Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Vista] Kan ik deze mappen en .cab files verwijderen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben mijn laptop eens flink aan het updaten, schoonmaken en zo veel mogelijk ruimte creeeren dmv alles wat onnodig is te verwijderen.
Nu kom ik op de C: een aantal mappen tegen wat naar mijn inziens te maken heeft met update bestanden van Vista, zitten ook taal mapjes in en een paar mappen met dit soort bestanden: windows6.0-kb935509-X86.cab
De vraag is, weet iemand of ik deze bestanden veilig kan verwijderen? Als deze mapjes weg kunnen is het toch goed voor een 1GB extra ruimte.

Buiten dit om... zijn er nog meer "dingen" die ik kan doen om meer schijfruimte te creeeren? Schijfopriuming, onnodige programma's etc zijn allemaal al nagekeken, de tijdelijke update files van Vista SP1 is ook al verwijderd evens als de andere update files.

Om te zien om welke bestanden het gaat, kijk even op de printscreen.

Alvast bedankt,

Dave

Afbeeldingslocatie: http://img395.imageshack.us/img395/1951/screenprintcy7.th.jpg

Verwijderd

De mappen op je screenshot heb ik niet maar wel een andere "tip" om ruimte vrij te maken.

Als je toch niet van plan bent om SP1 te verwijderen kan je ongeveer 1Gb aan ruimte vrij maken.
Ga naar C:\Windows\System32\vsp1cln.exe en start die file, er zal een dos scherm verschijnen met de melding dat dit SP1 permanent maakt en of je door wil gaan.
Ik ging van 7.614Gb vrije ruimte naar 8.564Gb vrije ruimte op C.

Dit werkt ook met een geslipstreamde SP1 aangezien ik dat ook heb.
http://www.winvistaclub.com/f16.html

Als je de hibernate/slaapstand functie niet gebruikt kan je die in Vista niet 1,2,3 uitzetten net als in XP. Maar aangezien de hibernate file de grote heeft van je interne geheugen is die file in Vista vaak 2Gb of meer.
Als je de slaapstand toch niet gebruikt kan je die ruimte wel beter gebruiken.

Ga naar start en typ in het zoekveld "cmd <enter>" (zonder " "), in de dosbox typ je
powercfg hibernate off <enter>
Hierna zal de "hiberfil.sys" van je C schijf verdwenen zijn en de slaapstand niet meer te gebruiken. Maar wel weer een paar GB niet gebruikte ruimte vrij.

Verwijderd

Topicstarter
Hai Gero,
Bedankt voor je reply!
Ik heb inderdaad al de SP1 files verwijderd. Ietwat op een andere manier, maar komt opzich op hetzelfde neer.
Scheelt inderdaad weer een hoop ruimte.

Wat de slaapstand betreft, dat je die files kunt verwijderen, was ik ook van op de hoogte.
Echter weet ik niet of dit ook weer "terug gezet" kan worden... indien ik die sluimer/slaapstand wel eens wil gebruiken.
Kon er op internet ook niet 1-2-3 iets op vinden.
Wat denk/weet jij? Zijn die slaap...files ook weer terug te zetten op een of andere manier? Of maakt Vista deze weer opnieuw aan als je de slaapstand gaat gebruiken?

Verwijderd

Met "powercfg hibernate on" in een command venster is de slaapstand weer ingeschakeld ;)