Apple-leek koopt iMac G4

Pagina: 1
Acties:
  • 1.492 views

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-02 14:26

GSX-MAN

de/het/een

Topicstarter
Hopelijk denkt de titel de lading een beetje.

Nadat ik in Vraag & Aanbod een advertentie voor een Imac G4 zag, besloot ik eindelijk de stap te wagen en een Apple te kopen. De resultaten tot op heden zijn bedroevend;

-Aanzetten is gelukt, maar ik kreeg geen contact met internet. Wel een Duitstalige boodschap van Internet Explorer (wat doet dat op een Mac?) :(
-Dan maar het OS er opnieuw opzetten. Wonderwel ging dat vrij snel en pijnloos en vond 'ie daarna meteen mijn :router. Internet is gelukt, maar heel basic en grafisch best onder de maat. ;(
-Dan maar een andere browser installeren. Opera, Firefox noch Safari is gelukt. Het lukt me niet om ook maar iets te installeren. 8)7
-Ik heb per abuis een cd met foto's in mijn taakbalk gesleept, waar alle foto's zich afzonderlijk in geplaatst hebben. Mijn taakbalk is nu microsopisch klein met een hele vracht bestandjes gevuld, die ik niet weg krijg. 7(8)7
-Een CD afspelen lukt, een DVD niet. Er zit voor zover ik weet wel een DVD-speler in, maar hoe ik een film ook nog afspeel, geen idee... |:(

Voor de liefhebbers nog even de specs:
Processor: 800 mhz
Scherm: 15"
Geheugen: 512 mb (256 bijgeplaatst door vorige eigenaar, die toevallig nog iets uit een oude laptop had liggen)
HDD: 60 gb

Afbeeldingslocatie: http://i262.photobucket.com/albums/ii106/GSX-MAN/DSC05254.jpg

Nog even en ik ga schreeuwen en op het apparaat schieten. Waarschijnlijk helpt een nieuwere OS wel iets, maar wat kan ik er nog op zetten? 10.4 schijnt te kunnen, maar die was uiteraard niet meegeleverd.

Een vriend in de grafische sector wil zijn Imac G5 wegdoen voor een schappelijk bedrag, misschien moet ik deze G4 maar aan een echte liefhebber verkopen en met die G5 gaan stoeien.

Maar goed, puur cosmetisch is het een aanminst voor mijn werkkamer.

Slecht idee... Hoe laat?

Verwijderd

Gelijk even OS X 10.5 erop zetten lijkt me? En even extra geheugen plaatsen (kost niets meer).

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Mac OS X 10.5 vereist minimaal 867 MHz. :) Ik zou er 10.4 Tiger op zetten. Als je wat serieuzer aan de gang wil zou ik persoonlijk de G5 interessanter vinden, al is die G4 wel erg mooi natuurlijk. :)

Overigens was in de tijd van Mac OS X 10.0 Internet Explorer de standaardbrowser, dus dat die erop staat is niet zo vreemd.

[ Voor 24% gewijzigd door Frietsaus op 05-10-2008 21:27 ]

Verwijderd

mac's gaan heel snel verouderen ( pc btw ook ) , maar daar is support veel minder voor + ze behouden hun waarde veel beter ...

Idd , ik zou of een laatste gen van G5 nemen of veel beter gewoon een intel mac.

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-02 09:48

Nietzman

Woei!

OsX werd pas echt lekker werkbaar vanaf 10.3, dus " dont be hating' " op basis van 10.0. ;).

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Topicstarter
Ik ben nu een dappere poging aan het doen om een klant te vinden voor de G4, zodat ik 'm meteen in kan ruilen voor de G5.

In de tussentijd toch maar blijven experimenteren, er valt weer veel te leren ;-)

Slecht idee... Hoe laat?

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
hij ziet er wel heel erg mooi uit dit model.
Ken je die youtubevideo "internet helpdesk"?
jouw verhaal lijkt tegenstrijdig daarmee :P

En kan er geen linux op?
Doe je GoodOS, heb je gelijk die Apple look weer aardig terug.
Of zit je dan met EFI gepiep?

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Om als hobbyproject deze iMac nog bruikbaar te maken kan nog best leuk zijn en valt er een hoop van te leren. Aan de andere kant, als je puur Mac OS X wilt leren gebruiken dan is de iMac G5 een beter optie.

Als je toch serieus wat wilt beginnen met deze iMac dan is het wel aan te raden om er minimaal 10.3 op te zetten. 10.0 is gewoon te beperkt. Zo is een DVD video speler pas vanaf Mac OS X 10.1 beschikbaar (ja, heel stom ja) en Safari vanaf 10.3.

Dat Internet Explorer er standaard opstaat komt door een deal die Apple met Microsoft heeft gemaakt in 1997. Voor wat geld wat ze destijds heel hard nodig hadden installeerde Apple o.a. op alle Mac's Internet Explorer. De reden waarom je een Duitse melding krijgt, komt door de taalinstellingen die je kunt vinden in Systeem Voorkeuren > Internationaal > Talen. Hierin staat de volgorde van de talen die Mac OS X moet gebruiken. Als een programma geen Nederlandse vertaling heeft, wordt eerst volgende in het rijtje gebruikt. In het geval van IE is dat dus Duits. Dit kun je veranderen door bijvoorbeeld Engels boven Duits sleept. Nu zal IE in het Engels opstarten.

Om je Dock schoon te krijgen is het makkelijkst om de het Dock weer terug te zetten op de standaardinstellingen. Dit doe je door Terminal te starten (te vinden in Programma's > Hulpprogramma's) en de volgende commando's in te typen:
rm ~/Library/Preferences/com.apple.dock.plist 
killall Dock
Je Dock zal nu opnieuw opstarten met de standaardinstellingen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Topicstarter
Daedalus schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 22:15:
Om je Dock schoon te krijgen is het makkelijkst om de het Dock weer terug te zetten op de standaardinstellingen. Dit doe je door Terminal te starten (te vinden in Programma's > Hulpprogramma's) en de volgende commando's in te typen:
rm ~/Library/Preferences/com.apple.dock.plist 
killall Dock
Je Dock zal nu opnieuw opstarten met de standaardinstellingen.
Ik heb net de OS er opnieuw opgezet, dat lost ook alles op... :$

Ik heb 'm net verkocht aan een liefhebber die er ook naar op zoek was. Ik heb nog nooit zo kort een computer gehad; 1 dag!

Nu op naar de G5. Het wordt het model met een 17"-scherm, meer weet ik er nog even niet van, behalve dat WoW er prima op draait ;-)

Slecht idee... Hoe laat?

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:32

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Daedalus schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 22:15:

Als je toch serieus wat wilt beginnen met deze iMac dan is het wel aan te raden om er minimaal 10.3 op te zetten. 10.0 is gewoon te beperkt. Zo is een DVD video speler pas vanaf Mac OS X 10.1 beschikbaar (ja, heel stom ja) en Safari vanaf 10.3.
Slightly offtopic, maar waarom is dat van die dvd-speler zo stom? Windows XP, ook uit 2001, heeft feitelijk nooit een dvd-speler aan boord gehad, je moet altijd een ander programma installeren om het in Media Player aan de gang te krijgen. (Als ik het goed heb is dat vanwege de CSS ondersteuning, maar dat doet er niet toe.)

@TS: Als je met je nieuwe Mac aan de gang gaat is www.macmiep.nl een heel mooi beginpunt. Succes!

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Topicstarter
Hertog schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 12:34:
[...]

@TS: Als je met je nieuwe Mac aan de gang gaat is www.macmiep.nl een heel mooi beginpunt. Succes!
Geinig, daar zal ik eens naar kijken. Bedankt.

Deze week ga ik de G5 17" ophalen en proberen een mooi plekje te geven. Spannend! >:) :P

Slecht idee... Hoe laat?

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Hertog schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 12:34:
[...]

Slightly offtopic, maar waarom is dat van die dvd-speler zo stom? Windows XP, ook uit 2001, heeft feitelijk nooit een dvd-speler aan boord gehad, je moet altijd een ander programma installeren om het in Media Player aan de gang te krijgen. (Als ik het goed heb is dat vanwege de CSS ondersteuning, maar dat doet er niet toe.)
Je hebt gelijk dat Windows XP standaard geen DVD video's afspeelt. Het is vaak wel zo dat als je een DVD speler koopt er software bijzit waarmee je DVD video's kunt afspelen (PowerDVD bijvoorbeeld) In dit geval moest die software van Apple komen. Het stomme is dat voor Mac OS 9 er wel een DVD speler was, maar voor Mac OS X 10.0 dus niet.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-02 09:48

Nietzman

Woei!

Maar 10.0 is natuurlijk nog dermate beta dat het missen van een DVDspeler wel z'n minste zorg is.

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:32

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Daedalus schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 13:16:
[...]
Je hebt gelijk dat Windows XP standaard geen DVD video's afspeelt. Het is vaak wel zo dat als je een DVD speler koopt er software bijzit waarmee je DVD video's kunt afspelen (PowerDVD bijvoorbeeld) In dit geval moest die software van Apple komen. Het stomme is dat voor Mac OS 9 er wel een DVD speler was, maar voor Mac OS X 10.0 dus niet.
Dat van OS 9 wist ik niet, was die ook van Apple zelf? Dat is dan ook wel apart. Maar wat Nietzman ook al zegt, 10.0 was nogal beta, kostte 30 dollar, en 10.1 was voor 10.0 gebruikers een gratis update die ook nog eens na een half jaar al uit kwam. Eigenlijk is 10.1 pas de echte release, al zag Apple dat toendertijd misschien niet zo :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Topicstarter
Hertog schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 13:30:
[...]

Dat van OS 9 wist ik niet, was die ook van Apple zelf? Dat is dan ook wel apart. Maar wat Nietzman ook al zegt, 10.0 was nogal beta, kostte 30 dollar, en 10.1 was voor 10.0 gebruikers een gratis update die ook nog eens na een half jaar al uit kwam. Eigenlijk is 10.1 pas de echte release, al zag Apple dat toendertijd misschien niet zo :)
En ik kreeg met de standaardbrowser (explorer, brak, geen goede grafische weergave) nergens een download te pakken om 10.0.4 te updaten naar 10.1. Het lukte me ook niet om 10.4 op de juiste manier te branden op mijn PC om te testen of dit zou werken. Dat wordt dus een leuke uitdaging voor de nieuwe eigenaar.

Zo'n bolletje inpakken voor verzending is ook nog een verhaal apart. Hij is niet groot, maar heeft ontzettend onhandige dimensies. }:O

Slecht idee... Hoe laat?

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Nietzman schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 13:25:
Maar 10.0 is natuurlijk nog dermate beta dat het missen van een DVDspeler wel z'n minste zorg is.
True, maar GSX-MAN vroeg zich af waarom hij geen DVD's kon afspelen, vandaar :)
Hertog schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 13:30:
[...]
Dat van OS 9 wist ik niet, was die ook van Apple zelf?
Die was van Apple zelf. Ik heb nog even gezocht, maar Apple DVD Player 1.0 werdt voor het eerst uitgegeven met Mac OS 8.5 (en kon alleen regio 0 en 1 DVD's afspelen).

Maar goed, we beginnen nu wel erg offtopic te raken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Daedalus op 07-10-2008 14:10 ]

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Topicstarter
Daedalus schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 14:09:

Maar goed, we beginnen nu wel erg offtopic te raken :)
Klopt, maar wel leerzaam...

Ik heb niet voor niets Apple-leek in de topic gezet, alle beetjes informatie en domme weetjes zijn welkom! 8)

Slecht idee... Hoe laat?

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Topicstarter
De G5 is overigens net betaald. €150 voor een 17" Imac lijkt me niet teveel.

Slecht idee... Hoe laat?

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

GSX-MAN schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 14:35:
De G5 is overigens net betaald. €150 voor een 17" Imac lijkt me niet teveel.
Dat klinkt als een leuke prijs, mits de Mac werkt ;) Afhankelijk van het model is het ook erg eenvoudig om meer RAM bij te plaatsen.

Voor korte vraagjes die geen topic waard zijn, weetjes, en gewoon gezellige general chat wil ik je trouwens uitnodigen om eens een kijkje te komen nemen in #apple, het Apple kanaal op de IRC server van Tweakers.net.

Server: irc.tweakers.net
Port: 6667
Kanaal: #apple

Als IRC client op Mac OSX zijn bijvoorbeeld XChat Aqua en Colloquy beschikbaar. Dit zijn ook de 2 meest gebruikte. :)

Welcome to the club ;)

Launching containers into space

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

GSX-MAN schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 13:50:
[...]

Zo'n bolletje inpakken voor verzending is ook nog een verhaal apart. Hij is niet groot, maar heeft ontzettend onhandige dimensies. }:O
Dat is vrij simpel op te lossen als je buiten computers ook je eigen verpakkingen ontwerpt ;) Maar idd, voor iemand die de brokken piepschuim kwijt gemaakt heeft zijn ze vrij lastig inpakbaar. 't is 't een of 't ander he ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GSX-MAN schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 23:33:
[...]

Ik heb net de OS er opnieuw opgezet, dat lost ook alles op... :$

Ik heb 'm net verkocht aan een liefhebber die er ook naar op zoek was. Ik heb nog nooit zo kort een computer gehad; 1 dag!

Nu op naar de G5. Het wordt het model met een 17"-scherm, meer weet ik er nog even niet van, behalve dat WoW er prima op draait ;-)
Toch jammer dat je nu vooral wegens OS issues (en 10.0 is zonder meer brak, beperkt en eigenlijk maar half 'af' te noemen) een PC gelijk de deur uit doet. Dat is echt het kindje weggooien met het badwater - met 10.3 of 10.4 was dit een prima bak geweest.

* dion_b overweegt ook een G4 iMac als hij er eentje goedkoop vindt als slaapkamerPCtje :z

Oslik blyat! Oslik!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

dion_b schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 15:48:
[...]

Toch jammer dat je nu vooral wegens OS issues (en 10.0 is zonder meer brak, beperkt en eigenlijk maar half 'af' te noemen) een PC gelijk de deur uit doet. Dat is echt het kindje weggooien met het badwater - met 10.3 of 10.4 was dit een prima bak geweest.

* dion_b overweegt ook een G4 iMac als hij er eentje goedkoop vindt als slaapkamerPCtje :z
En anders ik wel. Ik vind het nog steeds wel één van de meest innovatieve ontwerpen van Apple tot nu toe. (en hij zou mooier tussen de rest van mijn meuk staan dan de groene G3 die ik nu voor nostalgische doeleinden heb :P)

Anyway, dit topic lijkt me niet echt meer zinvol omdat je de iMac hebt weggedaan. Mocht je er met je G5 niet uit komen, dan kun je natuurlijk gewoon een nieuw topic openen :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.