Toon posts:

MSI P45 Platinum start alleen na CMOSclear

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo luitjes,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen..

Mijn gloednieuwe pc heeft een vreemd probleem:

Nadat ik alles had ingebouwd en Vista Premium 64bit had geïnstalleerd, deed zich het volgende voor:

Pc start alleen door wanneer de Clear CMOS Button eerst wordt ingedrukt, vervolgens komt dan de volgende melding:

CMOS settings wrong
CMOS Date/Time not set
Press F1 to Run SETUP
Press F2 to load default values and continue

Het maakt niet uit of ik F1 kies en de tijd en datum goed zet of de standaard settings of de optimized settings kies, of F2, de pc zal in al die gevallen gewoon opstarten en alles prima uitvoeren. Ook opnieuw opstarten. bijv. na een installatie, doet de pc allemaal keurig.

Pas als ik kies voor 'shut down' of de resetknop indruk, dan wil de pc niet meer doorstarten en gaat de monitor ook na een paar tellen uit. Vervolgens moet ik dan weer de Clear CMOS Button indrukken en begint het hele BIOS gebeuren weer van voor af aan.
De datum is ook altijd hetzelfde: mei 2008, (ik denk de productie datum van het moederbord) (ook Vista geeft dezelfde datum aan).

Alles wordt dus wel aangestuurd m.a.w. krijgt wel stroom etc. want ik heb Vista kunnen installeren en ik heb Bioshock en Crysis gespeeld, werkt ook allemaal uitstekend.

Wat heb ik zelf gedaan:
De pc op een ander (geaard) stopcontact aangesloten.
De geheugen modules gewisseld van bank.
De videokaart omgewisseld met een andere PCI-e kaart (ATI X800, daarmee gebeurde precies hetzelfde).
CMOS batterij goed aangedrukt en toen dat niet hielp batterij vervangen.
Batterij jumper disabled en weer geactiveerd.

Uiteindelijk heb ik een RMA aangevraagd en het moederbord teruggestuurd naar Zercom.
De volgende dag werd ik gebeld door de TD, het bord doet het daar zonder problemen :?

Ik ben ten einde raad.. :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2008 23:25 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Blijkbaar wordt het probleem toch veroorzaakt door iets anders dan je moederbord (het kan ook aan bijv een voeding liggen, raar genoeg, of het geheugen dat niet lekker werkt).

De P45 platinum doet vrij lastig als het geheugen niet goed ingesteld staat. Vervang het eens door standaard geheugen ipv overclockspul bijvoorbeeld :)

Neem sowieso Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door, om op die manier je probleem te achterhalen.

Ik heb je topictitel trouwens aangepast. Hulp hebben we allemaal nodig, en dit zegt niets over je probleem.

titelchange: Helleup BIOS probleem > MSI P45 Platinum start alleen na CMOSclear

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reaktie :)

Het zou het geheugen kunnen zijn idd, alhoewel de bios en Vista het geheugen (8Gb) gewoon zien.
Ik heb het geheugen ook niet overgeclocked, dus dan is deze toch standaard lijkt mij?

De troubleshooter hangen en opstartproblemen had ik al doorgenomen.

Ik wacht nog op de terugkeer van mijn MSI P45 bord uit Eindhoven, maar zodra hij binnen is ga ik gelijk Memtest86+ draaien ;)

Overigens wat ik nergens kan vinden:
De 4 pins voeding boven het 1ste PCi-e slot, moet deze wel of niet aangesloten zijn wanneer ik 1xHD4870 heb.
Volgens de TD van Zercom moet ik deze wel aansluiten, maar waar wist hij niet :|, volgens diverse fora gebruik je deze extra voedingsaansluiting alleen met 2x HD4870.

Oja, dat staat een stuk beter zo, de topic titel, dank..

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 17:31:
Bedankt voor je reaktie :)

Het zou het geheugen kunnen zijn idd, alhoewel de bios en Vista het geheugen (4 Gb) gewoon zien.
Ik heb het geheugen ook niet overgeclocked, dus dan is deze toch standaard lijkt mij?
Maar PC8500 geheugen is vaak wel gebouwd op OCen en vereist daarom vaak wat meer stroom. Op de P45 Platinum die ik ha was het echt een ramp om met die DDR3 OCZ 1333 modules fatsoenlijk en stabiel te draaien. Het werkte pas na een bios update.
De troubleshooter hangen en opstartproblemen had ik al doorgenomen.
Mocht je je bord terughebben en hij blijft hangen. Post dan precies waar wat blijft hangen.
Overigens wat ik nergens kan vinden:
De 4 pins voeding boven het 1ste PCi-e slot, moet deze wel of niet aangesloten zijn wanneer ik 1xHD4870 heb.
Volgens de TD van Zercom moet ik deze wel aansluiten, maar waar wist hij niet :|, volgens diverse fora gebruik je deze extra voedingsaansluiting alleen met 2x HD4870.
Die extra stroomconnector heb ik eerlijk gezegd ook niet echt begrepen op het bord. Volgens mij is er nog geen een videokaart die het echt nodig heeft, gezien er de nodige stroom uit het slot getrokken wordt en nog eens het nodige via de extra connector op de kaart. Weglaten werkt in ieder geval prima (althans, op de P45 en P45D3 die ik heb gehad van MSI).

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt me een goed plan: zodra ik het bord terug heb en de problemen zijn er nog steeds (je weet maar nooit hè, computers ;) ) dan zal ik laten weten waar hij nu precies op blijft hangen.

Tja dat OCen, daar ben ik eigenlijk niet zo in thuis, wellicht dat je me daar tzt mee zou willen helpen..?

Bedankt voor het meedenken!

Ik hoop dinsdag m'n pc weer compleet te hebben.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 23:31:

Tja dat OCen, daar ben ik eigenlijk niet zo in thuis, wellicht dat je me daar tzt mee zou willen helpen..?
Je hoeft natuurlijk niet te gaan OCen, je hebt alleen geheugen gekocht waar dat meestal wel voor wordt gebruikt. En daar zitten wat consequenties aan vast, namelijk dat je makkelijker tegen compatibility issues aan kan lopen.

• pvanhooijdonk
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik vraag me af of het je nog gelukt is die P45 Platinum stabiel te krijgen ...
Ik zit met een vergelijkbaar probleem.
Met de originele BIOS (v1.0) die op het moederbord zat bij aankoop werd mijn E8600 niet goed ingesteld (veel te laag voltage) wat resulteerde in een hele berg vastlopers.
Pas na het handmatig aanpassen van de voltages voor CPU en RAM was er een klein moment van relatieve stabiliteit. Welliswaar kon ik het geheugen niet boven de 800Mhz klokken zonder vastloper.
Nu weet ik niet of de geheugen problemen komen door het gebruikte type (OCZ Reaper 8500) of omdat ik 4x1Gb reepjes gebruikt heb, maar het leek mij verstandig om de laatste BIOS (V1.4) erop te zetten.
Dit gedaan hebbende leek in eerste instantie een verbetering. DE PC bootte normaal en in de BIOS zag ik de CPU op zijn goede specificaties ingesteld en ook het geheugen draaide op 1066Mhz.
Daarna begon de ellende. Ik probeerde Windows op te startten. dat liep vast en daarna heb ik de PC niet meer normaal kunnen opstarten zonder vastloper. Ook niet met een clear CMOS.
Wellicht heeft een van jullie nog iets interessants gevonden om dit vreselijke moederbord mischien toch aan de praat te krijgen ...

Verwijderd

pvanhooijdonk schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 13:38:
Ik vraag me af of het je nog gelukt is die P45 Platinum stabiel te krijgen ...
Ik zit met een vergelijkbaar probleem.
Met de originele BIOS (v1.0) die op het moederbord zat bij aankoop werd mijn E8600 niet goed ingesteld (veel te laag voltage) wat resulteerde in een hele berg vastlopers.
Pas na het handmatig aanpassen van de voltages voor CPU en RAM was er een klein moment van relatieve stabiliteit. Welliswaar kon ik het geheugen niet boven de 800Mhz klokken zonder vastloper.
Nu weet ik niet of de geheugen problemen komen door het gebruikte type (OCZ Reaper 8500) of omdat ik 4x1Gb reepjes gebruikt heb, maar het leek mij verstandig om de laatste BIOS (V1.4) erop te zetten.
Dit gedaan hebbende leek in eerste instantie een verbetering. DE PC bootte normaal en in de BIOS zag ik de CPU op zijn goede specificaties ingesteld en ook het geheugen draaide op 1066Mhz.
Daarna begon de ellende. Ik probeerde Windows op te startten. dat liep vast en daarna heb ik de PC niet meer normaal kunnen opstarten zonder vastloper. Ook niet met een clear CMOS.
Wellicht heeft een van jullie nog iets interessants gevonden om dit vreselijke moederbord mischien toch aan de praat te krijgen ...
Heb je timings en het voltage van het geheugen wel goed ingesteld?
Memtest86+?
Voltage van de CPU nu wel goed?
Temps?
Pagina: 1