• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05 21:16
Ik heb de nogal vreemde situatie dat mijn systeem "soms" niet op start. Soms gaat het 10 keer goed voor het fout gaat, soms 20 keer en soms maar 2 keer. Wat er dan gebeurt is dat het power lampje aan gaat, de fans gaan draaien en dan houdt het op. Er komt ook geen signaal op de monitor binnen want die blijft in standby staan.

Als ik de computer dan uit zet (moet de powerknop 5 seconden ingedrukt houden) en opnieuw opstart, werkt het altijd wel meteen weer. Ik heb echter geen waarneembaar verschil tussen een echt koude start (nacht uit gestaan) en een opgewarmde start (uurtje uit gestaan) kunnen merken. Wel is het zo dat na zo'n herstart ik een melding krijg "overclocking has failed". Ik heb echter de bios op de standaard instellingen staan.

Dit zijn de specs van mijn systeem:

AMD Athlon 64 X2,4800+, Boxed
MSI K9A2GM-FIH,Retail
Kingston KVR800D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz (2x 1024mb)
Club3D Radeon 3850 OC,512MB, GDDR3, PCI Express x16
Samsung SpinPoint S166,7200RPM, SATA II, 8MB, 160GB
Samsung SpinPoint F1,7200RPM, SATA II, 16MB, 640GB
LG DVR 20X
Antec NSK3480,Zilver, zwart
Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse,Zwart
Logitech Internet 350 Keyboard, Zwart, OEM
Microsoft Windows Vista Home Premium 64bit,BOX, Nederlands

Ik heb een tijdje zonder de videokaart gedraaid (met onboard video) maar ook daarbij is het een keer gebeurd dus lijkt het me niet dat het aan de videokaart ligt.

Ik weet niet of het hieraan gerelateerd is, maar soms (minder vaak, zeg 1 op 50 keer) heb ik ook dat het toetsenbord niet werkt, of dat Windows geen netwerkverbinding kan opbouwen (vaker, 1 op de 10 keer)

Iemand een idee of suggestie?

Alvast bedankt!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Wat voedt het boeltje? :)

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05 21:16
380 watt voeding, die bij de case geleverd zit (volgens mij een EA 380).

Wel iets wat me op viel in Everest trouwens dat de 12v lijn altijd rond de 9.68v zit, maar wel heel constant.

Verwijderd

De maximale afwijking van de 12 volt lijn mag 5% zijn en moet minimaal 11,4 volt zijn.
Ik zou zeggen dat je een voeding probleem hebt.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Kun je niet zeggen zonder daadwerkelijk gemeten te hebben IMO, softwaremetingen zijn per definitie niet goed (slechts ter indicatie). Desondanks verdenk ik ook je voeding, ben bang dat het iets teveel gevraagd is van het beestje. Koop een degelijke 450+ Watt voeding van een goed merk (zie de FAQ).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Begin eens met deze door te nemen om te zien waar dat het probleem zit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 19:57:
De maximale afwijking van de 12 volt lijn mag 5% zijn en moet minimaal 11,4 volt zijn.
Ik zou zeggen dat je een voeding probleem hebt.
Omdat Everest dat zegt is dat zo? Software programma's zijn nog nooit goed geweest in het uitlezen van voltages van de voeding. ;) Wat betreft de voeding Welke voeding heb ik nodig? Deel 20 :)
En wat betreft het niet opstarten van de PC lijkt het op het alom bekende Coldboot probleem. :P
Verhogen van het voltage van de NB (Northbridge) wil wel eens helpen hier tegen.
Volgens mij heet dit in je MSI bios MCH voltage.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2008 21:16 ]

Pagina: 1