Bios rom checksum error: bios update blijft hangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-08 19:19
Van een collega heb ik een PC staan die bij het opstarten een Bios rom checksum error geeft.

Dit betreft een Fujitsu Siemens Scaleo 600 met een moederbord van Gigabyte: GA-8SGXL

Vrijwel direct na het opstarten krijg ik de boodschap in beeld dat het systeem een Bios rom checksum error heeft geconstateerd. De kans om in het Bios te komen, wordt niet gegeven.

Wel vraagt de computer om een systeemdiskette om vervolgens op enter te drukken.

Vervolgens heb ik het volgende gedaan:
-een etmaal lang heb ik de Bios batterij van het moederbord verwijderd
-ik heb een Bios-update voor het desbetreffende moederbord gedownload
-met de batterij weer op het moederbord geplaatst heb ik het systeem met de diskette die de Bios-update bevat opgestart

De PC start wel vanaf de diskette op en vervolgens wordt het updateprogramma voor de Bios-update opgestart.

Ik volg netjes de instructie op het scherm om op een toets te drukken op en vervolgens blijft de update hangen en begint de powerled te knipperen.

Zo heb ik de PC zeker 2 uur lang aan laten staan, zonder enig resultaat.

Wat is hier aan de hand? Zie ik iets over het hoofd? Of is de PC rijp voor de schroothoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je die bios update bij Fujitsu gedownload of bij Gigabyte?
In ieder geval is het zo dat bij een cmos checksum error die je nu hebt de bios corrupt is geraakt. Mocht het niet lukken met de diskette up te daten zoals je nu aan het doen bent kun je nog een hotflash overwegen, mits het bord beschikt over een bioschip die in een socket zit en niet vastgesoldeerd zit op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-08 17:40

CDAAbeltje

Cool Down !

Vreemd genoeg komt mij dit bekend in de oren van mijn eigen A8N32-SLI Deluxe plank. Eens in de zoveel tijd had hij er last van tot dat ik met mijn geheugen reepjes aan het spelen ging en er achter kwam dat 1 van de spoortjes op de reepjes gemold was. Eenmaal dat reepje eruit en vervangen heb ik geen problemen meer gehad.
Je kunt het bij jou ook een proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 16:47
bij mij was het de processor die de geest had gegeven en voor soortgelijke problemen zorgde....

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
@ Terw-Dan: De Bios update heb ik van de Siemens website gedownload. Op de Gigabyte website stond hij niet. De Bioschip zit overigens vastgesoldeerd. Een hotflash is derhalve uitgesloten.

@ CDAAbeltje: Helaas heeft de computer slechts 1 geheugenreep waarvan ik geen andere exemplaren heb. Dat kan ik dus niet echt uitproberen.

@ Osiris: De processor is nooit van de socket geweest em de koeler heeft er altijd opgezeten. Het lijkt me niet dat door toedoen van mijn collega de processro defect is geraakt. natuurlijk sluit ik niet uit dat de processor door andere oorzaken defect is geraakt.

Overigens heeft mijn collega alweer een nieuwe computer. De computer die nu bij mij stat, wilde za als reservecomputer houden, mits hij het weer zou doen. Documenten en foto's heb ik al over kunnen zetten.

Dus als het met de computer niet lukt, is het gelukkig niet rampzalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik ben eerlijk gezegd bang dat als je de juiste flash hebt en hij wil niet doorstarten op deze manier je mobo stuk is. Een opgesoldeerde chip vervangen is niet echt makkelijk (mij niet eerder gelukt) en bij OEMbordjes heb je vaak geen dualbios oid, dus dat kun je denk ik helaas ook vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Ik heb gisteren ook de cmos clear op het moederbord gevonden. Echter als ik hier een jumper op zet, wil de computer niet meer opstarten. Als ik hem jumper terwijl de computer aan is, valt hij direct uit.

Als ik de jumper vervolgens verwijder, krijg ik weer dezelfde foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-05 11:32
Heb je eventueel een bios write protect jumper?

Als die op protect staat kan het zijn dat ie niet wil flashen en op die manier dus de error blijft geven.

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Het moederbord heeft helaas verder geen jumpers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

ruftman schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 08:49:
Ik heb gisteren ook de cmos clear op het moederbord gevonden. Echter als ik hier een jumper op zet, wil de computer niet meer opstarten. Als ik hem jumper terwijl de computer aan is, valt hij direct uit.

Als ik de jumper vervolgens verwijder, krijg ik weer dezelfde foutmelding.
Je moet natuurlijk wel even in het boekje kijken, hoe een cmos clear uitgevoerd dient te worden. Vaak is het zo dat je die jumper moet plaatsen als de batterij eraf is, en een paar seconden met de jumper erop van het netstroom af. Om vervolgens de jumper weer te verwijderen en batterij terug te plaatsen, en dan weer netstroom erop.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Dit is het boekje van het moederbord: http://www.fujitsu-siemen...te/8SGXLFS/8sgxlfs_uk.pdf

Op pagina 20 staat iets over een CMOS clear. Op basis daarvan heb ik gehendeld zoals ik eerder aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

ruftman schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 15:02:
Dit is het boekje van het moederbord: http://www.fujitsu-siemen...te/8SGXLFS/8sgxlfs_uk.pdf

Op pagina 20 staat iets over een CMOS clear. Op basis daarvan heb ik gehendeld zoals ik eerder aangaf.
Ik zie zelf dit staan over de CMOS jumper in het boekje:

You may clear the CMOS data to its default
values by this jumper.
To clear CMOS, temporarily short 1-2 pin.

Staat dus niet bij dat je met de jumper erop moet gaan proberen te booten! De pc zou gewoon uit moeten staan, als je gaat clearen.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Ook dat heb ik inmiddels gedaan. Helaas geen positief effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Even informeren over de afloop van het een en ander, om het topic netjes af te sluiten.

Na alle tips van mijn medetweakers op dit topic (dank daarvoor!) uitgeprobeerd te hebben, is het helaas niet gelukt om de PC te reanimeren.

Dit droevige feit heb ik aan mijn collega medegedeeld. Na diverse gesprekken met onze bedrijfspsychiater, ziet het naar uit dat zij na een lange revalidatie dit enorme verlies op den duur wel kan verwerken.

Intussen is de PC gestript. Het geheugen heeft reeds een nieuwe bestemming gevonden.
Pagina: 1