curry684 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 00:04:
[...]
Australie is wel gruwelijk immigratievriendelijk, men spreekt er Engels en de cultuur is er Europeaans waardoor als geheel de aanpassingsshocken stukken kleiner gaan zijn dan met een Aziatisch land of de VS.
Nou ik woon en werk dus in Australie en heb moet redelijk vaak met de migratiedienst dingen uitvechten. Vriendelijk? Nee. Migratie is mogenlijk en er komen veel mensen binnen. Daardoor zijn er ontzettend veel regels om alles in goede banen te leiden, en je bent voor iedereen een nummertje. Migratie naar Australie is onder voorwaarden mogenlijk, maar het is echt gruwelijk migratie onvriendelijk en ze zijn herhaaldelijk erg onredelijk.
Binnen bepaalde leeftijds categorie blijkbaar in de grote steden, maar vast afhankelijk van de sociale situatie. De IT wereld wordt net als Nederland door mannen gedomineerd, ook in de grote stad.
Om even wat vragen te beantwoorden:
Verwijderd schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 22:53:
Ik heb een paar mailtjes gestuurd met eigenlijk dezelfde vraag. Technisch zou ik voor een paar banen prima passen. Natuurlijk moet je wel een een beetje een plek voor jezelf hebben en de nodige papieren zoals verblijfsvergunning. Hoe gaat dit precies in zijn werk? Na overeenkomst tussen werkgever en mij kan ik een verzoek indienen om een vergunning te krijgen ofzo? En die is dan naarmate je de baan ook hebt, van bepaalde of onbepaalde tijd?
Er zijn een aantal mogenlijk vergunningen.
Voor een baan bij de overheid moet je vrijwel zeker een permanente verblijfsvergunning hebben, of burgerschap. Ik schat je kansen daar erg laag voor in.
BackpackVisa (
work holiday visa)
Als jij graag de wereld wil verkennen en Nederland wil verlaten, kan je gaan voor een backpack-visa.
Is mogenlijk voor mensen uit bepaalde laden (Nederland check!) voor mensen in een bepaalde leeftijds categorie (tot 29 jaar).
Is geldig voor 2 jaar, (eigenlijk 1 jaar, maar is makkelijk te verlengen met nog een jaar) maar je mag maar 6 maanden werken voor dezelfde werkgever.
Dit is eigenlijk ideologisch de visa die bedoelt is voor wat jij in de gedachte heb, dat je de wereld wil verkennen. (aansluitend kan je als je nog niet genoeg hebt Nieuw Zeeland verkennen)
Werkgever
sponsort je
Als je in een bepaalde categorie werk zoekt (zeker geen overheid) kan je werkgever je binnenhalen.
Dit kost de werkgever een hoop geld (en tijd) en vaak zijn ze hier alleen happig op als ze de mensen niet in Australie kunnen krijgen. Dit moet je vantevoren met je werkgever afspreken, en niet wachten to je de baan hebt. Dit moet een van de voorwaarden zijn, dat zij dat voor je regelen. Het is voor de werkgever ook niet mogenlijk dit voor alle banen te regelen, ze moeten de migratiedienst kunnen uitleggen waarom ze geen australier kunnen aannemen.
Behalve dat werkgevers er niet happig op zijn, is het moeilijk en lange procedure. Bedrijven die het echt nodig hebben, hebben vaak deze visa's van te voren goedgekeurd voor een X aantal mensen en adverteren er mee.
Je kan
migreren
Je vraagt een permanente verblijfsvergunning aan. Je moet Australie duidelijk maken dat de australiers je nodig hebben. Je valt in een punten system. Je moet jong zijn, een goede opleiding (universitair eigenlijk wel) in een sector waar Australie een tekort heeft. Je moet gezond zijn (medisch check) en Engels spreken (taal test) van hoog niveau. Veel mensen gaan voor een studenten visum, omdat het niet lukt qua punten en doen een studie aan een Australische universiteit, wat extra punten met zich mee brengt.
Dit visum is ruim $2000 en alle zaken omheen tests etc, kosten ook makkelijk $1000.
Op het moment zijn ze de aanvragen van vorige jaar Kerst aan het behandelen, dus het kan wel even duren voordat je dit visum hebt.
Dit visum is moeilijk te krijgen erg duur en niet op korte termijn.
Mijn advies, als je de wereld wil verkennen, ga voor een workholiday! Talloze Nederlanders doen het, je hebt half vakantie (pre!) maar doet vaak ellendig werk (con!) (fruit plukken, constructie werk etc) maar er zijn ook betere dingen te regelen als je geluk hebt.