Toon posts:

Asus x56 problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net 2 weken een nieuwe laptop. Een Asus X56SN-AP124C.

De laptop loopt enorm vaak vast en reageert dan niet meer. Ctrl, alt, delete werkt niet. Een zwart scherm komt met de melding 'Fout beveiligings-opties' . en er rest niks anders dan een hard reset. Windows geeft aan dat het ligt aan de intel driver die ik moet updaten. Nadat ik de driver heb geupdate veranderd er weinig en loopt hij nog met enige regelmaat zomaar vast.

Ik heb nu windows opnieuw geinstalleerd met de bijgevoegde recovery dvd. Na een installatie van 1,5 uur is het probleem nog niet opgelost. eerst na 20 min. een BSOD na een vastloper met een harde pieptoon en vervolgens na een hard reset weer een beveiligings-opties fout. Ik installeer de driver van intel weer maar nog geen verandering.

hier de melding van windows probleemrapporten:

Probleem
Onverwacht afgesloten

Datum
4-10-2008 22:08

Status
Er is een oplossing beschikbaar.

Probleem met handtekening
Naam van probleemgebeurtenis: BlueScreen
Versie van besturingssysteem: 6.0.6001.2.1.0.768.3
Landinstelling-id: 1043

Bestanden die helpen bij het beschrijven van het probleem (sommige bestanden zijn mogelijk niet meer beschikbaar)
Mini100408-02.dmp
sysdata.xml
Version.txt

Extra informatie over het probleem
BCCode: 8086
BCP1: 00000000
BCP2: 00000000
BCP3: 00000000
BCP4: 00000000
OS Version: 6_0_6001
Service Pack: 1_0
Product: 768_1
Servergegevens: 86ea53c9-4070-4a4a-8644-d112509d13e3

Ik ben nu 2 dagen aan het googlen en aan de tweakers maar ik kom er niet uit.

Is er iemand die deze problemen herkend of weet wat ik moet doen ?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Je zou eens in de BIOS kunnen kijken of je wat security dingen kan uitzetten zoals TPM en dergelijke. Een andere optie is om een Linux Live CD te proberen (en kijken of ie dan wel goed draait) zoals Ubuntu.

Als deze dan goed draait heb je wss met een software/driver probleem te maken, anders kan het zijn dat je HDD of geheugen niet goed is.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Genetx voor je reactie,

TPM is volgens de handleiding in te stellen maar staat standaard uit. Als ik in de BIOS zit kan ik echter geen TPM instellen... vreemd.

Op het ASUS support forum kwam ik een soortgelijk probleem tegen en de oplossing volgens iemand was dat ik in de BIOS, AHCI naar ATA verander. geen idee wat het doet maar ik kon het ieg. niet vinden in het BIOS menu.

ik heb ASUS gebeld en zij zeggen dat ik hem moet opsturen naar ze omdat de laptop nog maar 2 weken oud is kunnen de drivers van de bijgeleverde cd onmogelijk niet de goede zijn.

Is het verstandig om hem te laten ophalen of kan ik het beter zelf proberen op te lossen?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Probeer eens te kijken of er nieuwere drivers zijn voor je laptop (desnoods via de Asus soortgenoot M50Sn of M51Sn (weet niet exact welke van de 2, maar dat maakt niets uit). Probeer verder eens een Ubuntu Live CD voor een uurtje en post of je daar problemen mee hebt gehad (kun je ondertussen wel wat mee internetten).

Ik weet ook niet of TPM in de BIOS zit, meende het alleen bij Asus. Je SATA moet op SATA (volgens mij bij Asus "Native") staan. AHCI/Compability/Legacy en dergelijke zijn bedoelt als je problemen hebt met SATA in oa Windows XP. Vista ondersteund van nature al SATA.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar uur met ubuntu aangeprutst en dat ging prima.. geen enkele vastloper. Helaas heb ik in windows wel af en toe de 'fout-beveligingsopties' problemen. dus dan zal het driver/software matig moeten zijn?

Vind het vreemd dat er geen X56S (M51SN) bezitters met dezelfde problemen op het internet te vinden zijn.

ik ga nog eens wat drivers proberen te zoeken.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik mis even welk OS je draait; als het een Vista x64-omgeving is, kan je driverproblemen krijgen (iets te maken met de WHQL-drivers etc). Wat je ook kan doen is je Windows weer opstarten en daarna configureren dat als er weer een BSOD optreedt dat de volledige kernel-dump wordt weggeschreven. Dit kan je daarna uitlezen met WinDbg en daar staat vaak iets meer info in dan in je mini.dmp.

En het lijkt er inderdaad op dat je een driverprobleem hebt voor je SATA-controller. Weet niet of dat aan je controller ligt of aan je chipset; je zou even met Asus kunnen bellen (telefoonnummer op hun site) of ze iets weten omtrent deze foutcode.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
de laptop draait op 32bit vista. ik heb met radarsync alle driver updates geïnstalleerd die het programma kon vinden, het probleem blijf zich af en toe voordoen. De asus helpdesk heb ik 2 x gebeld het enige wat zij aanraden is dat ik heb hem RMA stuur.

tijdens het typen van dit bericht kreeg ik weer een firefox freeze en daarna krijgt de taakbeheer ook een freeze, dit duurde 4 minuten waarbij ik niks kon doen (normaal zou ik een hard reset doen) maar waaruit hij ook weer hersteld en nu kan ik weer verder gaan..

Van de 20 x gebruiken na aankoop, heb ik er 18 x problemen mee gehad.

ik denk dat ik een RMA ga aanvragen want ik weet niet wat ik anders kan doen.

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:10
En was het probleem opgelost?

Met precies dezelfde laptop ook hetzelfde probleem.

Na een minuut loopt de laptop vast. Geen meldingen niks. (1x die beveiligings melding).

Memtest gedraaid geen problemen, antivirus draaien lukt niet want na een minuut crasht alles (ook in veilige modus).
HWiNFO had ik heel snel kunnen benchen en leek alles okee, temperaturen ook en toen crashte alles WEER.

Iemand een idee?

Vermoeden is: hardeschijf brak of videokaart? of softwarematig.

Er staan namelijk redelijk belangrijke bestanden op vanwege oa studie enzo. Het liefste dus nog niet Vista er opnieuw opzetten.

Bij voorbaat dank!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:10
Heel vreemd maar de setting in de bios veranderen van enhanced naar compatible IDE lijkt te werken. Wel raar dat na een jaar opeens de benadering van de Sata schijf helemaal verkeerd gaat, ik heb NIET aan de schijf drivers gezeten, helemaal niks gedaan.
De setting staat nu op compatible terwijl Vista standaard wél Sata schijven moet kunnen aansturen lijkt mij.

Iemand die hier meer over weet?
Pagina: 1