OCZ DDR2 PC2-5400 AM2 Special High Density geheugen

Pagina: 1
Acties:

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:50
Ik zit wat te surfen en kom OCZ DDR2 PC2-5400 AM2 Special High Density geheugen tegen. Dit geheugen is alleen te gebruiken met een AM2 bordje en zou ervoor zijn geoptimaliseerd.
The new PC2-5400 Titanium modules were designed exclusively for the AMD AM2 platform and are custom-tailored to the extended column address range of the AM2 memory controller. With a doubled page size, access penalties are reduced to ultimately improve system performance. Used on the AM2 platform, the architecture of these modules is particularly beneficial for large CAD model processing and memory intense graphics applications such as filters in Adobe Photoshop or video processing.

With 11 column address bit support by the AM2 memory controller, the number of addresses in each row or page can be as high as 2048 individual entries for a page size of 16kbit. Unlike modules based on standard 10-bit column address chips with an ?8k? page size, the new Titanium AM2 Special modules take advantage of the AM2 controller's feature set and provide a single rank solution with 2GB density using 16k pages. This allows the controller to stay in page twice as long compared to standard memory architectures, thereby achieving unparalleled performance.
Is er een geheugenexpert die mij kan uitleggen wat er zo speciaal aan dit geheugen is en wat de voordelen zijn? Zoeken levert niks op en geheugentaal is mij te cryptisch.

Is dit nu 1T i.p.v. het gebruikelijke 2T?

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ik heb ook even wat nagezocht op internet, maar reviews zijn er niet over te vinden.

Daarnaast vind ik het ''debatable'' hoe groot de snelheidswinst zou moeten zijn, er kunnen zeker wel gains zijn met bv. CAD model processing maar ik zou er geen wonderen van verwachten. Anders hadden ze die cijfers er echt wel bijgezet, ''kijk ons eens de primeur hebben''.

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:50
Nu ik de RAM FAQ heb doorgenomen, de productpagina heb doorzocht, deze thread op XtremeSystems heb gelezen en dit heb doorgenomen, kan ik meer over dit geheugen vertellen.

De productpagina is verwarrend. Dit geheugen zou High Density moeten zijn. Oftewel 2GB in één rank. Dus een 4GB Dual Channel kit van 2 reepjes zijn twee reepjes single sided geheugen. De 8GB Quad Channel kit echter bestaat niet uit 4 (Quad) reepjes single sided geheugen, maar 2 reepjes double sided geheugen met 2GB aan elk van de twee kanten van elk reepje. Ik weet dit niet zeker, dus ik ga OCZ maar eens mailen. Dit is namelijk interessant geheugen.

Het voordeel is dus dat je 2 keer zo weinig ranks hebt dan gewoonlijk. Een normale 4GB dual channel kit bestaat uit 2 reepjes double sided geheugen en heeft dus 4 ranks. Een 4GB dual channel kit van deze speciale OCZ reepjes bestaat uit twee reepjes single sided geheugen en heeft dus maar 2 ranks. Het is dus veel makkelijker om de OCZ kit op 1T te draaien, vanwege het lagere aantal ranks. De OCZ 8GB quad channel kit heeft naast de helft aantal ranks van een normale 8GB quad channel kit ook als voordeel dat deze kit uit maar twee reepjes bestaat i.p.v. de normale 4 reepjes.

Daarnaast hebben deze OCZ reepjes één of ander voordeel met de pagesize en de timings die afhangen van de Sense Amps.

Ik ben benieuwd of r00n, Terw_Dan, BalusC, Abbadon of Dion_b meer licht op deze reepjes kunnen laten schijnen. Het lijken me namelijk de beste reepjes voor 4GB/8GB dual channel op een AM2 moederbord. Ze zijn in ieder geval erg goedkoop, hebben enkele voordelen en zijn misschien goed te overclocken.

Edit: Ik kraam onzin uit. De reepjes zijn gewoon double sided met 1GB per rank. De quad channel kit bestaat dus gewoon uit 4 reepjes. Op het OCZ-forum is ook te lezen dat deze PC2-5400 Cas 5 reepjes zouden presteren als PC2-6400 Cas 4 reepjes.

[ Voor 9% gewijzigd door Joep op 05-10-2008 17:11 ]