpit.net/article/read-email-php-pop3/

[ Voor 23% gewijzigd door skabouter op 06-10-2008 18:14 ]

[ Dislect ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ras
  • Niet online
RobIII schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 18:09:
[...]

:? Je haalt de mail periodiek op van dat adres en als er een email is forward je 'm naar alle subscribers. Maar dat zou nog 'moeilijk doen als het makkelijk kan' zijn; je kunt namelijk ook bij het aanmaken (en wijzigen) van de mailinglist gewoon de mailserver alle subscribers vertellen; dan hoef je je verder nergens om te bekommeren en niet te prutten met cronjobs. Maar again; hoe is nogal afhankelijk van de gebruikte mailserver.
De vraag welke mailserver er word gebruikt moet ik het antwoord erop helaas nog schuldig blijven. Ik ben nu bezig op een eigen webruimte en heb de webruimte van de vereniging nog niet bekeken/kunnen bekijken. Een algemene oplossing die voor meerdere soorten mailservers geld zou sowieso het handigst zijn (geen idee of dat tot de mogelijkheden behoord).

Cronjobs lijken me inderdaad niet echt handig. Zorgt voor activiteit op de server als het helemaal niet nodig is en te weinig activiteit als het wel nodig is.
Dit begint er op te lijken! Jammer dat hier cronjobs voor nodig gaan zijn, maar dit lijkt wel een mogelijke oplossing.

[ Voor 12% gewijzigd door Ras op 06-10-2008 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ras schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 18:19:
De vraag welke mailserver er word gebruikt moet ik het antwoord erop helaas nog schuldig blijven. Ik ben nu bezig op een eigen webruimte en heb de webruimte van de vereniging nog niet bekeken/kunnen bekijken. Een algemene oplossing die voor meerdere soorten mailservers geld zou sowieso het handigst zijn (geen idee of dat tot de mogelijkheden behoord).
Je zult dan sowieso moeten zorgen dat je dev/test omgeving hetzelfde is; je kunt er niet van uitgaan dat als het met mailserver A werkt dat het met B en C ook "wel zal werken". Daar zal je oplossing te specifiek voor zijn. Je zou een abstractielaag kunnen bouwen, maar ik geloof dat je op zoek bent naar kant-en-klare oplossingen/scripts of 'paar regels code'-oplossingen. Dan kan ik je vast vertellen: forget it. En daarbij is dat ook niet de bedoeling van de devschuur ;)
Dan heb je meer aan Mark Wegener in "[PHP] Hoe maak je Mailinggroup / Mailing..." bijvoorbeeld ;)
Ras schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 18:19:
Cronjobs lijken me inderdaad niet echt handig. Zorgt voor activiteit op de server als het helemaal niet nodig is en te weinig activiteit als het wel nodig is.
:D Dat zal de load écht niet zijn :X

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 06-10-2008 18:26 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Wegener
  • Laatst online: 14-09 15:52
easy, toch?

1. maak een domein aan met een fetch all adres (*@domain.tld)

2. maak een tabel met alle email adressen van iedere groep (groep1@... groep2@ etc) zodat je deze dus gemakkelijk kunt beheren.

3. maak een script dat alle emailtje van de fetch all mailbox doorloopt, en zorg dat bij ieder mailtje gericht aan een van de groepen, naar je juiste mensen wordt doorgestuurd. hierbij zul je de imap functies moeten gebruiken (php.net/imap).

4. roep het script elke minuut aan.

good luck!

edit: cronjobs lijken me de enige oplossing als je het uitsluitend met php wilt uitvoeren. het lijkt me dat dit een explicite voorkeur van je is, want het maken van een mailserver een hele andere discipline. Overigens hoeven cronjobs geen noemens waardig load te veroorzaken zolang jij maar efficiënt script.

[ Voor 23% gewijzigd door Mark Wegener op 06-10-2008 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Mark Wegener schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 18:24:
3. maak een script dat alle emailtje van de fetch all mailbox doorloopt, en zorg dat bij ieder mailtje gericht aan een van de groepen, naar je juiste mensen wordt doorgestuurd. hierbij zul je de imap functies moeten gebruiken (php.net/imap).
Je kunt toch ook gewoon POP-en :? En verder sturen middels <insert_willekeurig_PHP_mail_script_here> ?

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ras
  • Niet online
RobIII schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 18:23:
Je zou een abstractielaag kunnen bouwen, maar ik geloof dat je op zoek bent naar kant-en-klare oplossingen/scripts of 'paar regels code'-oplossingen. Dan kan ik je vast vertellen: forget it.
Tutorials van 10 kantjes werk ik ook wel doorheen hoor ;). Het probleem was voor mij vooral dat ik niet wist waar ik moest zoeken. 'mailinggroup' is blijkbaar geen geschikt zoekwoord. GoT gaf alleen resultaten met mensen die een simpele mailinglist wilden hebben. En met google krijg je allemaal zakelijke e-mailoplossingen waar ik niet op zit te wachten.
Mark Wegener schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 18:24:
easy, toch?

1. maak een domein aan met een fetch all adres (*@domain.tld)

2. maak een tabel met alle email adressen van iedere groep (groep1@... groep2@ etc) zodat je deze dus gemakkelijk kunt beheren.

4. roep het script elke minuut aan.

good luck!

edit: cronjobs lijken me de enige oplossing als je het uitsluitend met php wilt uitvoeren. het lijkt me dat dit een explicite voorkeur van je is, want het maken van een mailserver een hele andere discipline. Overigens hoeven cronjobs geen noemens waardig load te veroorzaken zolang jij maar efficiënt script.
Cronjobs it is! Bedankt voor je reply.

[ Voor 42% gewijzigd door Ras op 06-10-2008 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skabouter

skabouter

Skabouter

Veel load zal het niet zijn als de mailserver en webserver op 1 machine staan. Te weinig activiteit is op te lossen door een knop te maken waarmee mensen ook zelf de mail op kunnen halen.
Het probleem was voor mij vooral dat ik niet wist waar ik moest zoeken. 'mailinggroup' is blijkbaar geen geschikt zoekwoord. GoT gaf alleen resultaten met mensen die een simpele mailinglist wilden hebben. En met google krijg je allemaal zakelijke e-mailoplossingen waar ik niet op zit te wachten.
Zoeken is ook een vak apart soms! Hier nog wat links om je verder te helpen (en uit eigen interesse)
http://www.inorp.com/blog...ng-including-attachments/ (kan dus ook met imap!)
http://nl.php.net/manual/en/book.imap.php (alles over PHP & mail fetching)

[ Dislect ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Of gewoon de plain old unix manier door je mailserver het te laten forwarden naar een script-alias.

Elke keer dat er een mailtje binnenkomt wordt je script aangeroepen en daarin kan je weer doormailen...

Mits je controle over de mailserver hebt veel makkelijker te doen imho en ook nog eens veel sneller.

Alleen moet je zorgen dat je goede spamcontrole hebt, mailinglists met spam zijn volgens mij een kort leven beschoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ras
  • Niet online
skabouter schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 21:05:
[...]
Zoeken is ook een vak apart soms!
Zoeken is zeker een vak apart! En het wordt vooral lastig als je de juiste keywords niet weet omdat je nog niet helemaal thuis bent in het onderwerp waar je naar zoekt. Dit topic heeft mij daar nu iig al heel veel bij geholpen. De artikelen die hier nu geplaatst worden zijn zeer interresant voor mij en in de toekomst zullen er nog wel meer mensen gebaat bij zijn.
Gomez12 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 21:22:
Alleen moet je zorgen dat je goede spamcontrole hebt, mailinglists met spam zijn volgens mij een kort leven beschoren
Ik zat hiervoor aan 2 opties te denken: 1) Alles door een willekeurig gmail adres laten lopen. Gmail heeft namelijk een geweldig spamfilter. 2) Alleen mails toestaan van de mailadressen die het ook ontvangen.

[ Voor 29% gewijzigd door Ras op 07-10-2008 00:25 ]

Pagina: 1