Toon posts:

Probleem met 4870x2?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Heb een probleempje met me vga kaart , de 4870x2.

Pas een nieuw systeem samengesteld,
- e8500
- 4870x2
- antec 1000 watt
- ocz reaper pc6400
- Asus Rampage mb

Had eerst Vista 64 bit geinstalleerd . Met spellen die ik daarbij probeerde bleven hangen na een paar seconde na het level laden zoals , Crysis. Ik dacht ligt aan de 64 bit versie , 32 geinstalled , maar nog steeds hetzelfde.

Heb verschillende drivers geprobeerd. Allereerst de nieuwe 8.9 maar ook de driver cd en 8.8.
Bij alle drivers problemen met crysis en onstabiel systeem , tevens in 3dmark06.
Me pc loopt dan vast en moet ik daarna resetten.

Me fsb van me mb is 430 @ 1.36 volt , maar ook zonder deze overclock problemen.

Iemand misschien een ideetje?
alvast bedankt :)
Rahs

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Is je systeem wel stabiel op de standaard kloksnelheid / voltages/ fsb? Zo niet, dan moet je het toch echt zoeken indrivers of bijvoorbeeld in de voeding. Wat voor voeding gebruik je?

Goud is geen geld

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:14
Heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al eens doorgenomen?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Topicstarter
op standaard mb instellingen is alles goed ,
Me voeding is een antec 1000 watt genoeg power daar...
:/

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-05 08:57
Heb je de FAN speed van je videokaart wel aangepast?

Richard

Verwijderd

Topicstarter
hoezo aangepast?
is standaard driver instellingen niet goed?

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:12
+12V1
18.0A
+12V2
18.0A
+12V3
18.0A
+12V4
18.0A

Kun je die +12V lijnen combinen? Als het gewoon 4 aparte +12V lijnen van 18A zijn zou je nog wel eens niet genoeg power over de +12Vs kunnen hebben.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
_vipeax: nog nooit een voeding gezien waar dat kan en het is ook zeker niet aan te raden als het kon. Maar dat zal het probleem echt niet zijn.
@TS: al eens met minder geheugen geprobeerd? In elk geval minder dan 4GB? En wat gebeurt er onder XP?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-04 14:14
OCZ Reaper mem slikt het liefst 2.1v. Heb je dat ingesteld? Heb je verder de drivers van je mobo geinstalleerd? Vista denkt het zelf allemaal wel te weten, maar het beste is toch nog dat van de site van de fabrikant.

Verwijderd

Topicstarter
@ _vipeax , Wat je allemaal zegt klinkt leuk , maar weinig verstand van eerlijk gezegt.
Ik heb de 8 pins aangesloten die uit het Niet modulaire gedeelte komt , en de 6 pins wel modulair.
Dit zal wel goed zijn tog , nix over kunnen vinden in de boekjes o.i.d.

@The_Virus , Net me voltage op 2.1 gezet, timmings even op auto , stond daarvoor op 5 -5 -5 - 15.
Met 1 geheugen reep geboot en weer een spel gestart , maar weer crasht hij , en reboot als gevolg.
Windows xp niet geprobeerd , maar goed hoe moet dat uitmaken , ik ga het cker proberen mocht ik er niet 8er komen.

@Bitage , ik had dat mobo cd-tje wel een beetje afgestruind , dalijk weer ff doen , maar alle drivers heb ik wel.

Bedankt voor jullie reacties!

rahs

Verwijderd

Topicstarter
mobo cd-tje net geinstalleerd , maar geen verandering in de crashes.... :/

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-05 20:01
Verwijderd schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 19:23:
op standaard mb instellingen is alles goed ,
Me voeding is een antec 1000 watt genoeg power daar...
:/
Betekent dit dat wanneer je de processor stock laat draaien en de modo met standaard instellingen laadt, dat de pc niet vastloopt? Zo ja, dan weet je wat jou te doen staat, namelijk de overclock terug schroeven

Verwijderd

Topicstarter
Nee sorry niet over die regel nagedacht toen ik em typte...
Me pc is stabiel in windows , zelfs met een aantal cpu stress programma's.
Maar me pc crashes als ik in-game gaat en een level laadt.
Of die nu met overclock settings zijn of standaard instellingen.

mvg

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Probeer eens AtiTool om de videokaart te controleren. En draai eens Intel Burn Test (bovenste item van http://www.ultimate-filez.com/?page=downloads), een zeer intensief en snel stressprogramma. Als beide geen kuren vertonen, moeten we even verder zoeken ;).

Oow en dat van XP was omdat XP nogal anders is opgebouwd en andere drivers nodig heeft. Gewoon testen van andere drivers eigenlijk en controleren of er niet iets conflicteert met Vista, maar het was een long shot.

[ Voor 29% gewijzigd door The__Virus op 06-10-2008 20:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
TNX ! ga het zometeen proberen , post over een aantal minuten weer!

mvg

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:01

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hier al wat mee gedaan? Want ik lees er nog weinig van terug.
Paprika schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 20:54:
Kun je die +12V lijnen combinen? Als het gewoon 4 aparte +12V lijnen van 18A zijn zou je nog wel eens niet genoeg power over de +12Vs kunnen hebben.
Is ook een goede suggestie. Hoewel als we het hier over een Antec TruePower Quattro 1000W hebben daar volgens mij geen schakelaar voor op zit, maar daar kan de TS vast uitsluitsel bieden door even in het manual te kijken.

@rahs:
Ik vind dat je inzet nog wel wat beter kan en ook wil ik je vragen om alsjeblieft wat aan je Nederlands te doen. Je merkt al dat men soms moeite heeft om te begrijpen wat je precies opschrijft, probeer dat eens op te pakken :)

Verder betreffende je probleem, waarbij ik tevens posts van anderen zal dubbelen:

Geheugen al getest (memtest)? Overbodige hardware afgekoppeld? Hoe zit het met de temps en de airflow?
Trek ook eens een reepje geheugen er uit om te kijken wat het op Single Channel doet.
Komt het systeem door een stability test as IntelBurnTest? * Ultraman aait The__Virus
Me pc is stabiel in windows , zelfs met een aantal cpu stress programma's.
Dit is onduidelijk. Post wat je en waarmee je hebt getest.

En vergeet je overclocksettings voor het moment. Laat het geheel op stock lopen en ga pas weer overklokken als je van het probleem af bent.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
@ Ultraman

Die Troubleshooter heb ik doorgenomen . Het enige wat ik momenteel kan doen is me videokaart in een ander system van een vriend van me proberen.

Wat betreft de voeding ; ik heb de manual doorgelezen , maar niks over dit onderwerp gevonden tevens stond er ook niks in over een speciale manier om een zware vga aan te sluiten.

Me taal gebruik zal ik voortaan opletten. Ik ben zo gefrustreerd door dat me nieuwe pc het niet naar behoren doet, dat ik zulke dingen verwaarloos.

De testen die ik heb gedaan zijn;
-OCCT
-Everest ultimate
Niks negatiefs hier in aangetroffen..
3dmark 06 een keer af kunnen draaien , daarna eigenlijk niet meer .Me score was toen 19 K. In andere testen van 3dmark crasde het systeem.

Me Airflow kan niet veel beter eigenlijk in me p182 van Antec ,
Me temps zijn : Afbeeldingslocatie: http://img505.imageshack.us/img505/7456/tempsst7.jpg

Naar mijn weten is dit goed , temps zijn Idle omstandigheden.

Intelburntest + memtest ga ik zo doen.

mvg

Verwijderd

Topicstarter
De intelburntest ... werkt niet bij mij of doe ik dat verkeerd?
Afbeeldingslocatie: http://img241.imageshack.us/img241/7882/lgfgqa3.jpg

Welke Memtest heb ik nodig ik vind verschillende met google?

Alvast bedankt!

rahs

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Memtest 86 ;)

Overigens vind ik je temps wel erg aan de hoge kant hoor. Voor idle 96 graden op 1 core van je GPU is wel bizar. Ik zou kijken of je de fan speed niet lekker op 100% kan laten draaien en ff je case openzet voor wat meer koeleren lucht. Je kan altijd kijken of het dan beter gaat.

(van wat ik zo heb gelezen, crash je alleen tijdens games. Obviously als je alleen je CPU stressed die wel een normale temp heeft komt dit niet naar voren toe. Zodra je gaat gamen en je GPU stressed, gaat het fout zo te zien)

GL :)

Xbox Live ID:Notna8310

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Kijk dat zijn al een stuk duidelijkere posts :)

Memtest86(+) is het programma dat je wilt hebben. Wordt vaak ook meegeleverd op Linux LiveCDtjes, maar volgens mij is er ook een bootable ISO van Memtest86+ beschikbaar op hun website die je zo kunt branden. Die zul je dan een aantal uur, denk aan een nachtje, even moeten laten lopen.

Die temperaturen voor die HD4870X2 zijn idd wat hoog, maar niet vreemd voor dat beest. Ik weet uit ervaring dat MEMIO vaak wat meer meet dat de andere diodes, maar 96C ja... officieel zou je je nog geen zorgen hoeven te maken, dit kan normaal zijn. Mijn HD4850 deed voordat ik hem voorzag van een Accelero S1 Rev2 ook wel een graag of 88 op MEMIO. Ben benieuwd wat de kaart in een ander systeem doet.
Zoek ook eens naar temps van andere HD4870X2's op internet. Mocht je daar niets kunnen vinden dan kan ik kijken of ik de HD4870X2 hier even in kan bouwen voor een test, ik heb een exemplaar liggen *pats pats*

Dat Intel BurnTest crashed is wat frappant. Dat betekend dus of dat er iets met die BurnTest niet goed zit of dat er toch iets in de hardware niet goed gaat.
Heb je Intel BurnTest ook al op een andere modi geprobeerd?
Zet Error Detection eens gewoon uit, dat kun je prima met je ogen gewoon zien als dat misgaat (zal zo even nader verklaren) en pak eens Low Stress ipv Maximum Stress. Dan wordt er een stuk minder geheugen gebruikt, maar wel je CPU flikt belast.
Als dat dan wel goed gaat kun je altijd modi naar boven gaan werken.

IntelBurnTest spuugt een aantal waardes uit. Residual en Residual(norm). De uitkomst ervan zal bij elke "run" hetzelfde zijn. In jouw geval heb je om 10 runs gevraagd en zul je 10 keer onder elkaar dezelfde getallen moeten zien. Zijn alle getallen in de kolom Residual gelijk aan elkaar, en zijn alle getallen in de kolom Residual(norm) gelijk aan elkaar, dan is het goed :)

[ Voor 31% gewijzigd door Ultraman op 06-10-2008 23:32 ]

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-03 13:03
Ik denk dat dat aan je IRQ ligt.

Correct me if im wrong maar die problemen had ik ook.

2 kaarten in je pc met dezelfde IRQ, veel vastlopers, vooral met games krijg je dan.

(IRQ is een waarde ofzo die elke kaart krijgt van windows)

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

arieman007 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:30:
Ik denk dat dat aan je IRQ ligt.

Correct me if im wrong maar die problemen had ik ook.

2 kaarten in je pc met dezelfde IRQ, veel vastlopers, vooral met games krijg je dan.

(IRQ is een waarde ofzo die elke kaart krijgt van windows)
I am going to correct you ;)

• Het is een 4870X2, niet 4870 x 2. Het is dus 1 kaart met een dual core GPU :). 1 IRQ dus. Kan alsnog zijn dat er conflicten zijn met een ander apperaat, maar lijkt mij sterk
• IRQ is een BIOS thing, niet een Windows thing. Zie ook:

-Wikipedia: Interrupt
-What is an IRQ?
IRQ's (Interrupt Request) Lines
IRQ's are hotlines to the main computer (CPU) that allow devices connected to the computer to signal the CPU that they need immediate attention. If you're a Batman fan, think of IRQ's as the Batphone - getting his attention immediately.

Not all devices require IRQ lines, which is good news because in modern (post IBM XT) computers, we only have 16 of them. Of those, 3 are already dedicated to the main system board itself - the system timer, keyboard, and memory parity error signal. That leaves only 13 for all the other devices connected to your computer. This is why IRQ conflicts are probably the #1 problem faced by computer users when they add hardware to their computer.

Xbox Live ID:Notna8310

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Notna schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:34:
[...]

I am going to correct you ;)

• Het is een 4870X2, niet 4870 x 2. Het is dus 1 kaart met een dual core GPU :). 1 IRQ dus. Kan alsnog zijn dat er conflicten zijn met een ander apperaat, maar lijkt mij sterk
• IRQ is een BIOS thing, niet een Windows thing. Zie ook:

-Wikipedia: Interrupt
-What is an IRQ?

[...]
Waar ik ook weer even op inhaak aangezien PCI Express geen fysieke interrupts meer gebruikt. PCI Express maakt gebruik van virtuele interrupts. Het is een message-signalled bus, waardoor de identiteit van een interrupt afgelezen wordt aan de hand van de databits.
En 16 IRQs... als je nog wat ouder spul hebt wel, tegenwoordig heeft alle x86 hardware wel APIC support waardoor je er wat meer ter beschikking hebt. :)

IRQ zal hier niet het issue zijn, voor zover ik kan bedenken.

• richardboer
De kaart word op standaard instellingen veel te heet, je moet de fanspeed van 25% opschroeven naar minimaal 50% of hoger anders krijg je artifacts. (tenminste ik wel met 3DMark Vantage en verschillende games.)

De fanspeed kan je o.a. aanpassen via RivaTuner of door je CCC Profile aan te passen. Maar via RivaTuner is eerste keer het snelste om eerst is te proberen.
(Zou zeggen zet hem eerst voor alle zekerheid op 70% fanspeed ofzo)

Richard

Verwijderd

Topicstarter
@Ricardboer!

Net rivatuner geinstalleerd, fan op 50 % gezet en me temps zijn alsvolgt;
Afbeeldingslocatie: http://img508.imageshack.us/img508/2631/newtempsby0.jpg
WAT EEN VERSCHIL!

Crysis draait nu zonder problemen , net als alle andere games!

Harstikke bedankt.

Wel een mobiele straalkachel naast me nu , maar ach een headset doet wonderen.

Bedankt voor jullie reacties.

mvg
rahs

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-04 14:14
Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 18:37:
Wel een mobiele straalkachel naast me nu , maar ach een headset doet wonderen.
Dan moet je eens kijken naar een apart 3D profiel een idle profiel. Als je ingame bent hoor je de fan toch niet, enerzijds door het geluid van de game, anderzijds doordat je geconcentreerd bezig bent. Met gewoon desktop werk (MSN/inet/Word) is het toch wel fijn als je fan zogenaamd STFU'd :+

RivaTuner kan dat volgens mij wel, anders zeker ATiTool of ATiTrayTools.

• richardboer
AtiTray Tools + Vista 64bit is niet echt een fijne combo gezien de drivers van atitraytools niet signed zijn.
Rivatuner daarin tegen werkt zonder problemen dus vandaar.

Er is ook wel ergens een truukje voor je CCC profile maar weet niet zo gauw meer waar die staat.

Richard

Pagina: 1