Ubuntu boot alleen bij "cold boot"

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een collega van me kwam langs met zijn nieuwe computer met en wel heel vreemd probleem. Hij heeft een dual-boot opstelling met windows XP en Ubuntu. De computer is slechts enkele maanden oud.
Als de computer in grub komt, dan staan daar enkele opties, de nieuwste ubuntu kernel staat standaard geselecteerd met daaronder de recovery optie. Daaronder staan enkele oudere kernels en helemaal onderaan staat windows xp.

Als hij windows xp selecteert, dan boot de pc gewoon zonder problemen. Als hij echter de timer laat verlopen of op enter drukt om de standaard optie te booten (ubuntu dus) dan krijg je het grafische venster te zien met het balkje wat heen en weer loopt. Dit blijft echter eindeloos doorgaan.
Als hij reset en vervolgens weer ubuntu kiest, dan doet het zelfde probleem zich voor. Hij kan wel 10x resetten, het probleem blijft. Als de computer echter uit wordt gezet en opnieuw gestart en dan weer voor ubuntu wordt gekozen, dan werkt alles gewoon naar behoren! :?

Hier kan ik geen verklaring voor vinden. Heeft iemand tips / sugesties wat het zou kunnen zijn?
Ik redeneer dan zo, de software kan het niet zijn, want dan zou het niet uitmaken of de pc eerst is uitgezet of gereboot. Maar als het een hardware probleem is, waarom heeft windows daar dan bijvoorbeeld geen last van? En wat voor hardware zou deze vreemde problemen kunnen veroorzaken?

Het is gewoon elke keer zo ... om in ubuntu te komen moet je: computer aanzetten, ubuntu kiezen, wachten tot hij blijft hangen, computer uit, computer aan, ubuntu kiezen .... en dan werkt alles vrolijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb even de topictitel aangepast, "vreemd boot probleem" zegt natuurlijk niet zoveel over het daadwerkelijke probleem, behalve dat het vreemd is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

Als GRUB tevoorschijn komt moet je met de pijltjestoetsen navigeren naar de Ubuntu boot optie, en dan op 'e' drukken.
In de lijn waar aan het einde 'splash' staat moet je 'splash' weghalen (door de lijn te editen door op 'e' te drukken), daarna op enter te drukken en daarna op 'b'. Kijk of je iets interessants tegenkomt in de voorbijscrollende lijnen en kijk waarop hij blijft hangen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is het toevallig zo dat hij de keer daarvoor XP heeft opgestart? Er zijn problemen bekend waarbij XP verkeerde waardes naar de netwerk kaart stuurt waar Ubuntu niet mee om kan gaan. Weet alleen niet of dit probleem nog steeds actueel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Verwijderd schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 13:30:
is het toevallig zo dat hij de keer daarvoor XP heeft opgestart? Er zijn problemen bekend waarbij XP verkeerde waardes naar de netwerk kaart stuurt waar Ubuntu niet mee om kan gaan. Weet alleen niet of dit probleem nog steeds actueel is.
Ik ken hetzelfde probleem met Hibernaten, mijn XP lockt dan bijvoorbeeld harde schijven en dan kan je opeens ook vrij weinig meer.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Dat dat balkje heen en weer loopt, zegt natuurlijk niks over het script waar Ubuntu op blijft hangen.

Haal in grub.conf de laatste woorden van die boot= regel eens weg (quiet en splash uit mn hoofd) en kijk gewoon eens waar ie nou eigenlijk op blijft hangen.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

of F2 tijdens boot

>.< >.< >.< >.<

Pagina: 1