Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gevoeligheid Microfoonversterker

Pagina: 1
Acties:

• pepF
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-08 22:35
Beste Tweakers,
Ik heb een AOM-6738P microfoon met versterker volgens dit schema:
Afbeeldingslocatie: http://pepijnfens.files.wordpress.com/2008/10/versterker1.jpg?w=256
Nu heb ik voor de condensatoren 1,2 en 3 3.3 uF gekozen. Ik ben zelf niet zo thuis in het "lezen" van de schema's zelf, en heb voor de rest het schema gewoon op een plaatje gesoldeerd.
Bij het analyzeren van het signaal (Arduino + Processing) merk ik echter dat de mic niet gevoelig genoeg is voor zacht geluid en dergelijke.

Ik vroeg me af of ik onderdelen in de stroomkring kon aanpassen\vervangen om de microfoon gevoeliger te maken voor zachte geluiden. Ik zat zelf te denken aan de condensatoren, omdat hiervoor geen vaste waarden staan, maar ik weet niet wat het effect hiervan zal zijn. Ik denk dat iemand me hier wel mee kan helpen O-)

[ Voor 4% gewijzigd door pepF op 06-10-2008 10:38 ]

Pepf's Blob

Verwijderd

De condensators hebben geen enkele invloed op de gain.
Je vertelt niet om welke microfoon het gaat>zal wel electret zijn, als ie met weerstandje
van stroom wordt voorzien.
Je zou dat weerstandje van 10 Kohm kunnen verhogen naar 47 Kohm.
Kom je dan nog steeds gain tekort, dan kun je 2traps versterker met torren overwegen of je neemt 1 lownoise opamp.

• pepF
De microfoon is een AOM-6738P, en hier is een datasheet

Als je zegt dat ik een van de weerstandjes van 10K zou kunnen vervangen door een van 47 K, kun je je dan specificeren? Er zitten namelijk 3 weerstandjes in van 10 K.

Blijft het uitgangssignaal hierdoor wel onder de 5V? V+ is trouwens bij deze schakeling ook 5V

Pepf's Blob

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 19:04:
De condensators hebben geen enkele invloed op de gain.
Je vertelt niet om welke microfoon het gaat>zal wel electret zijn, als ie met weerstandje
van stroom wordt voorzien.
Je zou dat weerstandje van 10 Kohm kunnen verhogen naar 47 Kohm.
Kom je dan nog steeds gain tekort, dan kun je 2traps versterker met torren overwegen of je neemt 1 lownoise opamp.
Als je R1 nu 10K hebt gekozen, staat over de microfoon waarschijnlijk ca. 0.9V? Dit mag 1.5 zijn. Daarvoor heb je een 5.13K weerstand nodig. Je kunt beter iets hoger nemen, dus ga voor 5.6K, dan zit je safe.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• pepF
ok dat ga ik eens proberen :-), de uitgangsspanning wordt hierdoor niet meer dan 5V hoop ik? Dat zou niet helemaal gezond zijn voor arduino..

Pepf's Blob

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

PepijnFens schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 18:09:
ok dat ga ik eens proberen :-), de uitgangsspanning wordt hierdoor niet meer dan 5V hoop ik? Dat zou niet helemaal gezond zijn voor arduino..
Als je V+ niet meer dan 5V is, wordt de uitgansspanning dat ook niet natuurlijk.

Maar kan zo'n aduino wel analoge signalen rondom 0V verwerken? Want door C3 is de uitgang wel DC ontkoppeld, dus rondom 0V.

[ Voor 15% gewijzigd door Gwannoes op 08-10-2008 09:13 ]

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

En... PepijnFens, al wat geprobeerd?

Pagina: 1