harddisk werkt niet meer (tikkend geluid)

Pagina: 1
Acties:

• djwb
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2025
op advies dan toch maar even een eigen topic gemaakt.

na 2 dagen mijn western digital essential book aan de praat proberen te krijgen. stroom er op / af , op alle kanten gezet (toen hij uit stond) & andere computers aan te sluiten. heb ik de hd er toch maar uit gehaald.

nu heb ik de volgende dingen gedaan na het lezen van alle FAQ's & Harde Schijven: Preventief Onderhoud, Reviven, en Reanimatie:
hem op verschillende externe behuizingen aangesloten
vriezer gestopt
zachtjes getikt
een restore programma data doctor gedraaid
hem in een dell gedouwd als master (alle jumper settings trouwens gehad) en geprobeerd HDD Regenerator te draaien.

in windows computer managment zie je de schijf wel alleen als unknown (not inintialized) wanneer ik hem probeer te initializen krijg ik: the device is not ready mbr of gbt
data doctor kon er ook weinig mee omdat hij dacht dat de schijf 0 mb was
HDD regenerator herkende helemaal geen schijf.

bij het aanzetten tikt hij een paar keer, dan hoor je hem draaien en dat doet hij 2 of 3 keer en dan hoor je hem niet meer. het lijkt er op dat ie dan rustig draait.

heb ik nog opties. hem weg brengen en laten repareren voor 1000 euros zie ik niet zitten.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Je kunt het nog met een andere printplaat proberen.

offtopic:
Zinnen beginnen trouwens met een hoofletter.

ARME AOW’er

• Ben1985
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Ik denk dat een andere printplaat niet gaat helpen, aangezien de hdd tikt. Dat is volgens mij meestal een kop die niet goed is, daar kan een printplaat niets aan veranderen.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:07

remco_k

een cassettebandje was genoeg

djwb schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 15:04:
heb ik nog opties. hem weg brengen en laten repareren voor 1000 euros zie ik niet zitten.
Yep, zoals al geopperd kan je eenzelfde model schijf op de kop tikken (niet letterlijk) en de printplaat overzetten en hopen dat hij het dan wel doet.
Maar:
Ben1985 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 15:19:
Ik denk dat een andere printplaat niet gaat helpen, aangezien de hdd tikt. Dat is volgens mij meestal een kop die niet goed is, daar kan een printplaat niets aan veranderen.
Is inderdaad waar. De kans op succes is welliswaar klein, maar niet nihil.
Proberen dus als je data echt wat waard is.

offtopic:
En de volgende keer een backup bijhouden... Ik blijf het verassend vinden dat er toch elke keer weer topics verschijnen van gebruikers met gecrashde HDD's en zich dan pas realiseren dat de data die erop staat hun enige kopie is en nog belangrijk is ook. Een backup is niet duur. Voor een paar tinetjes heb je een externe 500GB USB disk. Met 1 simpele handeling kan je een backup maken van alles wat je lief is. Gaat er dan een HDD stuk, dan is er niets aan de hand.
Ik ben wel benieuwd waarom je geen backup had, was het onwetend heid (in de trend van: geen idee dat HDD's stuk kunnen) of laksheid (wel weten dat HDD's stukgaan, maar die van jouw natuurlijk niet)?

[ Voor 28% gewijzigd door remco_k op 06-10-2008 15:30 ]

Alles kan stuk.

• Simon Verhoeven
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08-2018

Simon Verhoeven

The trial never ends.

Lijkt me ook dat een printplaat niets gaat helpen.
Tikkend geluid is meestal een kapotte kop.

• djwb
ik betwijfel zelf ook of die printplaat oplossing gaat werken.....

daar gaan m'n 3000 foto's :'(

twijfel is wel groot hem weg te brengen welke bedrijven in nl worden aangeraden ??

er komt nu iig een RAID oplossing

• remco_k

remco_k

djwb schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 15:35:
Vergis je niet in RAID...Een RAID oplossing is geen backup oplossing. Hoewel sommige systeembeheerders dat wel schijnen te denken. (denk eens aan brand of een simpele user error die de RAID schijf leeg gooien, virussen, malware?)

Je moet een losse HDD (of tape) hebben die niets te maken heeft met de HDD waar je belangrijke data op staat. Dan kan je spreken over een backup.

@hieronder:
:w
Edit2: Hoewel het nu lijkt dat ik de onderstaande post hier over heb getikt, heb ik het echt zelf bedacht... Alleen onstond mijn post in 2 sessies. Eerst in 1 regel variant, daarna uitgebreider.

[ Voor 58% gewijzigd door remco_k op 06-10-2008 15:46 ]

Alles kan stuk.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
djwb schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 15:35:

RAID is geen alternatief voor een backup IMHO. Een corrupt filesystem, virussen, user error, brand kunnen dan nog steeds je data om zeep helpen.
Periodiek backups maken op een extra disk die je daarna loskoppeld en veilig opbergt (liefst op een andere lokatie) is veel veiliger.

@hierboven :w , jij was sneller, ik uitgebreider :+

[ Voor 6% gewijzigd door u_nix_we_all op 06-10-2008 15:44 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• djwb
nee maar als 1 schijf het begeeft (wat me nu al 2 keer is overkomen) vangt de andere het toch op ??

brand of een eigen fout kan ik mee leven. misschien dat ik later nog wel echt een tape of iets neem.

[ Voor 96% gewijzigd door djwb op 06-10-2008 15:47 ]

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-02 11:09
Zo ver ik gelezen heb betreft dit een SATA schijf (correct me i am wrong).

Probeer is een andere sata poort, heb ik thuis namelijk ook me ene sata poort is kapot maakt niet uit wat ik er op aan sluit en de schijf begint te tikken :s maar zodra ik hem in me andere pc zet die nog geen maand oud is werkt deze schijf perfect.

Mocht dit niet helpen zal ik als ik jou was is iets proberen als een live cd van ubuntu een daarmee de hdd mounten. hier mee kan je vaak nog wat gegevens terug halen.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

• remco_k

remco_k

djwb schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 15:43:
nee maar als 1 schijf het begeeft (wat me nu al 2 keer is overkomen) vangt de andere het toch op ??
Meestal wel ja, maar je zal het niet geloven, ik heb diverse voorbeelden gehoord van storingen in RAID sets (HDD tje defect dus) waardoor de RAID set in z'n geheel op z'n plaatje ging en nooit meer wat heeft gedaan. Varierend van hele dure merken tot prulspul. Toegegeven, met wat kunst en vliegwerk is de data er dan nog wel vanaf te recoveren. Maar dat zou juist bij RAID niet nodig hoeven zijn. In de praktijk werkt dat dus helaas weleens anders. Dat wil ik je gewoon meegeven voordat je voor RAID kiest.

Het is je dus als eerder overkomen dat een HDD stuk gaat en zelfs dan zorg je niet voor een backup? :?
brand of een eigen fout kan ik mee leven.
Je bent 3000 foto's kwijt door een relatief heel erg simpel en voordehand liggend probleem: een defecte HDD, daar baal je van als een stekker, dat snap ik.
Juist deze reaktie snap ik daardoor totaal niet. 8)7 Er zijn tientallen zo niet honderden mogelijkheden waardoor er "even" 3000 foto's verdwijnen van een RAID set.
Een losse USB HDD kost veel minder dan een RAID constructie en is betrouwbaarder als backup...
Leg nou nog eens uit waarom je voor RAID zou willen kiezen dan?

[ Voor 32% gewijzigd door remco_k op 06-10-2008 15:58 ]

Alles kan stuk.

• djwb
remco_k schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 15:49:
[...]

Meestal wel ja, maar je zal het niet geloven, ik heb diverse voorbeelden gehoord van storingen in RAID sets (HDD tje defect dus) waardoor de RAID set in z'n geheel op z'n plaatje ging en nooit meer wat heeft gedaan. Varierend van hele dure merken tot prulspul.

[...]

Je bent 3000 foto's kwijt door een relatief heel erg simpel en voordehand liggend probleem: een defecte HDD, daar baal je van als een stekker, dat snap ik.
Juist deze reaktie snap ik daardoor totaal niet. 8)7
Een losse USB HDD kost veel minder dan een RAID constructie en is betrouwbaarder als backup...
Leg nou nog eens uit waarom je voor RAID zou willen kiezen dan?
beide vind ik natuurlijk erg. misschien is het gevoel van een brand of eigen toe doen verklaarbaarder dan een Hard disk die het na 1 jaar begeeft. voor het gevoel dan.

de keuze van raid komt dus voort uit het 2 keer kapot gaan van een externe Hard disk zonder dat er vuur of virus in de buurt was kapot ging.
met 2 losse hard disks werken geeft idd de voordelen die jullie zeggen maar weer als nadeel dat ik 2 maal moet syncen.

waarom ik niet bij de eerste keer aan betere backup heb gedacht was omdat ik voor die crash hem wel heb kunnen redden. dit voelt ook stom aan omdat ik het al een hele tijd anders en beter wou opzetten maar financiel technies niet het gunstigs wist te doen 8)7

(wel goed dat ik dit topic heb geopend thnx voor de tips alvast)

[ Voor 11% gewijzigd door djwb op 06-10-2008 16:03 ]

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-02 19:39
Gewoon je foto's op een paar dvd's branden van een goed merk (niet Platinums dus). Deze in doosjes doen en bij familie op een koel/donker plekje bewaren. Geen plastic mapjes, want daar zitten meestal weekmakers in.

[ Voor 16% gewijzigd door Atomsk op 06-10-2008 16:07 ]

_██_
(ಠ_ృ)

• remco_k

remco_k

djwb schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 15:59:
[...]

beide vind ik natuurlijk erg. misschien is het gevoel van een brand of eigen toe doen verklaarbaarder dan een Hard disk die het na 1 jaar begeeft. voor het gevoel dan.
Maar in alle gevallen ben je 3000 foto's kwijt.
Het resultaat is even erg, ongeacht de oorzaak. Toch?
Dat het anders voelt is ondergeschikt aan het gevolg.
de keuze van raid komt dus voort uit het 2 keer kapot gaan van een externe Hard disk zonder dat er vuur of virus in de buurt was kapot ging.
met 2 losse hard disks werken geeft idd de voordelen die jullie zeggen maar weer als nadeel dat ik 2 maal moet syncen.
Nee, eenmaal syncen zoals je nu ook doet en periodiek, zeg eens in de week of 2 weken, zet je de backup schijf even aan, start een backup tool en daarna de backup schijf weer uit. (niet vergeten te controleren of de backup ook daadwerkelijk is gemaakt...)

Alles kan stuk.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

mijn tip is ook inderdaad een externe hd te gebruiken. Koop daar het proggie secondcopy bij en je bent klaar. Ik gebruik dit nu een klein jaartje tot volle tevredenheid.

Als je instellingen goed maakt:

Je zet de externe HD aan > second copy herkent de hd > begint met de profiles die bij deze hd horen.

Ik gebruik zelf sync maar je kan ook simpel copy gebruiken. Zonder dat ik verder iets hoef te doen (behalve de externe hd aanzetten) heb ik een copie van outlook.pst / mijn documenten / itunes muziek map en nog wat andere voorkeursmappen. Daarna gaat bij mij de stroom van de externe hd af zodat ook bij een inslag / kortsluiting deze hd niet mee gaat en mijn backup redelijk zeker is

• djwb
thnx voor de ideen
als het zo'n oplossing wordt zullen het er dus dan 2 moeten worden.
1 die continue aan mijn laptop hang want ik wil mijn foto's + muziek gewoon dagelijks kunnen benaderen.
en daarvan maak ik dan nog een kopie. nog tips hoe ik de schijf het beste bewaar in de kluis ??

[ Voor 11% gewijzigd door djwb op 06-10-2008 16:33 ]

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

djwb schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 16:31:
thnx voor de ideen
als het zo'n oplossing wordt zullen het er dus dan 2 moeten worden.
1 die continue aan mijn laptop hang want ik wil mijn foto's + muziek gewoon dagelijks kunnen benaderen.
en daarvan maak ik dan nog een kopie. nog tips hoe ik de schijf het beste bewaar in de kluis ??
In een anti-statische zak lijkt mij wel een handige oplossing. Verder natuurlijk niet onder 20 kilo zooi >:)

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• remco_k

remco_k

djwb schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 16:31:
nog tips hoe ik de schijf het beste bewaar in de kluis ??
Gewoon in z'n USB case?

Alles kan stuk.

• djwb
en maakt het nog iets uit of ik partitioneer of niet ??

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

djwb schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 16:45:
Zou niet uit moeten maken volgens mij.

• remco_k

remco_k

djwb schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 16:45:
Eh, soms kan je dingen ook zelf uitzoeken he? :)
Natuurlijk moet je een partitie maken, anders valt er ook geen data op te kopieeren.

Alles kan stuk.

• djwb
ja maar jullie hielpen zo snel en makkelijk :D

bedoelde meer meerdere partieties of gewoon 1 grote ;)

• djwb
nog 1 laatste vraagje.

heeft het nog nut de harddisk te bewaren en hem over 3 / 4 maanden nog maals te proberen of ik de gegevens er af kan lezen ??

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:47

painkill

Pain(k)(ill)

djwb schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 14:33:
nog 1 laatste vraagje.

heeft het nog nut de harddisk te bewaren en hem over 3 / 4 maanden nog maals te proberen of ik de gegevens er af kan lezen ??
Werkt hij nu niet, dan gaat hij heus niet vanzelf weer werken, dus dan wordt een nieuwe, of je doet hem RMA, en hoopt er het beste van.

Mijn SNES verzameling!

Pagina: 1