Last van m'n ogen met nieuwe schermen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arias45
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-06 14:12
Hallo,

Ik heb een beetje een raar, maar serieus probleem waarvan ik echt niet begrijp hoe dat mogenlijk is.

Ik heb jaren gebruik gemaakt van een 17" tft scherm, zonder ook maar een klein beetje last te krijgen van prikkend geirriteerd of vermoeide ogen.
Zelfs op mijn oude 15" crt monitor waarop ik vroeger wel is 10 uur achter zat op een vrije dag gaf geen enkele tinteling aan mijn ogen.

Tot sinds kort.

Ik heb ongeveer 2 maanden geleden een nieuwe pc over gekocht van iemand inclusief zijn Samsung 226BW scherm.
Het scherm zag er perfect uit, deed het goed, zat het beste paneel in van het model scherm en geen dode pixels aanwezig.
Wat ik snel merkte was dat het kijken naar het scherm mijn ogen irriteerde, kreeg last van een branderig gevoel en na enkele dagen alle instellingen te hebben geprobeerd, heb ik het opgegeven.
Heb dit scherm verkocht en hoopte dat het gewoon lach aan het type paneel (TN).

Nu heb ik sinds enkele dagen een nieuw scherm wat een stuk duurder is en een ander paneel heeft.
Het gaat om de Dell Ultrasharp 2408wfp.
Prachtig scherm, mooie kleurweergave, mooie resolutie echt een prachtscherm, maar hoe laag ik de verlichting of contrast ook zet, ik houd het probleem dat ik na een uur al last krijg van me ogen en na 2 of 3 uur het niet meer te doen is.

Zet je me 10 uur achter een crt scherm van 15 inch, psp of DS of zelfs mijn mobiel (HTC Touch diamond volle verlichting) zal ik totaal geen last krijgen, maar bij zulke kwalitatieve LCD schermen wel.

Heb het internet al afgestruind naar dit probleem, maar kom er niet uit.
Herkent iemand dit probleem of weet waar het aan kan liggen?

Word er echt knettergek van :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvalks
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-06 10:29
Het enigste wat ik je kan adviseren (als mede Samsung monitor bezitter)... schroef het contrast en de brightness terug naar b.v. 50! Ik kreeg meteen al last van mijn ogen toen deze op de factory defaults stond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Brightness te hoog? (Serieus)
Verder calibreren op http://www.lagom.nl/lcd-test/

[ Voor 47% gewijzigd door Soldaatje op 05-10-2008 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zet de refreshrate van je monitor eens iets hoger (ipv de standaard 60Hz). Het zou niet uit moeten maken op een TFT scherm, maar mijn ervaring is dat het op sommige schermen het beeld niet geheel rustig is. Mijn Samsung 17 (701T oid) had hier ook last van.

Daarnaast helpt het (iig bij mij) om dingen als cleartype uit te zetten. De letters zijn dan scherp ipv erg fuzzy en dat is een stuk prettiger kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hoe staan de instellingen? Maximale resolutie, aangestuurd via DVI of dSub (VGA)? Ik krijg ook hoofdpijn bij dSub aangestuurde TFT-schermen, maar niet bij DVI; zolang de schermen maar op maximale resolutie staan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Zit je niet te dicht op je nieuwe scherm? Het enige wat ik me verder kan bedenken, is dat je brightness idd te hoog staat.

offtopic:
't Moet trouwens "Last van m'n ogen met nieuwe schermen" zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Misschien toch gewoon eens je ogen ook laten testen. Want dat je vroeger geen last had van je ogen kijkende naar een CRT voor 10 uur, betekent niet automatisch dat het nu nog zo is. Daarnaast kan je focus ook anders zijn wanneer je naar kleinere schermpjes kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arias45
Bedankt voor de snelle reacties :)

Zal even wat meer info geven. Ik werk onder Vista met truetype aan.
Wel heb ik de scherpte wat teruggeschoefd zodat letters niet pixelated zijn (weet nederlandse term niet).
Maak gebruik van de DVI aansluiting.
Gebruik de maximale resolutie van 1900x1200 in vrijwel elke applicatie en game die ik tot nu toe heb gespeeld.
Zal de refreshrate nog even aanpassen.

Heb alle instellingev na lagom.nl aangepast, ook op verschillende fora's de beste instellingen opgezocht voor mijn beeldscherm. Samsung scherm stond idd heel hoog, maar heb die nu niet meer. Alleen de Dell Ultrasharp 2408wfp.

Kan idd ook aan m,n ogen liggen, maar vind het vreemd dat ik tijdens mijn werk van 9 tot 5 wel naar een 19" scherm kan kijken die is aangesloten via VGA, maar bij dit scherm het gevoel heb dat me ogen wegbranden :|

nogmaal bedankt voor jullie reacties, zeer gewaardeerd :) !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Laatst online: 22:40

painkill

Pain(k)(ill)

Zo te zien heb je nu een 24 inch scherm, daar MOET je verder vandaan zitten, wil je het hele beeld goed kunnen zien.

Mijn advies, ga er verder vanaf zitten :)

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:02

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Bij een grote (breedbeeld)monitor kun je het beste een stukje verder vandaan zitten. De Dell 2408WFP kan je op brightness 0 zetten en dan geeft hij nog veel licht, let ook op dat het omgevingslicht een probleem kan zijn, te donker, te licht, of reflecties in het scherm kunnen je ogen extra vermoeien. Verder zeg je dat je op je werk ook de hele dag achter een scherm zit, vermoeidheid kan ook een factor zijn als je aan het einde van de dag 's avonds thuis weer achter een scherm gaat zitten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arias45
ik heb idd een pc meubel waarbij mijn toetsenbord als het ware net voor de monitor past.
Ik zit idd vaak nog geen 20 cm van mijn scherm af.
Ik ga even testen of dat wat wil helpen.

Dank jullie wel voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205629

20 cm afstand op een 24" inch scherm?! :| Dan is de kans groot dat dat het was inderdaad. Probeer het eens met een grotere afstand, ik denk dat dat veel scheelt. Ik zit altijd op minimaal 60 cm afstand van mijn 22 inch schermpje en zelfs dat vind ik nog niet te ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-03 21:07
Arias45 schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 19:47:
ik heb idd een pc meubel waarbij mijn toetsenbord als het ware net voor de monitor past.

20cm?

Dat is echt veel te dichtbij! ga eens overdreven een meter verderop zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

20cm afstand is wel heel weinig. Ik zit zo'n 60cm van een 30" TFT af en dat is net te doen, al moet ik zeggen dat je op die afstand nooit het hele scherm kan zien (nu is dat ook niet echt mijn bedoeling :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Laatst online: 22:40

painkill

Pain(k)(ill)

60 cm is het minimale voor elk beeldscherm, je gaat toch ook niet met je gezicht zo dicht op je tv, terwijl die zelfs veel onscherper is, en dus van minder ver bekeken kan worden?

Ga eens gewoon een dag er minstens een meter vandaan zitten, of iets minder.

En nu voor de uitleg: als je teveel dezelfde kleur ziet, wat gebeurt als je te dicht op een beeldscherm zit, en het "beweegt" ook nog eens allemaal, dan vindt ik het niet gek dat je last krijgt, ga voor de lol maar eens 10cm voor je beeldscherm zitten, dan merk je al snel dat je ogen, of eigenlijk je hersens, het niet meer trekkken ;)

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingR2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-11-2022

RagingR2

[GeekPride!]

Terw_Dan schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 19:06:
Zet de refreshrate van je monitor eens iets hoger (ipv de standaard 60Hz). Het zou niet uit moeten maken op een TFT scherm, maar mijn ervaring is dat het op sommige schermen het beeld niet geheel rustig is. Mijn Samsung 17 (701T oid) had hier ook last van.

Daarnaast helpt het (iig bij mij) om dingen als cleartype uit te zetten. De letters zijn dan scherp ipv erg fuzzy en dat is een stuk prettiger kijken.
Dat laatste is een kwestie van smaak overigens. Zelf vind ik het juist rustiger kijken als de lettertjes juist niet messcherp zijn. Maar kan inderdaad geen kwaad om eens wat settings uit te proberen.

Maar over dat eerste... ik vraag me af wat daarvan klopt. Een TFT scherm *heeft* helemaal geen refresh rate! Het essentiële verschil (of beter gezegd één van de essentiële verschillen) tussen CRT en TFT is dat bij de laatste het beeld alleen "veranderd" wordt als er ook daadwerkelijk iets op het scherm verandert. Een pixel die dezelfde kleur houdt, blijft dus gewoon permanent aanstaan. Zo niet.... dan is er denk ik iets ernstig mis met je scherm. :P
Dus als het goed is is er bij bureaubladinstellingen -> beeldscherm helemaal geen optie meer om een refresh in te stellen, of als die er op de 1 of andere manier wel is heeft de instelling van de andere refresh rate als het goed is geen enkele effect op wat je TFT scherm doet.
Hoe dan ook; als een TFT scherm onrustig doet, dan kan dit niet komen door de refresh rate omdat hij die niet heeft, en moet het dus ergens anders aan liggen.

Wel kan het bij met name oudere TFT schermen zo zijn dat het even duurt (lees: milliseconden) voordat een pixel een andere kleur heeft gekregen, en bijvoorbeeld een verplaatste cursor op de nieuwe plek zichtbaar wordt. Inderdaad, "ghosting" dus.

[ Voor 4% gewijzigd door RagingR2 op 06-10-2008 11:55 ]

P183, M4A78T-E, Phenom-II X4 955, OCZ 4GB Platinum 1333Mhz, MSI GTX 960 4GB, Syncmaster 2494HS + PS3 + XBOX360 + Samsung Galaxy S3 + Canon EOS 600D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

RagingR2 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 11:53:
Maar over dat eerste... ik vraag me af wat daarvan klopt. Een TFT scherm *heeft* helemaal geen refresh rate! Het essentiële verschil (of beter gezegd één van de essentiële verschillen) tussen CRT en TFT is dat bij de laatste het beeld alleen "veranderd" wordt als er ook daadwerkelijk iets op het scherm verandert. Een pixel die dezelfde kleur houdt, blijft dus gewoon permanent aanstaan. Zo niet.... dan is er denk ik iets ernstig mis met je scherm. :P
Dus als het goed is is er bij bureaubladinstellingen -> beeldscherm helemaal geen optie meer om een refresh in te stellen, of als die er op de 1 of andere manier wel is heeft de instelling van de andere refresh rate als het goed is geen enkele effect op wat je TFT scherm doet.
Hoe dan ook; als een TFT scherm onrustig doet, dan kan dit niet komen door de refresh rate omdat hij die niet heeft, en moet het dus ergens anders aan liggen.
Ik weet dat een TFT in principe geen refreshrate heeft zoals we het bij CRT monitoren kennen. Bij sommige monitoren lijkt het in ieder geval zo te zijn dat je een wat stabieler en scherper beeld krijgt bij een iets hogere refreshrate. Het is in elk geval te proberen, dan zie je vanzelf of het werkt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:02

DinX

Motormuis

Terw_Dan schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 13:21:
[...]

Ik weet dat een TFT in principe geen refreshrate heeft zoals we het bij CRT monitoren kennen. Bij sommige monitoren lijkt het in ieder geval zo te zijn dat je een wat stabieler en scherper beeld krijgt bij een iets hogere refreshrate. Het is in elk geval te proberen, dan zie je vanzelf of het werkt of niet.
Ik heb zelf die ervaring ook gek genoeg. Zeker bij wat goedkopere schermen vaak. Heb je hem op 60 staan, lijkt het niet te kloppen, zet je hem op 70 ofzo is het beter. En je ziet zelfs het verschil als je nadien op een ander scherm van hetzelfde type komt waar de refreshrate anders staat.
In theorie zou het inderdaad niet mogen uitmaken, maar in de praktijk merk ik het toch bij sommige schermen.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiffer
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-05 13:25
ik moet zeggen dat ik nergens last van heb (en ik heb je scherm gekocht)

ja ik denk ook dat je niet te dicht bij je scherm mag zitten

draag je mischien lenzen? want persoonlijk kan ik uren kijken naar het scherm kijken met een bril ,maar draag ik lenzen dan krijg ik na 15min al last van branderige en droge ogen. (alleen als ik naar het scherm kijk anders heb ik nergens last van)

JC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-06 23:23

Apache

amateur software devver

Hoe is het omgevingslicht? een lampje achter je kan eventueel helpen doordat het scherm niet zo'n fel lichtsterkte verschil is met de rest van je kamer.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arias45
Ik heb het scherm enige tijd van minimaal een halve meter afstand gebruikt, maar het rare branderige gevoel blijft.
Of ik de brightnes naar beneden gooi, helemaal op 0 of 50% het lijkt niet te helpen.
Hoewel het scherm er erg rustig en een hele mooie weergave geeft, vangen mijn ogen het tog heel anders op.
Ik draag zelf geen lensen of een bril.
De optie om de refreshrate naar 70 te schoeven heb ik niet.
Heb ook al getest op minimaal een meter afstand van het scherm een film te kijken, maar heb het zelfde resultaat.
Lijkt wel alsof mijn ogen niet tegen scherpere en mooiere schermen kan, maar alleen tegen oude schermen van 17" . Ik heb voor de rest witte gordijnen, mijn kamer is vrij goed verlicht. ook tv kijken in het donker is voor mij geen probleem en op mijn oude 17" speelde ik sommige shooters in het donker zonder lichten aan.
Nooit heb ik last gehad van pijn van beeldschermen tot eigenlijk nu. De nieuwe schermen worden niet geaccepteerd door mijn ogen lijkt wel :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Hoe kun je inderdaad de refreshrate van een TFT aanpassen? Het lukt mij niet in de beeldschermeigenschappen van Windows XP. Ook als je alle modi laat weergeven, is alleen 60Hz te selecteren. In nVidia control panel kun je wel custom resoluties aanmaken. Maar als ik hier 70Hz test, geeft hij direct aan 'test failed'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiffer
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-05 13:25
heb wat opzoekwerk gedaan

Een 17" scherm kan je nog net in zijn geheel zien op armafstand. Bij 19" en groter moet je steeds focussen op een bepaald gedeelte van het scherm wat vermoeiender voor de ogen.

vooral als je hier gevoelig voor bent

idiale kijkafstand

17" monitor 60 - 85 cm kijkafstand

21" monitor 75 - 105 cm kijkafstand

dus 24" scherm dan komen wen al gauw op minimaal 90 - 115cm

http://www.brilmode.com/?mid=290

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45950

ZO'n RSI meubeltje.

Bouw of koop eens een fatsoenlijk bureau, weet zeker dat t helpt

20cm 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105463

Iets psychologisch misschien? Jij denkt ik hoop dat ik er met dit scherm geen last van krijg, waardoor je er juist last van krijgt (RSI zit bijvoorbeeld ook grotendeels tussen de oren, neemt niet weg dat je er last van kan hebben).

Weet de psychologische naam hiervoor echter niet meer maar er is vast hier iemand die dat wel weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Anoniem: 105463 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 17:57:
Iets psychologisch misschien? Jij denkt ik hoop dat ik er met dit scherm geen last van krijg, waardoor je er juist last van krijgt (RSI zit bijvoorbeeld ook grotendeels tussen de oren, neemt niet weg dat je er last van kan hebben).

Weet de psychologische naam hiervoor echter niet meer maar er is vast hier iemand die dat wel weet.
Dat heet psychosomatisch :)
Maar het is nog te vroeg om dat de schuld te geven.

Idd, experimenteren met de verlichting. Mijn eigen ervaring is dat een CRT met een modern halogeenlampje op het bureau goed werkt maar voor een TFT is b.v. egale TL-verlichting beter. Een TFT lijkt veel feller dan een CRT omdat het contrast zo hoog is maar geeft feitelijk van zichzelf minder licht. Een CRT is een grote lamp. Met een grote CRT verlicht je je hele kamer erbij. Met een TFT zit je dan naar een fel beeld te kijken terwijl de omgeving donker is. Dan kan vermoeiend aan de ogen zijn.

En 20 cm is gewoon te dichtbij. Tenzij je ogen een afwijking hebben van -8 ofzo maar anders zit je op die afstand altijd te focussen om het beeld scherp te houden. En focussen is spiertjes aanspannen rondom je ooglens en dat is zeer vermoeiend als je het continue moet doen. Minimaal 30 cm, voorbij de gemiddelde brandpuntafstand van het menselijk oog, met de blik op oneindig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 13:41
swiffer schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 13:35:
ik moet zeggen dat ik nergens last van heb (en ik heb je scherm gekocht)

ja ik denk ook dat je niet te dicht bij je scherm mag zitten

draag je mischien lenzen? want persoonlijk kan ik uren kijken naar het scherm kijken met een bril ,maar draag ik lenzen dan krijg ik na 15min al last van branderige en droge ogen. (alleen als ik naar het scherm kijk anders heb ik nergens last van)

JC
Daar heb ik ook last van gehad, opticien vertelde me dat ontzettend veel mensen onbewust niet meer met de ogen knipperen als ze lenzen in hebben en achter een PC gaan zitten.

Beste manier om het te voorkomen is jezelf aan te leren altijd te knipperen als je bijv. de Enter toets aanslaat. Dit went erg snel (je doet het na een tijdje automatisch) en werkt in principe goed.

Daarnaast moet je er voor oppassen dat je geen 'overwear' krijgt, dus optijd je lenzen uit doen en zorgen dat je elke dag minimaal 9 uur lang zonder lenzen doorbrengt :).

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:02

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Arias45 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 17:08:
Ik heb het scherm enige tijd van minimaal een halve meter afstand gebruikt, maar het rare branderige gevoel blijft.
Of ik de brightnes naar beneden gooi, helemaal op 0 of 50% het lijkt niet te helpen.
Hoewel het scherm er erg rustig en een hele mooie weergave geeft, vangen mijn ogen het tog heel anders op.
Ik draag zelf geen lensen of een bril.
De optie om de refreshrate naar 70 te schoeven heb ik niet.
Heb ook al getest op minimaal een meter afstand van het scherm een film te kijken, maar heb het zelfde resultaat.
Lijkt wel alsof mijn ogen niet tegen scherpere en mooiere schermen kan, maar alleen tegen oude schermen van 17" . Ik heb voor de rest witte gordijnen, mijn kamer is vrij goed verlicht. ook tv kijken in het donker is voor mij geen probleem en op mijn oude 17" speelde ik sommige shooters in het donker zonder lichten aan.
Nooit heb ik last gehad van pijn van beeldschermen tot eigenlijk nu. De nieuwe schermen worden niet geaccepteerd door mijn ogen lijkt wel :|
Ik heb ook ongeveer dezelfde monitor en zit er bij normaal gebruik minstens 80 centimeter vandaan, voor films mag je daar nog wel een metertje bij doen want dan krijg je inderdaad heel erg snel last van vermoeide ogen omdat er zoveel beweging in beeld is en je steeds op een ander punt moet focussen. Helemaal erg is het als je ook nog ondertiteling moet lezen, dan moet je er echt verder vandaan zitten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:47
swiffer schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 17:39:

M.A.W. koop gewoon een 15 inch monitor, want als ie grooter is, moet je er zo ver weg van zitten dat het effect hetzelfde is als een 15-inch? Bleh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:07

franssie

Save the albatross

Paprika schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 22:00:
[...]

M.A.W. koop gewoon een 15 inch monitor, want als ie grooter is, moet je er zo ver weg van zitten dat het effect hetzelfde is als een 15-inch? Bleh
als je een 15" hebt met dezelfde resolutie als die 22" maakt het effectief weinig uit (dat is mijn opstelling dus, 15" met heel hoge resolutie).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingR2

RagingR2

[GeekPride!]

swiffer schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 17:39:

http://www.brilmode.com/?mid=290
Met alle respect voor je bron (respect voor het zoekwerk), maar het voordeel van een grotere CRT is natuurlijk wel dat je meer werkoppervlak hebt. En niemand gaat grafisch werk zitten doen op meer dan een meter afstand van zijn supergrote beeldscherm, want dan zie je nog niks. En je hebt een heeel groot bureau nodig. ;)

Het nadeel van "relatief" dicht op je grote monitor zitten (lees: net zo dicht als je op een monitor van gemiddeld formaat zou gaan zitten) is inderdaad dat je meer je ogen en je nek moet bewegen om alle hoeken te kunnen zien. Al vraag ik me eerlijk gezegd af of dat uit RSI- en arbo-overwegingen niet juist een voordeeel is. ;) Maar naar mijn idee zou het voor de minimale afstand tussen je ogen en de pixels en de focusafstand (zodat je niet constant spiertjes in je oog zit aan te spannen) niet zoveel uit moeten maken of je nou 60cm van je 17" monitor afzit, of 60cm van je 24" scherm; ik bedoel de pixels zijn ongeveer even groot, en de lettertjes over het algemeen ook; bij een hogere monitor pak je immers meestal ook een hogere resolutie.

[ Voor 3% gewijzigd door RagingR2 op 07-10-2008 09:01 ]

P183, M4A78T-E, Phenom-II X4 955, OCZ 4GB Platinum 1333Mhz, MSI GTX 960 4GB, Syncmaster 2494HS + PS3 + XBOX360 + Samsung Galaxy S3 + Canon EOS 600D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95522

Er was laatst een onderzoek naar de productiviteit van werknemers met grotere schermen... wat blijkt? tot 22" word je productiviteit hoger, zodra je daar boven gaat zitten neemt het veel sneller weer af als dat het toeneemt. Dit komt doordat je meer rond moet kijken op je scherm, je ogen sneller vermoeid raken (waardoor je vaker een pauze moet nemen) EN omdat je automatisch meer micromanagement van je vensters moet doen. Hetzelfde geldt voor werknemers met meer schermen, zodra je meer als 2x20" schermen hebt gaat je productiviteit achteruit om precies dezelfde redenen als bij een te groot scherm.

Ik kan zo gauw de bron even niet terugvinden, maar als ik dat toch nog doe voeg ik hem aan deze post natuurlijk toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingR2

RagingR2

[GeekPride!]

Het klinkt op zich plausibel. Maar ik vraag me bij dat soort onderzoeken wel altijd meteen sceptisch af hoe je zoiets onderzoekt. Ten eerste, wat is "productiviteit". Aantal verkochte producten of afgesloten contracten? En hoe meet je productiviteit bij mensen die niet direct iets verkopen?

Zó lang bestaan er nog geen 22+" TFT-schermen, dus lijkt mij dat op zulke korte termijn je weinig zinnigs kan zeggen over wat de directe relatie met productiviteit is, en wat gewoon door toeval of verschillen tussen personen wordt veroorzaakt. Sowieso is het in de gehele wetenschap zo dat causale relaties vrijwel nooit met zekerheid zijn vast te stellen; zeker bij dit soort niet-exacte zaken kun je hoogstens een statistische relatie tussen twee verschijnselen aantonen ("a" treedt op terwijl "b" ook optreed).
Maar als je het naar buiten brengt wordt het in de volksmond al gauw versimpeld of geïnterpreteerd als ("b" treedt op doordat "a" optreedt of andersom).

[ Voor 28% gewijzigd door RagingR2 op 07-10-2008 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 10:03
ja denk dat de productiviteit eerder naar beneden gaat omdat mensen nog niet gewend zijn goed met meerdere schermen te werken ofzo...

of ze kijken naar de productiviteit per pixel ofzo :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arias45
Ik heb alle instellingen getest.
Monitor op minimaal 80 cm gebruik.
Wil allemaal niet baten.
Ik probeer het nog een maandje uit, als ik dan nog steeds niet tevreden ben ruil ik hem of verkoop hem.
Dan maar terug naar m,n vertrouwde 17".
Als dat m,n ogen spaart en ik er gewoon lekker me standaard games op kan spelen en andere dingetjes vind ik het wel best.
550 euro aan een monitor die me alleen maar ellende bezorgt flikker ik er uit :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Ik zou nogmaals zeggen, laat voor alle zekerheid je ogen eens testen. Kost meestal niets en je weet dan ook zeker dat het niet, al dan niet gedeeltelijk, daar aan kan liggen. Zodoende kun je ook voorkomen dat je een duur scherm het raam uit smijt zonder dat het eigenlijk aan het scherm ligt.

[ Voor 25% gewijzigd door dahakon op 07-10-2008 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arias45
Ik zal idd mijn ogen laten testen voor ik dit idd doe. Ik weet van mezelf dat ik moeite heb met verte kijken.
Ik zie vooral met mijn linker ook een stuk slechter dan rechts. Maar vraag me af of dit het probleem verhelpt.
Zal hier met autorijden tog wat aan laten moeten doen, maar zorgt voor niet goed zo,n goed zicht kwa verte kijken hier invloed op.
Zelf had ik eerder verwacht dat je last krijgt van je ogen je hier voor een leesbril nodig hebt.
Iemand ervaring of suggestie? Top dat ik nog steeds zo veel replies zie, niet verwacht :)!
Echt top :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Ik heb zelf onlangs een bril gekocht na eindelijk, na jaren toch maar eens mijn ogen op te laten meten. Ik bemerk toch weldegelijk een verschil met mijn SyncMaster 226BW, terwijl ook ik een bril voor 'ver' kijken heb. Rechts -0.75, links -1 met cylinder. Het is allemaal niet veel, maar mijn ogen zijn stukken minder vermoeid, voelen niet langer branderig aan etc. Het maakt dus weldegelijk een verschil, ook wanneer je naar een monitor kijkt die redelijk dichtbij staat (na een korte gewenningsperiode overigens ^^)

Ik moet trouwens zeggen dat ik zelf ook minder last van mijn ogen kreeg van mijn 17" CRT van IIyama, al wist ik, toen ik dat scherm nog normaal gebruikte, ik toch echt eens mijn ogen moest laten meten.

[ Voor 16% gewijzigd door dahakon op 07-10-2008 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arias45
Bedankt voor de reactie dahakon.
Laat ik dat deze week eerst maar even mijn ogen opmeten.
Koop ik daarna een simpel brilletje voor thuis en kijk naar het verschil.
Reactie volgt wanneer ik zover ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-06 08:16

DeluxZ

Livin' the good life

Je kan nog altijd lenzen nemen als je geen bril wilt zoals ikzelf ook heb gedaan ;) Ik heb wel met lenzen dat ik na een dag op stage achter een beeldscherm gezeten te hebben en thuis ook nog even dat ik mijn lenzen dan uit moet doen omdat ik anders wazig zie. Daarom misschien wel handig om een thuis-brilletje te hebben ;)

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95522

RagingR2 schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 19:32:
Het klinkt op zich plausibel. Maar ik vraag me bij dat soort onderzoeken wel altijd meteen sceptisch af hoe je zoiets onderzoekt. Ten eerste, wat is "productiviteit". Aantal verkochte producten of afgesloten contracten? En hoe meet je productiviteit bij mensen die niet direct iets verkopen?

Zó lang bestaan er nog geen 22+" TFT-schermen, dus lijkt mij dat op zulke korte termijn je weinig zinnigs kan zeggen over wat de directe relatie met productiviteit is, en wat gewoon door toeval of verschillen tussen personen wordt veroorzaakt. Sowieso is het in de gehele wetenschap zo dat causale relaties vrijwel nooit met zekerheid zijn vast te stellen; zeker bij dit soort niet-exacte zaken kun je hoogstens een statistische relatie tussen twee verschijnselen aantonen ("a" treedt op terwijl "b" ook optreed).
Maar als je het naar buiten brengt wordt het in de volksmond al gauw versimpeld of geïnterpreteerd als ("b" treedt op doordat "a" optreedt of andersom).
Wie heeft het over TFT schermen? volgens mij alleen jij hoor? :)
Pagina: 1