Toon posts:

adsl en oude telefoon

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag een hele leuke oude ptt telefoon gekocht maar krijg m nog niet aan de praat

Ik heb een internet plus bellen van online (vroeger orange) met een varkensneusstekker die naar mijn livebox loopt.

maar als ik die oude telefoon in de varkensneus stop krijg ik geen kiestoon. heb al geprobeerd B en EB door te verbinden maar werkt niet.

En hoe moet ik het straks definitief aansluiten? met een splitter ofzo ( iets over gelezen)?

Bedankt voor de reacties!!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:37

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Eerste vraag die bij me opkomt: hoe weet je of die telefoon het wel doet?? :?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
WAT voor telefoon is het?

Een good-old- T65 toestel?

Die hebben een aparte aansluiting voor belspanning, uit mn hoofd moet je B en EB doorlussen (anders rinkelt ie niet)

Ik gok eerder op gevalletje aansluitfactor: Die dingen hebben een hoge aansluitfactor (3 ofzo) en ik betwijfel of je online modem dat aankan op zn poortje.
Verder doen die toestellen geen toonkeuze. Ondersteunt Online nog wel pulsbellen?

en idd, werkt die telefoon wel? Al bij iemand getest die een volwaardige analoge lijn heeft? (Aansluitfactor is dan max 5)

Afbeeldingslocatie: http://www.actw.nl/Oude%20toestellen/Images/T65_Standaard_IDK_Grijs_B_small.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door DJSmiley op 05-10-2008 17:50 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is het zo'n telefoon met draaischijf? Die weken toch met pulse? Volgens mij werkt dat helemaal niet meer op internettelefonie.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Topicstarter
nee ik weet niet zeker of ie het doet...

Er staat op dat hij aansluitfactor 2 heeft en hij heeft druktoetsen..

Verwijderd

Topicstarter
en B en EB doorlussen heb ik al geprobeerd, maar dat levert niet echt iets op... :'(

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:35

Onbekend

...

De telefoon werk dat met een toon-keuze en dat is goed.
Werkt een andere telefoon op die aansluiting wel?

We wachten het testresultaat bij de buren nog even af.....

Speel ook Balls Connect en Repeat

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12 08:43
Deze toestellen gebruiken teveel vermogen uit je telefoonpoortje en gaan 90% zeker niet werken.

Verwijderd

Topicstarter
Oei... er komt dus te weinig vermogen uit die adsl lijn

Zijn daar nog oplossingen voor te bedenken?

heb nog niemand gevonden waar ik de telefoon kan testen, veel mensen hebben digitaal tegenwoordig...

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
ADSL is zoals bekend digitale techniek. Alleen dat waar het uiteindelijk om gaat, het telefoongesprek, is nog steeds analoog. Dat geldt ook voor telefoon via het TV kabelnet. Dat is helemaal digitaal, maar van modem naar telefoontoestel weer analoog wat betreft de spraakverbinding. De aansluitfactor van de huidige toestellen en die van vroeger verschilt maar weinig, dus dat zou m.i. weinig problemen moeten leveren, mits je niet op het randje gaat zitten met te veel toestellen parallel. Dus als je alles wat eventueel parallel met je toestel staat even verwijdert, zou je in elk geval kiestoon moeten hebben. Anders is hij vrees ik defect.

Een belangrijke beperking is echter dat oude pulssysteem om een nummer te kiezen. Analoge lijnen kunnen er nog mee overweg, maar digitale lijnen beslist niet. En daardoor is zo'n oud toestel zoals b.v. de destijds alom bekende T65 niet volwaardig te gebruiken, je kunt er nl. alleen maar mee gebeld worden, maar zelf een nummer er mee kiezen kan niet.

Edit:
Even het draadje teruglezend zie ik dat het toestel druktoetsensen heeft. Dat zou kunnen betekenen dat onderaan het toestel een schuifschakelaartje zit met aanduiding P en T. Als dat er op zit, geldt die beperking natuurlijk niet op stand T.

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 05-10-2008 23:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
als ik het goed begrijp is de telefoon dus waarschijnlijk toch kapot?

• Techneut
  • Niet online
Is de haak van de telefoon nog in orde? Mensen die zoiets weg doen hebben wel eens sloopneigingen zoals even open schroeven, telefoontje en/of microfoontje er uit laten vallen en weer "netjes" dichtschroeven. M.a.w. zit alles er nog in?

Verwijderd

Mijn vader heeft twee oude toestellen met draaischijf, nog ouder dan die T65. Dit in combinatie met Tele2 ADSL en telefonie. Je kunt er op gebeld worden, werkt prima. Of je ook kunt kiezen weet ik niet, nooit geprobeerd.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:08

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 17:42:
[...]Ik heb een internet plus bellen van online (vroeger orange) met een varkensneusstekker die naar mijn livebox loopt.

maar als ik die oude telefoon in de varkensneus stop krijg ik geen kiestoon. heb al geprobeerd B en EB door te verbinden maar werkt niet.
[...]
Just to double check:
Maar als je een ander toestel in die varkensneus stopt doet die het wel? Bij mij thuis zit er ook een varkensneus (oude lijn) maar daar staat al jaren geen bel signaal op, alleen ADSL en dat werkt niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Topicstarter
ik heb helaas geen ander toestel om het te proberen, maar zou het op het adsl signaal nu wel of niet moeten werken? Er moet toch een signaal komen, mijn internet komt er tenslotte ook vandaan...

• franssie

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 16:11:
ik heb helaas geen ander toestel om het te proberen, maar zou het op het adsl signaal nu wel of niet moeten werken? Er moet toch een signaal komen, mijn internet komt er tenslotte ook vandaan...
Direct op het ADSL signaal gaat het niet werken. Wel kunnen er op je modem telefoon poorten zitten, daar kan je dan een tweede varkensneus op aansluiten voor telefonie (modulair, middelste twee draadjes zijn a en b, de rest wordt niet gebruikt). Direct een stekkertje aan je t65 knijpen kan wel maar is denk ik niet een erg stevige oplossing.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je nog een beltoon hebt op je lijn gaat 't wel werken ja, maar aangezien je internetplusbellen hebt is die beltoon er afgehaald en vervangen door een VoIP lijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-12 11:08
Volgens mij heb ik ooit ergens in de handleiding van Orange gelezen dat pulstelefoon's niet werken op de Livebox.

• Techneut
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 16:39:
........, maar aangezien je internetplusbellen hebt is die beltoon er afgehaald en vervangen door een VoIP lijn.
Weet je dat heel zeker? Ik heb ook voip (kabelnet UPC, combinatie internet + bellen, alles via een gemeenschappelijk modem en ik heb gewoon kiestoon.
Dat puls kiezen niet werkt op deze verbindingen is al betoogd. Alleen gebeld worden dus, de spraaklijn is eender.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Techneut schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 18:23:
[...]
Weet je dat heel zeker? Ik heb ook voip (kabelnet UPC, combinatie internet + bellen, alles via een gemeenschappelijk modem en ik heb gewoon kiestoon.
Dat puls kiezen niet werkt op deze verbindingen is al betoogd. Alleen gebeld worden dus, de spraaklijn is eender.
Dat is heel anders, dat is internet en bellen via de kabel. Wat je daarmee doet heeft kpn maling aan. Maar als jij je telefoonnummer om laat zetten van gewone analoge telefonie naar IPB heb je over 't algemeen geen kiestoon meer op je analoge lijn maar alleen nog een adsl signaal.

• Techneut
  • Niet online
En levert die ADSL voorziening dan helemaal geen hoorbaar signaal als je de telefoon enkel maar van de haak neemt of bij modernere draagbare toestellen de beltoets in drukt?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ADSL-signalen zijn voor mensen niet hoorbaar, nee.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is het geen pulsetelefoon omdat hij wel druktoetsen heeft

Ga morgen proberen er een nieuwe varkensneus voor te regelen en die met stekkertje onderin de livebox doen, zoals franssie zei
Vandaag niet echt tijd gehad

Ben benieuwd of t werkt...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Draaischijf = puls
Toetsen = toon (DTMF)

Sommige toetstelefoons kun je op pulsen overschakelen voor oude telefoonnetwerken en er zullen vast ook wel telefoons met draaischijf zijn die gewoon DTMF het net op sturen (als iemand er trouwens weet die VoIP doet, hou ik me aanbevolen), maar over het algemeen geldt het bovenstaande.

Overigens, dit kon helpen mochten er toch alleen maar pulsen uit komen: http://www.dialerbuddy.com/lpt300.htm

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 07-10-2008 00:59 ]

• Techneut
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 20:09:
ADSL-signalen zijn voor mensen niet hoorbaar, nee.
Dat koppelt dan heel eenvoudig terug naar Kalle. Hij vertelt geen kiestoon te horen, doet hij dit wel op zijn andere toestellen? Als dit ook niet het geval is zoals CyBeR stelt, is het natuurlijk verklaarbaar dat hij niets hoort.

Vervolgens, voorzover dit niet bekend is, dat lusje tussen B en EB is nodig, anders doet de bel het niet.
EB is een afkorting van Extra Bel. Het geeft de mogelijkheid om een extra bel in serie te zetten met die in het toestel.
Voorts, een toestel met druktoetsen hoeft niet per definitie een toonkeuzetoestel te zijn. Doorgaans is het met een schakelaartje aan de onderkant te kiezen.
DTMF heeft overigens te maken met het systeem van nummerweergave. De tegenhanger is FSK. Bij analoge lijnen van KPN gebruiken ze DTMF, bij kabelnetten zoals UPC FSK. Heeft dus bij niets met puls- of toonkiezen te maken (zie opmerking onder edit).

Tenslotte, wat ik in zo'n situatie zou doen, is zoveel mogelijk andere telefonieapparatuur tijdelijk er uit trekken, dat oude toestel gewoon er in prikken, m'n mobieltje pakken en mijn thuisnummer bellen. Misschien blijkt dan dat hij het gewoon doet.

Edit:
Ik moet me zelf wel enigszins corrigeren, of beter gezegd aanvullen wat betreft DTMF, dit heeft oorspronkelijk wel te maken met puls- of toonkeuze. Vervolgens is DTMF of FSK (het broertje er van) het systeem van nummerweergave dat wordt gehanteerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 07-10-2008 11:16 ]

• rdfeij
  • Laatst online: 04-12 08:43
je telefoon werkt NIET op adsl.. dit is een groot misverstand..

In je modem wordt het analoge telefoonsignaal omgezet naar digitaal (bits en bytes) en zo via je internetverbinding verzonden.
Je moden zorgt dus voor de spanning die je telefoon nodig heeft, en veel modempjes leveren niet genoeg spanning/vermogen om oudere toestellen nog te kunnen laten werken.

Je toestel hoeft dus niet per definitie kapot te zijn, hij krijgt gewoon niet genoeg spanning aangeleverd.
(alhoewel je volgens mij wel altijd een kiestoon zou moeten horen.)

• franssie

franssie

Save the albatross

rdfeij schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 11:43:
[...]
<>
Wat Cyber al zei, als er geen telefonie meer op de lijn staat hoor je niets.

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
DJSmiley schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 17:48:
WAT voor telefoon is het?

Een good-old- T65 toestel?

Die hebben een aparte aansluiting voor belspanning, uit mn hoofd moet je B en EB doorlussen (anders rinkelt ie niet)

Ik gok eerder op gevalletje aansluitfactor: Die dingen hebben een hoge aansluitfactor (3 ofzo) en ik betwijfel of je online modem dat aankan op zn poortje.
Verder doen die toestellen geen toonkeuze. Ondersteunt Online nog wel pulsbellen?

en idd, werkt die telefoon wel? Al bij iemand getest die een volwaardige analoge lijn heeft? (Aansluitfactor is dan max 5)

[afbeelding]
Mijn ouders hebben IPB op een siemens SX551 en deze hebben de T65 óók nog in gebruik. Ze kunnen er mee bellen en gebeldt worden.

[ Voor 0% gewijzigd door Spiral op 07-10-2008 11:59 . Reden: T65 toegevoegd ]

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

• Techneut
  • Niet online
rdfeij schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 11:43:
[...]

je telefoon werkt NIET op adsl.. dit is een groot misverstand..

In je modem wordt het analoge telefoonsignaal omgezet naar digitaal (bits en bytes) en zo via je internetverbinding verzonden.
Je moden zorgt dus voor de spanning die je telefoon nodig heeft, en veel modempjes leveren niet genoeg spanning/vermogen om oudere toestellen nog te kunnen laten werken.

Je toestel hoeft dus niet per definitie kapot te zijn, hij krijgt gewoon niet genoeg spanning aangeleverd.
Dat laatste (die kiestoon dus) is dus een discussiepunt dat ik niet met eigen ervaring kan bevestigen of ontkennen. TS kan daar wellicht naar zijn bevinding antwoord op geven.
Wat betreft het niet genoeg spanning kunnen leveren van een modern modem, ook hier speelt net als bij de klassieke analoge lijnen alleen de aansluitfactor. TS vermeldt dat deze 2 is. Bij de meeste modems is deze factor ongeveer 4, dus zou het gemakkelijk moeten kunnen, mits er niet te veel toestellen aan parallel staan.

Spiral vermeldt:
Mijn ouders hebben IPB op een siemens SX551 en deze hebben de T65 óók nog in gebruik. Ze kunnen er mee bellen en gebeldt worden.
Dat kan best, maar dan hebben ze nog de gewone analoge lijn.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle hulp, heb m nu via modulaire varkensneus onderin de livebox en dan krijg ik een kiestoon en kan ook gebeld worden!

Alleen... kan nog niet zelf bellen:( de kiestoon klinkt ook vreemd : tuuuuu tutu tuuuuu tutu, nou ja moeilijk te tikken maar misschien weet iemand wat ik bedoel:)
Als ik een nummer draai krijg ik soms weer gewoon de kiestoon en soms een ingesprektoon ( verschillende nummers geprobeerd)

Misschien weet iemand wat het probleem nog is?

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 10:57
Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 15:40:
Bedankt voor alle hulp, heb m nu via modulaire varkensneus onderin de livebox en dan krijg ik een kiestoon en kan ook gebeld worden!

Alleen... kan nog niet zelf bellen:( de kiestoon klinkt ook vreemd : tuuuuu tutu tuuuuu tutu, nou ja moeilijk te tikken maar misschien weet iemand wat ik bedoel:)
Als ik een nummer draai krijg ik soms weer gewoon de kiestoon en soms een ingesprektoon ( verschillende nummers geprobeerd)

Wat hoor je als je kiest? Toontjes of rateltjes/tikjes. Als je toontjes hoort zou het in theorie moeten werken. Bij tikjes (1 voor de 1, 2 voor de 2 etc.) gebruikt je toestel pulskiezen en dat zal waarschijnlijk niet werken.
Dat je kiestoon verandert kan dan ook. De tikjes zijn korte onderbrekingen van de lijn en als je modem niet weet wat dat zijn dan kan hij tijdelijk van slag zijn.

Zoals hierboven al een paar keer is genoemd heb je met een beetje geluk een schakelaartje onder aan de telefoon (achter een klepje of diep weggestopt) waarmee je van puls naar toon kunt omschakelen. Dat het druktoetsen zijn zegt iig niets.

[ Voor 11% gewijzigd door xtra op 07-10-2008 15:50 ]

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:10
Spiral schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 11:58:
[...]

Dat dit inderdaad mogelijk is kan ik bevestigen. In de korte tijd dat wij IPB hebben gehad i.c.m een Siemens SX551 (de grijze experiabox), hebben we zonder problemen een Ericsson T65 gebruikt (bellen en gebeld worden) Deze telefoon heeft alleen een pulse mogelijkheid.

Ik wil ook met jullie delen (eigen ervaring) dat pulse kiezen niet wordt ondersteund door de Thomson / Alcatel Speedtouch 780... (dat is de zwarte experiabox)

De Siemens heeft dus als 1 van de weinige VOIP-modems ondersteuning voor pulse kiezen.
Ik weet dat er in de USA een Motorola modem in omloop is die ook pulse kiezen ondersteund.
Verder heb ik tot nog toe zeer weinig voip-modems/adapters kunnen vinden die pulse ondersteunen.

Waar volgens mij nog onderduidelijkheid over bestaat, en wat ik ook nog wil vermelden, is dat wanneer men overstapt op IPB van KPN/PLANET/HETNET, dat de analoge lijn/ISDN lijn dus VERDWIJNT.
Er staat na de overstap ALLEEN nog een ADSL signaal op de lijn, en geen telefonie.

Wil je je analoge- / ISDN- telefonie behouden en toch ADSL over dezelfde lijn, dan wordt dat line-sharing genoemd. Gewone telefonie+ADSL dus.

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 15:40:

Het is al eerder in dit topic uiteengezet dat de echt oudere toestellen alleen pulskiezen hebben. De wat nieuwere, ook dat is al meerder keren vermeld, hebben een schakelaartje (doorgaans aan de onderkant) met de standen P (Puls) en T (Toon). Dus nogmaals, als het toestel enkel met pulskiezen is uitgerust, kun je bij ADSL en andere digitale technieken het zelf bellen vergeten.

• franssie

franssie

Save the albatross

je kan eens in je modem kijken of je wat kan instellen vwb de pulse snelheid. Als je telefoon niet op tone kan en je modem niet in te stellen is kan je in elk geval nog gebeld worden :)

of kijken of je nog ergens een tone-dialer kan vinden zoals die vroeger bij antwoord apparaten zaten.

[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 07-10-2008 20:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor geen toontjes als ik op de toetsen druk, ook geen rateltjes... het wordt zodra ik ga kiezen stil. En daarna krijg ik of weer de kiestoon of een ingesprektoon

gebeld worden lukt inderdaad wel

Een schakelaartje voor pulse en toon ben ik al naar op zoek geweest maar kan ik echt niet vinden.. alleen een schakelaartje met hi lo of, maar dat lijkt me voor t belvolume

• franssie

franssie

Save the albatross

klinkt als pulse. als ie langer stil is als je op de 0 drukt (10 ratels) dan op de 1 (1 ratel) dan is het pulse.

• Techneut
  • Niet online
In dat geval is het weliswaar een leuk nostalgisch ding en daar ging het ongetwijfeld ook om. Persoonlijk zou ik dan nog eerder vallen op een echt oud antiek ogend toestel, liefst zwart, met draaischijf. Maar helemaal volwaardig gebruiken, dus niet alleen gebeld worden maar ook zelf bellen, zal er bij dit toestel alleen niet inzitten, althans niet bij digitale aansluitingen zoals ADSL. Daar moet je toonkiezen gebruiken en dit toestel heeft m.i. alleen pulskiezen.
Voor wie nog de analoge aansluiting heeft is er daarentegen geen enkel probleem.

Verwijderd

Topicstarter
heb t net getest en vrees inderdaad t ergste... hij is langer stil bij 0 dan bij 1.. dus dat blijft bij gebeld worden, ach das ook leuk, het ging er toch om dat mensen mij voor wat langere gesprekken op de goedkopere vaste lijn kunnen bellen

Bedankt voor alle hulp! heb weer veel geleerd:)

• franssie

franssie

Save the albatross

ach - je kan natuurljik op zoek naar een pulse 2 DTMF converter (ja die bestaan) of zelf een PIC gebruiken, maar dan beter gelijk een T65 met draaischijf aanschaffen lijkt mij. (Ik wil, mede naar aanleiding van dit topic) nu een t65 met DECT bouwen. Net dectje gekocht, nu nog uitzoeken hoe).

• Techneut
  • Niet online
Hoef je niet eens echt veel voor te doen, een DECT-toestelletje er bij voor alleen nummer intoetsen. Gewoon parallel op de zelfde lijn. Kan best wat betreft aansluitfactor als er behalve die toestellen niet te veel nog aan parallel staat.
Tenzij je hem als ludiek knutselobject echt in wil bouwen. Ik heb ooit wel heel aardige dingen gezien, zoals een antiek ogend toestel, veel ouder dan de bekende T65, met draaischijf. Alleen de draaischijf als zodanig kon je nog wel ronddraaien, maar deed daarmee niks meer. In de bodem van de gaten van de schijf waren nl. de druktoetsen van een modern toestel gemonteerd, het leek net echt, alle moderne electronica was verborgen onder de kap.
Kitsch? Ja eigenlijk wel, maar dat is een andere discussie, als iemand het leuk vindt om zoiets te maken dan is daar niets mis aan.
Pagina: 1