DOS-resolutie icm nieuwe schermen

Pagina: 1
Acties:

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-05 08:43

almightyarjen

When does the hurting stop?

Topicstarter
Ik heb een Philips 190CW8FB gekocht. Leuk ding voor weinig. Het valt me nu alleen op dat de monitor geen beeld geeft bij het opstarten. Normaal zie je altijd een XP-logootje maar in plaats daarvan zie ik een zwartscherm met een info-blokje van de monitor zelf "unable to blablabla, change resolutio to blablabla". Later als XP is opgestart springt het scherm op de insgestelde resolutie van windows en werkt alles dus perfect. Ik heb het gevoel dat de monitor de DOS-resolutie (zo noem ik het maar even) niet kan weergeven. Dit is uiterst lastig en onbegrijpelijk omdat in diezelfde resolutie ook de BIOS wordt weergeven. De enige manier om nu de bios te bekijken is via de TV-out van mijn Radeon 9200SE.

Is dit een bekend probleem bij nieuwere schermen??

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Verwijderd

Wat als je nou tijdens het opstarten is drukt op de knop auto, op het scherm, die functie zal dan automatisch de instellingen aanpassen als het goed is.
Dat zou moeten werken.

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 16:53:
Wat als je nou tijdens het opstarten is drukt op de knop auto, op het scherm, die functie zal dan automatisch de instellingen aanpassen als het goed is.
Dat zou moeten werken.
Geprobeerd. Het scherm knippert een paar keer (zoals hij altijd doet na het indrukken van de auto-knop) maar komt daarna weer gewoon terug op het scherm zoals eerder beschreven...

Nog andere iedeeën?

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:07

sus

is druk :+

aangesloten via DVI of VGA? Ik heb hier met een samsung 220BW problemen gehad dat hij via DVI geen beeld gaf tot ik in windows zat. Bleek een BIOS-instelling te zijn (vraag me niet welke, dat weet ik zo 1-2-3 niet meer te vertellen)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

almightyarjen schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 16:49:
Ik heb het gevoel dat de monitor de DOS-resolutie (zo noem ik het maar even) niet kan weergeven.
Het scherm wat jij bedoeld, met die blauwe naar rechts bewegende blokjes, is een resolutie van 640x 480.
Check de manual even of het scherm die resolutie ondersteund, al zal ik het zielig van je scherm vinden als die dat niet ondersteund. Op de product page word alleen de maximale resolutie gegeven.
sus schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 10:42:
aangesloten via DVI of VGA? Ik heb hier met een samsung 220BW problemen gehad dat hij via DVI geen beeld gaf tot ik in windows zat. Bleek een BIOS-instelling te zijn (vraag me niet welke, dat weet ik zo 1-2-3 niet meer te vertellen)
Aangesloten op D-SUB of DVI maakt natuurlijk niets uit, zeker niet voor een resolutie als 640x 480. :)
Ik heb hier bijvoorbeeld de Samsung 2253BW en deze geeft vanaf het BIOS tot ik in Windows zit gewoon beeld.

Soms kan je inderdaad in BIOSen instellen om het bootvenster te verbergen en te veranderen in het logo, maar dat is alleen voor het BIOS gedeelte, niet voor Windows... ;)

Ik gok eigenlijk, net als KneoK, dat je je scherm even op de andere aansluiting van de videokaart moet steken.
Wellicht met een omvormer naar DVI of naar D-SUB... :)

[ Voor 44% gewijzigd door CH4OS op 07-10-2008 11:15 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:05

KneoK

Not in a million lightyears

Ik weet niet of die 9200SE twee D-SUB/DVI aansluitingen heeft, maar mijn monitor wil weleens vreemd doen als ik m'n monitor op de tweede aansluiting aansluit. Op mijn vorige nVidia kaart kreeg ik tijdens booten gewoon geen beeld, nadat Windows is gestart wordt automatisch de tweede aansluiting als hoofdaansluiting gedetecteerd en alles werkte prima. Op mijn huidige Ati kaart heb ik ook problemen als ik de monitor alleen op de tweede aansluiting aansluit, vaak resulotieschakelproblemen (je speelt een simpel spelletje op 800x600 en als je dat spel afsluit is de enige manier om weer op 1920x1200 te komen door te rebooten. Resoluties tot 1600x1200 geen probleem (ook 1440x900 bv.) maar hoger gaat gewoon niet meer. Ook willen vrij veel spellen ineens niet fullscreen draaien).

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Mijn videokaart heeft alleen D-SUB uit. Daarnaast heeft mijn monitor alleen D-SUB in. Niks geen DVI dus (eigenlijk ook niet aan gedacht toen ik de monitor kocht :X ) Die BIOS die is maar half te lezen op de TV, heeft iemand een idee waar ik in de BIOS zou moeten zijn voor die optie en hoe die ongeveer heet? Ik heb een MSI mobo, uit 2003, met een Platinum BIOS...

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:07

sus

is druk :+

GJtje schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 11:08:
Aangesloten op D-SUB of DVI maakt natuurlijk niets uit, zeker niet voor een resolutie als 640x 480. :)
Ik heb hier bijvoorbeeld de Samsung 2253BW en deze geeft vanaf het BIOS tot ik in Windows zit gewoon beeld.

Soms kan je inderdaad in BIOSen instellen om het bootvenster te verbergen en te veranderen in het logo, maar dat is alleen voor het BIOS gedeelte, niet voor Windows... ;)

Ik gok eigenlijk, net als KneoK, dat je je scherm even op de andere aansluiting van de videokaart moet steken.
Wellicht met een omvormer naar DVI of naar D-SUB... :)
Nee, ik had geen beeld via DVI, wel op VGA. Had niets te maken met verborgen boot-schermen of leuke fabrikant-plaatjes-ipv-POST-scherm, gewoon geen output op DVI.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:30
Het Windows startschermpje zit op een resolutie van 720*480 geloof ik.

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Voor degenen die het interesseert: ik heb het probleem gevonden.

Het probleem van het niet kunnen weergeven van de resolutie heeft te maken met het feit dat de TV-out (composite) ook was aangesloten. zodra ik de composite kabel eruit trek geeft het scherm gewoon netjes de BIOS e.d. weer.

Waarschijnlijk heeft het iets met de belasting te maken van de tv-out, wat invloed heeft op het signaal wat op de VGA-poort staat....

Pagina: 1