[P5VD2-VM SE] Matig performerend systeem

Pagina: 1
Acties:

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:01
Ik heb afgelopen zaterdag een "upgrade" gedaan, omdat m'n oude systeem toch een beetje mankementen begon te tonen. De upgrade bestond uit een CPU (Dualcore E2180+ van Intel), een moederbord (Asus PV5D2-VM SE) en 2gb geheugen (merk kan ik even niet gauw op komen). Even geen geld voor een GPU dus die komt de volgende maand wel. Nu draai ik dus alles onboard, van geluid tot video, wat mijn inziens geen probleem moet opleveren, want daar zijn ze immers voor, om gebruikt te worden.

Nu is het zo dat het systeem veel rotter draait dan m'n oude setup, muziek begint te stotteren en de app waar ik naar switch laadt traag bij een alt-tab, tabbladen in FF doen er even over om te laden als ik tussen ze switch en bijvoorbeeld het "Save password" balkje bovenin komt met 2 fps naar beneden.

Het is een verse windows (XP) installatie met alle updates die er zijn, en het enige wat tot nu toe geinstalleerd is zijn FF, Thunderbird en Winamp, alsmede de drivers op de Asus CD.

Het probleem deed zich ook al voor voordat ik de drivers van de Asus CD erbij had gepakt. Ik kan me vaag nog iets herinneren van "vroeger" dat ik een bijna soortgelijk probleem in de BIOS had opgelost, maar ik kon niet echt wijzer worden in deze BIOS, noch kan ik herinneren wat het probleem toen precies was. Google helpt me ook niet echt verder, termen als "Windows stutter", "windows lag" geven mij niet echt een resultaat waar ik wat mee kan aangezien deze alleen over audio problemen lijken te gaan, en niet over het totaal beeld.

Wat zou ik nog kunnen ondernemen?

rm -rf ~/.signature

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als het nieuwe systeem meer mankementen vertoont dat de oude, zou je bijna denken dat je voeding aan het doodgaan is.

Hij trok het vorige systeem al niet, en het nieuwe al helemaal niet.

Ik zou daar even een blik op werpen, anderzijds kan je ook te maken hebben met een DOA prooduct.

Ey!! Macarena \o/

• bakakaizoku
RaZ schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 00:21:
Als het nieuwe systeem meer mankementen vertoont dat de oude, zou je bijna denken dat je voeding aan het doodgaan is.

Hij trok het vorige systeem al niet, en het nieuwe al helemaal niet.

Ik zou daar even een blik op werpen, anderzijds kan je ook te maken hebben met een DOA prooduct.
Wellicht lag het aan mijn verwoording, maar met niet trekken bedoelde ik de software welke ik draaide, die werd ook steeds veeleisender. De voeding had ik toendertijd al gekocht (ver na het vorige mobo + cpu) met het oog op eventuele hardware upgrades, dus die kan nog wel door. Daar komt ook nog bij dat ik helemaal geen PCI kaarten ea. erin heb zitten, dus zou het mobo al genoeg moeten hebben aan een kwart van de PSU z'n capaciteiten. Ik durf de PSU eigenlijk wel uit te sluiten.

rm -rf ~/.signature

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-05 22:52
Misschien gebruikt de integrated graphics heel veel geheugen? Kan je ergens instellen hoeveel gebruikt mag worden?

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Heb je wel de laatste drivers geinstalleerd? Lage fps e.d. is vaak brakke of geen video drivers.

Mijn rig

• bakakaizoku
Basekid schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 09:21:
Misschien gebruikt de integrated graphics heel veel geheugen? Kan je ergens instellen hoeveel gebruikt mag worden?
Hij gebruikt vzviw maar 256mb, dat zou dus geen invloed mogen hebben.
marko77 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 09:25:
Heb je wel de laatste drivers geinstalleerd? Lage fps e.d. is vaak brakke of geen video drivers.
Ik heb de drivers van de CD geinstalleerd, ik zie net echter wel bij een driverscan dat ik een aantal outdated drivers heb dus dat zou het kunnen zijn. Ik zal ze eens updaten en het resultaat posten.

edit: Het lijkt er inderdaad op dat dat de bottleneck is geweest, ik ga eens een dagje testen en kijken of het inderdaad opgelost is.

[ Voor 8% gewijzigd door bakakaizoku op 06-10-2008 10:33 ]

rm -rf ~/.signature

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef anders eens even specs van het oude systeem waar je het mee vergelijkt...
Basekid schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 09:21:
De hoeveelheid dat het gebruikt is niet zo relevant, de bandbreedte wel...

Dit bord heeft een Via P4M890 chipset dat allereerst maar een single channel geheugencontroller heeft; dat moet vervolgens nog met de integrated videocontroller gedeeld worden :o

Het is dus wel degelijk van zware impact op je performance.

In het beste geval heb je er PC5300 DDR2 in zitten. Dat levert - inderdaad - 5333MB/s op. Deel dat door twee en je houdt ongeveer 2700MB/s over voor je CPU.

Een E2180 heeft een 200MHz, quad pumped, 64b FSB wat dus 6400MB/s verwerkt. Voor ideale performance wil je minimaal evenveel geheugenbandbreedte. Met deze setup heb je inderdaad maar zo'n 41.5% daarvan.

Met zo'n gecastreerde CPU is het geen wonder dat je performance niet optimaal is, en sowieso presteert deze Via chipset aanmerkelijk slechter dan AMD/Intel/nVidia/SiS concurrenten...

Daar komt ook nog eens bij dat de UniChrome integrated VGA notoir slechte drivers heeft. Dat helpt ook niet.

Zeker als je vorige setup wel dual channel RAM had, een beter chipset en een losse videokaart zou het goed kunnen dat dat daadwerkelijk beter presteerde dan deze, ook al was de CPU op papier trager.

Als je een losse PCIe videokaart neemt kun je integrated VGA uitschakelen. Dat scheelt al stukken, want dan kom je op 83% van je ideale bandbreedte. Maar 83% is nog geen 100% en je houdt de slechte performance van deze Via chipset.

Zelfs als budgetsysteem was dit bord niet ideaal geweest, maar voor iedere "upgrade" is het een regelrechte miskoop. Het zal vast goedkoop geweest zijn, maar voor EUR 50 kun je ook borden met i945G chipsets kopen. Die bieden wel dual channel RAM aan en goede performance op de memory controller, waardoor je na het plaatsen van een losse PCIe kaart maar een paar procent onder zou moeten doen voor een duur modern chipset.

Oslik blyat! Oslik!

• bakakaizoku
dion_b schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 14:04:
Geef anders eens even specs van het oude systeem waar je het mee vergelijkt...
Dat betrof een AMD XP1300+ met 2x 512mb plankjes en een ASRock Mobo (K7VTA4 PRO).. Het probleem lijkt me in ieder geval opgelost te zijn door die drivers te updaten.

En qua videoperformance maakt het mij niet zoveel uit, ik game weinig op de PC (afgezien van wat Sam & Max ed.) maar doe meer aan audiobewerking en webdevelopment. Ik heb in ieder geval geen last meer van lag gehad, dus wat dat betreft is het opgelost met de videodrivers te updaten. Ik had uiteraard beter kunnen kopen voor meer geld, maar voor wat ik doe is het een hele vooruitgang :)

rm -rf ~/.signature

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Videodrivers van de UniChrome zijn inderdaad een heikel punt, iig goed dat daar wat aan doen de boel werkbaar heeft gekregen. Dit topic zou wel eens voor anderen met dezelfde chipset en default Asus drivers vanaf de CD nuttig kunnen zijn :)

Sowieso altijd een goed idee om de drivers die je vanaf CDs installeert te updaten met het nieuwste dat van de site van de chipfabrikant (in dit geval www.viaarena.com) te updaten.

Let wel dat die performancehit die ik beschreef puur en alleen gold voor de CPU, videoperformance is een verhaal apart (en is idd ook bagger), maar dat is algemeen eigen aan IGPs.

Trouwens, er bestaat geen AthlonXP 1300+. De "+" aanduiding kwam er pas vanaf de 1500+ (die voor de "duidelijkheid" wel op 1333MHz draaide). De Thunderbird Athlons tem 1400MHz hadden gewoon de snelheid erachter.

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 06-10-2008 15:56 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

zelfde bord hier en draait als een zonnetje

inhoud 1,6ghz celly conroe singel core.
2g 667 (kan je gewoon selecteren in de bios)
Losse vga kaart. ati 2600pro

Ik had eerst het zelfde probleem .
Dit komt door het geluids kaart (staat bij mij uit) (misschien wel de drivers ook cd gebruik)
Geluid word via hdmi gelevert van mij ati 2600pro
Oja ik gebruik niet de ide drivers van via .

Verder singel channel is geen probleem.
En zo veel power gebruik de onbourd ook niet van de share geheugen.
De echte hit via de vga zal zijn als je video films gaat kijken.
Pagina: 1