Videokaart G4 OS X Tiger

Pagina: 1
Acties:

• vincent84
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-01 16:41
Sinds kort ben ik in het bezit van een Power Mac G4 400 Mhz. Ik heb Mac OS Tiger geïnstalleerd, maar tot mijn verbazing kan ik de resolutie van de monitor niet hoger instellen dan 1280x1024 pixels. Tevens is het zo dat het beeld niet helemaal vloeiend loopt, bijvoorbeeld tijdens het scrollen in Safari.

De machine is uitgerust met een ATI Rage 128 Pro Videokaart waarop ik via een DVI aansluiting mijn 22" monitor op aansluit. Graag wil ik de resolutie instellen op 1680x1050 zodat ik optimaal gebruik kan maken van mijn monitor.

Ik heb wat rond zitten te zoeken op het internet, en uit de weinige informatie die ik heb kunnen vinden kon ik opmaken dat vanaf Mac Os X deze videokaart niet meer ondersteund zou worden.

Deze Mac is voor mij puur om te experimenteren en om bekend te worden met het besturingssysteem. Dus ik wil er niet al te veel geld aan uit gegeven, maar ik zie op ebay dat er bijvoorbeeld Radeon 7000 en 8500 videokaarten voor mac worden aangeboden.

Ik vraag me nu af of ik na het installeren van zo een videokaart een snelheidswinst kan verwachten, en dat ik dat gewenste resolutie kan instellen.

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 22:54
Een 22" is waarschijnlijk teveel gevraagd van die oude rage.
Een nieuwe videokaart zal zeker helpen. Daarmee zal je mac zelfs leopard aankunnen. (na de install foppen)
De kaarten op ebay e.d. zijn waarschijnlijk gewone pc versies naar mac geflashed.
Dit kan je ook zelf doen voor minder geld.
Zie de volgende site
Ik heb nog wel een geflashte liggen, maar het is hier geen V&A ;)

• vincent84
Ik heb een mail gestuurd.

[ Voor 79% gewijzigd door vincent84 op 06-10-2008 21:04 ]

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 22:54
Ik had zelf destijds een Ati Radeon 9800 pro agp naar Mac geflashed op een PC. Let hierbij op dat je de agp 8x pinnen afplakt met tape. Anders werkt hij niet vanwege de ADC connector op het moederbord. (die gebruikt de AGP 8x pinnen)

[ Voor 19% gewijzigd door justinb81 op 06-10-2008 21:21 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welke PowerMac G4 is dit?

Als het de 'Yikes' is, heeft het geen AGP slot maar een 66MHz PCI slot. Dan zul je geen 9800Pro kunnen gebruiken maar moet je een Radeon 7000 PCI pakken.

En ja, je merkt wel degelijk het verschil omdat QuartzExtreme ondersteund wordt terwijl het geen ondersteuning heeft voor de oude kaarten (R128 enzo). Dat betekent dat alle desktop effecten door GPU geregeld worde met de Radeon maar door CPU met de Rage. Dat is verschil als dag en nacht.

Oslik blyat! Oslik!

• vincent84
De Mac geeft zelf aan dat het om een Power Mac G4 AGP Graphics gaat, dit kan ik terug vinden in Tiger.

Als ik dat nakijk op de support site van Apple dan zou het om dit model moeten gaan. Er moet dus een 2x AGP poort inzitten.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een Sawtooth dus :z

Tja, je meldde niet in je TS welke G4-400 je had, het leek me dus zinnig om er iig op te wijzen.

Oslik blyat! Oslik!

• vincent84
Oh, ja ik zie dat ik dat vergeten ben. Wist ook niet dat dit een 'sawtooth' was, weer wat geleerd!

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-01 13:12
Het makkelijkste is dan een oude ati kaart aan te schaffen uit de 9x00 serie, of een Nvidia 5200. Met een beetje zoeken op internet kom je er wel uit hoe je deze kaarten naar met een Mac-Firmware kunt flashen denk ik zo. Heb dit destijds gedaan voor een 866Mhz Quicksilver en daar heb ik nog jaren plezier van gehad.

Even uit mijn hoofd:
je hebt een PC nodig om de kaart te flashen.
Flash software staat gewoon online, ff googlen
Daarna enkele pinnetjes van de videokaart afplakken om hem geschikt te maken voor AGP2x

• vincent84
Er zit inmiddels een geflashte radeon 9800 pro in mijn mac, dankzij justinb81. Evengoed bedankt voor de tip!
Pagina: 1