[W2003] File in use by another program

Pagina: 1
Acties:

• Furinax
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-10-2025

Furinax

It'll only hurt until you die

Topicstarter
Beste Tweakers,

Op 1 van de applicatieservers bij mijn werkgever worden elke dag duizende bestanden geplaatst/verwijderd door een geautomiseerd proces. Nu zijn er een aantal van deze files "in use by another program".

Deze bestanden worden niet vastgehouden door een gebruiker/programma vanaf het netwerk.
Sysinternals Process Explorer kan ook niet aangeven wie of wat de bestanden vast houd.
Heb mezelf eigenaar gemaakt. Kan de Security etc. gewoon bekijken en wijzigen.
Hernoemen gaat niet

Via google kwam ik bij tools zoals Unlocker (http://ccollomb.free.fr/unlocker/), maar deze geven ook aan dat de file niet vast word gehouden.

Nu hebben we dit eerder gehad en een reboot heeft het probleem opgelost, maar deze server is bedrijfskritisch. Weet iemand toch een manier om te zien wie de bestanden lockt en hoe je de lock ongedaan kan maken zonder te herstarten?

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Is er een virusscanner op de server aanwezig?
Zo ja, exclude de betreffende map dan eens als test.

Heb al eens gehad dat de virusscanner een gespooled document lockte en zo de printerspooler om zeep hielp :)

[ Voor 16% gewijzigd door arjants op 06-10-2008 11:17 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• Furinax

Furinax

Topicstarter
arjants schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 11:16:
Is er een virusscanner op de server aanwezig?
Zo ja, exclude de betreffende map dan eens als test.

Heb al eens gehad dat de virusscanner een gespooled document lockte en zo de printerspooler om zeep hielp :)
Goed punt. Virusscanner :-)
Map in de exclude list gegooit. Maakte niet uit.
Heel de virusscanner gedeinstalleerd. Ook geen effect.

Staat Mcafee VirusScan EnterPrise 8.0.0 op die word bijgewerkt via een EPO server.

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 15:13
Of even Handle proberen misschien dat die het proces wel kan ontdekken.

[ Voor 59% gewijzigd door pennenlikker op 06-10-2008 11:36 ]

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• Furinax

Furinax

Topicstarter
pennenlikker schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 11:35:
Of even Handle proberen misschien dat die het proces wel kan ontdekken.
Op de site die je hebt gelinkt staat "You can also get a GUI-based version of this program, Process Explorer, here at Sysinternals."
In mijn OP heb ik al laten weten dat ik Process Explorer heb gebruikt, maar dat deze ook geen handles liet zien. Zal het voor de zekerheid nog wel even proberen met deze tool.

edit:
Dat is genieten. De zip file bestaat niet meer op de sysinternals site en als je het in google gooit kom je elke keer weer op die site uit. Kan het dus (nog) niet proberen.

[ Voor 14% gewijzigd door Furinax op 06-10-2008 11:49 ]

• pennenlikker
Furinax schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 11:40:
[...]

Op de site die je hebt gelinkt staat "You can also get a GUI-based version of this program, Process Explorer, here at Sysinternals."
In mijn OP heb ik al laten weten dat ik Process Explorer heb gebruikt, maar dat deze ook geen handles liet zien. Zal het voor de zekerheid nog wel even proberen met deze tool.

edit:
Dat is genieten. De zip file bestaat niet meer op de sysinternals site en als je het in google gooit kom je elke keer weer op die site uit. Kan het dus (nog) niet proberen.
Ja idd :S vreemd soms wil het wel helpen een niet gui versie van een programma te gebruiken maarja als ie zelf van de ms site is afgehaald, zal het niet veel meer waarde bieden aan proc explorer :P

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• Furinax

Furinax

Topicstarter
Even in de tools map gezocht en handle.exe gevonden. Ook handle geeft geen process aan die de bestanden vast houd.

• pennenlikker
Nou deze dan :)

Wel vreemd, dan zal het waarschijnlijk geen proces zijn die dit bestand vast houd.

Kunnen ook andere dingen zijn:

Cannot delete file: Access is denied
Cannot delete folder: There has been a sharing violation
Cannot delete file: It is being used by another person or program
Cannot delete folder: Make sure the disk is not full or write-protected and that the file is not currently in use.

[ Voor 9% gewijzigd door pennenlikker op 06-10-2008 12:24 ]

• Furinax

Furinax

Topicstarter
Tool geprobeerd. geen succes. Het lijkt alsof NTFS zelf denkt dat de files nog worden vastgehouden.

[ Voor 3% gewijzigd door Furinax op 06-10-2008 12:30 ]

• pennenlikker
Heb nog een linkje voor je :P
De indexing service herstarten of stoppen.

En anders zou ik het zo 1 2 3 ook niet weten.

• Furinax

Furinax

Topicstarter
pennenlikker schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 13:55:
Heb nog een linkje voor je :P
De indexing service herstarten of stoppen.

En anders zou ik het zo 1 2 3 ook niet weten.
Indexing service staat uit en disabled. Standaard onder Windows 2003 }:O
Ben bang dat die reboot toch moet gebeuren ;(

[ Voor 16% gewijzigd door Furinax op 06-10-2008 14:02 ]

• pennenlikker
ja ben bang van wel, wat ook zou kunnen is dat de map nu is geexclude in je virus scanner en het vanaf nu niet meer doet :)
Wat ook nog kan is dat er misschien een virus of malware progje is die dit veroorzaakt, dus even scannen met mcafee en met hitmanpro.

• Furinax

Furinax

Topicstarter
pennenlikker schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 16:34:
ja ben bang van wel, wat ook zou kunnen is dat de map nu is geexclude in je virus scanner en het vanaf nu niet meer doet :)
Wat ook nog kan is dat er misschien een virus of malware progje is die dit veroorzaakt, dus even scannen met mcafee en met hitmanpro.
Zo, daar zijn we weer.
Server gereboot. Heb 2 van de 3 files weg kunnen gooien. 1 file staat nog steeds vast.
Hitmanpro op een server installeren? no tnx. Geen tryware (NOD32 etc.) op mijn server. Wil em graag stabiel houden :)
We hebben bij Mcafee ook de spyware addon. Lijkt me voldoende.

• pennenlikker
Furinax schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 09:53:
[...]

Zo, daar zijn we weer.
Server gereboot. Heb 2 van de 3 files weg kunnen gooien. 1 file staat nog steeds vast.
Hitmanpro op een server installeren? no tnx. Geen tryware (NOD32 etc.) op mijn server. Wil em graag stabiel houden :)
We hebben bij Mcafee ook de spyware addon. Lijkt me voldoende.
Gaat prima hoor ;)
NOD32 zou ik inderdaad even uitvinken ja.

Pagina: 1