Toon posts:

Thuis spontaan geen draadloos (meer) op laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem

Sinds enige tijd heb ik met de werk-laptop thuis geen toegang meer tot mijn draadloos internet. :( Dezelfde laptop heeft op het werk geen probleem met draadloos internet, en ook de desktop thuis doet het prima met hetzelfde draadloze netwerk :?.

Toelichting

Enige tijd geleden heb ik de batterij van de laptop bewust leeg laten lopen ivm de kans op een ‘luie batterij’. Vlak voordat het systeem daadwerkelijk uit ging, had ik ineens geen internet meer. Ik dacht dat dit normale procedure was en verwachtte dat dit, zodra de stroomtoevoer terug was, weer terug zou komen.

Niets van dit alles. Geen internet, niets. Als ik de laptop ‘vers’ opstart geeft hij aan dat hij prima verbinding heeft met het netwerk, maar ik krijg alleen geen toegang tot internet. Hij blijft hangen bij ‘Netwerkadres verkrijgen’ (statusmelding popup op wireless verbinding in taskbar) en ‘Het IP-adres vernieuwen’ (als ik de verbinding via de rechter-muisknop ‘Herstel’).

Hij vindt het netwerk dus snel, maar mag er geen gebruik van maken. ‘Bescherming’ voor de buitenwereld is geregeld via WEP-key en acces control op (basis van MAC-address).

De router functioneert op het oog prima. De juiste ledjes branden en de desktop is na elke herstel-actie gewoon verbonden met de router en het internet erachter.

Het vreemde is ... op het moment dat het netwerk wegviel, gebeurde er niets met de instellingen van de router of iets dergelijks. Waarom is de verbinding weggevallen en komt deze niet meer terug :?

Oplossingen

De volgende oplossingsrichtingen heb ik getest, allen tot op heden niet succesvol:
- restart @Home/Ziggo modem
- hardwarematige restart router
- softwarematige restart router
- WEP-key opnieuw ingevoerd
- access control uitzetten
- WEP uitzetten

Toevoeging: een wired verbinding aanleggen helpt niets, ook dan is het niet mogelijk een IP-adres te verkrijgen :/

Google/GoT Search

Een Ping naar de router levert het volgende:
C:\>ping –t 192.168.1.1
PING: verzenden mislukt. Foutcode 1314

Een ipconfig /renew levert het volgende:
C:\>ipconfig /renew
Er is een fout opgetreden bij het vernieuwen van deze interface: Wireless Network Connection. Kan geen contact met de DHCP-server maken. Aanvraag is verlopen.

De status log van de DHCP-leases meldt wel dat de laptop bij de router komt, lease is uitgegeven op het moment dat ik de ipconfig /renew heb gedaan.

De eventviewer geeft foutmelding: “Kan de domeincontrollernaam voor het computernetwerk niet verkrijgen. Het opgegeven domein bestaat niet of kan geen contact maken met dit domein.”

Daarnaast heb ik de laatste updates voor het systeem, automatisch via het werk.

Wat ik niet gedaan heb is een vast IP-adres toegekend. Enerzijds omdat ik dat op beide fronten (op de router zelf en op de laptop) niet weet hoe ik dat moet doen :/ , anderzijds (of misschien ook wel daarom) omdat ik bang ben de verbinding met internet kwijt te raken op de desktop (en internetloos te raken ...). ;(

Specificaties

- Dell Latitude D630 laptop
- Intel Core 2 Duo T7500 / 2,2 GHz
- XP Professional 2002 SP 3
- Asus WL500g router

Wie o wie kan mij in de juiste richting sturen om dit opgelost te krijgen? Tips om zaken na te kijken? Waar moet ik zoeken? Wat kan ik nog proberen?

Bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Verwijderd

Je kan ook eens even de driver bijwerken en kijken wat ie dan doet.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2008 20:18 ]

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-01 16:05
Ik zou je MAC-adres controleren, of anders deze beveiliging even uitzetten op de router.

[ Voor 10% gewijzigd door Bolukan op 05-10-2008 20:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 20:12:
Je kan ook eens even de driver bijwerken en kijken wat ie dan doet.
Thanks, zal ik doen. Probleem is dat ik die zelf volgens mij niet bij mag werken (rechten-issue). Maar zal toch eens kijken.
Bolukan schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 20:13:
Ik zou je MAC-adres controleren, of anders deze beveiliging even uitzetten op de router.
Thanks. Been there, done that. Ik heb access control compleet uit staan, maar helaas geen resultaat. Zelfs WEP-encryptie uitgeschakeld. Desktop deed het gewoon (na het ook daar uitgeschakeld te hebben), laptop wederom geen resultaat. :/

Verwijderd

Topicstarter
Toevoeging: een wired verbinding aanleggen helpt niets, ook dan is het niet mogelijk een IP-adres te verkrijgen :/

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels ook een vast IP-adres geprobeerd, helaas geen soelaas. Onder de 'normale' omstandigheden, waarbij het is misgegaan, zie ik op de router wel dat de laptop contact krijgt met de router.

Wat kan hier :( 8)7 |:( mis zijn :?

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-03 10:32

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Je router kan ook gewoon op zijn, zeker als je zegt dat deze het bij andere wel goed doet :)

Kijk anders eens in je log bestanden van je router wat er precies gebeurt zodra je verbinding probeerd te maken....(plaatst deze anders eens hier ;) )

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

Topicstarter
KatirZan schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 12:32:
Je router kan ook gewoon op zijn, zeker als je zegt dat deze het bij andere wel goed doet :)
Que :? Hoe bedoel je, 'op' :? Als in, kaduuk :?
Kijk anders eens in je log bestanden van je router wat er precies gebeurt zodra je verbinding probeerd te maken....(plaatst deze anders eens hier ;) )
Logbestanden :? Ik ken alleen de optie om via de router bij de System Log te komen en die meldt alleen:

Jan  1 01:00:05  dhcp client: deconfig: lease is lost
Jan  1 01:00:08  dhcp client: bound IP : 82.75.179.120 from 82.75.178.1
Oct  9 21:03:57  ntp client: time is synchronized to time.nist.gov 
Oct 10 21:04:37  ntp client: time is synchronized to time.nist.gov 
Oct 10 23:04:37  ntp client: time is synchronized to time.nist.gov 
...
Oct 11 01:04:44  ntp client: time is synchronized to time.nist.gov 
Oct 12 19:05:59  ntp client: time is synchronized to time.nist.gov 
Oct 12 21:06:03  ntp client: time is synchronized to time.nist.gov 

Verwijderd

Topicstarter
@Home/Ziggo ondersteunt de router niet, maar gaf wel de tip om de SSID en de WEP-key enzo te laten vallen en alleen alleen die machines toe te laten met een bepaald MAC-adres. Nou zegt me dit voorstel wel iets, maar niet alles.

Welke optie 'wis' ik dan die ik nu wel zou hebben en welke laat ik aan staan, of 'zet' ik?

- Bij Wireless / Interface, de SSID, Authentication Method, WEP-encryption, etc :?
- Bij Wireless / MAC-address, 'Accept' alleen die adressen van de apparaten die ik toesta :?
- Bij IP Config / DHCP leases, moet ik de DHCP server zijn werk laten doen of ga ik handmatig alles toekennen :?
- Bij Internet Firewall / MAC Filter, 'Accept' alleen die adressen van de apparaten die ik toesta :?

Ik wil best e.e.a. veranderen, maar ken de achtergrond van al deze settings niet goed genoeg om dit advies met vertrouwen door te voeren. Op zich klinkt het best logisch wat hij zegt, maar ik ben bang om fouten te maken en de verbinding met de wireless ook kwijt te raken (en dus ook de config van de router niet meer te kunnen aanpassen) ;)

Gaarne wat advies! Enige kenners die ervaring hebben met deze Asus WL500g router :?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Doet je verbinding het wel in een Linux live distro? Zo ja, dan heb je een softwareprobleem. Zo nee, dan ligt het aan je hardware. Grof gezegd.

Verwijderd

Topicstarter
Een rigoreuze maar effectieve oplossing; een herinstallatie van het systeem heeft het probleem opgelost. _/-\o_

Allen bedankt voor het meedenken! :)
Pagina: 1