Toon posts:

[CISCO] Enhanced Object Tracking

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een "probleem" .

Ik wil graag een failover situatie creeren betreft de internet verbinding. Ik heb een Cisco 1841 met twee Fast Ethernet WAN interfaces.

Het is mij gelukt om dmv Tracking IP-Route Reachability een fail over situatie te creeren. Echter wordt er alleen over geschakeld naar de tweede internet verbinding als mijn tracking IP offline is. Als de linkstate van mijn Interface down is wordt er niet overgeschakeld. Dit is wel wenselijk voor het geval een internet modem stuk gaat oid.

Mijn idee is om naast de IP-Route Reachability ook een tracking aan te zetten op mijn interface. Het lukt mij echter niet om een tracking aan te zetten op de IP-Route Reachability en een tracking aan te zetten op mijn Interfaces.

Heeft iemand eerder gehakt met dit bijltje? Is het uberhaubt mogelijk?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2008 14:15 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ja dat kan wel je moet hier even lezen en gewoon wat gaan rotzooien.
http://www.cisco.com/en/U...de_Chapter.html#wp1055293
Je maakt eerst 2 onafhankelijke tracks. Reachabillity en lineprotocol. Die hang je vervolgens weer in een boolean of iets met weights.
http://www.cisco.com/en/U...de_Chapter.html#wp1055865

[ Voor 40% gewijzigd door TrailBlazer op 06-10-2008 15:26 ]

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:46

Kabouterplop01

chown -R me base:all

HSRP gebruiken geen optie? met een track regel dat zodra een interface down gaat de andere interface een hogere prio krijgt?

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Dat doet de TS al alleen de TS wil op basis van 2 variabelen besluiten of die over moet schakelen.

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

filteren op syslog message dat een 'line protocol down' geeft; action decrement 50; "line protocol up" actio increment 50.
voorwaarde is wel je logging level etc

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Niet zo moeilijk doen je kan tracken op ip reachabillity en op line protocol status tegelijkertijd. Tracken op loglvls kan niet eens afaik.

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

hehe anders zou ik het toch niet melden ;)
Maar wellicht is de ip reachability wel efficienter. Ik vermoed wel dat je een triggered protocol nodig hebt om de snelheid van schakelen optimaal te houden, vandaar ook mijn mening over link down state; dat is bijna instant ...
Ik bedoelde niet tracken op het loglvl zelf, maar dat je loglevel hoog moet staan om daadwerkelijk de link te zien down gaan.

[ Voor 91% gewijzigd door Kabouterplop01 op 08-10-2008 20:41 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

kan jij me dan eens laten zien hoe je een tracking doet op een log want ik kan het nergens vinden.

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06-2025
Dat lijkt mij inderdaad ook wel eens leuk om te zien, want ik heb er ook nog nooit van gehoord. Kom er maar in Ploppie! ;)

[ Voor 12% gewijzigd door brederodekater op 09-10-2008 15:44 ]

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik weet niet of je er wat aan hebt (anders was Trailblazer er al mee gekomen denk ik). Maar VRRP niets voor je?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

HSRP (Vrrp ook denk ik) kunnen hun prioriteit verlagen als er een bepaald tracked object down of up is. Een tracked object kan je weer nesten met andere tracked objects. Je kan dan allemaal rare dingen gaan doen zoals indien die response tijd te laag wordt naar een bepaalde webserver dna verlaag ik mijn prio zodat de andere router de active default gateway wordt.

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

zoiets:

standby X track bla decrement 100 (Deze moet in je default interface van je HSRP config komen en waarbij de X de HSRP groep is)

track bla stub-object
default-state up

event manager applet HSRP
event syslog pattern "Line protocol on Interface XXXX, changed state to down"
action track set bla state down

event manager applet HSRP
event syslog pattern "Line protocol on Interface XXXX, changed state to up"
action track set bla state up

[ Voor 5% gewijzigd door Kabouterplop01 op 10-10-2008 09:44 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Leuke CCIE oplossing dit. :)

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

Glad that i could help if it was ment as a compliment :)

Share the knowledge plz :P

Complexe materie die eventmanager.

• freedzed6
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-03 17:45
eerder suffe CCNP oplossingen! Zo hoog dravend is dit zeker niet! Een kind kan zowat de was doen met gewoon prioriteiten aan te passen en een switch over te creeeren.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Dit is echt onzin. Mischien heb jij het toevallig een keer gebruikt zien worden maar mainstream CCNP niveau is dit echt niet. Veel verder dan een interface tracken is vaak niet nodig. Nested tracks maken komt al zelden voor denk ik zo en al helemaal niet met een eventmanager. Gewoon puur omdat de noodzaak er zelden is.
Pagina: 1