Laptop vindt router opeens niet

Pagina: 1
Acties:

• musje83
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-01 16:24
Beste mensen,

Even korte background-info over hoe mijn probleem (waarschijnlijk) is ontstaan.

- Sinds 2 weken hebben we eindelijk XMS glasvezel internet. Ik woon in een studentenhuis en mijn gang heeft 5 kamers. Een buurjongen, die nu een jaar weg is, had zijn oude Sitecom-router werkend gekregen. In overleg heb ik een SMC Wireless 300N router van mijn werk (Paradigit) meegenomen zodat we konden 'laptoppen'. Ideaal, toch? De sitecom werkte prima.

- Ik koppelde de Sitecom los, installeerde de SMC... niets. Na heel veel proberen, met SMC/XMS helpdesk bellen, eindeloos kabels pluggen en instellingen nalopen gaf ik de moed op. Vanochtend toch maar weer de XMS-kabel in de WAN-poort, en voilá, alles deed het opeens.

- In de router-setup netjes WAP-only ingesteld, daarna WPA-PSK + WPA2-PSK, daarna TKIP+AES, Pre-shared Key aangevinkt en een PassPhrase ingesteld.

- Bij de buurvrouw (Acer laptop, XP + SP2) getest, kwestie van netwerk aanklikken (SMC), key invoeren en gaan met die banaan. Geen problemen en meteen op internet.

- Met mijn eigen laptop (Sony Vaio, XP Pro + SP2, wireless via Sitecom 54G+ Turbo kaartje) ziet hij het netwerk überhaupt al niet. Hij ziet alle omliggende netwerken wel gewoon, maar de SMC die 2 meter verderop staat dus niet.

Heel frustrerend dus! De situatie is dus (nogmaals) als volgt:

- Buurvrouw 1 + 2: Acer laptops met XP + SP2 = geen probleem
- Buurman: MacBook met OSX Leopard: Wireless + kabel = geen probleem
- Buurvrouw 3: Desktop met XP + kabel = geen probleem
- Ik zelf: Desktop met Vista Ultimate x64 + SP1 op Kabel = geen probleem
- Ikzelf: Vaio met XP + SP2: Wireless werkt niet.

Wat kan nu het probleem zijn? Ik heb me helemaal scheel ge-googled. Veel vergelijkbare problemen en oplossingen (wireless inschakelen etc.) gevonden, maar dit specifieke probleem nergens gevonden.

Wie, oh wie?