SATA harddisks koppelen

Pagina: 1
Acties:

• Niekk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04-2021

Niekk

Human-readable is relatief

Topicstarter
Beste,

Ik heb op het moment 2 schijven in mijn computer zitten. Een 80GB, en een 500GB. De 80GB gebruik ik voor mijn systeem, en mijn 500GB gebruik ik voor mijn (ubuntu) home disk.
Nu wil ik een 3e (1TB) harde schrijf er aan hangen. (heb ruimte tekort) Ik heb echter maar 2 SATA porten op mijn moederbord.
Nu kan ik 4 dingen doen:
  1. Mijn 80GB harddisk er uit slopen, daar mijn nieuwe schijf voor in de plaats doen
  2. De derde er bij hangen, en op de 1 of andere manier de 500GB en de 1TB aan elkaar "koppelen" (er bestond wel zoiets dacht ik?)
  3. een nieuw moederbord kopen, en gaan partitioneren
  4. mijn oude 500GB er uit doen, en daar de 1TB voor in de plaats zetten
Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit voor optie 2, maar hoe moet dit ? Hoe heten die "koppel stukken" ? en waar kan ik ze kopen ?

mijn 3e schijf wordt, natuurlijk, ook SATA.

Groeten,
Niek

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
Zolang je maar 2 fysieke SATA poorten hebt kun je ook maar 2 schijven aansluiten. Wat je wellicht bedoelt is het master/slave systeem, maar dat is enkel van toepassing op PATA. Het bundelen van schijven d.m.v. RAID of JBOD gaat een stapje verder, maar ook daar geldt dat je wel voldoende SATA poorten moet hebben. Port replication vind je alleen op (dure) SATA RAID-controllers, dus dat is helemaal out-of-the-question.

Mocht je geen schijf uit je systeem willen halen is de goedkoopste oplossing om een SATA PCI(-e) kaart te halen.

[ Voor 29% gewijzigd door Fauna op 06-10-2008 17:25 ]

Verwijderd

@Fauna:

Kleine correctie, er bestaat namelijk wel zoiets namelijk een SATA port multiplier gebaseerd op de SiL3726:

http://www.siliconimage.com/products/product.aspx?id=26

Een PCI SATA kaartje is echter veel simpeler en goedkoper.

• Niekk

Niekk

Topicstarter
als ik zo'n PCI kaartje er in steek, dan werkt dat ook meteen ? Dan hoef ik alleen mijn VLM moeten instellen ?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 17:31:
@Fauna:

Kleine correctie, er bestaat namelijk wel zoiets namelijk een SATA port multiplier gebaseerd op de SiL3726:

http://www.siliconimage.com/products/product.aspx?id=26

Een PCI SATA kaartje is echter veel simpeler en goedkoper.
Ah, ik wist niet dat deze er ook los waren. Echter als ik zo ff vlug Google zie ik alleen externe oplossingen, die pas beginnen bij 100 dollar. Dus komen we terug op de laatste regel van je post :)

@Niekk: ja, dat zou meteen out-of -the-box moeten werken. Initialiseren en partitioneren in schijfbeheer, en je zou klaar moeten zijn.

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Ok, bedankt ! Ik ga aan de slag :)

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-02 19:17

pcprutser

No message

Voor 2 tientjes bij de betere sweex retailer ;)
K heb hem zelf ook gekocht, voor mn pa, ding werkt lekker :) (zelfs freeNAS ondersteunt hem :p)
Pagina: 1