Confusion schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 07:29:
Op die manier moet ook abiogenese volgens een evolutionair proces verlopen zijn. Alle dingen die momenteel op aarde bestaan, bestaan omdat ze zichzelf kopieren. Dingen die zichzelf efficienter kopieren dan concurrenten, zullen vaker voorkomen. Er is dus selectie op die efficientie van kopieen maken. Het is dus eigenlijk onvermijdelijk dat er nu dingen bestaan, enkel omdat ze zichzelf goed konden kopieren.
Oké laten we even aannemen dat het eerste leven is ontstaan via een proces, zoals beschreven door jou hierboven. Dan nog - ook al pas je het evolutionaire idee toe - kun je spreken van een "bijzonder kleine kans". En ik doel hier niet alleen op het ontstaan van de eerste katalysator, maar vooral op dat wat volgt. Namelijk al het verdere leven dat zijn oorsprong heeft in deze eerste katalysator.
Het ontstaan van een katalysator in de oersoep over een periode van een paar miljoen jaar is misschien groot, maar daarmee ben je er nog niet. De omstandigheden moeten namelijk zo zijn dat de desbetreffende katalysator in de miljoenen jaren die daarna volgen kan uitgroeien/door-evolueren tot de complexiteit, zoals wij die nu waarnemen in de natuur. (Daarmee wil ik trouwens niet impliceren dat de natuur, zoals wij die kennen de enige mogelijke uitkomst van een evolutionair proces is.)
Nu laat me uitleggen, waarom de omstandigheden, waarin de eerste katalysator of latere levensvormen zich bevinden zo belangrijk zijn:
Zoals je al aangaf in een eerdere post is natuurlijke selectie een mechanisme dat selecteert op efficiëntie* en niet op de complexiteit van een systeem. De complexiteit van een systeem is dus maar een bijkomstigheid wat natuurlijke selectie betreft, die soms nuttig, maar ook tot onnut kan zijn. --- Dit wist je echter al.
De volgende stap is het inbeelden van twee verschillende landschappen; één daarvan is welbekend; de "
fitness landscape", waarbij fitness de hoogte van het landschap bepaald en het verschil in genotypes de afstand. En nummer twee: de "complexity landscape", waarbij complexity de hoogte van het landschap bepaald en het verschil in genotypes de afstand.
Nu als de biologische complexiteit, zoals wij dat nu kennen door het evolutie proces ontstaan is, dan moeten de twee hierboven beschreven landschappen in al die miljoenen jaren zo met elkaar zijn overeengekomen(wat de pieken en dalen betreft), dat de biologische complexiteit in de loop der tijd kon groeien.
Dat dit niet altijd het geval is blijkt wel uit hedendaagse voorbeelden van het evolutionaire proces in actie. Neem bijvoorbeeld de invloed die malaria heeft gehad, naast alle andere voorbeelden! Of neem de evolutionaire algoritmes die gebruikt worden in veel computer programma's. Deze algoritmes leiden vaak tot een grotere efficiëntie, maar bijna nooit tot grotere complexiteit. De uitkomst van een evolutionair algoritme kan wel complex zijn, maar die complexiteit komt dan in alle gevallen voort uit het algoritme zelf.
Om aan te geven waarop ik doel wil ik een quote van Dawkins gebruiken:
The temptation is a false one, because the designer hypothesis immediately raises the larger problem of who designed the designer. The whole problem we started out with was the problem of explaining statistical improbability. It is obviously no solution to postulate something even more improbable. We need a "crane" not a "skyhook," for only a crane can do the business of working up gradually and plausibly from simplicity to otherwise improbable complexity.
Het probleem dat Dawkins hier aanhaalt "
who designed the designer .... something even more improbable" is ook binnen de evolutie theorie een probleem. De ontwerper binnen de evolutie theorie is niet een godheid of een alien, maar de omstandigheden. De omstandigheden die het evolutionaire pad geschapen hebben, waardoor de huidige complexiteit is ontstaan.
De onwaarschijnlijkheid van deze ontwerper zit hem hierin, namelijk dat over al die miljoenen jaren de omstandigheden zo geweest zijn dat de twee hierboven beschreven landschappen zo overeenkwamen dat stap voor stap de complexiteit van het biologische leven groter werd.
*efficiëntie in het produceren van nakomelingen over meerdere generaties
Er zit op dit forum een grens aan je recht om te impliceren dat anderen maar dom zijn.
Ik hoop dat het mes aan twee kanten snijdt.

Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 07:41:
De kans is 100% dat het is gebeurd op de derde planeet van het Sol zonnestelsel.
Het is serieus onzin om zulke dingen met kansberekening te gaan ontkrachten. Wat wetenschappelijk wél verantwoord is, is het proces op te delen in simpelere processen, en dan bepalen of je met de afzonderlijke ingrediënten het recept kunt maken. Daar mag soms wat "toeval" bij komen kijken, maar zoveel toeval is er niet meer nodig als je er even vanuitgaat
dat het al is gebeurd.
Inderdaad wij bestaan. Daar zijn we 100% van overtuigd met z'n allen. Maar de vraag waar het hier om draait is niet of we
bestaan, maar hoe we zijn
ontstaan.
Je zou het kunnen vergelijken met een rechtzaak. Zowel de aanklagers als de advocaten van de vermeende dader zijn ervan overtuigd dat het slachtoffer gestorven is. De vraag is echter of er sprake is van een natuurlijke doodsoorzaak of een koelbloedige moord. De aanklagers hebben zo hun theorieen en de advocaten proberen die te weerleggen en geven hun eigen theorieën. De rechter moet een beslissing maken, maar gebaseerd op wat.....?
Gebaseerd op het feit dat de slachtoffer 100% dood is? Dacht het niet, daar draait de rechtzaak namelijk niet om.
Je hebt een lange post geschreven, waarvoor dank. Ik wou echter alleen even reageren op bovenstaande.
Het verschil tussen order, chaos en complexiteit zie ik als volgt:
order: 01010101010101010101010101010101010101010101010101010101010
chaos: adl;faq3238u12p34ojh1p9841p234hpwufhap7420p3984jhfp98y39p247
complexiteit: for(i = 0, n = this.elements.length; i < n; i++) { this.elements[i] = document.getElementById(....
Waarschijnlijk kun je je nu voorstellen, waarom ik order en niet alleen chaos als bedreiging zie voor complexiteit.
hayate666 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 14:38:
De redenering is fout omdat kansberekening niets zegt over het ontstaan van de eerste eiwitten. De manieren waarop een bepaald iets geordend kan zijn, zijn inderdaad praktisch oneindig en leveren wiskundig gezien een zeer kleine kans op dat het op precies die manier bestaat. De fout zit hem in te denken dat kansberekening bepaalt op welke manieren die stoffen zichzelf ordenen. Dit wordt niet door willekeur bepaald, maar door de wetten van scheikunde en natuurkunde.
Met andere woorden: hang een aambeeld in de lucht en het kan statistisch gezien alle kanten opvallen. De zwaartekracht zorgt er echter voor dat het altijd naar beneden valt.
Oftewel de kans dat het aambeeld naar beneden valt is vrijwel 100%.
Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 10:19:
Het is en blijft de Boeing 747 fallacy.
Een Boeing 747 is namelijk een
unieke configuratie van bouwstenen, en de kans dat door toeval een unieke complexe configuratie ontstaat is vrijwel 0. Een zelfreplicerend molecuul is echter geen unieke configuratie, maar een functieomschrijving die toepasbaar is op een vrijwel oneindige hoeveelheid unieke moleculen of groepen moleculen. Het maakt voor het startpunt van evolutie niets uit wat precies de structuur is van het zelfreplicerende molecuul, zodra er replicatie plaatsvindt zal evolutie plaatsvinden.
Op de kans dat er een molecuul of groep moleculen ontstaat die zelfreplicerend is, is dus een heel andere kansrekening van toepassing dan op het ontstaan van een Boeing. Daarmee is het dus een fallacy.
Oké duidelijk. Dus eigenlijk gaat het bij deze fallacy niet zozeer om de kans, maar om het verschil in berekeningen? En indien zo, wat is daarvan de consequentie als je mijn start post bekijkt?