• infobot
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-07-2024
Als ik een geheugenkaart van 1 Gb bijplaats ziet hij maar 0.5 Gb. Het doel is om een totaal van 2 Gb te krijgen.

- slot 1: 1 Gb, maar hij ziet maar 0.5 Gb, aan 1 zijde chips te zien, KVR400X64C3AK2/1G, Kit of 2, 2.6V
- slot 2: 0.5 Gb, aan beide zijden chips te zien, KVR400X64c25/512 2.6V
- slot 3: 0.5 Gb, aan beide zijden chips te zien, KVR400X64c25/512 2.6V

Als ik alleen de 1 Gb kaart gebruik geeft hij ook 0.5 Gb.
Als ik de 1 Gb kaart in slot 1 doe en een 0.5 Gb in slot 2 dan geeft hij een totaal van 1 Gb.

Mijn computer is een amd athlon 64, msi ms-7030 k8n neo platinum.
Alle geheugens zijn PC3200 184 pins DDR

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-05 13:39

Patriot

Fulltime #whatpulsert

infobot schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 00:52:
Als ik een geheugenkaart van 1 Gb bijplaats ziet hij maar 0.5 Gb. Het doel is om een totaal van 2 Gb te krijgen.

- slot 1: 1 Gb, maar hij ziet maar 0.5 Gb, aan 1 zijde chips te zien, KVR400X64C3AK2/1G, Kit of 2, 2.6V
- slot 2: 0.5 Gb, aan beide zijden chips te zien, KVR400X64c25/512 2.6V
- slot 3: 0.5 Gb, aan beide zijden chips te zien, KVR400X64c25/512 2.6V

Als ik alleen de 1 Gb kaart gebruik geeft hij ook 0.5 Gb.
Als ik de 1 Gb kaart in slot 1 doe en een 0.5 Gb in slot 2 dan geeft hij een totaal van 1 Gb.

Mijn computer is een amd athlon 64, msi ms-7030 k8n neo platinum.
Alle geheugens zijn PC3200 184 pins DDR
Het bankje dat je in slot 1 hebt zitten is dan ook gewoon 512 MB. Het is namelijk onderdeel van een Kit of 2, ofwel: Een set van twee geheugenbankjes. Die bankjes samen maken de 1 GB.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Patriot schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 00:58:
[...]
Het bankje dat je in slot 1 hebt zitten is dan ook gewoon 512 MB. Het is namelijk onderdeel van een Kit of 2, ofwel: Een set van twee geheugenbankjes. Die bankjes samen maken de 1 GB.

Nee, het geheugen reepje is, dat bedoelt hij ook, echt 1GB enkelzijdig. Dus 8 chips van 128MB. Dit betekend dat je moederbord, of niet goed kan omgaan (met sommige) enkelzijdige reepjes, of niet met grotere chips dan 64MB (vaak zie je 64MB per chip en dan heb je dus een dubbelzijdig latje geheugen nodig om 1GB te krijgen.

Het kan best zijn dat je mobo nu wel alle 8chips van het latje gebruikt, maar alleen de helft van de chip (64MB*8=0.5GB). Dat er maar 4 chips gebruikt worden, kan volgens mij niet.

Mijn excuses, inderdaad het is een kit van 2 reepjes, 2x 512MB dus. Daarom. Klopt dus dat hij maar 0.5GB ziet, dat reepje is dat ook.

[ Voor 8% gewijzigd door ToFast op 05-10-2008 01:10 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Het is wel degelijk een Kit of 2: KVR400X64C3AK2/1G. Het K2 geeft aan dat het gedeelte na de / over twee reepjes is verdeeld, in dit geval dus 2x512MB maakt 1GB. Het is een 400MHz DDR1 reepje met een CL3 latency.

Het feit dat je reepje aan 1 kant geheugenchips heeft betekend dat hij 8 een 64MB chipje heeft. En aangezien je met 2 reepjes 2 bezette kanten hebt kom je op 16x64MB wat 1GB maakt.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• infobot
Patriot schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 00:58:
[...]

Het is inderdaad een bank van 1 Gb maar hij leest het als 512 Mb, hoe krijg ik het voor elkaar dat die het ziet als 1 Gb?

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-12-2025
infobot schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 02:29:
[...]

Het is inderdaad een bank van 1 Gb maar hij leest het als 512 Mb, hoe krijg ik het voor elkaar dat die het ziet als 1 Gb?
Zoals ze al gezegd hebben, het is een 512mb bankje, dit komt omdat hij uit een kit of 2 komt.
Dat betekent dat er nog een 512mb bankje is die er eigenlijk bij hoorde.

• infobot
EdwardvGelder schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 02:33:
[...]

Zoals ze al gezegd hebben, het is een 512mb bankje, dit komt omdat hij uit een kit of 2 komt.
Dat betekent dat er nog een 512mb bankje is die er eigenlijk bij hoorde.
Ik begrijp niet wat nu bedoelt wordt.
Het is 1 Gb maar wordt gelezen als 512 Mb...en dat klopt
omdat er nog een kit bijhoort, hoe moet ik me dat voorstellen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een '1GB kit of 2' is een setje puur identieke geheugenreepjes dat samen 1GB is. Als je daarvan 1 neemt, dan zie je uiteraard maar 512MB ;)

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-03 14:45
hier is een link die jouw latje beschrijft: http://www.shopwereld.nl/...21g_dual_channel_kit.html

zoals je duidelijk kan lezen heb je pas met 2 latjes in totaal 1gb. Kits zoals deze worden uitgegeven omdat ze zo in dual-channel mode op je moederbord geprikt kunnen worden, en het speciale van die kits is, dat de latjes dus op elkaar afgestemd zijn (uit dezelfde serie komen).

• infobot
Zoals ik het nu begrijp:

Het is 1 latje van 0.5 Gb maar er staat op dat het 1 Gb is,
omdat het latje bedoelt is om als eenheid te werken met een
2e latje dat ook 0.5 Gb is, zodoende dat het bij elkaar
1 Gb is. |:(

Het doel is om een totaal van 2 Gb te krijgen, maar ik heb
maar 3 slots. Ik hoop toch wel dat er latjes zijn van 'echt'
1 volledige Gb?

Verwijderd

Wil je 2 GB, en wil je het bovendien in Dual Channel kunnen gebruiken, dan zul je gewoon je bestaande geheugen er uit moeten halen, en 2 reepjes van 1GB halen. Even goed op de chipdichtheid/banks/sides letten en dan gaat dat prima lukken. Geheugen kost echt maar heel weinig vandaag de dag.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Of een 2GB kit of 2 halen :+ Let op, de reepjes zijn dan elk 1GB ;)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 05:24:
Geheugen kost echt maar heel weinig vandaag de dag.
Jammer dat die vlieger eigenlijk alleen op gaat voor DDR2, hier gaat het om DDR1 wat net weer een slagje duurder is.

En als 2GB de bedoeling is dan moet je dus op zoek naar een Kit of 2 van 2GB, dan krijg je 2x een 1GB latje met op elk reepje 16x64MB chipjes (8 per kant).

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
nee hoor, gisteren nog 19 euro gezien bij alternate wel voor 1x 1gb, ik weet voor 45euro ofzo krijg je vaak 4gb ddr2

http://www.alternate.nl/h...eugen&l2=DDR&l3=DDR+1+GB&

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 00:20
Aangezien hij 3 geheugensloten heeft op z'n mobo kan het zo zijn dat twee bankjes 1 kanaal vormen, en dan 1 bankje ook één kanaal.
Dan hoeft de TS slechts een reepje van 1 gig te kopen om 2 GB in dual-channel te kunnen draaien.
Althans, zo werkt het bij sommige chipsets.

Verwijderd

Ik heb nog 2 maal 1 gig en 3 maal 512mb DDR1 geheugen over,
dus als je interesse hebt, dan geef maar een mailtje.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
zetje01 schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 12:26:
Aangezien hij 3 geheugensloten heeft op z'n mobo kan het zo zijn dat twee bankjes 1 kanaal vormen, en dan 1 bankje ook één kanaal.
Dan hoeft de TS slechts een reepje van 1 gig te kopen om 2 GB in dual-channel te kunnen draaien.
Althans, zo werkt het bij sommige chipsets.
We hebben het hier over een Socket754 bord, toen was van dualchannel helemaal geen sprake.

• infobot
Op Crucial.com blijkt dat het moederbord geen dual channel ondersteunt.

http://www.crucial.com/st...28K8N%20Neo%20Platinum%29

Wat moet ik nu precies doen om er 2 Gb in te krijgen?

Verwijderd

2 reepjes van 1 GB er in en dan maar niet in Dual Channel draaien. Simpel.

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Wat dacht je van twee latjes van 1 GB kopen en die erin doen? Of 1 van 1 GB en twee van 512?

En als je de post van XForce even leest: Die levert dat wss wel voor een tweaker prijs....

Oeps, typo :'(

[ Voor 8% gewijzigd door Running_Cow op 05-10-2008 23:42 ]

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

infobot schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 23:32:
[...]

Wat moet ik nu precies doen om er 2 Gb in te krijgen?
Een reep van 256MB erin prikken :o

Let op 1B = 8b, dus 2Gb = 256MB 8)7

Wees consequent en duidelijk met geheugenaanduidingen. Als je daadwerkelijk gaat spitten in hoe zo'n ding opgebouwd is vliegen je cijfers in zowel bits als Bytes om de oren. Als je dan slordig bezig gaat weet je het al snel niet meer en zit je er makkelijk een factor 8 (of soms 64...) naast...

Oslik blyat! Oslik!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Gewoon 2 reepjes van 1 GB kopen. Geen dual-channel kit o.i.d. want dat ondersteunt je moederbord niet. Volgens mij is de enige eigenschap van zo'n kit dat je 2 indentieke reepjes hebt zodat dual-channel kan werken.
Kortom; je zou kunnen gaan voor een 2GB kit, want dat maakt uiteindelijke toch wel je 2 GB, zij het niet in dual channel.

Je houdt dan dus een geheugenbank over. Ik heb het zelf ook zo gedaan in mijn socket754 bord.

Edit: spuit 11.... again

[ Voor 3% gewijzigd door JvW op 05-10-2008 23:40 . Reden: moet sneller leren typen ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En voor de duidelijkheid, De geheugenmodules worden DIMMS genoemd, de sloten waar ze in gaan zijn DIMMsloten. Geheugenbankjes zijn niet een fysiek iets, dus niet de sloten en ook niet de modules!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Om even de Spuit11 uit te hangen.

Dit is echt mijn meest favoriete topic van dit weekend, wat een humor. En arme infobot, zometeen snap hij helemaal niet meer hoe het nu zit met Gb's, GB's en DIMM's. Terwijl hij alleen maar 2 GB werkgeheugen wil hebben in zijn pc.

Dat moest ik even kwijt \o/.

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 00:20
_JGC_ schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 14:42:
[...]

We hebben het hier over een Socket754 bord, toen was van dualchannel helemaal geen sprake.
Dat is ook zo, was ik even vergeten.
Dan geldt trouwens evengoed dat TS slechts een bankje van 1GB in slot 1 hoeft te stoppen om 2 GB in z'n systeem te krijgen.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

Verwijderd schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 14:25:
Ik heb nog 2 maal 1 gig en 3 maal 512mb DDR1 geheugen over,
dus als je interesse hebt, dan geef maar een mailtje.
ik heb ook wel interesse :) echter heb je dm niet aanstaan en je profiel bevat geen mailadres....

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 14:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Met dion_b en Terw_Dan: dit topic vervuilt zichzelf lekker met verkeerde terminologie en wordt er niet duidelijker op. Zetje01 heeft het over bankjes die je in slots stopt, volgens Wiethoofd zijn het latjes of reepjes, maar EdwardvGelder vindt ook dat het een bankje is.

Verwijderd

Dus als ik dualchannel aanzet op de 512MB, dan wordt het 1GB?

Verwijderd

Nee. Google de termen en je wordt heel wat wijzer. Dual Channel heeft niets met de capaciteit van doen.

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 04:18:
Dus als ik dualchannel aanzet op de 512MB, dan wordt het 1GB?
Nee, Dual Channel is het plaatsen van ALLEBIJ de delen van een Kit-of-2 ... Dus 2 bankjes, en dan moet je bord ze ook in Dual-Channel kunnen aansturen. Meestal heb je dan of 2 of 4 of 6 insteek gleuven voor geheugen als je bord dual channel ondersteunt. Ik heb er geloof ik 6, die in Paren worden aangestuurd dus slot 1 en slot 4 horen bijelkaar 2 en 5 en tot slot horen 3 en 6 bijelkaar ... als ik iets in dual channel wil laten draaien moet ik beide geheugenbankjes van een dualchannel kit in de passende sloten doen.
Als ik jou was zou ik je geheugen allemaal verpatsen voor een tientje ofzo, en gewoon opnieuw beginnen met 1 Dual Channel kit van 2 bankjes van ieder 1GB om zodoende 2GB Dual Channel te krijgen. Maar als je maar 3 insteek gleufjes hebt betwijfel ik zwaar dat jouw bord dual channel ondersteunt. En 2x512MB + 1x1GB gaat ook nooit in dual channel werken.
Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 04:28:
Nee. Google de termen en je wordt heel wat wijzer. Dual Channel heeft niets met de capaciteit van doen.
Tjah daar zeg je wat, ik zit een heel verhaal te tikken dattie gewoon op http://www.whatis.com kan terug vinden.... Het voortschrijdend inzicht van de TS is dan ook niet bijzonder groot te noemen. (Daarmee bedoel ik dus ook: RTFM)

Daarbij kom ik er net achter dat de TS al een slot heeft gekregen voor hetzelfde topic en ik ga dus nu de NSB-knop indrukken ... dag dag ! Doe maar eerst even je moederbord boekje helemaal lezen, dan de FAQ's van de verschillen fora, en vraag dan aan een mod of je nog een topic mag openen over dit onderwerp voordat je em weer zomaar plaatst. Kijk mij maakt het niet uit, maar op een gegeven moment loop je tegen een ban aan zo.

[ Voor 31% gewijzigd door Ulysses op 06-10-2008 04:38 . Reden: RTFM dude ]

• infobot
Ulysses schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 04:30:
[...]

Doe maar eerst even je moederbord boekje helemaal lezen, dan de FAQ's van de verschillen fora.
Had ik ook gedaan, maar niet iedereen is even intelligent.
Het is ook nogal moeilijk kijk maar naar de vele verschillende
reakties.

De conclusie van mij tot nu toe is in ieder geval:
Het moet 2x 1 Gb zijn, maar er mag geen Kit of 1 of Kit of 2 op staan, want dat is alleen maar bedoelt voor dual channel mogelijkheden, die ik niet heb op mijn moederbord.

Verwijderd

Mwah. Ook niet helemaal waar. Geheugenkits geschikt voor Dual Channel kun je ook gewoon zonder die functionaliteit gebruiken. Het zal alleen minder snel zijn. Of beter gezegd: het is sneller als de functionaliteit wel gebruikt kan worden. Als je 2 dezelfde reepjes geheugen koopt, en ook echt zeker weet dat ze gelijk zijn, dan is Dual Channel (mits ondersteund door je mobo) ook gewoon mogelijk, ook al staat het niet op de 2 reepjes of de verpakking.

Als je nu al 2 x 512MB hebt, en je koopt er 1 x 1GB bij, dan heb je ook 2GB. En 3 bankjes vol. Dual Channel is het dan sowieso niet, maar van wat ik begrijp heb je daar toch niks mee te maken met jouw mobo.

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 06:40:
Mwah. Ook niet helemaal waar. Geheugenkits geschikt voor Dual Channel kun je ook gewoon zonder die functionaliteit gebruiken. Het zal alleen minder snel zijn. Of beter gezegd: het is sneller als de functionaliteit wel gebruikt kan worden. Als je 2 dezelfde reepjes geheugen koopt, en ook echt zeker weet dat ze gelijk zijn, dan is Dual Channel (mits ondersteund door je mobo) ook gewoon mogelijk, ook al staat het niet op de 2 reepjes of de verpakking.

Als je nu al 2 x 512MB hebt, en je koopt er 1 x 1GB bij, dan heb je ook 2GB. En 3 bankjes vol. Dual Channel is het dan sowieso niet, maar van wat ik begrijp heb je daar toch niks mee te maken met jouw mobo.
Niet eens zozeer het mobo, de Socket754 AMD's hebben, voor zover mij bekend is in ieder geval, gewoon geen DualChannel controller ingebakken zitten...
Daarom is Socket754 ook maar heel even aanwezig geweest, maar al vrij snel gepasseerd door Socket939.

Verwijderd

OK dat zou ook kunnen. Ik heb er idd helemaal niet aan gedacht dat AMD geheugencontrollers heeft meegebakken in hun CPU's. Maar goed dat maakt voor het argument niet veel uit natuurlijk. Dual Channel is gewoon niet aan de orde dan. In dat geval kun je wel 3 bankjes gebruiken, want de winst die te behalen valt met het gebruik van 2 bankjes in Dual Channel is geen optie. Dus heb je al geheugen .. zoek wat van dezelfde timings er bij en steek het er naast. Zou moeten werken.

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 22:26

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Ook, als uitzondering op de huidig gangbare configuratiemogelijkheden van dual channel, was het vroeger met de nForce2 mogelijk om met drie geheugenlatjes dual channel te benutten. Dit zou dan bv 2x512MB als één channel met 1GB als tweede channel zijn, aangezien nForce2 gebaseerde moederbordjes ook maar drie geheugensloten hebben.

edit: en warempel, ik zie nu pas dat ik een week oude topic oprakel. Mijn excuses.

[ Voor 11% gewijzigd door RuddyMysterious op 11-10-2008 18:43 ]

Verwijderd

IK heb de oplossing voor de TS...

Verkoop je PC en haal een DELL...

ik bedoel, als je er geen kaas van hebt gegeten kan je beter voor standaard-oplossingen kiezen.

Modbreak:Laat dit soort opmerkingen in het vervolg achterwege aub.

[ Voor 61% gewijzigd door TERW_DAN op 11-10-2008 19:43 ]

Pagina: 1