Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Nieuwe harddisk zorgt voor onmogelijke herinstallatie

Pagina: 1
Acties:

• BakkieDoen
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-08-2022
Mijn huidige XP installatie is toe aan een grondige schoning. Om direct van ruimte gebrek af te zijn heb ik een nieuwe harddisk aangeschaft (Maxtor 320Gb). Dit was de grootste IDE schijf die mijn lokale pc boer nog had. Mijn XP staat op een dvd en daar zit het probleem. Ik heb geen interne dvd, alleen cd-rom. Een nieuwe dvd is geen optie omdat de bay van mijn IBM thinkcentre te kort is daar voor. Ik heb wel een externe dvd via usb.

Dus de feiten:
IBM thinkcenter (2.6ghz; 1Gb)
BIOS niet aanpasbaar om via USB op te laten starten
Interne CD
Externe DVD -> USB
XP op DVD
Maxtor 320 Gb; NTFS geformatteerd.

Als ik mijn nieuwe hdd in de pc zet, via de opstartdiskettes XP installatie begin, vraagt deze automatisch om een CD. Ik kan geen ander station kiezen, daar waar de DVD in zit.

Ik heb ook getracht om de cd-image op de hdd te zetten en dan zo op te starten, maar dat werkt ook niet.

Is er een mogelijkheid om de harddisk voor-te-installeren?
Zo nee, is er een mogelijkheid om in het opstartproces van xp installatie toch naar de usb-poort te gaan?

Of is er een werkende oplossing waar ik nog niet aan had gedacht?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je XP staat op een DVD? De enige XP op DVD die ik ken is een verzameling illegale kopieen. Brand gewoon een CD van je image en gebruik die.

Kijk verder eens naar de aanpak die men bij EEE PC's gebruikt om te booten, dat moet via BartPE en CD ook kunnen:
Rensz in "[Ervaringen] ASUS EEE PC - Deel 4"

[ Voor 39% gewijzigd door gambieter op 05-10-2008 21:50 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• BakkieDoen
Image is te groot. Ik zal zeker bij het genoemde topic kijken. Gedaan, maar gaat niet lukken: Ik kan niet vanaf usb opstarten; bios pikt dat niet.

[ Voor 42% gewijzigd door BakkieDoen op 05-10-2008 21:58 ]

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
XP op DVD hoeft niet illegaal te zijn.
Microsoft levert zelf voor het gemak (meerdere versies van) XP op een DVD als onderdeel van bijvoorbeeld MSDN.
Echter, bij MSDN kun je ook een CD image downloaden.

Er zit inderdaad niet echt een controle op of het een origineel image is, dus kopieren van de installatiedirectory naar CD of zelfs naar de HD zou mogelijk moeten zijn.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

ik zou gaan voor de standaard kale windhoos xp cd installatie, en vervolgens alle rommel die je nog toe wilt voegen, extra toevoegen. zelfs media center edition is op een cd te downloaden en volgens mij is zolang je dezelfde xp installatie download als waar je legaal een key voor hebt, er niets onwettigs aan de hand.

eventueel is er nog een optie twee, een echte tweakert laat zich natuurlijk niet uit het veld slaan door een iets te grote dvd drive. Haal 'm uit de usb casing, en stop 'm half in de pc kast. Enkel een flatcable en een beetje stroom is noodzakelijk.

-_-

• BakkieDoen
Ik was idd al bezig de casing te demonteren, maar na vier schroefjes werd het toch lastig. Is overigens een Iomega Super Dvd, maar dat ter zijde.

Verwijderd

M2M schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 22:02:

eventueel is er nog een optie twee, een echte tweakert laat zich natuurlijk niet uit het veld slaan door een iets te grote dvd drive. Haal 'm uit de usb casing, en stop 'm half in de pc kast. Enkel een flatcable en een beetje stroom is noodzakelijk.
Inderdaad, kan zonder probleem met een DVD drive op die manier. :)

Verwijderd

BakkieDoen schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 22:04:
Ik was idd al bezig de casing te demonteren, maar na vier schroefjes werd het toch lastig. Is overigens een Iomega Super Dvd, maar dat ter zijde.
Nergens geen oude DVD drive los liggen of even uit een andere PC halen?

• BakkieDoen
Ben druk bezig de casing te slopen ipv te demonteren en dat is zonde. Doel vs heiligt de middelen is niet in het juiste evenwicht..

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

BakkieDoen schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 21:54:
Image is te groot. Ik zal zeker bij het genoemde topic kijken. Gedaan, maar gaat niet lukken: Ik kan niet vanaf usb opstarten; bios pikt dat niet.
je hoeft ook niet van USB op te starten: het kan ook via een gewone BartPE CD. Je zult een beetje moeten gaan experimenteren, er is geen kant-en-klare oplossing (behalve een andere XP CD).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• BakkieDoen
Door jullie uitdaging heb ik inmiddesl de casing eraf en ligt er nu een dvd speler voor mijn neus die ik zo in de pc ga leggen. Kijken of deze herkend wordt.
Het voordeel van een thinkcentre is dat je alles er zo los in schuift.

• BakkieDoen
De dvd was niet te lang maar juist iets te kort. De flatcable verbinding tussen hdd en dvd is beperkt. En bij mij hoe korter de dvd hoe langer de kabel eigenlijk moet zijn.

Het leek te gaan werken dus dat is halleluja. Liever had ik het anders gehad, maar nu de casing toch open ligt, dan dus zo. Omdat de vrouw morgen waarschijnlijk de pc ook wil gebruiken, alles weer terug gezet. Morgen avond weer een avondje prutsen.

Dank allen.

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-11 11:07
BakkieDoen schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 22:53:
De dvd was niet te lang maar juist iets te kort. De flatcable verbinding tussen hdd en dvd is beperkt. En bij mij hoe korter de dvd hoe langer de kabel eigenlijk moet zijn.

Het leek te gaan werken dus dat is halleluja. Liever had ik het anders gehad, maar nu de casing toch open ligt, dan dus zo. Omdat de vrouw morgen waarschijnlijk de pc ook wil gebruiken, alles weer terug gezet. Morgen avond weer een avondje prutsen.

Dank allen.
even andere flatcable pakken probleem opgelost? die zijn er in verschillende lengtes dus dat moet je niet tegen houden d:)b

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

• BakkieDoen
@magnetronkip: Nu komt dus de aap uit de mouw: Maakt het nog uit hoe oud zo'n kabel is? Ik heb de indruk dat die dingen al jaren het zelfde zijn.

Is trouwens die stekkerklem niet verplaatsbaar?

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-11 11:07
BakkieDoen schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 08:17:
@magnetronkip: Nu komt dus de aap uit de mouw: Maakt het nog uit hoe oud zo'n kabel is? Ik heb de indruk dat die dingen al jaren het zelfde zijn.

Is trouwens die stekkerklem niet verplaatsbaar?
Nee maakt niks uit hoe oud die kabel is, als hij gewoon het zelfde is moet het gewoon werken behalve wanneer de kabel kapot is natuurlijk :).

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

• BakkieDoen
Dan ga ik eens in mijn archieven kijken. Ik heb vast nog wel een van jaren geleden.
Pagina: 1