Toon posts:

SLI opstelling met verschillend geheugen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik mijn computer kocht, heb ik er rekening mee gehouden dat ik er later m.b.v. SLI een extra videokaart in kon zetten. De tijd is gekomen om mijn ASUS EN8600GT Silent 256 MB kaart uit te breiden. De eerste is nu kapot en terwijl hij opgestuurd wordt naar ASUS voor garantie wil ik alvast een nieuwe kopen om de andere er later bij in te zetten.

Maar nu heb ik een paar vraagjes:

De oude kaart heeft 256 MB geheugen. maar nu zie ik dat ze ook een identieke kaart te koop hebben, maar dan met 512 MB geheugen. Deze is nog geen tientje duurder. Kan ik deze gebruiken naast mijn 256 MB kaart?

Daarnaast heb ik tijdens het uitzoeken van mijn computer niet zo goed aan de voeding gedacht. Deze kan 420 W leveren. Volgens mij is dat niet genoeg voor een SLI opstelling. Wat zou een goede voeding zijn?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zo ver ik weet moeten beide kaarten de zelfde textures laden, en zal het geheugen dus niet hoger zijn dan de gene met het minste geheugen. Je SLI zal dus voor beide kaarten maar 256MB gebruiken.

Ey!! Macarena \o/

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 23:56:

De oude kaart heeft 256 MB geheugen. maar nu zie ik dat ze ook een identieke kaart te koop hebben, maar dan met 512 MB geheugen. Deze is nog geen tientje duurder. Kan ik deze gebruiken naast mijn 256 MB kaart?
Ja, maar dan zul je maar 256MB van de 512-kaart kunnen gebruiken.
Wat zou een goede voeding zijn?
Je zou eens een kijkje kunnen nemen in Welke voeding heb ik nodig? Deel 20

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Geheugen zou geen probleem mogen zijn, het is de grafische core die moeilijk gaat doen.

En een 8600GT trekt bijna geen stroom, aangezien hij z'n stroom uit het PCI-slot trekt en geen aparte 6 pins pci-e stekker nodig heeft.

Voor je voeding: Welke voeding heb ik nodig? Deel 20
Hij moet het wel gewoon kunnen trekken als het een A-merk voeding is. Ik trek met een 8800GT sli setup inclusief overkloks 330W onder volledige belasting.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-05 17:14

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Als je je voeding gaat vervangen om SLI mogelijk te maken, zou ik er toch maar eens ernstig over gaan denken gewoon een nieuw (low/mid-end) videokaartje te kopen. Kost minder en presteert beter.

Verwijderd

Ach, neem gewoon de goedkoopste HD3850 die je kan vinden en verkoop je ge-RMA'de 8600GT wanneer hij terug komt; voor hetzelfde geld heb je dan minder gezeur en meer prestatie. 420W zou dan ook genoeg moeten zijn.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik moet zeggen dat beide vragen te beantwoorden zijn met google. Ik zal je even te hulp schieten:
Can I mix and match graphics cards with different sizes of memory?
While it is not recommended, NVIDIA does offer this flexibility using Coolbits. When purchasing a second graphics card, you should try to match the memory size so that you are ensured full value and performance from your purchase. For example, if your first card is a GeForce 6600 GT with 128MB of memory, you should purchase a second GeForce 6600 GT with 128MB of memory. However, using Coolbits (value set to 18), you can force both of the cards to use the lower of the two memory sizes and operate together in SLI mode. When dissimilar memory sizes are enabled to work together using Coolbits, the effective memory size for each card becomes the smaller of the two memory sizes. Instructions to enable this feature can be found here.
Dus ja, het kan. De bron kan je hier vinden.

Wat betreft je tweede vraag - die is niet te beantwoorden zonder je volledige systeemspecs en is bovendien een vraag die thuis hoort in Welke voeding heb ik nodig? Deel 20.

Hoop je zo geholpen te hebben :)

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-05 22:40
Ik denk eigenlijk niet dat die voeding een probleem is mits hij van een A-Merk is en je geen 8 harddisks in je pc hebt zitten.
Maar post idd even je volledige specs.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik ga nog even nadenken over wat ik ga doen. De kaart met 512 MB VRAM laat ik maar gaan, als ik het extra geheugen toch niet kan gebruiken en ik er ook nog extra instellingen voor moet gaan aanpassen levert dat alleen maar extra moeite op.

Dan wordt het dus kiezen tussen een extra 256MB kaart, of een hele nieuwe en de oude verkopen. 256 MB is best laag aan het worden, dus ik neig ernaar om een nieuwe te kopen.

Als ik het zo lees zou de voeding in SLI opstelling geen probleem moeten zijn.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:12
Je zult die SLI (lijkt mij) voor gaming willen, daar zijn dit gewoon niet de kaarten voor, ook niet met SLi.

http://www.firingsquad.co...00_gts_preview/page17.asp

Zelfs de oude 8800GTS 320MB verslaat de 8600GTs in SLI in veel games.

Verwijderd

Paprika schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 08:53:
Je zult die SLI (lijkt mij) voor gaming willen, daar zijn dit gewoon niet de kaarten voor, ook niet met SLi.

http://www.firingsquad.co...00_gts_preview/page17.asp

Zelfs de oude 8800GTS 320MB verslaat de 8600GTs in SLI in veel games.
Die review gaat volgens mij over 8600GTS in SLi en niet 8600GT in SLi. ;)
Maar voor de rest ben ik het met je eens die videokaart is gewoon veel te langzaam zelfs in SLi.
Je kunt inderdaad nu beter een videokaart kopen van de nieuwste generatie.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 00:03:
Ach, neem gewoon de goedkoopste HD3850 die je kan vinden en verkoop je ge-RMA'de 8600GT wanneer hij terug komt; voor hetzelfde geld heb je dan minder gezeur en meer prestatie. 420W zou dan ook genoeg moeten zijn.
Zou ik ook doen, alleen neem de HD4670 in plaats van de HD3850. Deze presteert ongeveer hetzelfde (meestal iets beter) en is van een nieuwere serie.

specs

Pagina: 1