Op donderdag 22 februari 2001 23:41 schreef Plague het volgende:
Bestaat er niet zoiets als tweakers.net maar dan voor audiofielen?
forum.hifi.nl
Het maakt zeker wél uit als je woofer en tweeter een verschillende impedantie hebben. Hoe lager de impedantie, hoe meer stroom er gaat lopen (simpel gezegd). Dus als je een 8ohm woofer neemt en een 4ohm tweeter, zullen je hoge tonen waarschijnlijk luider klinken dan je lage (ff ervanuitgaande dat ze wel ongeveer dezelfde gevoeligheid hebben).
Meestal doet men bij kleinere luidsprekers vaak het omgekeerde, dus de woofer(s) 4ohm en de tweeter 8. Dan komen de lage tonen er wat makkelijker uit. Ons oor is sowieso gevoeliger voor hoge tonen dan voor lage, dus je kunt beter je tweeter niet al teveel de overhand geven.
Ik snap trouwens (nog steeds) geen fuk van die prijzen op de Visaton site. Ik heb al 4 paar luidsprekers gebaseerd op Visaton units gebouwd...maar kijk bv. die Alto II. Die moet DM 524,= opbrengen. Ik ben nu zelf bezig met een luidspreker met dezelfde bezetting als de Alto II (2x W 130 S parallel, 1x DT 94) maar dan in een 20 liter kast met d'apollito opstelling i.p.v. een zuil, en ik ben rond de 400 piek kwijt voor alletwee samen...en dat is inclusief filter, bedrading (goede!), demping, MDF, alles.