ModBot afwijking vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Wordt mijn ModBot afwijking ook groter als een -1 naar -2 gemod wordt door een PowerMod? Of geld alleen de expert mod vergelijking, die kunnen namelijk ook geen -2 geven dus dan hoef ik me nergens druk over te maken... maar ik kom al zo akelig dicht in de buurt van de 0.4 (0,34 op basis van 34 moderaties die gecheckt zijn ofzo) Ik vind het erg moeilijk om onder de 0,4 te blijven maar misschien ligt het ook aan het feit dat ik zelf nog moet wennen aan het nieuwe moderatie systeem. Is het zo dat als ik maar genoeg modereer dat mijn ModBot-afwijking gemiddelde dan vanzelf lager wordt? In de FAQ staan wel tips, zoals het modden van normale reacties, maar soms kom ik gewoon zo'n halve gek tegen die echt een -1 verdient en die vervolgen doodleuk door een expert op 0 gezet wordt.

Zou er een melding kunnen komen bij een afwijking van 0,35 dat je de FAQ nog es moet lezen en dit forum moet raadplegen zolang je in aanmerking wil komen voor expert modstatus?

Ik probeer namelijk niet te papegaaien en probeer objectief een reactie te beoordelen naar mijn beste geweten, ik ben niet compleet n00b, loop al een tijdje mee hier, maar dit ModBot gebeuren is echt wennen.

Heeft iemand nog andere tips hoe ik zonder te papegaaien toch mijn ModBot-afwijking wat omlaag kan krijgen? Ik heb uiteraard gesearched in dit forum op ModBot maar kwam nix tegen dat mijn vraag beantwoordde.

Tevens wil ik ook gewoon mijn eigen moderatie visie blijven hanteren, ik zie bijvoorbeeld veel vaker een reply als meerwaarde terwijl de experts dat dan weer niet vinden (is een afwijking van 1) en ik durf dus al helemaal geen +2 uit te delen want stel dat er een expert langs komt die het maar een matige reactie vind en em op nul modereert....

Ik weet dat dit uitvoerig in de ModFaq staat, heb em al 3 keer doorgelezen, maar ik kan het eenduidige beleid zoals het in de FAQ staat niet terug vinden in de praktijk van het modden. Het lijkt ook wel alsof veel mensen alles maar op nul modereren om zo hun ModBot-afwijking te verkleinen. (Maar daar stond hier al een topic over)

EDIT: Ik vond dit niet in het klachten loket thuis horen want ik heb geen eigenlijke klacht (NOG) maar meer een persoonlijke vraag. Als botoo anders ordeelt mag die van mij de topics mergen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ulysses op 05-10-2008 23:58 . Reden: Waarom niet in Klachtenloket ]

Het leven is als koffie: heel lekker, maar veel te duur en zo weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online
Hier een voorbeeldvan wat ik op +2 vind thuishoren en ook zo gemod heb, maar wat me strax waarschijnlijk weer een afwijking gaat opleveren omdat 23 andere moderators het maar +1 vinden ... sorry, ik weet dat dit in het kleine mismoderatie topic hoort maar dit was even een voorbeeld om te illustreren dat meer mensen bang zijn blijkbaar om +2 uit te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Je krijgt geen grotere afwijking als een PowerMod een reactie op -2 zet. Wat betreft het modereren... prima dat je in ieder geval de insteek hebt om correct te modereren d:)b Dat is waardevoller dan iemand die met gemak binnen de grenzen van de ModBot blijft maar als een schaap achter de rest aanloopt. Je zegt dat je afwijking gebaseerd is op 34 moderaties. Dat is vrij weinig. Bij een klein aantal moderaties zul je sneller een grote afwijking hebben. Als je meer reacties mod, dan zou bij fatsoenlijk modden je afwijking wel iets moeten dalen. Ik kom zelf nauwelijks boven de 0,1 uit, terwijl ik niet bang hoef te zijn voor de ModBot met een Pro-status, en mismods probeer te corrigeren.

Verder, het mismodtopic is een bijzonder handige tool om je afwijking te verkleinen door er een aantal Pro-mods overheen te laten gaan. Daarbij kun je een hoop leren van andermans visie op de moderatie :) Zelfde geldt voor de +2's die je niet durft te geven. Als je ze op 0 ziet staan, of op +1, meldt ze dan gewoon eens in het mismodtopic en kijk wat de rest er van denkt. Zeker voor potentiële +2's is dat wenselijk, aangezien ze vrij weinig voorkomen.
Aangezien je nog moet wennen aan het systeem zou ik gewoon vrolijk doorgaan met modden, eventueel eens je expert-status kwijtraken en gewoon meedoen in TMF. Dan zul je denk ik vanzelf je afwijking beperkt houden.

Mocht je onverhoopt eens je rechten kwijtraken kun je natuurlijk altijd aan botoo vragen om ze weer aan te zetten. Ik denk dat men hier graag je rechten weer aanzet als je gewoon je best doet en volgens de FAQ mod.

Wat betreft die reactie die je daar post: dat lijkt me een goede kandidaat voor de +2, echter, ik weet bijzonder weinig van die materie waardoor ik deze niet mod. Maar wellicht dat iemand anders hier nog iets over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 13:44

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Ulysses schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 23:09:
Wordt mijn ModBot afwijking ook groter als een -1 naar -2 gemod wordt door een PowerMod? Of geld alleen de expert mod vergelijking, die kunnen namelijk ook geen -2 geven dus dan hoef ik me nergens druk over te maken...
Door powermods gefixeerde scores tellen niet mee, en om een score op -2 te zetten wordt deze altijd gefixeerd, daar hoef je je dus niet druk om te maken.
maar ik kom al zo akelig dicht in de buurt van de 0.4 (0,34 op basis van 34 moderaties die gecheckt zijn ofzo) Ik vind het erg moeilijk om onder de 0,4 te blijven maar misschien ligt het ook aan het feit dat ik zelf nog moet wennen aan het nieuwe moderatie systeem. Is het zo dat als ik maar genoeg modereer dat mijn ModBot-afwijking gemiddelde dan vanzelf lager wordt? In de FAQ staan wel tips, zoals het modden van normale reacties, maar soms kom ik gewoon zo'n halve gek tegen die echt een -1 verdient en die vervolgen doodleuk door een expert op 0 gezet wordt.
Meer modden. En daar zit direct ook het probleem van de modbot want papegaaien modden ook veel. Niet alleen de 'fouten' modden, maar gewoon hele artikelen.
Zou er een melding kunnen komen bij een afwijking van 0,35 dat je de FAQ nog es moet lezen en dit forum moet raadplegen zolang je in aanmerking wil komen voor expert modstatus?
Het feit dat je dan wordt terug gezet van 'expert' naar 'actief' zou voldoende moeten zijn... En als normale modder kun je tot 0,7 afwijken, dus voor jou is er nog niets aan de hand.
Ik probeer namelijk niet te papegaaien en probeer objectief een reactie te beoordelen naar mijn beste geweten, ik ben niet compleet n00b, loop al een tijdje mee hier, maar dit ModBot gebeuren is echt wennen.
Gewoon negeren die modbot. Mod naar eer en geweten en als het dan toch fout gaat geeft Botoo jou je rechten zo weer terug. Tenminste, wanneer je inderdaad goed modde. ;)
Heeft iemand nog andere tips hoe ik zonder te papegaaien toch mijn ModBot-afwijking wat omlaag kan krijgen? Ik heb uiteraard gesearched in dit forum op ModBot maar kwam nix tegen dat mijn vraag beantwoordde.
Zoals ik al zei: Mod meer. Da's de makkelijkste methode.
Tevens wil ik ook gewoon mijn eigen moderatie visie blijven hanteren, ik zie bijvoorbeeld veel vaker een reply als meerwaarde terwijl de experts dat dan weer niet vinden (is een afwijking van 1) en ik durf dus al helemaal geen +2 uit te delen want stel dat er een expert langs komt die het maar een matige reactie vind en em op nul modereert....
Ik weet dat dit uitvoerig in de ModFaq staat, heb em al 3 keer doorgelezen, maar ik kan het eenduidige beleid zoals het in de FAQ staat niet terug vinden in de praktijk van het modden. Het lijkt ook wel alsof veel mensen alles maar op nul modereren om zo hun ModBot-afwijking te verkleinen. (Maar daar stond hier al een topic over)
Zoals ik al zei: negeer die modbot maar gewoon, en meld je in het mismoderatietopic wanneer je vind dat iets de verkeerde score heeft terwijl jij dat niet kunt corrigeren. Je bent gewoon veel te bang voor die bot, het is maar een heel beperkt programma'tje en dat weten we hier ook. Dus als jouw moderatiemogelijkheden daardoor worden uitgeschakeld kunnen ze ook zo weer worden ingeschakeld wanneer we hier tot de de conclusie komen dat het onterecht was.
EDIT: Ik vond dit niet in het klachten loket thuis horen want ik heb geen eigenlijke klacht (NOG) maar meer een persoonlijke vraag. Als botoo anders ordeelt mag die van mij de topics mergen.
Dit gaat over het modden in het algemeen. Een nieuw topic is prima, ruimte zat hier.
Ulysses schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 23:22:
Hier een voorbeeldvan wat ik op +2 vind thuishoren en ook zo gemod heb, maar wat me strax waarschijnlijk weer een afwijking gaat opleveren omdat 23 andere moderators het maar +1 vinden ... sorry, ik weet dat dit in het kleine mismoderatie topic hoort maar dit was even een voorbeeld om te illustreren dat meer mensen bang zijn blijkbaar om +2 uit te delen.
Niet bang, die post is fors gewijzigd sinds dat ik er mijn +1 aan heb gegeven. Nu is het inderdaad een +2, die hij dus nu ook heeft gekregen van mij.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online
Hartstikke Bedankt RoD en DirkW voor de uitgebreide uitleg en geruststelling ... Ik ga me gewoon weer richten op het modden en laat die modperformance gewoon even voor wat het is totdat ie het over een gemiddelde over 200 mods heeft ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Da's inderdaad de goede instelling! :) Ga gewoon door en vergeet het mismodtopic niet wanneer je het zelf niet alleen kan.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online
Het feit dat je dan wordt terug gezet van 'expert' naar 'actief' zou voldoende moeten zijn... En als normale modder kun je tot 0,7 afwijken, dus voor jou is er nog niets aan de hand.
Ik ben overigens net ge-upgrade naar Expert ... das wel toevallig en maakt mijn threshold dus nu ook max. 0,44 (aangezien er afgerond wordt op 1 decimaal)

Edit: nu pas kwam de officiele melding in beeld, dit moest ik even vastleggen voor het nageslacht 8)
Afbeeldingslocatie: http://hacktics.nl/images/tnet/expertmod.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Ulysses op 06-10-2008 04:58 . Reden: Plaatje Expert-mod ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online
Sinds mijn expert status en en feit dat ik nu honderden moderaties heb verricht, durfde ik het vandaag wel aan om weer eens naar mijn performance te kijken:
Totaal aantal moderaties: 454
Gemiddelde afwijking van expertmoderaties: 0,16 (op basis van 144 moderaties)
Wohooo jullie hadden gelijk bovenstaande reaguurders. Misschien een ideetje om dit in de ModFAQ te zetten? Dat je modbot-afwijking pas een zinvol getal wordt na 100 gecontrolleerde moderaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt binnen 48 uur zo'n 420 moderaties verricht... Teveel vrije tijd, of gewoon gemod om het modden? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 18:20:
Je hebt binnen 48 uur zo'n 420 moderaties verricht... Teveel vrije tijd, of gewoon gemod om het modden? :P
Te veel vrije tijd, ik heb ook een tweakotine gehalte binnen de top 40 geloof ik op het moment, heb laatst een hele nacht uitgetrokken om de hele modqueue af te werken. Daarbij kan ik bijzonder snel lezen (een gemiddeld boek van 500 bladzijdes kan ik binnen 8 uur uit hebben en onthouden wat er in stond, van het scherm lees ik nog veel sneller dankzij de handige scroll functies)
Ik wil wel even benadrukken dat al mijn moderaties wel overwogen waren, ik lees altijd eerst het artikel dan ik ga modden, ik lees de hele thread voordat ik threaded replies mod en ik mod niet naar mijn mening maar naar een zo objectief mogelijk volgens de FAQ voorgesteld beleid. Dus als iemand iets zegt wat tegen mijn mening in gaat maar daar goede onderbouwing voor geeft dan mod ik toch op +1 of soms +2 als het dat waard is.

Tevens moet je weten dat ik Moderatie Systeem 1 heb helpen testen, ik ben al moderator sinds de invoering van het eerste systeem. Ben toen een tijdje weg geweest door persoonlijk omstandigheden, maar het modden was zo weer gewend.

PS: Het waren er iets minder binnen 48 uur hoor, want die 34 die ik bij de topic start noemde waren 34 gecontroleerde, feitelijk had ik toen al 100 nogwat moderaties verricht.

[ Voor 6% gewijzigd door Ulysses op 07-10-2008 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 18:20:
Ik heb er wel eens meer in kortere tijd gedaan O-)

Al was dat dan wel met een paar grote artikelen, meestal 2 van 200+ reacties en dan nog een paar losse...

Pagina: 1